Cosan seokset?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Cosan seokset?

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Kesäkuu 11. 10:06:36 2004

Itellä nyt Boschin "harmaat" -403 suuttimet, 3bar MAP:pi ja lastu "harmaille" mut melko rikkaalla tuntuu kokoajan käyvän tyhjäkäynnillä ja leimalle pitäs mennä.. Ainoastaan CO arvot saa tippumaan alas pienentämällä b.painetta lähelle 1.5 kiloa. Millasilla arvoilla teil käyttäytyy suunnilleen vastaava kokoonpano esim. thjäk. ja siin 3000rpm? Onko ihan normaalia et tyhjäkäynti kierroksil käy muuten näin rikkaalla? Kyl ne sit kierroksil vapaalla hieman sit tasottuu kohtuullisemmiksi.

Ps. B.paineen säädin on kolmikalvoinen FSE malli, jos sil ny jotain merkitystä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Cosan seokset?

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 11. 10:10:05 2004

pehkos69 kirjoitti:Itellä nyt Boschin "harmaat" -403 suuttimet, 3bar MAP:pi ja lastu "harmaille" mut melko rikkaalla tuntuu kokoajan käyvän tyhjäkäynnillä ja leimalle pitäs mennä.. Ainoastaan CO arvot saa tippumaan alas pienentämällä b.painetta lähelle 1.5 kiloa. Millasilla arvoilla teil käyttäytyy suunnilleen vastaava kokoonpano esim. thjäk. ja siin 3000rpm? Onko ihan normaalia et tyhjäkäynti kierroksil käy muuten näin rikkaalla? Kyl ne sit kierroksil vapaalla hieman sit tasottuu kohtuullisemmiksi.

Ps. B.paineen säädin on kolmikalvoinen FSE malli, jos sil ny jotain merkitystä.
Rikkaalla käydessä on turha odottaa ainakaan pääsevänsä hiilivedyistä läpi.

Mikäs ecu sulla on?? meinasin vaan että tyhjäkäyntiseosruuvista...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Kesäkuu 11. 14:41:51 2004

Eikös tollaiset harmaiden lastut ole useimmiten kisa käyttöön tarkoitettuja saakohan niillä edes päästöjä katsatuksessa menemään läpi?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Kesäkuu 11. 15:15:59 2004

L6 boxi on ja boxilta on säädetty oikeastaan niin laihalle tyhjäkäyntiseokset ku ne vaan saa. Kuuluukohan tolla bensanpaineen säätäjällä ollakin tyhjäkäynnil matalalla paineet ku se on tommonen kertovaa mallia eli heti kierrosten mukaan nostaa reilusti....?? :roll:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 11. 15:29:16 2004

pehkos69 kirjoitti:L6 boxi on ja boxilta on säädetty oikeastaan niin laihalle tyhjäkäyntiseokset ku ne vaan saa. Kuuluukohan tolla bensanpaineen säätäjällä ollakin tyhjäkäynnil matalalla paineet ku se on tommonen kertovaa mallia eli heti kierrosten mukaan nostaa reilusti....?? :roll:
Kuuluu olla... eikä se nosta kierrosten, vaan paineen mukaan...

EDIT:

Äläkä säädä L6 poksista seosruuvia tappiin... seuraukset voivat olla pahat
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Kesäkuu 11. 20:23:17 2004

Nyt tos ajelin ni rupes yhtäkkii nostaan kierroksii tyhjäkäynnil korkeel ja rytiseen ja paukkuun kirrosten noustessa jo toistamiseen.. Aluksi on aina pelannut hyvin mut sit yhtäkkii noin, kummallista... :?

Nyt ois vaan kiva tietää miten muilla seokset ihan arvoina ja b.paineet kys. kokoonpanolla?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 1. 15:48:45 2004

SLEI kirjoitti:Eikös tollaiset harmaiden lastut ole useimmiten kisa käyttöön tarkoitettuja saakohan niillä edes päästöjä katsatuksessa menemään läpi?
A-ryhmän lastu, BD10-nokat, suuttimet Siemesin mustat (vastaa harmaita) ja kevyesti läpi CO 1 ja HC 170.Kantta portattu jonkin verran ja bensanpaineet n 3.7bar tyhjäkäynnillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » To Heinäkuu 1. 17:52:32 2004

Mulla siemensin 540cc suuttimet, stg2 lastu l6 boxissa ja fse:n kertova säädin.. hyvin pelaa. Tyhjäkäynnillä mulla on b-paineet jossain 1,7bar. jolloin ne 1,6bar ahdoilla nousee viiden kieppeille (mitattu paineilmakompuralla). Tosin viime leimalla mulla oli b-paineet ~3bar ja hyvin sai leimalla päästöistä läpi, kun sääti vaan boxin seosruuvia.

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » To Heinäkuu 1. 20:06:37 2004

Harmaat suuttimet, 3 bar MAP, harmaiden lastu, valkoruuvinen boxi 2wd, bensanpaineet 3,5 bar alip.letku kiinni. Katsastettu 28.6.04:
CO = 2,25
HC = 450
CO2 = 12,60
O2 = 1,35
Aiemmin vaihdoin katsastukseen vakiopalikat, nyt kuitenkin säätelin seosmittarin kanssa boxin seosruuvista "laihalle" ja läpihän tuo meni. Pienemmillä (3 bar ja allekin) bensanpaineilla ei oikein saanut pysymään säätöjä kohdallaan => vähän aikaa ok, sitten alkoi käymään rikkaalla.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Tammikuu 3. 16:56:05 2007

Jatkan tätä vanhaa aihetta, sillä painin saman ongelman kanssa. Eli päästöarvot huitelee liian korkealla. Co-pitoisuus 4,00 ja HC-pitoisuus 260 joutokäynnilla, myös kierroksilla arvot ylittyy. Eli auto käy selvästi rikkaalla. Autossa kiinni Boscin vihreät suuttimet, 3bar map ja GGR-lastu. Aluksi kannattaa vissiin koitella laskea bensanpaineita? Kannattaakos L8-boksista säätää seosruuvia?
Hyvä se on!

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Tammikuu 3. 17:21:10 2007

Onko lambda-anturi varmasti kunnossa?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Tammikuu 3. 17:41:51 2007

jouni kirjoitti:Onko lambda-anturi varmasti kunnossa?
Hyvä kysymys. Se täytyy kyllä ensin varmistaa mittaamalla, kun vkl pääsen pajalle.
Hyvä se on!

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Tammikuu 10. 20:53:00 2007

Nonnih. Nyt on päästöt kohillaan. Pudotettiin bensanpaineita ja vaihettiin uus Lamda-anturi, niin johan alkoi arvot tippua.
Hyvä se on!

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ma Huhtikuu 9. 20:13:10 2007

jatketaan aiheella... ku ei jaksa alottaa taas uutta topikkia...
eli bensa paineet oli 4bar ja kävi hirveen raskaal...
tiputin bensa paineet 3,6bar ja rupes käymään rennommin,
mut tyhjäkäynti rupes oikuttelee...
eli ilman tyhjäkäynti venttiilin piuhaa toimii paitsi kylmänä,
mut laittaa piuhan kii ni kierokset jää huutaa...???? laskee tooosi hitaasti?
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Huhtikuu 10. 0:38:51 2007

PasiZ kirjoitti: Äläkä säädä L6 poksista seosruuvia tappiin... seuraukset voivat olla pahat
Mitäs noi seuraukset sit on noin niinku tarkemmin kerrottuna? :shock:
Mul ei juurikaan nimittäin vaikuttanu seosruuvilla leikkiminen ku yritin Cosaa leimalle säädellä viime syksynä, ruuvasin ainaki n.3-4 kierrosta molempiin suuntiin ja lähinnä tyhjäkäynti meni huonommaks ja samoin hc arvot huononi-> säädin sit niin et käy nätisti ja ruuvasin bensanpaineet 1.2bar-> tulostettiin arvot paperille-> köröttelin hissukseen leimalle ja sit takas pajalle ja bensanpaineet takas n.3bar ja taas tohtii polkeekki hiukan... :wink:
Niin ja noilla 3bar paineilla co arvo on (korjaamon uudehkon mittarin mukaan) n.6-6.5% tyhjäkäynnillä ja hc arvot taas oli vaan n.200-400, en nyt muista tarkemmin, mut todella hyvin polttaa sopat vaikka co onkin kohtuu korkea... :?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin