Cossu scorpiota ostamassa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
Cossu scorpiota ostamassa
Kävin tänään ostoaikeissa koeajamassa 92`vm cossu scorpiota. Autolla ajettu vain 179tkm ja kuntokin muuten siisti lukuunottamatta takakaaria joissa ruostetta. Pari asiaa jäi kuitenkin askarruttamaan, joihin kaipaisin tietoa aiheesta enemmän tietäviltä, ennen ostopäätöstä.
1. Koeajon jälkeen käytin autoa paikallaan tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, jolloin auto sammui yllättäen ilman syytä. Käyntiin auto lähti tämän jälkeen ilman ongelmia, mutta mistä moinen voisi johtua? Omistajan mukaan aikaisemmin vastaavaa ei ole tapahtunut.
2. Autossa palaa välillä varoitusvalo, ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän valo, (syylärin ja flektin kuva). Omistajan mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa ja valo on palanut koko hänellä olo ajan (4 vuotta). Voisko olla vika anturissa tms.? vai onko syytä huoleen. Lämpö ongelmia ei ajon aikana esiintynyt.
3. Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
Tässäpä nyt tärkeimmät mitä tuli mieleen, mut jos tulee muuta mieleen mitä kannattas tsekata, niin kertokaa ihmeessä!!
1. Koeajon jälkeen käytin autoa paikallaan tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, jolloin auto sammui yllättäen ilman syytä. Käyntiin auto lähti tämän jälkeen ilman ongelmia, mutta mistä moinen voisi johtua? Omistajan mukaan aikaisemmin vastaavaa ei ole tapahtunut.
2. Autossa palaa välillä varoitusvalo, ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän valo, (syylärin ja flektin kuva). Omistajan mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa ja valo on palanut koko hänellä olo ajan (4 vuotta). Voisko olla vika anturissa tms.? vai onko syytä huoleen. Lämpö ongelmia ei ajon aikana esiintynyt.
3. Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
Tässäpä nyt tärkeimmät mitä tuli mieleen, mut jos tulee muuta mieleen mitä kannattas tsekata, niin kertokaa ihmeessä!!
sierra 2.0 turbo
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Cossu scorpiota ostamassa
1. Mahdotonta sanoa. Ehjätkin autot tuota tekevät ilman mitään suurempaa syytä. Jos moinen toistuu usein, syytä voi alkaa etsiä sen mukaan kuinka häiritsevää se on. Miten saamuilu oireili? Heijasiko kierroksia vai pikkuhiljaa tippui vai ihan vaan kuin avaimesta olisi sammuttanut?osku78 kirjoitti:Kävin tänään ostoaikeissa koeajamassa 92`vm cossu scorpiota. Autolla ajettu vain 179tkm ja kuntokin muuten siisti lukuunottamatta takakaaria joissa ruostetta. Pari asiaa jäi kuitenkin askarruttamaan, joihin kaipaisin tietoa aiheesta enemmän tietäviltä, ennen ostopäätöstä.
1. Koeajon jälkeen käytin autoa paikallaan tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, jolloin auto sammui yllättäen ilman syytä. Käyntiin auto lähti tämän jälkeen ilman ongelmia, mutta mistä moinen voisi johtua? Omistajan mukaan aikaisemmin vastaavaa ei ole tapahtunut.
2. Autossa palaa välillä varoitusvalo, ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän valo, (syylärin ja flektin kuva). Omistajan mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa ja valo on palanut koko hänellä olo ajan (4 vuotta). Voisko olla vika anturissa tms.? vai onko syytä huoleen. Lämpö ongelmia ei ajon aikana esiintynyt.
3. Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
Tässäpä nyt tärkeimmät mitä tuli mieleen, mut jos tulee muuta mieleen mitä kannattas tsekata, niin kertokaa ihmeessä!!
2. Jos moottori on ehjä ja vedet pysyy omassa karsinassaan, niin jäljelle periaatteessa jää vain paisuntasäiliössä oleva anturi taikka varoitusvaloaivolaatikko. Kuulostaisi enempi anturivialta, koska muuten pitäisi vilkutella satunnaisesti / päättömästi muitakin varoitusvaloja.
