Map-anturi

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Map-anturi

Viesti Kirjoittaja juusotil » La Toukokuu 19. 21:09:10 2007

Cossuun vaihdettiin uusi 3 bar map-anturi, jonka seurauksena seokset ''rikastuivat'' huomattavasti (lambda 0,75-0,8,). Autossa on ollut ennen 2 bar ja laina 3 bar map anturit, mutta seokset pysyivät silloin normaaleina (eri valmistajan mapit). Kysymykseni kuuluukin, että vaikuttaako mapin vaihto tyhjäkäynti seokssiin vai onko kyseessä rikkoutunut komponentti?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Toukokuu 19. 21:30:35 2007

Jos siinä on toiminut aiemmin sekä 2 että 3bar mapit keskenään samanlailla ja moitteettomasti, epäilen että se laina 3bar map on oikeasti 2bar.
Toki olet huomioinut että jos on 3bar map, tarvitsee ECU myös 3bar lastun? Lastu ratkaisee -aina- mitkä suuttimet ja map koneeseen laitetaan (tähän on pari pelle pelotonta saanut jotain poikkeuksia aikaiseksi jotka toimivat jotenkin, mutta ei voi suositella). Pelkällä mapin vaihdolla saat vain ongelmia.

:arrow: Lyhyt vastaus kysymykseesi on: jos sama map arvoltaan (esim. 2 vs. 2), ei vaikuta. Ja 2 vs. 3 lukeekin paatoksella tuossa alussa :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Ma Toukokuu 21. 20:49:34 2007

Mittasin kaverin cossusta mapille tulevien johtojen resistanssit:

- mapilta lähtevä johdin 797 kOhm
- mapile tuleva johdin 220 Ohm

Mittasin myös liittimen ollessa kiinni mapissa:

- lähtevä johdin 41 kOhm
- tuleva johdin 200 Ohm

Mielestäni mapilta lähtevän johtimen resistanssi on liian suuri? Onko kellään tietoa oikeista resistanssi arvoista?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Toukokuu 21. 23:16:54 2007

Siis mitä sä mittasit, sitä että johtimet on kunnossa vai pitikö sun mitata mapin toimivuutta? Sitä mappia ei katsos voi mitata millään resistanssimittarilla. Sä voit tietenkin mitata mitä se näyttää kun autossa on virrat päällä ja se on siis sammuneena, eli mitä se näyttää jännitteeksi "0barissa" ja sitten kun auto käy, eli kun siellä on alipainetta. Tosta pystyy vähän päättelemään sen toiminnan.

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Ti Toukokuu 22. 19:48:07 2007

Mittasin johtimien resistanssit, niin kuin kirjoitin. Onko kellään aavistusta, että liikkuuko johtimien resistanssit oikeissa arvoissa? Map-anturi on kunnossa. Jos vaikka johtimien resistiivisyys olis muuttunut auton vanhetessa :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 22. 20:12:31 2007

Mittaa voltteja ennemmin niistä johdoista kun virrat päällä ja auto käynnissä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Ti Toukokuu 22. 20:34:06 2007

Mittasin samalla jännitteen ja vertailin 2 bar mappiin. Hyvin reagoi jännite kaasuläpän asentoon eli mielestäni mappi on kunnossa. Onko kellään tietoa tai mitannut omasta autosta, että paljon pitää olla boksille lähtevän johtimen jännite esim. tyhjä käynnillä ja normaali-ilmanpaineessa?

Ajattelin yksinkertaisesti, että jos resistanssi kasvaa niin samalla jännite kasvaa, jos virta on vakio kaavasta U=RI. Joten jos resistanssi on liian korkea niin seokset ovat liian rikkaalla.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 22. 21:01:24 2007

juusotil kirjoitti:Mittasin samalla jännitteen ja vertailin 2 bar mappiin. Hyvin reagoi jännite kaasuläpän asentoon eli mielestäni mappi on kunnossa. Onko kellään tietoa tai mitannut omasta autosta, että paljon pitää olla boksille lähtevän johtimen jännite esim. tyhjä käynnillä ja normaali-ilmanpaineessa?
Tuosta löytyy (n. 1.5 megaa ja pdf-tiedosto)
Neljännen sivun lopusta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Toukokuu 23. 8:47:07 2007

Johdoissahan ei saa olla resistanssia teoriassa yhtään, käytännössä niissä kuitenki liitoksineen saattaa olla ohmi tai kaksi. Kymmenet, sadat puhumattakaan kilo-ohmeista menee metsään ja syvälle, joko mitattu väärin / huonosti tai johdot poikki.

Tuossa siipicossun linkissä on 2bar mapin antamat jännitteet, laitat virrat päälle, mutta et käymään ja mittaa vastaako jännite autossa tuota speksiä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

juusotil
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Tammikuu 20. 17:48:32 2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juusotil » Ke Toukokuu 23. 17:27:08 2007

siipicossu kirjoitti:
juusotil kirjoitti:Mittasin samalla jännitteen ja vertailin 2 bar mappiin. Hyvin reagoi jännite kaasuläpän asentoon eli mielestäni mappi on kunnossa. Onko kellään tietoa tai mitannut omasta autosta, että paljon pitää olla boksille lähtevän johtimen jännite esim. tyhjä käynnillä ja normaali-ilmanpaineessa?
Tuosta löytyy (n. 1.5 megaa ja pdf-tiedosto)
Neljännen sivun lopusta.
Kiitos siipikossu tiedoista!

Vastaa Viestiin