Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ti Syyskuu 30. 19:40:10 2008

Elikkä tarkoitus olisi saada ensikesäksi ripeämpi kulkuneuvo kun toi cossu scorppari painaa vähän turhan pajon ja ei ole muutenkaan radalle sopiva. Vaihtoehtoja olen miettinyt bob/boa ja ohc/cossun sierraa mutta rahaa ei ole pistää lähemmän 10k niin turbocossu pitää toistaseksi unohtaa. boa:sta olen kuullut että saa ahtamalla 400hp ilman alakerran vahvistamista, mutta mitä ohc ja cossun lohko kestää ilman muutoksia, kuinka paljon muutoksia pitäsi tehdä että saisi 300-400hp ja kumpi tulisi kalliimmaksi v6 va neloskone?

Anteeksi en tiedä eurofordeista vielä paljon mitään:D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 30. 21:49:10 2008

jnd kirjoitti:mutta mitä ohc ja cossun lohko kestää ilman muutoksia, kuinka paljon muutoksia pitäsi tehdä että saisi 300-400hp ja kumpi tulisi kalliimmaksi v6 va neloskone?

Anteeksi en tiedä eurofordeista vielä paljon mitään:D
cossu (neloskone) kestää vakiona sen 400hp.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ti Syyskuu 30. 22:18:17 2008

Cossun lohkohan oli sama ku ohc, mutta paremmin särötarkastettu? Kampiakselissa oli jtn eroa sekä öljysuihku, entä kanget? Mikä on vielä "turvallinen" kierrosalue cossun alakerralle? Projekti menee varmaan aluks ainakin siihen että ohc kannella ja kun rikastuu niin cossun kantta kiinni, että alakerta siihen valmiiksi. Kuullostaako yhtään järkevältä?:D

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ti Syyskuu 30. 22:23:29 2008

OHC kone näkyy hajoavan helposti 75 hepalla. :D

Eiköhän se kestävyys riipu siitä kuinka sitä konetta käytetään... :cha

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 1. 0:45:24 2008

OHC kestää/kesti ainakin mulla cossun männillä ja kangilla 400hp. Penkityslappu oli 386hp, mutta kyllä se kone sai leipää sen edestä että noi puuttuvat 14hp korvattiin kovemmalla rasituksella :) Koneessa oli vakio IS kansi kentcamsin fr34:lla.
Kierroksia oli reilu 7000rpm, cossun öljyruutallinen öljyputki oli myös alakerrassa.
Jäsen #606

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Lokakuu 1. 2:20:45 2008

Ohc kanget ei ole kovin vahvoja ainakaan. Ei suositella paljoo yli 6500Rpm jatkuvaan käyttöön ja ei ne tehojakaan hirveesti kestä. Ohc kampurassa ne vauhtipyörän pultit napsuu ,kun rupee tulemaan tehoja koneesta. Cossun kampura ja kanget kannattaa laittaa.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Lokakuu 1. 6:40:16 2008

Cossun kammella pitää olla sitten muokattu vauhtipyörä tai T5-laatiko. Itse laittaisin ohc:n kammen, ARP:n vauhtipyörän pultit, cossun männät ja veivit sekä cossun kannentivisteen. Tuollainen kokoonpano siis tarkoitus ensitalvena tehdä.
Tosin kytkin tulee vähän erilainen...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Lokakuu 1. 7:14:26 2008

BOA:ssa ja BOB:ssä suositellaan sellasta runkopukkeja sitovaa öljypohjan läpitulevaa kehtoa tukemaan alakertaa jos kierrätetään 7000 tai yli. Ainakin Timpan ja muiden emppiiristen testien perusteella voisi päätellä että palotila BOA:ssa on aika kaunis, koska vakiota (bone stock) konetta pystyy ahtamaan hyvin ilman murheita nakutuksesta tms. Olafun kanssa taas ollaan pohdittu miten Voima-moottorin melko pienellä kehällä olevat vp:n pultit kestää tosi rajuja tehoja, mutta itselle ei ainakaan ole korviin kantautunut ongelmia niiden suhteen. Edelleen olen vakaasti sitä mieltä että jompi kumpi noista Cossie-kutosista on euro-Fordien moottoreista paras mitä on koskaan tehty.

Suht vakiosta BOA:sta saadaan se 250hp BOB:n nokilla & ajoituslevyilillä ja uudelleen hinkatulla moottorinohjauksella, niin ei kovin suurta matematiikaa vaadi että melko pienillä paineilla teho saadaan nostettua yli 300:dan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja dudek » Ke Lokakuu 1. 9:43:04 2008

Tästä kestävyydestähän täällä on väännetty iät ja ajat, mutta kyllä omakohtaisen kokemuksen perusteella ohc:n kampura, f-mallin kanget ja männät kestävät todistetusti sen reilut 300hv. Kestävyyshän nyt tietty riippuu taas niin monesta asiasta, joita en tässä ala puimaan sen kummemmin, mutta ei välttämättä aina tartte olla sitä kaikkein kalleinta ja hienointa blingblingiä...

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 12:03:07 2008

missä vaiheessa kannattaa laittaa betonia lohkoon?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Lokakuu 1. 12:19:21 2008

Cossun vakio alakertaa on kierrätetty 9000rpm:llä, siinä on kuulemma raja isojen poikien mukaan. Kangethan ei ole mitenkään pitkät joka syö kierroskestävyyttä. Männät kestää ihan tarpees. Pakarainenhan ajaa sierrallaan vakio 205 lohkosella cosan mosalla ja tehot oli siellä 600hp tuntumassa. Moneskohan kesä olikaan jo menossa...

Ohc 300-350hp kun säädöt on kunnossa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 1. 12:36:50 2008

ytte kirjoitti:Pakarainenhan ajaa sierrallaan vakio 205 lohkosella cosan mosalla ja tehot oli siellä 600hp tuntumassa. Moneskohan kesä olikaan jo menossa...
Eikö sillä ole 200 lohko?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 12:57:23 2008

Kiitoksia näistä. Eli ohc konetta ostamaan.. Onko ohc koneen osissa eroja muutaku lohkossa? Onko vakiona eri kankia, kansia ym miltä ei kannata ostaa? Tarkotus olisi rempata alakerta ettei sitä tartte 300-400 teholuokalla alkaa enää osia vaihtelemaan ja muutenki tietää että missä kunnossa alakerta oikeesti on.. Lisää vinkkejä otetaan vastaan

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Lokakuu 1. 15:51:45 2008

siipicossu kirjoitti:
ytte kirjoitti:Pakarainenhan ajaa sierrallaan vakio 205 lohkosella cosan mosalla ja tehot oli siellä 600hp tuntumassa. Moneskohan kesä olikaan jo menossa...
Eikö sillä ole 200 lohko?
Muistelen et ihan taunuksen lohkolla

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Lokakuu 1. 16:08:03 2008

THR kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
ytte kirjoitti:Pakarainenhan ajaa sierrallaan vakio 205 lohkosella cosan mosalla ja tehot oli siellä 600hp tuntumassa. Moneskohan kesä olikaan jo menossa...
Eikö sillä ole 200 lohko?
Muistelen et ihan taunuksen lohkolla
Siitä Overdrivelta juttua..

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... t=#1132345
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Lokakuu 1. 16:11:31 2008

THR kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
ytte kirjoitti:Pakarainenhan ajaa sierrallaan vakio 205 lohkosella cosan mosalla ja tehot oli siellä 600hp tuntumassa. Moneskohan kesä olikaan jo menossa...
Eikö sillä ole 200 lohko?
Muistelen et ihan taunuksen lohkolla
205 lohko ja tehoo on jo piiiitkästi päälle 700hv
8,888sec vartti ja 247kmh loppuja.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 16:24:38 2008

TVR kirjoitti: 205 lohko ja tehoo on jo piiiitkästi päälle 700hv
8,888sec vartti ja 247kmh loppuja.
eikö ollu ees betonitettu? :shock:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Lokakuu 1. 16:53:08 2008

jnd kirjoitti:
TVR kirjoitti: 205 lohko ja tehoo on jo piiiitkästi päälle 700hv
8,888sec vartti ja 247kmh loppuja.
eikö ollu ees betonitettu? :shock:
lainaus overdriven foorumilta.
"lohko ford sierra 205 std betonoitu ja koko 90.8mm bore eli std."
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Lokakuu 1. 19:08:44 2008

jnd kirjoitti:Kiitoksia näistä. Eli ohc konetta ostamaan.. Onko ohc koneen osissa eroja muutaku lohkossa? Onko vakiona eri kankia, kansia ym miltä ei kannata ostaa? Tarkotus olisi rempata alakerta ettei sitä tartte 300-400 teholuokalla alkaa enää osia vaihtelemaan ja muutenki tietää että missä kunnossa alakerta oikeesti on.. Lisää vinkkejä otetaan vastaan
Viisaammat tarkentakoot mutta iS:n ohc kone on jämäkämpää tekoa, ainakin veivit ja oliko kampurakin erillainen? IS kansi on myös hieman parempi kun kaasarivekottimen, ja siinä on suuttimia varten ne kolot jotka tarvitaan jos käytetään omaa imusarjaa. Tosin 1,6 litraisen kannessahan on pienemmät kanavat = enemmän mahdollisuutta muokata.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 1. 19:38:47 2008

matsu kirjoitti:
jnd kirjoitti:Kiitoksia näistä. Eli ohc konetta ostamaan.. Onko ohc koneen osissa eroja muutaku lohkossa? Onko vakiona eri kankia, kansia ym miltä ei kannata ostaa? Tarkotus olisi rempata alakerta ettei sitä tartte 300-400 teholuokalla alkaa enää osia vaihtelemaan ja muutenki tietää että missä kunnossa alakerta oikeesti on.. Lisää vinkkejä otetaan vastaan
Viisaammat tarkentakoot mutta iS:n ohc kone on jämäkämpää tekoa, ainakin veivit ja oliko kampurakin erillainen? IS kansi on myös hieman parempi kun kaasarivekottimen, ja siinä on suuttimia varten ne kolot jotka tarvitaan jos käytetään omaa imusarjaa. Tosin 1,6 litraisen kannessahan on pienemmät kanavat = enemmän mahdollisuutta muokata.
"IS OHC" on ihan sama vehje kannentiivisteestä alaspäin niinkuin 1985 eteenpäin olevat kaasutinmoottoritkin. Lohko on 205 tai sen johdannaisia tuosta vuodesta eteenpäin, oli kyseessä sitten ruisku tai kaasari. Ruiskun kannessa on imukanava vähän suoremmassa, eli sillä on nostettu kanavan loppupäätä mahdollistaen pyöreämmän sisäkurvin ja myös pienenpienen suoran osuuden ennen seetiä = virtaa paremmin. Muuta eroa noissa ei sitten olekkaan. Vuosi 85 toi tullessaan lohkouudistuksen 20 -> 205, erilaiset veivit ja männät, vahvemmat vauhtipyörän pultit ja seetirenkaat pakoventtiileille. Jostain on tullu vastaan kansia missä seetirenkaat on imuventtiileilläkin (lähinnä ruisku scorpioista), mutten tiedä varmaksi onko ne olleet tehtaalta asti siellä. Kampiakselin valujälki on uudemmassa versiossa siistimpää mutten tiedä onko sitä muutettu millään muulla tavalla. Ei noita kuitenkaan poikki ole kai kovin moni saanut, tai ei ainakaan mun korviini ole sellaisia huhuja kantautunut.
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Lokakuu 1. 20:44:46 2008

jnd kirjoitti:Kiitoksia näistä. Eli ohc konetta ostamaan.. Onko ohc koneen osissa eroja muutaku lohkossa? Onko vakiona eri kankia, kansia ym miltä ei kannata ostaa? Tarkotus olisi rempata alakerta ettei sitä tartte 300-400 teholuokalla alkaa enää osia vaihtelemaan ja muutenki tietää että missä kunnossa alakerta oikeesti on.. Lisää vinkkejä otetaan vastaan
Ite suosittelisin ostamaan kokonaisen 2wd Cossun alakerran ja siihen kevyt remppa, hyvä ja halpa ratkaisu.
Siinä on kaikki tarvittavat herkut mm. öljyruiskut, alumiini öljypohja turbon öljynpaluulla, isompi kytkin, kestävät: kampura, veivit ja männät.
Tohon siis uudet laakerit, sorvauttaa jossain männänrengas urat isommaks ohc.n männänrenkaita varten (halvemmat ku Cossun, mut kestää saman verran) ja samalla vaikka vähä kevennyttää vauhtipyörää ja puhdistus sorvaus kytkin pinnalle, tasapainotus ja uudet tiivisteet.
Tollanen alakerta mulla on Cossus ollu jo pitkään eikä vielä oo mitään oireillu.