3. Fordin kantahan tuohon on että ketju on ikuinen. Todellisuudessa niitä on vaihdettu siinä 200tkm kohdilla. Kunto tosin selviää vain avaamalla ja katsomalla. Itse edesmenneeseen BOA Capriin juurikin tuossa 200tkm kohdilla, mutta pois otettujen rojujen kunto oli normaali ja vaihtoa ei periaatteessa olisi tarvinnut, mutta vaihdoin kuitenkin. Ketjuhan ei periaatteessa venu eikä niinkään kulu, mutta kiristinpinta, eli "dogleg", ja loput kolme ohjainta kuluu urilla ja näin ollen voi päästä jako hyppäämään. Osat maksaa n. 500€, ja ei, niitä ei onneksi saa paska-tarvikkeena.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Cossu scorpiota ostamassa
siis:saako jakopään orkkis-osia kuitenkin ja oikein Fordilta?siitä kun kuulee niin montaa tarinaa!MouTine kirjoitti:osku78 kirjoitti:Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
3. Fordin kantahan tuohon on että ketju on ikuinen. Todellisuudessa niitä on vaihdettu siinä 200tkm kohdilla. Kunto tosin selviää vain avaamalla ja katsomalla.Ketjuhan ei periaatteessa venu eikä niinkään kulu, mutta kiristinpinta, eli "dogleg", ja loput kolme ohjainta kuluu urilla ja näin ollen voi päästä jako hyppäämään. Osat maksaa n. 500€, ja ei, niitä ei onneksi saa paska-tarvikkeena.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 20:09:19 2005
- Paikkakunta: Outokumpu
Moottori sammui kuin ois avaimesta kääntänyt. Tyhjäkäyntiä auto pyöri nätisti, ehkä ihan pientä heijaamista kuitenkin esiintyi. Mites ton lämpömittarin tulis näyttää normaalisti? En saanu lämpöjä nousemaan ajon aikana (n.20km) kuin reiluun neljännekseen, oisko termarivikaa? Myyjän mukaan talvella lämppäri työntää lämmintä ihan normaalisti vaikka lämmöt ei nouse tuon ylemmäksi.
sierra 2.0 turbo
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
- Paikkakunta: Hyvinkää
Mulla nousee parhaimmillaan kolmanneksen se lämpömittari, ja talvella on tarjennut. ja itselläkin oli tuo vesimäärän anturi rikki= paloi kokoaika vaikka oli vettä paisarissa min-max välillä. (sama anturi on muuten pissapojan säiliössä, jos ei uutta halua ostaa
)
Jakopää rupeaa kuulemma kyllä rallattamaan jos tulee kilometrit täyteen? itsellä siinä 210tkm mittarissa alkuperäisellä ketjulla yms roippeilla, ja saa olla vastakin..

Jakopää rupeaa kuulemma kyllä rallattamaan jos tulee kilometrit täyteen? itsellä siinä 210tkm mittarissa alkuperäisellä ketjulla yms roippeilla, ja saa olla vastakin..
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Cossu scorpiota ostamassa
En ole itse asiaa varmistanut, mutta näin olen kuullut että on tullut "dogleg" uudestaan tuotantoon ja entistä parempana. Vanhan mallinen on uutena ruskea/beige, uusi on vitivalkoinen/musta.Sierra XR kirjoitti:siis:saako jakopään orkkis-osia kuitenkin ja oikein Fordilta?siitä kun kuulee niin montaa tarinaa!MouTine kirjoitti:osku78 kirjoitti:Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
3. Fordin kantahan tuohon on että ketju on ikuinen. Todellisuudessa niitä on vaihdettu siinä 200tkm kohdilla. Kunto tosin selviää vain avaamalla ja katsomalla.Ketjuhan ei periaatteessa venu eikä niinkään kulu, mutta kiristinpinta, eli "dogleg", ja loput kolme ohjainta kuluu urilla ja näin ollen voi päästä jako hyppäämään. Osat maksaa n. 500€, ja ei, niitä ei onneksi saa paska-tarvikkeena.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Nuo takakaaret ovat Scorpion arka paikka samalla tavalla kuin helmojen takapäät.
1.Onko auto ollut ajossa koko ajan vai oliko talven jossain seisonnassa? Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin siellähän voi olla seisonnasta johtuvaa hapettumaa jossain.
2. Paisuntasäiliön varoitusvalon kytkin voi olla vain likainen tai sitten johdoissakin voi olla vikaa tai likaa. Kytkin osaa kertoa vain arvot päällä/pois, joten jos nestepinta ei ole säiliössä max-arvossa, niin valo syttyy palamaan. Sen kytkimen voi puhdistaa (pitää ottaa säiliöstä irti ja rapsuta vaikka puukolla hapettumat pois) ja jos se ei auta, niin uusi pitää hankkia.
3. Mikä osa se niistä jakopään osista on kiven alla? Kun kuulin tässä viime viikonloppuna, että jotain jakopään osaa ei saa enää Fordilta. Huhua vai totta? Kyse siis FBA eli Suomessa tuttavallisemmin BOA moottorin osista.
Minullakin moottorin lämpötilamittarin viisari on näyttää pysyvän lämpimällä moottorilla siinä "norm" tekstin alarajalla. Tosin auto ollut minulla vasta viikon, joten ei ole talvelta tai kesältä vielä kokemusta.
1.Onko auto ollut ajossa koko ajan vai oliko talven jossain seisonnassa? Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin siellähän voi olla seisonnasta johtuvaa hapettumaa jossain.
2. Paisuntasäiliön varoitusvalon kytkin voi olla vain likainen tai sitten johdoissakin voi olla vikaa tai likaa. Kytkin osaa kertoa vain arvot päällä/pois, joten jos nestepinta ei ole säiliössä max-arvossa, niin valo syttyy palamaan. Sen kytkimen voi puhdistaa (pitää ottaa säiliöstä irti ja rapsuta vaikka puukolla hapettumat pois) ja jos se ei auta, niin uusi pitää hankkia.
3. Mikä osa se niistä jakopään osista on kiven alla? Kun kuulin tässä viime viikonloppuna, että jotain jakopään osaa ei saa enää Fordilta. Huhua vai totta? Kyse siis FBA eli Suomessa tuttavallisemmin BOA moottorin osista.
Minullakin moottorin lämpötilamittarin viisari on näyttää pysyvän lämpimällä moottorilla siinä "norm" tekstin alarajalla. Tosin auto ollut minulla vasta viikon, joten ei ole talvelta tai kesältä vielä kokemusta.
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Cossu scorpiota ostamassa
Hauosku78 kirjoitti:
1. Koeajon jälkeen käytin autoa paikallaan tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, jolloin auto sammui yllättäen ilman syytä. Käyntiin auto lähti tämän jälkeen ilman ongelmia, mutta mistä moinen voisi johtua? Omistajan mukaan aikaisemmin vastaavaa ei ole tapahtunut.
2. Autossa palaa välillä varoitusvalo, ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän valo, (syylärin ja flektin kuva). Omistajan mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa ja valo on palanut koko hänellä olo ajan (4 vuotta). Voisko olla vika anturissa tms.? vai onko syytä huoleen. Lämpö ongelmia ei ajon aikana esiintynyt.
3. Autoon ei ole tehty jakopään remonttia. Missä vaiheessa ketjun yleensä joutuu vaihtamaan? Uskon auton kunnon perusteella kilometrien pitävän paikkaansa ja mitään ylimääräisiä ääniä yms. koneesta ei kuulu. Onko osia saatavilla ja mitä ne kustantaa mikäli vaihto ois kohtapuolin edessä?
Mulla on tuo 93-loppuvuoden farkku, tuotu siis saksasta. Takakaaret menevät vaihtoon, ja kannattaa sinunkin tsekata missä kunnossa ovat molempien puolien kynnykset, takapyöränholvien edessä ja penkkien kiinnikkeiden kohdalla varsinkin. Ovat kyllä sitä vakiopaikkaa ruostumaan...
Oma autoni sammuilee myös tyhjäkäynnillä - ongelmia on ollut myös tyhjäkäyntinopeuden, hitaan rullauksen yms. kanssa. Paras arvio on, että syy on joko egr-laitteistossa tai lambdoissa, joilta boksille tulee vikatietoa. Myös vikakoodien perusteella mahdollisia ongelmapaikkoja saattavat autossani olla vaihdelaatikon ja itse boksin maatokset. Lisää kuvausta löydät vaikkapa haulla niin tästä foorumista kuin Ford-klubin foorumistakin...
Omassa autossani paisarin varoitusvalo palaa aika usein, eivätkä syynä ole vesi- eikä lämpöongelmat. Ongelma voi olla säiliön uimuri tai varmemmin sähköliitännät anturiin.
Sierrani boa on rempattu, tuntematon ajomäärä takanaan, ainoa hieman hälyyttävä juttu jakopäässä oli kiristin. Scorpillani on ajettu siinä 175 tuhatta, ei ylimääräisiä ääniä eikä myöskään konetta ole avattu. Jos kiristimen jousi löystyy liikaa, alkaa kuulua välistä tuollaista ketjun ropsahtelua kopan ja ohjurien välillä. Sitä olen omassani kuullostellut, mutta ei ainakaan vielä kuulu... Ja kamahan maksaa tunnetusti - eikä ole ihan sieltä helpoimmasta päästä löytää.
Jussi
Ps. Jakopään osista ainakin oikean lohkon edessä oleva pitkä metallivarsinen ja bakeliittipintainen koiranluu ON tai ainakin OLI kiven alla... Tosin vanhan voinee pinnoittaa uudelleen... ja ehkei kannata ihan suinpäin tilata kaikkia osia (kuten allekirjoittanut

* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04