Ilmastoinnin asennus cossuun.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Ilmastoinnin asennus cossuun.

Viesti Kirjoittaja -sami- » Su Heinäkuu 25. 17:07:27 2004

Onko joku suorittanu kyseisen operaation?
Onnistuuko hyvin? Minkälaista palikkaa kannattaa etsiä jotta tulis mahdollisimman hyvä ja yksinkertainen asennus.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ilmastoinnin asennus cossuun.

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Heinäkuu 25. 17:18:06 2004

-sami- kirjoitti:Onko joku suorittanu kyseisen operaation?
Onnistuuko hyvin? Minkälaista palikkaa kannattaa etsiä jotta tulis mahdollisimman hyvä ja yksinkertainen asennus.
En ole moista tehnyt, mutta osta koko sarja jostakin tuonti Sierrasta irti otettuna ja täydellisenä. Irto-osina voipi tulla todella kalliiksi. Pelkkä täyttö muuten kustantaa luokkaa 120-160 euroa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

tml
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 18:46:51 2003
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja tml » Su Heinäkuu 25. 17:28:54 2004

Jos laittaa ilmastoinnin, kannattaa myös huomioida että kojelaudan sisällä kulkevat ilmakanavat on eristetty jotta eivät jäähtyessään kondensoisi pinnalleen vettä, joka voisi tippua sähköjen kannalta vääriin paikkoihin.

Ilmastoidussa -89:ssä kanavat oli ainakin eristetty, ilman ilmastointia olevista en ole varma

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Heinäkuu 25. 18:06:53 2004

Omaan projekti Cossuun pitäisi laittaa ilmastointi, mutta kun sillä olisi talvellakin tarkoitus ajaa niin ajattelin, että voisko lämmitystä tehostaa kääntämällä virtauksen? Uusissa ja uudehkoissa ilmastoidussa autoissa olen havainnut huurteenpoiston toimivan kostealla kelillä heikosti, vaikka jäähdytystä ei tarvitsisi niin kompuraa pitää kuitenkin käyttää tai lasit ei pysy kunnolla auki. Jos jollain on varmaa tietoa asiasta niin kakistakoon ulos eli voiko virtauksen laittaa " väärään suuntaan" parilla magneettiventtiilillä ja toisella kuivaajalla (tai mikä se melkein kaljatölkin kokoinen mötti lienee)?
Katkaiseeko L8 ECU ilmastoinnin kompuralta virrat jollain kierroksilla ja jos niin tekee niin millä? Onko 2WD ilmastoinnissa joku "kierrosrajoitin", ne kai lienee jälkiasennuksia kaikki?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Su Heinäkuu 25. 18:12:06 2004

Kannattaa kysellä noita hintoja missä sen meinaa täyttää, koska ainakin täälläpäin korjaamolla täyttäminen maksoi n.160euroa ja liikkeessä missä huolletaan kodinkoneita täyttäminen maksoi 65euroa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 26. 18:11:07 2004

Mitäs kaasua noihin ilmastointivehkeisiin kuuluu laittaa? Käykö sinne sama kaasu kun jääkaappiin?
Jäsen #606

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ma Heinäkuu 26. 18:23:16 2004

olafu kirjoitti:Mitäs kaasua noihin ilmastointivehkeisiin kuuluu laittaa? Käykö sinne sama kaasu kun jääkaappiin?


http://www.atoy.fi/ilmastointi/tekniikka.asp vilase tuolta
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Heinäkuu 26. 21:18:23 2004

jiivee kirjoitti:Kannattaa kysellä noita hintoja missä sen meinaa täyttää, koska ainakin täälläpäin korjaamolla täyttäminen maksoi n.160euroa ja liikkeessä missä huolletaan kodinkoneita täyttäminen maksoi 65euroa.
Pelkkä täyttö onnistuu vaikka missä kylmäkonehuollossa mutta niillä ei välttämättä ole laitteita auton ilmastoinnin kunnolliseen huoltoon johon kuuluu vanhan kylmäaineen poisto, alipaineella tapahtuva vuototesti ja täyttö oikeaan määrään ja sisältäen oikean voiteluaineen (joka kulkee järjestelmässä kylmäaineen mukana).
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Ma Heinäkuu 26. 22:15:39 2004

Vanhoihin ilmastointeihin ei käy tuo R134a.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ti Toukokuu 22. 20:34:18 2007

Vanha aihe jo mutta täsmää hyvin. Mulle tarjottiin käyttämätöntä ilmastointia sierraan ja nyt kiinnostais tietää miten kauhea urakka se on asentaa? Mitä tommosesta kannattas maksaa? Vielä ei ole tarkkaa tietoa onko kuinka täydellinen yms. koska olen kuullut "välittäjän" kautta tuosta. Ja kaiketi sopii nelikko cossuun vaikka olis alunperin ollut johonkin toiseen. Vai kuinka? Kuulemma ollut useamman vuoden avaamatta laatikossa kun ei ole vain kiinnostanut alkaa urakkaan ja laittaa kiinni.

Kertokaapa, ken tietää.

P.S. Pitkä kuuma kesä ja mä tahdon elää sen.....
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ti Toukokuu 22. 21:53:35 2007

Onhan noita juttuja täällä ollut. Kyllä siinä joutuu töitä tekemään että saa kaikki palikat kohdalleen. Tossa yks linkki.

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... lmastointi
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Toukokuu 22. 22:04:24 2007

Asennus taitaa ottaa ammattimieheltä lähes 2 työpäivää. Jälkiasennus ilmastoinnit henkilöautoihin maksanevat n. 1500,-. Mun mielestä työlle jää tuosta ehkä yli 500,- osuus. Tuo sopii sierraan tai ei sovi on mahdoton sanoa.Esim. kompuran kiinnitys (pystyy kyllä muuttamaan), höyrystimen sopivuus kojetaulun sisään? Osien mahdollinen sopimattomuus voi tulla äkkiä melko kalliiksi. Noi hinnat on suuntaa antavia kun lähes kaikki kokemukset jäähdytyslaitteista jää talotekniikan puolelle.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Toukokuu 24. 12:28:48 2007

No mitä tommosesta kannattas maksaa? Käyttämätön ja ilmeisesti täydellinen paketti. Lauantaina selviää mikä se on.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Toukokuu 24. 14:58:37 2007

Hankey kirjoitti:Vanhoihin ilmastointeihin ei käy tuo R134a.
Kyllä toimii ihan hyvin.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ma Toukokuu 28. 19:31:48 2007

Jos jollain on nelikossa ja mielellään cossussa (Sierra) ilmastointi, niin onko mahdollista ottaa muutama kuva siitä? Lähinnä kompuran asennuksesta ja paikasta. Se on häjys paikas siellä alaalla ja piilossa mutta jos pari kuvaa joku viittis ottaa ja laittaa näytille johonkin. Tai suraan mulle sähköpostilla. Toi satsi, jonka hain, on normi kaks litrasen mutta sopinee Cossuunkin. Äkkiseltään näyttäs vaan että pumpun kanssa tuloo ongelmia ja siksi niitä kuvia kaipailisin.

Kiitos!
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Toukokuu 28. 19:58:34 2007

4wd ja 2wd on eropuolilla ainakin kompurat,mut en sata varma onko erinlaiset...muistelisin et olis erinlaiset :roll: Just ruuvasin kompuran omasta pois :cry:

ps mulla on cossun ilmastointi laitteet ainoa et kenno puuttuu kun kiinni autossa jos et saa tuota sopimaan....

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ma Toukokuu 28. 20:32:39 2007

Ahaa! Oisko nelikossa sitten laturin alla mahdollisesti? Täytyypä tutkia sekin senssi kun sovittelin vaan toiselle puolen. On kyllä ahtaat paikat sielläkin, noin niinku äkkiseltään katottuna. Kummasta otit irti, nelikosta vai takapotkusta ja kummalla puolen se siinä oli? Oisko mahtollista saaha kuvaa siitä kompurasta? Tai vaikka vain mitat suurin piirtein?

Tuossa minun koslassa on siivapyörä jo valmiina kampiakselin päässä. Liekö kaikissa?
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Toukokuu 28. 21:46:26 2007

Nelikossa on imusarjan puolella kompura, ja ot-pumppu siis laturin alla. Takapotkussa taas kompura on laturin alla samassa kiinnitystelineessä (joka on erilainen kuin ilmastoimattomassa), ja ot-pumppu on imusarjan puolella. Sama kompura sopii molempiin, ainakin se jälkiasennusmalli, kunhan on asianmukaiset kiinnitystelineet. Faceliftin kompura siis se tehdasasenteinen ei välttämättä sovi takapotkuun.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Ti Toukokuu 29. 17:46:14 2007

Stefa kirjoitti:
Hankey kirjoitti:Vanhoihin ilmastointeihin ei käy tuo R134a.
Kyllä toimii ihan hyvin.
Oho, viimeksi muistaakseni sanovat että karkaa vanhasta järjestelmästä kun kyselin cossuun täyttöä.
Mutta hyvä jos toimii.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Toukokuu 29. 20:07:18 2007

On kait sitä 134:ää laitettu vanhoihinkin järjestelmiin. Toiset sanoo että kuivattaa tiivisteet ja hienompijakosena tulee nopeemmin letkuista/tiivareista läpi.
Ja suosittivatkohan että kuivain/öljyt pitäs vaihtaa kanssa. Ettei olis ollu jopa jotenkin vaarallinen yhdistelmä?!?
Enpä noista tiä kuhan pari vuotta takaperin vaan kyselin ja kuulin juttuja.

Mun ex. escon järjestelmään laitettiin R-49:iä vanhan korvaavana aineena.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Toukokuu 29. 20:44:40 2007

Mulla oli Escossa ihan tehtaan lapussa että aine on R134a.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vastaa Viestiin