4WD cossu + stg1 lastu ongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

4WD cossu + stg1 lastu ongelma

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Ti Toukokuu 22. 22:08:18 2007

Semmonen asia tänään ilmeni kun olin penkittämässä cossua että seokset heittelevät härän pyllyä ja tuotto lakkaa tietyn pisteen jälkeen.

Autoon on laitettu hetki takaperin stg1 lastu ja näin ollen vähän bensanpaineita nostettu ja hukkaportin kelloa kiristetty.

Autossa on 3" putkisto turbolta loppuun asti yhdellä läpivirtaavalla katilla ja pöntöllä. Suodattimena on perus k&n pestävä suodatin vakiokotelossa.

Kuten alla olevasta kuvasta näkee, ei seokset oikein ole kohdallaan ja ahtopaineet alkavat laskea.

6200rpm kohdalla alkoi nakuttamaan

Seoskäyrä ja ahtopainekäyrä

Tehoksi saatiin ainoastaan konetehona 179,1kw.
Tehokäyrä

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 22. 22:12:31 2007

Vihreä vai punainen?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Ti Toukokuu 22. 22:15:56 2007

jjs kirjoitti:Vihreä vai punainen?
Vihreä kantinen peli on siis kyseessä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 22. 22:45:58 2007

Onko piiri varmuudella tarkoitettu vähäpäästöiseen? Moni murhe juontaa juurensa siihen että punahatun piiri (kopion kopion...) laitettu kattipeliin. Jos happitunnistin on käytössä, kokeile irrottaa se, saattaa pelastaa tilanteen.
Bensapumpun ikä/kunto, suodattimen kunto; perusjuttuja mutta unohtuu joskus...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Ke Toukokuu 23. 8:20:55 2007

jjs kirjoitti:Onko piiri varmuudella tarkoitettu vähäpäästöiseen? Moni murhe juontaa juurensa siihen että punahatun piiri (kopion kopion...) laitettu kattipeliin. Jos happitunnistin on käytössä, kokeile irrottaa se, saattaa pelastaa tilanteen.
Bensapumpun ikä/kunto, suodattimen kunto; perusjuttuja mutta unohtuu joskus...
Täytyy tosiaan selvittää että onko se tarkoitettu vihreä kantiseen, vai punakantiseen. Bensapumpun laitoin eilen tilaukseen. Katsotaan koska tulee.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Toukokuu 23. 8:26:07 2007

Vihreävenakoppaisen lastu on kyseessä. Taitaa lukea lastun päälläkin. Tosin mihin sitä koskaan voi 100% varmuudella luottaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Toukokuu 23. 8:39:32 2007

Ei tuossa kyllä ole ongelmana pelkästään tuo yläpään laihalle veto, menee hullun paksulle tuossa hieman alempanakin, vie tehoa jo noin paksu seos. Vähän epäilyttää, että onko siinä b-pumpussa mitään vikaa. Lastu kovasti itseä epäilyttää, toimiiko auto normaali ajossa kaikinpuolin hyvin?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Toukokuu 23. 8:55:44 2007

Paljon sulla on siinä se b-paine?

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Ke Toukokuu 23. 12:54:19 2007

Skorppi kirjoitti:Ei tuossa kyllä ole ongelmana pelkästään tuo yläpään laihalle veto, menee hullun paksulle tuossa hieman alempanakin, vie tehoa jo noin paksu seos. Vähän epäilyttää, että onko siinä b-pumpussa mitään vikaa. Lastu kovasti itseä epäilyttää, toimiiko auto normaali ajossa kaikinpuolin hyvin?
Auto toimii muuten aika normaalisti. Nostaa ahtopaineet hienosti ja ajossa ei nyi tai pätki.
Yrkesman kirjoitti:Paljon sulla on siinä se b-paine
Bensanpaineet tyhjäkäynnillä n.4baria.
Alakierroksille seosta saisi varmasti parannettua tiputtamalla bensanpaineita mutta sitten ylhäällä se loppuu sitten aikaisemmin. Tämän käsityksen sain kun sporttiautosta asiasta juteltiin.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Toukokuu 23. 12:59:31 2007

Katoitteko te sporttiautossa, et tippuuko b-paineet vedossa?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Toukokuu 23. 13:01:33 2007

Sulla on ihan hirveä peruspaine jos siellä on 4bar tyhjiksellä. Alipainetta tyhjiksellä vakio moottorissa jotain 0,6, eli peruspaine olisi 4,6 ja siihen ahtoa kilo päälle ni ollaan siellä 5,6bar ja voi olla et noilla paineilla varsinkin vanhan pumpun tuotto alkaa loppua.

Peruspaineet alemmas ehdottomasti, ei rasita pumppua turhaan. Ja tuo keskialueen paksu seoskin jo kertoo että liikaa b-painetta. Jos noilla eväillä loppuu pensa ylhäältä, tarvitaan sitten uutta lastua ja / tai suuttimia.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

FrOZi
Viestit: 90
Liittynyt: To Elokuu 4. 12:47:34 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FrOZi » Ke Toukokuu 23. 14:24:57 2007

Yrkesman kirjoitti:Katoitteko te sporttiautossa, et tippuuko b-paineet vedossa?
Tätä ei ilmeisesti penkittäjä (nimeä en tiedä,nuorempi mies. Skorppi tietää varmasti) seurannut tai katsonut.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Toukokuu 23. 15:05:49 2007

FrOZi kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Katoitteko te sporttiautossa, et tippuuko b-paineet vedossa?
Tätä ei ilmeisesti penkittäjä (nimeä en tiedä,nuorempi mies. Skorppi tietää varmasti) seurannut tai katsonut.
Ok, niin tarkoitat varmaan Jarkkoa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Toukokuu 23. 15:55:50 2007

Just tänään painin oman Cossun (2wd) bensanpaineiden kanssa ja peiriaatteessahan bensanpaine nousee saman verran kun on ahtoja ja jos tyhjäkäynnillä (paineletku kiinni) on 4bar niin ei todellakaan riitä pumpun paine enää.
Itellä oli 0.6bar ahdoilla bensanpaine n.4.8bar -> ei toiminu yhtään 1.1bar ahdoilla, tyhjäkäynnillä paineletku kiinni oli 3bar bensanpaine, pienensin n.2.6bar ja nyt 1bar ahdoilla on n.4.8bar bensanpaine ja tuntuu toimivan hyvin, toki tarkemmat arvot saan vasta lauantaina hariselta... :wink:

Eihän 5bar bensapumppu voi kovin hyvin toimia, kun painetta pitäis veivata yli sen 5bar? :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Toukokuu 23. 16:47:02 2007

no, kaikki on suhteellista, ei pidä yleistää liikaa ettei voi toimia. itse ajelin monta vuotta neljän kilon peruspaineella, ja ahtopaine oli 1.7bar, vakiopumpulla, ja tehoa oli 465hv - 511hv, et kyl se voi riittää, mut eihän se järkevää ole. mut silloin lastu-viritys aikaan oli pakko kikkailla et sai sopan riittämään stage kolmen lastulla..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Toukokuu 23. 17:44:45 2007

Timo kirjoitti:no, kaikki on suhteellista, ei pidä yleistää liikaa ettei voi toimia. itse ajelin monta vuotta neljän kilon peruspaineella, ja ahtopaine oli 1.7bar, vakiopumpulla, ja tehoa oli 465hv - 511hv, et kyl se voi riittää, mut eihän se järkevää ole. mut silloin lastu-viritys aikaan oli pakko kikkailla et sai sopan riittämään stage kolmen lastulla..
Mulla on n. 4 baaria peruspaine ja ahdot n.1.7 baarissa ja toistaiseksi on riittänyt löpö.
Voi olla että vielä joku päivä laukeaa sen takia.
Sitten kirotaan että miksi en vaihtanut tehokkaampaan pumppuun ja rakennetaan kone uudestaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Toukokuu 23. 17:58:44 2007

siipicossu kirjoitti:
Timo kirjoitti:no, kaikki on suhteellista, ei pidä yleistää liikaa ettei voi toimia. itse ajelin monta vuotta neljän kilon peruspaineella, ja ahtopaine oli 1.7bar, vakiopumpulla, ja tehoa oli 465hv - 511hv, et kyl se voi riittää, mut eihän se järkevää ole. mut silloin lastu-viritys aikaan oli pakko kikkailla et sai sopan riittämään stage kolmen lastulla..
Mulla on n. 4 baaria peruspaine ja ahdot n.1.7 baarissa ja toistaiseksi on riittänyt löpö.
Voi olla että vielä joku päivä laukeaa sen takia.
Sitten kirotaan että miksi en vaihtanut tehokkaampaan pumppuun ja rakennetaan kone uudestaan.
Ilmeisesti myös teillä molemmilla oli kertova paineen säädin eli siis malpassi?
Niin ja kiitti Timo vinkeistä, nyt mulla on tosiaan tuo 1bar ahtoja ja toimii, pitää huomenna ruuvata vielä lisää ahtoja... :wink:
Voisitko Timo laittaa privalla sun puhelin numeron, niin voisin vähä tiedustella muutamaa asiaa sultakin, nii ois toi mun Cosa jotenki säädöis ja kuosis ennenkö lähen penkkiin lauantaina?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Toukokuu 23. 18:04:05 2007

tumppe kirjoitti: Ilmeisesti myös teillä molemmilla oli kertova paineen säädin eli siis malpassi?
Mulla on ainakin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Toukokuu 23. 19:54:05 2007

mulla oli silloin alkuperäinen säädin..

soittele vaan, 044-2828953, vastaan jos kykenen kun oon täällä "koulun" penkillä yleensä aika pitkää päivää..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vastaa Viestiin