Poikittais tuki takatolpille.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Poikittais tuki takatolpille.

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Helmikuu 18. 13:02:49 2007

Onko kokemusta ? Saako jostain ostaa valmiina vai pitääkö itse vääntää?
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Re: Poikittais tuki takatolpille.

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Helmikuu 18. 13:53:38 2007

ls454 kirjoitti:Onko kokemusta ? Saako jostain ostaa valmiina vai pitääkö itse vääntää?
Löysin jo itse sierran takatuennan Auroracingistä 66e teräksinen ,yli 100e alumiininen.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Helmikuu 18. 13:54:51 2007

Saa ostaa,esim. Autoracing myy. Sivulla 44 -> http://www.autoracing.fi/downloads/hinnasto2006.pdf
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 18. 14:56:17 2007

Paikallaan näyttä tältä:

Takatuki
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Helmikuu 18. 16:26:17 2007

siipicossu kirjoitti:Paikallaan näyttä tältä:

Takatuki
Missä tilanteessa kyseisetä tangosta on hyötyä?
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä :lol: :lol: :lol: :shock: ajatellen katuautoa?
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 18. 16:34:29 2007

ls454 kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Paikallaan näyttä tältä:

Takatuki
Missä tilanteessa kyseisetä tangosta on hyötyä?
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä :lol: :lol: :lol: :shock: ajatellen katuautoa?
Ei siitä haittaakaan ole.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Helmikuu 18. 16:40:04 2007


Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Helmikuu 18. 16:53:18 2007

Tukee iskaritorneja, joiden rasitus on koventunut alkuperäisestään esim. Jäykän alustan seurauksena.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Helmikuu 18. 16:57:39 2007

Ja jos käyttää coilovereita.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 18. 17:01:53 2007

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Helmikuu 18. 17:11:34 2007

Mitenkäs nämä vaikuttavat korin muuhun rasitukseen?

Kun tuetaan ettei anna periksi akselien kohdalta niin kyllä se sitten antaa periksi jostakin muualta mistä ei ole tuettu.
A-pilarit?
Tulipellin seutu?

Pitäisikö pitkittäistukeakin saada tehtyä?

Onko noiden tukien johdosta kenelläkään kori muuten ratkeillut?

Ja tarkoitan nimenomaan näitä normaaleja katuautoja joiden alusta on madallettu ja tanakoitettu, en rallipelejä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Helmikuu 18. 19:52:32 2007

ukormi kirjoitti:Mitenkäs nämä vaikuttavat korin muuhun rasitukseen?

Kun tuetaan ettei anna periksi akselien kohdalta niin kyllä se sitten antaa periksi jostakin muualta mistä ei ole tuettu.
A-pilarit?
Tulipellin seutu?

Pitäisikö pitkittäistukeakin saada tehtyä?

Onko noiden tukien johdosta kenelläkään kori muuten ratkeillut?

Ja tarkoitan nimenomaan näitä normaaleja katuautoja joiden alusta on madallettu ja tanakoitettu, en rallipelejä.
Ei Fordista kokemuksia, mutta yhdestä Opelista on, jossa oli aivan älyttömän jäykkä coilover kitti alkoi vaurioita tulemaan, vaikka oli Wiechersin valmistamat rautaiset poikittaistuet edessä ja takana (M8 pulteilla kiinni). Edellinen omistaja oli tehnyt paksusta MDF-levystä suht tiukkasovitteisen hattuhyllyn kyseiseen kamppeeseen ja pilarin kohdalta kuului todella ilkeää narinaa ajettaessa esim. taajamassa hiukan poikittain katukivetyksen yli.

Tuon ed.mainitun hattuhyllyn alta pellistä paljastui halkeama suunnilleen takalasin alta keskikohdalta. Myös etupalkista jossa oli kaksi päällekkäistä peltiä muutama sentti alaspäin löytyi siisti halkeama, suunnilleen keskeltä autoa sekin.

Kyseisessä värkissä oli tuo jäykkä coilover kit ollut vuosia alla ja saanut melkoista möykytystä, mutta ostaessa ei 100% varmasti ollut tuota halkeamaa hattuhyllyn alla. Toki myös autoa nurkasta tunkatessa huomasi tuon kopan veltostumisen (lievää narinaa ovien kohdilta). Monesti kävi mielessä, että mihin kuntoon tuollainen koppa menee jos...... Onneksi kyseinen kampe on nykyään purettu osiksi

Jos itselle tulee vielä joku todella jäykkäalustainen auto, niin ihan 100 varmasti tulee jäykistettä lisäksi ainakin helmoihin. Omasta mielestä nuo poikittaistuet ei auta juuri mitään
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 18. 21:00:18 2007

siipicossu kirjoitti:Paikallaan näyttä tältä:

Takatuki
iskarin pulteissa näyttäs olevan vaan kiinni?
minkälaiset puslat tossa tangossa on?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 18. 21:44:39 2007

hilteri kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Paikallaan näyttä tältä:

Takatuki
iskarin pulteissa näyttäs olevan vaan kiinni?
minkälaiset puslat tossa tangossa on?
Iskarin pulteista tulee läpi ei siinä mitään puslia ole.

http://www.ompracing.it/images/motore_r ... MA1620.jpg
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ma Helmikuu 19. 17:45:58 2007

Jännä että nuo ns. alkup tangot tulevat vain toiselle puolelle tolppaa, vääntää sitä pulttia aika kivasti. Jos vastaavan haluaa tehdä itse niin ostaa 110cm putke litistää päät ja reijät niihin niin voila. Itse tein päihin latasta tommoset lenkit niin sai molemmin puolin tolppaa. Tulee ainakin henkinen yliote jos ei muuta merkitystä olisi :)
http://batman.jypoly.fi/~a1767/escosh/IMG_4704.jpg
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 19. 18:43:53 2007

Aika tukevasti se pultti kyllä on kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Helmikuu 19. 19:08:21 2007

Äkkiä päässä laskettunakin voi arvioida että leikkausvoima joka pultin katkeamiseen tarvitaan on suurempi kuin korin sietokyky. Tai vääntymiseen tuolla vipusuhteella. Joku muu pettää ensin. Näyttää kyllä paremmalle kun on molemmilla puolilla tornia.

3/5 -ovisessa on riemua tuosta takapään tangosta. Hatchback kori kun on kuin pahvilaatikko ilman pohjaa, vääntölujuutta ei juuri ole. Jos koppa retkahtaa siviiliajossa tuetun kohdan vierestä on korin lujuus alunperinkin hyvin kyseenalainen.
Klassikko ford-miehille korin pettämisestä on mm. Esco mk2 B-pilari ikkunoiden alareunan tasolta, ja siipicossun etusisälokasuoja A-pilarin ja etutolpan välistä. Jälkimmäisessä on paljonkin riemua etupoikkituesta, tasaa voimia toiselle puolelle.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ma Helmikuu 19. 19:43:38 2007

Itse uskaltaisin jopa väittää, että havaitsin molempien poikkitukien vaikutuksen ihan normiajossakin, korin jämäköitymisenä. Etutankokaan kun ei liiemmin jousta http://batman.jypoly.fi/~a1767/escosh/IMG_4713.jpg
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Helmikuu 19. 21:20:03 2007

jjs kirjoitti:Klassikko ford-miehille korin pettämisestä on mm. Esco mk2 B-pilari ikkunoiden alareunan tasolta
Tuo on niin totta. Itsellä myös halkeamat molemmin puolin b-tolpassa juurikin tuossa ikkunan tasolla sekä peräkontissa luukun reijän etunurkissa ja jossain muualla oli vielä. Ollut mielestäni jo edelliseltä lähtien mutta saas nähdä mitä tekee kun saa joka kulmaan uretaanipuslat. Konehuoneeseenkaan ei oikeen mitään poikkitukea saa johtuen ruiskun imusarjasta+ahtimesta

No siinähän nitkuu, vaihdetaan koppaa jos katkeaa :D
Viimeksi muokannut VesQ, Ma Helmikuu 19. 21:21:05 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Ma Helmikuu 19. 21:20:34 2007

Perkele kirjoitti:Itse uskaltaisin jopa väittää, että havaitsin molempien poikkitukien vaikutuksen ihan normiajossakin, korin jämäköitymisenä. Etutankokaan kun ei liiemmin jousta http://batman.jypoly.fi/~a1767/escosh/IMG_4713.jpg
Näyttää siltä ,että tuo taka tuki pitää tilata Autoracingistä jos ei sitten itse värkkää sitä crmoly putkesta.Hinta oli jotain 60e paikkeilla.Etu tuki mulla jo onkin.
Kiitos osallistumisesta!!
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

TaunusTomi
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi » Ma Helmikuu 19. 21:46:41 2007

Ei nyt varsinaisesti tähän asiaan liity,mutta tuli noista halkeamista mieleen oma taunus.Korin saumojen jäykistehitsausten ja alu/uretaanipuslien laiton jälkeen meni hattuhylly poikki keskeltä.Se kun korjattiin niin hattuhylly meni sen jälkeen 3kohtaa,enää en ole uskaltanut kokeilla että mikä paikka ratkeaa..(takapilarit ehkä :roll: )
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta

Taunus 78 Cosworth BOA

Vastaa Viestiin