12- vai 14 lukuinen pakopesä cossuun

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

12- vai 14 lukuinen pakopesä cossuun

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 21. 0:47:01 2007

Moro!

Ajattelin kysyä raadin mielipidettä koskien tuota Cossuni uutta ahdinta. Ahtimeksi tulossa Holset HX40 56/60 siivillä. Pakopesiä hyllyssä nököttää kaksi kappaletta, 12- ja 14-lukuinen, kumman vaan laittais paikalleen.

Specsit moottorista.
-4wd motti
-Alakerta vakio, tasapainotettu ja blueprintattu
-2wd vauhtipyörä
-kansi avarrettu, virtaus ~216heppaa
-Cometic kannentiiviste
-ARP-kannenpultit
-vakio nokat
-ronin wrc-tyyppinen plenum (samanlainen kuin Mankalla)
-70mm kaasuläppä
-2wd pakosarjan alkupätkä
-itsetehty pakosarjan loppu-pala, josta haaroitettu erilliselle hukkaportille (menee jaettuna ~1mm päähän portin venttiilistä ja tietenkin jaettuna ahtimelle asti)
-3" pakoputkisto, alusta loppuun
-750cc suuttimet
-RS500 style välijäähdytin
-Haltech moottorinohjaus

Tarkoituksena olisi saada motti heräämään mahdollisimman alhaalta, mutta kuitenkin siten että mentäisiin hiukan yli 400 hepan (kyllä, 401 heppaa riittää :wink: ). Vääntöä olis kanssa kiva saada "vähän" enemmän kuin viime kaudella (~400Nm). Viime kesänä motti otti täydet ahdot vasta ~4300 kierroksen paikkeilla, tavoitteena olisi saada tapahtuma ~1000 kierrosta alemmaksi.

Pakopaineet vähän pelottaa tuolla 12-lukuisella pesällä..

Tepalmetillä suositeltiin Garrettin TO4:sta 57/59 siivillä ja 0.83 pakopesällä. Kumpikohan noista mun vaihtoehdoista menis lähemmäks?

Onko kukaan laskenut noita Holsetin ja Garrettin pesien vastaavuuksia? Itse olen kuullut että 12-lukuinen vastaisi ~0.7 pesää ja 14-lukuinen ~0.8 pesää..

Toivottavasti joku viitsii vastata tähän ala-arvoiseen projekti-pohdintaan. Eihän tässä edes havitella maagista 500 hepan rajaa! :?

Kiitoksia jo etukäteen! :)

P.S. Nämä 400 hepan säädöt tulevat olemaan käytössä vain radalla ja suljetulla alueella! :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Maaliskuu 21. 9:03:06 2007

Tarpeeks iso portti vaan niin ei ala pakopaineet kiusaamaan niin aikasin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Maaliskuu 21. 9:26:36 2007

OT: Cometic+ARP ei tuu pitämään. Pistä vakiopultit.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Maaliskuu 21. 9:34:56 2007

Mutulla heittäsin että jos alle 1,3barin paineita käytät niin pienempi A/R pesä.
Kun pakopainehan nousee suhteessa ahtopaineeseen ja kyllä ton kokosilla siivillä oleva hyrrä tuottaa ilmaa jo 1,3baarilla yli 400hv:n tehoihin.
Sit jos kuitenkin joutuu menee liki 1,5bar niin isompi kotelo tai alkaa varmaan jo nakuttaan.
Sit ammo turbonrakentaja pystyy muuttaan sitä pakokoteloo et pakopaineet laskee...

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 21. 9:41:30 2007

TVR kirjoitti:Mutulla heittäsin että jos alle 1,3barin paineita käytät niin pienempi A/R pesä.
Kun pakopainehan nousee suhteessa ahtopaineeseen ja kyllä ton kokosilla siivillä oleva hyrrä tuottaa ilmaa jo 1,3baarilla yli 400hv:n tehoihin.
Sit jos kuitenkin joutuu menee liki 1,5bar niin isompi kotelo tai alkaa varmaan jo nakuttaan.
Sit ammo turbonrakentaja pystyy muuttaan sitä pakokoteloo et pakopaineet laskee...
Joo. Viime kesänä saatiin tuo vähän reilut 400 heppaa ~1,3bar ahdoilla, joten eiköhän tuo 12-lukuinen sitten riitä. Edellisen ahtimen specsit: Garrett GT37 57/62 siivillä ja .83 jakamaton pakopesä.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Maaliskuu 21. 10:32:09 2007

56/60 siivet kuulostaa ihan hx35 tai h1 ahtimen siiviltä, hx40 siivethän on 60/65. Mulla on tossa omassa hx35 ahtimessa 54/60 siivet ja siinä oli muistaakseni 10pesä (vai olikohan se 12...). Tänä kesänä oikeestaan näkee vasta että miten hyvin sen saa pelaamaan. Viime kesänä oli vakio koneella 1.5barilla ~400hv ja vähän yli 500Nm. Jos tänä kesänä sais vähän paranneltua tuloksia. Mut jos sulla kerran on molemmat pesät niin äkkiäkös niitä sit vaihtaa jos siltä tuntuu. Eipä noilla pesillä mitään älytöntä eroa varmaan tule, mut sit se selvii kun koitat.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Maaliskuu 21. 12:22:56 2007

Yrkesman kirjoitti:56/60 siivet kuulostaa ihan hx35 tai h1 ahtimen siiviltä, hx40 siivethän on 60/65. Mulla on tossa omassa hx35 ahtimessa 54/60 siivet ja siinä oli muistaakseni 10pesä (vai olikohan se 12...). Tänä kesänä oikeestaan näkee vasta että miten hyvin sen saa pelaamaan. Viime kesänä oli vakio koneella 1.5barilla ~400hv ja vähän yli 500Nm. Jos tänä kesänä sais vähän paranneltua tuloksia. Mut jos sulla kerran on molemmat pesät niin äkkiäkös niitä sit vaihtaa jos siltä tuntuu. Eipä noilla pesillä mitään älytöntä eroa varmaan tule, mut sit se selvii kun koitat.
Höpö höpö, noita Holsetteja on kyl kaikenlaisia, oon kyl nähny ja kuullu noista "pikkusiipisistä" HX40 Holseteista, itellä on H1E 60/65 siivillä (vastaava ku HX40) ja noitakin on pienemmillä siivillä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Maaliskuu 21. 12:51:16 2007

Vahvasti myös sitä mieltä että hx40 on 60/65 eikä mitään muuta, tuo on hx35 tai joku vanha h1.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Maaliskuu 21. 12:51:24 2007

tumppe kirjoitti:Höpö höpö, noita Holsetteja on kyl kaikenlaisia, oon kyl nähny ja kuullu noista "pikkusiipisistä" HX40 Holseteista, itellä on H1E 60/65 siivillä (vastaava ku HX40) ja noitakin on pienemmillä siivillä.
vaan onko se silloin hx40? H1e:tä on monenlaisia, se on kyllä totta..

no itse asia, 14 pesä herää kyllä kohtuu alhaalta ja riittää todella ylös (540hv), ja nokkien säädöllä, ennakoilla ym saa sitä heräämistä kohtuullisesti haettua. jos laitat 12 pesän ja pakopaineet/lämmöt nousee, siitä ei hyvä heilu. eli itse suosittelisin 14 pesää, ja noin 1.5bar painetta niin saat sitä vääntöäkin. vääntöä kun ei ilman painetta tule..

mulla tuli 14 pesällä 1.0bar paineella yli 400hv koneesta, 1.5bar ~530hv ja 1.75bar 540hv. toki hieman eri modeilla kuin sulla..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Maaliskuu 21. 13:04:01 2007

Timo kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Höpö höpö, noita Holsetteja on kyl kaikenlaisia, oon kyl nähny ja kuullu noista "pikkusiipisistä" HX40 Holseteista, itellä on H1E 60/65 siivillä (vastaava ku HX40) ja noitakin on pienemmillä siivillä.
vaan onko se silloin hx40? H1e:tä on monenlaisia, se on kyllä totta..

no itse asia, 14 pesä herää kyllä kohtuu alhaalta ja riittää todella ylös (540hv), ja nokkien säädöllä, ennakoilla ym saa sitä heräämistä kohtuullisesti haettua. jos laitat 12 pesän ja pakopaineet/lämmöt nousee, siitä ei hyvä heilu. eli itse suosittelisin 14 pesää, ja noin 1.5bar painetta niin saat sitä vääntöäkin. vääntöä kun ei ilman painetta tule..

mulla tuli 14 pesällä 1.0bar paineella yli 400hv koneesta, 1.5bar ~530hv ja 1.75bar 540hv. toki hieman eri modeilla kuin sulla..
Mitäs herkkuja sulla oli noilla lukemilla?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Maaliskuu 21. 13:48:11 2007

tumppe kirjoitti:Mitäs herkkuja sulla oli noilla lukemilla?
stage 8.762 :lol:

(sisäpiirin vitsi, ken sattuu muistamaan..)
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 21. 14:17:50 2007

Jos noista pitää valita niin 14.
Mulla on 14 pesä ja on muistaakseni Holset HX30:n pesä mutta on isonnettu sopimaan 40:iin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Maaliskuu 21. 15:02:20 2007

tumppe kirjoitti: Höpö höpö, noita Holsetteja on kyl kaikenlaisia, oon kyl nähny ja kuullu noista "pikkusiipisistä" HX40 Holseteista, itellä on H1E 60/65 siivillä (vastaava ku HX40) ja noitakin on pienemmillä siivillä.
H1E ei ole missään suhteessa "vastaava kun hx40". Eri maailmoista. Käy holsetin sivuilla ja tutki käppyröitä niin palaat takaisin todellisuuteen. Itsellä on ollut molempia cossu sierrassa ja on käytännön käyttökokemuksia lukemattomien vetojen ja testien kanssa apexilla ym härväkkeillä mitattuna.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 21. 23:30:20 2007

Jep.

Ratkaisu on tehty, aloitetaan 12-lukuisella ja jos ei toimi toivotulla tavalla vaihdetaan 14-lukuinen. Ilmoittelen dyno-setin jälkeen miten kävi..

Kiitos kaikille vastanneille. Etenkin herralle joka osoitti asiaan niin isoa kiinnostusta, että soitti minulle! Hienoa toimintaa! :D

-Timo

P.S Jallu: Saanko kokeilla noilla palikoilla, että kestääkö vai pitääkö kannenpultit vaihtaa heti? :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Maaliskuu 22. 1:50:47 2007

Eikös tuo kone ole jo Sulla koeponnistettu penkissä noilla osilla? :D
Olis kai se jo pullahtanut pihalle, jos olis ollut lähteäkseen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Maaliskuu 22. 3:27:10 2007

Vesku kirjoitti:Eikös tuo kone ole jo Sulla koeponnistettu penkissä noilla osilla? :D
Olis kai se jo pullahtanut pihalle, jos olis ollut lähteäkseen.
Juu, onhan se.. silloin puhalsi hiukan kannentiivisteen välistä, kasaus virhe. Sittemmin tasot tarkastettiin, tiiviste ja pultit uusittiin Tepalmetin toimesta ja tällä paketilla on nyt takuu. Saa nähdä, et miten kattava jos alkaa taas puhaltamaan.. :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Maaliskuu 22. 5:02:13 2007

Sitähän tuossa muistelin, ettei Sulla hattu ole irti ollut sen jälkeen, kun viimekesänä tuota penkissä ajoivat... Jos se sen säädön siellä kesti mukisematta, niin varmaan kestää nytkin. Ei varmaan tarvitse niin kattavasti vetää enää?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Maaliskuu 22. 9:32:46 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Eikös tuo kone ole jo Sulla koeponnistettu penkissä noilla osilla? :D
Olis kai se jo pullahtanut pihalle, jos olis ollut lähteäkseen.
Juu, onhan se.. silloin puhalsi hiukan kannentiivisteen välistä, kasaus virhe. Sittemmin tasot tarkastettiin, tiiviste ja pultit uusittiin Tepalmetin toimesta ja tällä paketilla on nyt takuu. Saa nähdä, et miten kattava jos alkaa taas puhaltamaan.. :lol:
No tänä kesänä laitat sen kunnon testiin, 2kiloa buustia, lämää ja katotaan pitääkö se cometicci kovilla pulteilla :D

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Maaliskuu 22. 18:35:49 2007

Yrkesman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Eikös tuo kone ole jo Sulla koeponnistettu penkissä noilla osilla? :D
Olis kai se jo pullahtanut pihalle, jos olis ollut lähteäkseen.
Juu, onhan se.. silloin puhalsi hiukan kannentiivisteen välistä, kasaus virhe. Sittemmin tasot tarkastettiin, tiiviste ja pultit uusittiin Tepalmetin toimesta ja tällä paketilla on nyt takuu. Saa nähdä, et miten kattava jos alkaa taas puhaltamaan.. :lol:
No tänä kesänä laitat sen kunnon testiin, 2kiloa buustia, lämää ja katotaan pitääkö se cometicci kovilla pulteilla :D
Joo, näin tehdään. :P
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Maaliskuu 22. 22:52:48 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:Jep.

Ratkaisu on tehty, aloitetaan 12-lukuisella ja jos ei toimi toivotulla tavalla vaihdetaan 14-lukuinen. Ilmoittelen dyno-setin jälkeen miten kävi..

Kiitos kaikille vastanneille. Etenkin herralle joka osoitti asiaan niin isoa kiinnostusta, että soitti minulle! Hienoa toimintaa! :D

-Timo

P.S Jallu: Saanko kokeilla noilla palikoilla, että kestääkö vai pitääkö kannenpultit vaihtaa heti? :wink:
Jokainen tekee kuten haluaa. Älä sitten ihmettele, jos hikoilee ja vuotaa.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Maaliskuu 23. 1:57:35 2007

Jallu kirjoitti: Jokainen tekee kuten haluaa. Älä sitten ihmettele, jos hikoilee ja vuotaa.
Joo, en. En ole enää pitkään aikaan ihmetellyt tuon Cossun oikkuja, elänyt vaan niiden kanssa. ...ja korjannut parhaani mukaan. 8)

Tätä pakettia TepalmetMotorsport suositteli, näiden kavereiden Cossu kokemuksen tietäen, päätin uskoa heitä. Jos ei pidä niin tehdään sitten jotain muutoksia, lue vakio pultit ja Cometic tai ARP-pultit ja vakio pahvi.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Maaliskuu 23. 14:38:15 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:
Jallu kirjoitti: Jokainen tekee kuten haluaa. Älä sitten ihmettele, jos hikoilee ja vuotaa.
Joo, en. En ole enää pitkään aikaan ihmetellyt tuon Cossun oikkuja, elänyt vaan niiden kanssa. ...ja korjannut parhaani mukaan. 8)

Tätä pakettia TepalmetMotorsport suositteli, näiden kavereiden Cossu kokemuksen tietäen, päätin uskoa heitä. Jos ei pidä niin tehdään sitten jotain muutoksia, lue vakio pultit ja Cometic tai ARP-pultit ja vakio pahvi.
Onko samoja kavereita ketkä oli kuristamassa hukkikselle menevää putkea että saa ahtimen heräämään aikasemmin?

Omasta, broidin sekä kaverin kokemuksista voin sanoa sen verran että cometic ja arp ei sovi yhteen. Pitää muuten kyllä mutta hikoilee öljyt pihalle vaikka ois liiman kanssa tai ilman..
Toyota Supra TT

Vastaa Viestiin