2. ja 3. sylinterin männät sulaa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

2. ja 3. sylinterin männät sulaa

Viesti Kirjoittaja glue » La Kesäkuu 9. 21:44:27 2007

Eli 2 kesää 2 täysin paskaa 2. sylinterin mäntää ja 2 melko paskaa 3. sylinterin mäntää. Missä vika?

Tässä kuva tämän päivän tuhosta. Mäntä on CPS, joka tehty mittatilaus työnä 91.4 poraukselle. Viimevuonna suli .5 ylikoko mahle. Muita eroja viimevuoden kokoonpanoon: kiertokanget, painekotelo, ahdin, pakosarja, suuttimet, tulpat. Eli about kaikki jotka voivat tuohon vaikuttaa? Ennen kun kasaan ja sulatan seuraavan koneen, ajattelin kysyä jos jollain muulla on ollut samankaltaisia mukavia ongelmia, onko parannus ideoita? :P

Vielä pitää mainita että tämä levisi tänään lappeen Rannan lentokentällä kun vauhtia oli ~250km/h. Tässä vedossa kuvasin videolle 4xegt mittarin lukemat, ja ei ollut missään putkessa yli 900astetta, ja mm. nelos sylinteri kävi kuumempana kuin kakkos sylkkä.. Alkaa loppua päästä kyky ratkoa tätä mysteeriä :roll:

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: 2. ja 3. sylinterin männät sulaa

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Kesäkuu 10. 9:21:58 2007

glue kirjoitti:Eli 2 kesää 2 täysin paskaa 2. sylinterin mäntää ja 2 melko paskaa 3. sylinterin mäntää. Missä vika?

Tässä kuva tämän päivän tuhosta. Mäntä on CPS, joka tehty mittatilaus työnä 91.4 poraukselle. Viimevuonna suli .5 ylikoko mahle. Muita eroja viimevuoden kokoonpanoon: kiertokanget, painekotelo, ahdin, pakosarja, suuttimet, tulpat. Eli about kaikki jotka voivat tuohon vaikuttaa? Ennen kun kasaan ja sulatan seuraavan koneen, ajattelin kysyä jos jollain muulla on ollut samankaltaisia mukavia ongelmia, onko parannus ideoita? :P

Vielä pitää mainita että tämä levisi tänään lappeen Rannan lentokentällä kun vauhtia oli ~250km/h. Tässä vedossa kuvasin videolle 4xegt mittarin lukemat, ja ei ollut missään putkessa yli 900astetta, ja mm. nelos sylinteri kävi kuumempana kuin kakkos sylkkä.. Alkaa loppua päästä kyky ratkoa tätä mysteeriä :roll:
No voi perkule :cry: . Täytyy tulla joskus kattomaan. Mites onko noi lohkot ollu aina stressiporattu ?. Ettei menis 2 & 3 sylinterin putket kieroksi kun vetää kannen kiinni :roll: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

cridde
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cridde » Su Kesäkuu 10. 12:56:24 2007

millainen imusarjaratkaisu?

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Kesäkuu 10. 13:55:34 2007

sprint: Ei ole ikinä stressiporattu, onko ne juurikin 2 ja 3 mitkä menee soikeaksi kun vetää kannen momenttiin?

cridde: No sitä tässä itsekin vähä epäilin, mutta eikä pakolämpöjen pitäisi nousta jos sylinteri menee laihalle? Vuosi sitten oli ihan vakio 2wd sarja ja tänä vuonna oli oma tekele. Tässä on siitä kuva. Kuten kuvastakin näkyy niin syynä saattaisi olla myös painekotelo.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Kesäkuu 10. 17:06:51 2007

glue kirjoitti:sprint: Ei ole ikinä stressiporattu, onko ne juurikin 2 ja 3 mitkä menee soikeaksi kun vetää kannen momenttiin?
Olikos siinä kaikki pultit vielä lyhyitä ?? Jotenkin muistelisin että menee juuri 2 ja 3 pytty kieroksi kun vedetään kiinni.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Kesäkuu 10. 19:31:26 2007

Juu, lyhyet arpit oli. Josko sitten seuraavaksi poraa stressilevyllä ja tekee perinteisen "kolmio" painekotelon. Tai sitten jonku "IMSA" viritelmän.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Kesäkuu 10. 19:38:56 2007

Mites kannentiiviste, hajosko?
Mulla on ollu just samannäkönen mäntä ja pytty kun poksahtanu kunnolla tiiviste täydestä vedosta. Itellä kävi sillon niin että n.2sekkaa ennen hyytymistä jäähdytys nestettä lensi muutamia pisaroita tuulilasille.
Tiedonkeruussa ei näkyny mitään erikoista.
205 lohkosta alkaa ne kannenpultin kohdat "nousta" ylös ja tiivistys pettää sillon kun pulttien välit jää "löysälle".

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Kesäkuu 10. 19:52:27 2007

Mulla oli italialainen navalinean tiiviste erillisillä liekkirenkailla. Pikkasen kyllä näytti että pahvi oli niiden välistä rikki, mutta liekkirenkaat tietysti 100% ehjät. Lohko on mulla 200 YBT.

ps. Paljonko pitää olla poraus 91.6 wisecoille, jos tuosta vielä saisi niille kalun (nyt poraus 91.4).

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Kesäkuu 10. 23:21:54 2007

Epäilisin että ilma tulee samalla tavalla kun 2wd painekotelosta tossa sun "patentissa", toi saattaa vaan virrata ehkä paremmin ja tämän perusteella veikkaisin että painekotelo on ainakin osasyyllinen 2/3 mäntien sulamiseen, mutta tähän mun "teoriaan" vois joku paljon viisaampikin kertoa fakta tietoa, jota mulla ei oo... :oops: :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Kesäkuu 11. 0:01:21 2007

tumppe:

Samanlaisia mietteitä tietysti itsellänikin oli jo silloin kun tuota painekoteloa ensikertaa paikoileen ruuvasin. Ajattelin kuitenkin, että 4xEGT kertoisi jos joku sylinteri kävisi kovasti laihemmalla kuin muut. Tällaista tietoa ei mittari kuitenkaan kertonut. Ja vaikka kuvissa näyttääkin että painekotelo "puhaltaisi" suoraan kakkos ja kolmos sylintereihin, ei siinä kuitenkaan ole yhtään suoraa linjaa läpältä imutorville.

Jotenkin tuntuu että tämä on nyt monen osatekijän summa. Sylinterit soikeat ja/tai liianpieni porausvälys, painekotelo huonon mallinen. Sekä purettuani kiertokanget irti männistä, näyttää myös siltä että yläsilmukan välys on ollut liian pieni -> kiinnileikkaamis jälkiä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Kesäkuu 11. 0:26:16 2007

glue kirjoitti:Paljonko pitää olla poraus 91.6 wisecoille, jos tuosta vielä saisi niille kalun (nyt poraus 91.4).
Yhdet wisecot, jotka joskus omistin olivat halkaisijaltaan 91.46, joten toi porauskoko suunnilleen 91.55, joten, jos lohko ei ole kummemmin kärsinyt, niin pitäisi riittää.

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: 2. ja 3. sylinterin männät sulaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Kesäkuu 11. 1:24:19 2007

glue kirjoitti:Eli 2 kesää 2 täysin paskaa 2. sylinterin mäntää ja 2 melko paskaa 3. sylinterin mäntää. Missä vika?

Tässä kuva tämän päivän tuhosta. Mäntä on CPS, joka tehty mittatilaus työnä 91.4 poraukselle. Viimevuonna suli .5 ylikoko mahle. Muita eroja viimevuoden kokoonpanoon: kiertokanget, painekotelo, ahdin, pakosarja, suuttimet, tulpat. Eli about kaikki jotka voivat tuohon vaikuttaa? Ennen kun kasaan ja sulatan seuraavan koneen, ajattelin kysyä jos jollain muulla on ollut samankaltaisia mukavia ongelmia, onko parannus ideoita? :P

Vielä pitää mainita että tämä levisi tänään lappeen Rannan lentokentällä kun vauhtia oli ~250km/h. Tässä vedossa kuvasin videolle 4xegt mittarin lukemat, ja ei ollut missään putkessa yli 900astetta, ja mm. nelos sylinteri kävi kuumempana kuin kakkos sylkkä.. Alkaa loppua päästä kyky ratkoa tätä mysteeriä :roll:
afr,KOKO VEDON AJAN ? pakopaine???
900 on liikaa,oli sitte kilowattia tai celsius:ta
Timppa 24V

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Kesäkuu 11. 16:03:49 2007

Itse epäilisin kanssa tuota painekoteloa syylliseksi.
Oletko virtausmittauttanut tuota?
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Kesäkuu 11. 17:40:09 2007

Mutta eikö sama tuho käynny silloin ihan vakiollakin painekotelolla :?:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Kesäkuu 11. 19:05:19 2007

sprint kirjoitti:Mutta eikö sama tuho käynny silloin ihan vakiollakin painekotelolla :?:
Vakio ainakin jakaa epätasaisesti
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Kesäkuu 11. 20:47:17 2007

Noh, pitänee tehdä evo2 painekotelo ja viedä lohko stressilevyllä porattavaksi. Jos vaikka saisi sen kasaan syksyn vauhtipäiville taas hajotettavaksi :twisted:

Kiitokset kannatuksesta..

TIMPPA24V6:

No oli se 900 liikaa tai ei, niin alle sen oli kuitenkin lämmöt, eikä kakkosessa edes kuumimmat. Liekö mittarit sitten liian hitaat vai mitä, sitä ei tiedä.. ja 900kilowattia kuulostaa ihan sopivalta.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Kesäkuu 11. 20:56:53 2007

mulla ainakin rata-autossa näyttää 900-960 astetta aina ja silloin se toimii parhaiten, jos on 880 astetta niin tuubaa tulee putken täydeltä...

ja eipä oo vielä sen takia ainakaan sulanu ja varmasti on saanu kenkää...

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Kesäkuu 11. 21:13:43 2007

bpasi kirjoitti:mulla ainakin rata-autossa näyttää 900-960 astetta aina ja silloin se toimii parhaiten, jos on 880 astetta niin tuubaa tulee putken täydeltä...

ja eipä oo vielä sen takia ainakaan sulanu ja varmasti on saanu kenkää...
Ja sun escortissa on kohta ne kilovatit :wink:

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Kesäkuu 12. 8:24:13 2007

siipicossu kirjoitti:
sprint kirjoitti:Mutta eikö sama tuho käynny silloin ihan vakiollakin painekotelolla :?:
Vakio ainakin jakaa epätasaisesti
Eiku mietin että ilmeisesti muilla ei oo käyny samaa tuhoa vakio pakopesän kanssa. No onneksi glue:lla on oikea harrastus kun kaikki rahat menee siihen 8) .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Kesäkuu 12. 9:51:27 2007

Jaksaako sulla pumppu tuottaa tarpeeksi gasoa pidemmän päälle noin kovalla paineella? Vajaa kuusi baria on kova vastapaine jos on vaikiopumppu ja pitäisi vielä polttoainettakin liikkua 400hp asti. Toinen mikä tulee mieleen on tuo jaettu pakosarja ja pulssipakopesä (ilmeisesti on?). Onko 2&3 pytyillä samat pakopaineet ja hukkaportin virtaus kuin 1&4 pytyillä?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Kesäkuu 12. 10:09:45 2007

JesseT:

Tässä moottoriversiossa ei ole pulssipesää eikä täten myöskään sille tehtyä sarjaa. Pumppuina on 2kpl MSD "500hv" pumppuja, eikä ainakaan dynossa vetänyt laihalle. Hyviä pointteja kyllä..

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Ti Kesäkuu 12. 10:53:12 2007

Jotenkin mä en jaksa uskoa, että imusarjassa olisi vikaa.
Jos se vaan on yksinkertaisesti siitä kiinni, että ennakkoa on liikaa 2. ja 3. pytyille ja se johti nakutukseen??

Minkälaiset seokset oli vedossa??

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Kesäkuu 12. 11:20:03 2007

Jokeri:

Jotenkin onnistuin ryssimään login oton siinä vedossa, vaikka yritys oli hyvä. Mutta ikinä ei ole mennyt vedossa yli 12 AFR. Ja ennakkoa ei ole ylhäällä kuin 15 astetta. Ja miksi sitten ainoastaan 2 ja 3 pytyt olisi hajonnut, jos olisi koko paketti ollut laihalla tai ennakkoa liikaa?

Mikä on muuten yleisin nakutus kohta cossun koneessa? Kolmos mäntä oli lähtenyt sulamaan "etu ja taka" reunoilta, eli ei ollenkaan venttiilien alta. Eikö tämän voisi tulkita sylinterin soikeudesta johtuvaksi kiinnileikkaamiseksi, jos oikein haluaa spekuloida?

Ehkä vaan uusi kone kasaan perinteisemmällä painekotelo ratkasulla ja levottomilla välyksillä :wink:

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Kesäkuu 12. 11:58:07 2007

Laitatko kaikki speksit mitä moottorissa on.
Eli mikä turbo, nokat, paljonko suuttimen tuotot, pakopaineet, ahtopaineet, puristus suhde?
Pakolämmöt jo olikin sekä ennakot.

Yhden imusarjan tiedän aiheuttaneen männän sulamista mutta se imusarja oli tehty 1mm pellistä ja alkoi resonoimaan niin että yksi sylinteri sai tietyssä kierrosluvussa älyttömän paljon suuremman määrän ilmaa.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Kesäkuu 12. 12:02:11 2007

Paljon Sulla oli tuossa koneessa porauksen väljyys männille? Itsellä 0.1mm. Hauska huomio oli tuossa se, että runkolinja auki oli soikeutta 0.04mm parissa sylinterissä ja toisissa 0.02mm, mutta ruokopukit kiinni 0-0.01mm. Lohko oli tehty koneistamolla viimeksi pukit kiinni. Tarkastin sieltä. Eli elää ainakin 205-lohko aika rajusti! Tuohon kun vedetään kansi vielä kiinni,niin eipä olekaan enää tietoa, mihin suuntaa on soikeutta ja miten paljon. Tuo stressiporaus ei yht´äkkiä tunnukkaan enää hifistelylle. :shock:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Kesäkuu 12. 12:07:21 2007

glue kirjoitti:
Ehkä vaan uusi kone kasaan perinteisemmällä painekotelo ratkasulla ja levottomilla välyksillä :wink:
Mittasitko porausvälyksen kun kasasit? cps kun ei sitä ilmoita vaan valmistavat annettuun poraukseen ja käyttötarkoitukseen. Itsellä on italian cps männät alle 2litraa vaparikoneessa jonka tiedot annoin max 10000 ja 250hv niin laittoivat kympin välyksen 90mm männälle jota pidin melko suurena mutta ei näemmä kolaa kylmänä. Tapin välys taasen tuntui "satkun" jämptiltä niinkuin sullakin ilmeisesti.
Mittaa ihmeessä mäntä sylinterit nyt neljästä pisteestä ja katso välys sekä arvio jäljistä onko soikeus mahdollista. Soikeus aiheuttaa ahdetun välyksillä yleensä ohivuotoa eli huohottaa. Varmista myös että poraus on todellakin juuri se mitä männän valmistajalla on annettu. Stressilevyn käyttö on ihan perusjuttuja.
Seosmittarin videointi olisi kannattanu. Lyheessä kenttärykäsyssä 400+ maailmassa ei saisi tulla yllätyssulamisia. Motarilla pitkään 250++ vauhdeissa riski kasvaa nopeesti.
Itse epäilen seoksen pettämistä on syy sitten mikä tahansa.
Jos sulamista aiemminkin niin ihme juttu kyllä. Harvemmin kossuissa ollu sulaminen ongelmana vaikka olis tehoo enemmänkin. Selityskin yleensä löytyny.
Täällä on muutama klubilainen (aloita vaikka cridde,ect,tvr,timo,bpasi,korppi) jotka oikeesti jotain tekee ja mittaa niin kannattaa tutkia kaikki perusasiat jotta homma selvii. Viimeiseksi vasta selitys että oli paskaa tankissa tai jossain joku käsittämätön. Nyt kantsii paneutua tohon kun noi kumminkin makselee moneen kertaan laittaa.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Kesäkuu 12. 12:29:16 2007

Porausvälyksiä mittailin kun konetta kasasin ja oli mun mielestä jopa vähän yli kympin luokkaa. Männät tilasin siten että vetin lohkon porattavaksi siten, että tehtiin mahd. kevyt poraus jotta sylintereissä olleet naarmut vaan saatiin pois. Poraukseksi tuli 91.4, jonka ilmoitin mäntävalmistajalle.

Mittailen vielä lisää noita välyksiä, kun tallille ehdin.

Koneen specseistä muuten:

-"200" YBT lohko 91.4 porausella
-CPS männät tehty vastaamaan 4wd cosan mäntää, venakoloilla
-Navalinea kynsirengas pahvi
-ARP pinnapultit
-puristussuhdetta en mittaillut, mutta 2wd kansi ja 4wd style mäntä, vakio isku. Eli ei mitään mahdotonta.
-Kiertokanget virtalaracingiltä ostetut "eaglet" eli ilm. SMP tjs.
-Turbo Masterpower imu 61mm A/R .70 pako 58mm jakamaton A/R.68
-Nokat imu catcams 273ast mainos nosto 10.95, pakonokka vakio katsastusta varten (ongelmia päästöjen kanssa) (pako auki 0,7 ja imu 1,3 @ ykk)
-suuttimet simens deka yksireikäiset matalaohmiset 750cc
-pakopaineita ei mitattu
-ahtopaine 1.5-1.6
-Moottorinohjaus megasquirt + edis

Auto kävi AMW:n penkissä ~2viikkoa sitten ja seokset oli muuten kohdillaan patisi ylhäältä vähän rikkaalla. Ahdot penkissä 1.56 ja tehoa ~430hv. Eikä maatsi nakutustakaan kuullut peltoreillaan.

edit: penkissä oli myös pakonokka catcamssi.

Voiko liian pieni paljevälys aiheuttaa tällaista? Se jäi vähän arvoitukseksi, kun männät tuli 0.5mm yli ja pahvissa luki 1.3mm että oliko liian vähän.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Kesäkuu 12. 13:12:04 2007

Minulle pistää ensimmäisenä silmään noi nokkien ajoitukset eli imunokka on melkein tuplasti enemmän auki yläkuolonkohdassa kuin pakonokka ja lisäksi imunokka on huomattavasti järeämpi arvoiltaan, joten tulee mieleen, että onko kone huuhdellut itseään tarpeeksi vai oisko mahdollista etsiä syytä tästä.