P.S. Mulla ei oo aito Cossun lohko vaan IS.n 205, joka on periaatteessa ihan sama, jos ei pilkkuja nussita... :wink:

Niin ja kanneks riittää hyvin esim. IS.n kansi (myöhemmin voi vaikka portata ja laittaa rajumpaa nokkaa, ku nälkä kasvaa :wink: ) ja sit vaikka Ms-ruisku.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 20:59:41 2008

Oliko sylinteriporauksen hinta jtn 120€/pytty? jos ostaa vanhan lohkon niin se pitää ainaki hoonata?.. Mietin tässä että kumpi tulee kannattavammaksi, ostaa vanha alakerta puol ilmaseks vai pistää vähän rahaa ja ostaa joltakin keskeneränen projekti?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Lokakuu 1. 21:02:22 2008

jnd kirjoitti:Oliko sylinteriporauksen hinta jtn 120€/pytty? jos ostaa vanhan lohkon niin se pitää ainaki hoonata?.. Mietin tässä että kumpi tulee kannattavammaksi, ostaa vanha alakerta puol ilmaseks vai pistää vähän rahaa ja ostaa joltakin keskeneränen projekti?
tammerissa saanu 100€ kaikki reijät(4)ja hieno hoonauksen samaan rahaan

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 21:19:21 2008

THR kirjoitti:
tammerissa saanu 100€ kaikki reijät(4)ja hieno hoonauksen samaan rahaan
Missä päin koneistamo on? vielä koneistuksesta tarvitseeko alakertaa linjaporata vai riittääkö yleensä pelkkä laakereiden vaihto. Ja laakereista vielä kun niissä on ne öljyreijät niin oon kuullu että niitä oli hyvä kait viilata soikeemmaks?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 1. 22:20:21 2008

vai että vilata laakereita, kaikelaista. en suosittele.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Ke Lokakuu 1. 22:24:33 2008

VooDoo kirjoitti:vai että vilata laakereita, kaikelaista. en suosittele.
Kyse oli mustangin stroukkisarjan laakereista.. Männänrenkaatki piti ite lyhentää käyttötarkotukseen sopivaks
Mikä olisi hyvä moottorikoneistamo helsingin alueella, missä olisi järkevät hinnat ja jälki suth hyvä?

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Lokakuu 3. 20:26:09 2008

Mikä olisi helsingistä maksimissaan n.80km säteellä hyvä koneistamo? ja minkä hintasia?

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Lokakuu 3. 21:02:31 2008

jnd kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:vai että vilata laakereita, kaikelaista. en suosittele.
Kyse oli mustangin stroukkisarjan laakereista.. Männänrenkaatki piti ite lyhentää käyttötarkotukseen sopivaks
Mikä olisi hyvä moottorikoneistamo helsingin alueella, missä olisi järkevät hinnat ja jälki suth hyvä?
Yleensä viilataan kyllä kampuran öljyreikiä niin että öljy pääsee paremmin laakerille.
Eli pyöristellään reiän reunoja ja viistettä pikkasen siihen suuntaan että ölkkä menee paremmin laakerin väliin, pyörimis suuntaan nähden.
Joskushan on kehuttu ristiin porattuja akseleita mutta ne ei ole välttämättä hyviä.
Ristiin poratun akselin kanssa pitää olla kovemmat öljynpaineet, koska se öljynpaine joutuu taistelemaan keskipakovoimaa vastaan kovilla kierroksilla.

Männänrenkaan katkosvälys on viilattava sylinterin halkaisian mukaan.
Elikkä renkaalla on lämpölaajenemis kerroin joka vaikuttaa katkosvälykseen.
Ennemmin pikkasen väljä katkosvälys kun liian tiukka.
Jos lämmetessään rengas laajenee isommaksi kuin sylinterin halkaisia niin se kuluu/leikkaa kiinni rajusti ja menettää esim. kovakromi kerroksen joka kulutus pinnassa.

Hesan seudulta tulee mieleen koneistamoista esim. Forssan tehokansi.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Mitä ohc\cossun alakerta kestää?

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Lokakuu 4. 1:47:21 2008

jnd kirjoitti:Mikä olisi helsingistä maksimissaan n.80km säteellä hyvä koneistamo? ja minkä hintasia?
Aaltonen Mäntsälässä.
Porautus (std->91,6),kampuran tarkastus ja vauhtipyörän kytkinpinnan hionta(kohtuullisesti sinertynyt) 180€
Kiertokankien(cos) uudet yläpään helat laitettuna 80€
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin