24V koneen virtauksista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Joulukuu 25. 20:43:21 2006

muutos työt alkaa hahmottua,tehon nousua tuskin voidaan välttää.... :lol:
Timppa 24V

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 25. 21:08:16 2006

TIMPPA24V6 kirjoitti:muutos työt alkaa hahmottua,tehon nousua tuskin voidaan välttää.... :lol:
Cut the crap, eli kerrohan mitä muutoksia on tehty ja tehdään?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Joulukuu 25. 23:24:34 2006

leikkaa rapu :lol:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 26. 1:15:04 2006

TIMPPA24V6 kirjoitti:muutos työt alkaa hahmottua,tehon nousua tuskin voidaan välttää.... :lol:
kuulen että imusarjan tilalle laitetaan 14m putkea ja se käännetään mutkalle siten että mahtuu kannen alle.
Lisäksi liimataan kaikki paikat umpeen että ahdot 2,4b ei karkaa mihinkään.
kaasuläppä asennetään takaperin siten että pakokaasut aukaisee läpän ainakun pitäsi kiihdyttää 600hv typerän rinnalla.
silloin ei typerällä ole mitään jakoja.
imukanavat suurrenetaan koko konehuoneen kokiseksi ja asennetän 4 pakokaasu ahdinta remmin lisäksi jotta remmissä riittää pakopaine.
ja otetaan taas lisää olutta.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Joulukuu 26. 20:46:57 2006

Ja sitten kun on otettu riittävästi keikyä pistetään sekä kuski että kalusto ilokaasu hoitoon.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 26. 22:46:12 2006

Uskomatonta miten aikuiset (kai?) ihmiset saa tälläsestä asiasta moista paskanjauhantaa aikaseks.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Joulukuu 27. 10:08:37 2006

VooDoo kirjoitti:Uskomatonta miten aikuiset (kai?) ihmiset saa tälläsestä asiasta moista paskanjauhantaa aikaseks.
Älä yritäkään ymmärtää - itke ja raivoa :wink: :D :D Kai tuon nyt tiedät, että kun tähän laitetaan (aikuinen?) mies ja voorti, niin kummasti meistä tulee taas veikeitä vekaroita :twisted:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Joulukuu 27. 12:28:36 2006

VooDoo kirjoitti:Uskomatonta miten aikuiset (kai?) ihmiset saa tälläsestä asiasta moista paskanjauhantaa aikaseks.
Noo, eiköhän taas keväällä selviä kuka on jauhanu ja mitä...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Joulukuu 27. 15:13:17 2006

joopajoo... Mulla on kyllä menny ohi tää "huumori" jota eräät yrittää tähän topiciin lypsää...

Ei vaan jaksa ymmärtää miksi joitain asioita ei (ilmeisesti) saisi kysyä kun asiallista vastausta ei aikaiseksi saada.
Ensin auotaan päätä, että on paskanjauhantaa topicissa ja sitten siirrytäänkin itse pitämään huolta, että sitä sitten tosiaan myös riittää.
Eikö tän voisi vaikka laittaa lukkoon kun on mahdotonta keskustella aiheesta niin kuin ihmisetkin. :evil:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 27. 16:48:30 2006

Nollatoleranssia kehiin vaan, täysin asiattomista kommenteista viikon banaanisaarien matka niin eiköhän alkais touhu kummasti rauhottuun :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Joulukuu 27. 20:13:13 2006

TeRoK kirjoitti: Ei vaan jaksa ymmärtää miksi joitain asioita ei (ilmeisesti) saisi kysyä kun asiallista vastausta ei aikaiseksi saada.
No höh, puhutaan sitten vaikka paskaa, kun jostain syystä niitä asiallisia vastauksia ei tunnuta juurikaan noteerattavan..?

Mutta eiköhän tästä joudeta kukin tahoilleen askartelemaan. Katellaan sit keväällä.
I get mi coat.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Joulukuu 28. 7:41:56 2006

Nyt kun imu- ja pakosarjoja on spekuloitu jonnii verran, niin mitäs nuo kannet sitten virtaa? Vakio vs. viilattu. Vai onko vielä kukaan käynyt mittauttamassa?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Joulukuu 29. 12:23:25 2006

jouni kirjoitti:Nyt kun imu- ja pakosarjoja on spekuloitu jonnii verran, niin mitäs nuo kannet sitten virtaa? Vakio vs. viilattu. Vai onko vielä kukaan käynyt mittauttamassa?
Mielenkiintoinen kysymys, varsinkin kun tuli tuota itsekin pohdittua kannet käsissä (ollako vai eikö olla :wink: ) puolitoista vuotta sitten. Päädyin kuitenkin vain olemassaolevan tilan jälleenkunnostuttamiseen :?

Ja joo, Terok - olemmeko mahdollisesti valinneet väärän koneen (liikaa venoja kenties) kun saadaan väki välillä noinkin sypäkkine ajatuksineen avautumaan... :D :D Ei lukita, ainakaan vielä tässä vaiheessa...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Huhtikuu 9. 19:29:01 2007

Jatketaampa taas järmäämistä. Kun on tilanne uhkaavasti päässyt rauhottumaan.
Nyt olis sitten oikein tarkoitus mennä tota toisioläppää avartelemaan.
Mutta minkäs kokoset noitten kuulis alunperin olla???
Kun kattelin tossa, että Timppa puheli 5mm avartaneensa niin kyllä mulla käy jo siinä vaiheessa melkeen niin, että tulee kahdesta läpästä yksi :lol:
Ensiöläppä on 38mm ja toisioläppä on soikea. Mitat on 55-57mm.

Eli onko noita nyt sitten jo joku käsitellyt vai mikä on homman nimi???
Tossa ei tosiaan ole läppäkotelossa läppien välissä kuin 3mm materiaalia eli ei siitä enää oikein 2,5mm pois saa.
Mitä muuten meinaa noissa läpissä merkinnät 4 ja 14?

Sitä imuputkea päätin nyt sitten ja koittaa suurentaa, että olis maf:n kohdalla vähän paremmin virtaava.
Saa nähdä ymmärtääkö moottorin ohjaus sitä vai ei.
Sen voin nyt sitten ihan ite käydä kokeilemassa penkissä niin tulee joillekin hyvä mieli :wink: :lol:

Jos ei toimi niin sitten se saakoon olla. En enää viitsi megasquirtiinkaan investoida.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Huhtikuu 9. 19:46:56 2007

Jahas.

Joo toi halkaisija jo selviskin.
Eli ensiön kuuluukin olla 38mm ja toision 55mm.
Mutta miksi toi mun on sitten soikea??? Ja miten tosta 5mm pois voi enää saada???
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Huhtikuu 10. 11:47:14 2007

Ainakin tossa omassa on molemmat reiät pyöreitä, mutta läpät on luonnollisesti soikeita.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Huhtikuu 10. 15:40:05 2007

No niinhän toi asia sitten joo on kun tarkemmin pääsi mittaamaan.
Mutta mites tosta nyt sitten saisi pois tavaraa.
Pitääkö ottaa tuolta alareunasta aarporalla enemmän tavaraa ja rakentaa myös uusi kaasuläppä alareunasta isommaksi?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virikansi » Ti Huhtikuu 17. 12:40:56 2007

Kuinka suuret venttiilit näissä 24v kansissa oikein vakiona on? Onko kukaan muutattanut kansiaan, sekä vaihtanut nokkia, pakosarjoja tms? Tästä koneesta luulisi saavan suht helposti sen 100hp/L. :D

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Huhtikuu 17. 14:28:42 2007

mulle on tulossa BOB kannet...
mittaan virtaukset, kun saan ne

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Huhtikuu 17. 20:27:19 2007

virikansi kirjoitti:Kuinka suuret venttiilit näissä 24v kansissa oikein vakiona on? Onko kukaan muutattanut kansiaan, sekä vaihtanut nokkia, pakosarjoja tms? Tästä koneesta luulisi saavan suht helposti sen 100hp/L. :D
Aikoinaan ollu joissakin formuloissa 450hp versioina, eli kyllä siitä irtoo :)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 17. 21:45:46 2007

Cosworth and Ford: The Road Cars kirjasta:

Cosworth V6 24v moottorit

Year … Type … Size … Bhp
1991 … FBA … 2935 … 195
1992 … FBE … 2935 … 300
1994 … FBC … 2935 … 210

FBE on kirjan mukaan "Racing" versio tuosta V6 24v moottorista. Kuvassa imutorvet ovat ristissä 90 asteen mutkissa kansien välissä.



Alla olevasta linkistä lisää infoa:

http://home.att.net/~CapriClubChicago/C ... tml#Cossie

Cosworth FB_ Series Engines

The Cologne V-6s with the greatest performance potential are the DOHC Cosworth FB_ series.

Here's some basic information on these engines:

Cosworth
Code … Displacement … Date … Notes
FBA … 2.9 … 1990 … Ford Scorpio engine.
FBB … 2.9 … 1990 … Modified FBA, for 4WD Scorpios
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
FBE … 3.0 … 1991 … Racing version of FBA.
FBF … 4.0 … 1993 … 4-liter prototype of FBC..

Data taken from Cosworth's history page.

The Cosworth engines apparently have some slight differences in the block as well. I have heard from a couple of sources that the FBA does not have the holes for the pushrods drilled into it.

To the best of my knowledge, Cosworth did not use casting numbers on the heads like Ford did.

Cosworth apparently used a different block casting, and a different crankshaft. The FBA block is number 919M6015AA, and apparently it does not have pushrod holes drilled into it.

The first FBA crankshaft was 919M6303AA. Apparently, later FB_ series crankshafts were 959M6303 AA and 969M6303 AA. We speculate that these were from 1995 and 1996, and might be stronger than the earlier version. These crankshafts are apparently Ford items, as they have Ford ovals cast into them.

Note that in both cases, the engine family code is "9M" instead of "TM"

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Huhtikuu 18. 8:53:54 2007

Sine kirjoitti:
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
Nuohan olis mielenkiintoisia. Onko noita nyt sitten oikeasti käytytty missään sarjatuotantomalleissa?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Huhtikuu 18. 9:16:10 2007

jouni kirjoitti:
Sine kirjoitti:
FBC … 3.4 … 1990 … Modified FBA, based on 4-liter block
FBD … 4.0 … 1990 … 4-liter version of FBA
Nuohan olis mielenkiintoisia. Onko noita nyt sitten oikeasti käytytty missään sarjatuotantomalleissa?
Ei missään sarjatuotantomalleissa. Huhu kertoo että muutama kpl olisi päässyt ulos tehtaalta vapaille markkinoille ja toinen huhu kertoo muutamasta Scorpiosta jotka olisi varustettu noilla koneilla ja autot olisivat olleet sen aikaisen Fordin jonkun tehtaan jonkun yksikön ylempien portaiden normi ajoautoina ja ilmeisesti tätä kautta päässeet mailmalle. Taas näitä diipadaapa-huhuja. Ei mahdottomia, mutta liian epätarkkoja.

FordPowerin sivuilla on näistäkin ollut juttua jos jonkinmoista.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Huhtikuu 29. 18:06:13 2007

virikansi kirjoitti:Kuinka suuret venttiilit näissä 24v kansissa oikein vakiona on? Onko kukaan muutattanut kansiaan, sekä vaihtanut nokkia, pakosarjoja tms? Tästä koneesta luulisi saavan suht helposti sen 100hp/L. :D
eilen kaveri mittas vakio BOB kannen. n. 300 heppaa virtaa 10mm nostolla (50hv/sylinteri)
6mm tais olla n. 180hv
imuvenat 34mm. kanava kuulemma paskan mallinen, ja näyttäs ettei pysty hirveesti parantaan materiaalivahvuuksien vuoksi.
seetin alla ei ole yhtään suoraa osuutta...

Vastaa Viestiin