Oletetaan huuhtelun jääneen vaillinaiseksi niin silloin pyttyihin olisi jäänyt kuumaa poltettua seosta uuden eteen valmiiksi. Tämä voisi selittää tuon kolmosen männän sulamispaikat, koska juuri tuolta paljealueeltahan seos poistuu männän tullessa ylös paremmin kuin itse palotilasta. Tähän jos lisätään se, että painekotelon takia 2 ja 3 pytyt ovat olleet hieman lämpimämpiä kuin 1 ja 4 niin teoriassani vois olla jotain perääkin.

Sen olen itse huomannut, että kun säädetään saman arvoisilla nokilla pako enemmän auki yläkuolokohdassa kuin imu niin koneet vetää paremmin ylhäällä ja ylemmäs asti, joten silloin huuhtelunkin on pakko toimia hyvin.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Kesäkuu 12. 13:32:10 2007

Catcamssien ohje on imu 1,7 ja pako 1.3. Ajattelin että ei vakio nokkaa oo järkeä jättää noin paljon auki ykk:ssa kun asteita on niin vähän ja samalla vähän sulin myös imua. Voi tietysti olla, että oli tyhmä idea jättää tuo vakio nokka tuohon. Tuntui vaan sillä spoolaavan ahdin hieman nopeammin, niin jätin sen siihen vähäksi aikaa.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Kesäkuu 12. 14:52:54 2007

Mitkä suuttimet on pareja, eli samassa pankissa ton megan kanssa ja paljonko pito-PWM % ?
MS:n kanssa käy äkkiä niin, että mataimpedanssisilla suuttimilla jos pitovirta, eli hold-PWM, on säädetty turhan pienelle ei suuttimet jaksa pysyä auki kun isolla duty-cyclellä ajetaan pidempään. ( fetit lämpee ja laiskistuu )

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Kesäkuu 12. 17:12:14 2007

Ongelmana on mun mielestä pakopaineet.
Pakopesä, pakonokka ja sytkä ennakko tekee sinne niin kovat pakopaineet että siellä ei kaasut vaihdu kunnolla.
Pakolämpö tippuu rajusti kun laitat ennakkoo lisää ja palotapahtuma siirtyy sylinteriin sieltä pakosarjasta.

Mä vaihtasin sen pakonokan siihen catcamsiin takasin, ennakkoo 30 astetta ja paineet kiloon. Sitten painetta aletaan nostaan niin että saavutetaan nakutusraja. Jos ei kestä ahtaa samaa 1,6 baaria, (alkaa nakuttaan) niin väljempää pakopesää hankkimaan.
Myös pakopaine mittari kannattaa asentaa että voi seurata ettei ne nouse liikaa, eli max ahtopaineen verran pakopainetta.
Tossa lajissa kun veetään pitkään kaasulattiassa, pakopesä saa olla vaikka vähän väljempikin (0,8-1) koska ei tartte maximi heräämistä.

Mulla on OHC:ssa 33 astetta ennakkoo 2 bar painetta purkkarit 8,0, kone pyörii 8700rpm. Alemmilla kierroksilla alipaine alueilla käy 40 asteessa ennakot.
Kaverilla opelin 16v mosassa 31 astetta ennakkoo 2.2bar painetta purkkarit 8,7 kone pyörii 9700rpm.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Kesäkuu 12. 18:19:15 2007

Kuten jo Glue mainitsitkin niin noilla säädöillä vetää varmasti alhaalta, mutta minun järjen/kokemusten perusteella ei pitäisi toimia enää niin hyvin yläpäässä kyseisillä nokan ajoituksilla.

Tosta TVR:n arvelusta, että syynä ois ollut liialliset pakopaineet niin nyt on vaikea sanoa mitään, kun ei ole tarkkaa tietoa niistä eli mitä ne ovat olleet sulamishetkellä. Mutta ainakin itseäni mietityttää se, että oisko ne voineet nousta miten korkeiksi, kun siellä ei olisi ajoitusten puolesta pitänyt virrata tavaraa likikään yhtä paljon ulos kuin sisään.

Vastaa Viestiin