Cossun nostajat + venakumien vaihto..?!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Cossun nostajat + venakumien vaihto..?!

Viesti Kirjoittaja -sami- » To Syyskuu 2. 18:01:54 2004

Elikkä olisin suorittamassa kyseistä operaatiota ILMAN että irrotan kannen, joten onko tämä mahdollista?
Olen kuullut että laittamalla paine-ilmaa tulpanreijästä saa venat pysymään ylhäällä ja saa vaihdettua.
Jos joku on tehnyt tämän operaation niin otan mieluiten vinkkejä vastaan.

Pitäis kuulemma olla vaikeeta mutta EI mahdotonta. Kiitos.

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » To Syyskuu 2. 18:53:17 2004

Voipi olla että kuitenki nostetaan kansi pois =)
mut pistäkää kuitenki kokemuksia/vinkkejä.

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » To Syyskuu 2. 19:02:44 2004

Eipä ole itse tullu tehtyä tuolla tavalla, mutta miksikäs ei onnistuisi :!: :?: :!: Onhan noita jotkut tehty... eikös se näin onnistuisi... :? sopiva adapteri tulpan reikään johon saa laitettua kompurasta letkun kiinni... sopivasti painetta... vaikkapa pykälä silmään ja käsijarru päälle ettei kone pyörähdä turhaan jos laittaa liikaa painetta... tässä vaiheessa tietenkin nokat on jo irti... sitten pitäisi olla tietenkin jokin sopiva venttiilijousen puristin millä painaa venttiilijousta kasaan... esim. sellainen "tanko" joka tulisi toisesta päästä vaikka nokkien kiinnitys pultteihin kiinni ja siihen välille jokin "holkki/putki" joka painaa sitä jousi lautasta ( holkin tulisi olla siirrettävä jotta se ylettyy jokaiseen venttiiliin)... holkissa tulisi olla myös sivut auki jotta olisi tilaa ottaa lukkopalat irti vettiilistä... saattaahan olla, että tälläisiä työkaluja myydäänkin ja on hyvin toden näköistä, että myydään ! Sitten vaan sylinteri/ venttiili kerrallaan vaihtaen... paine sylinteriin... jousen painnintyökalu ( :shock: mikä sana) kiinni... jousi kasaan... lukkopalat irti (varovasti ja niin ettei ne putoa "jonnekkin" kanteen ja tietenkin ku kaikki tulpat on irti se putoaa viereisen sylinterin tulpanreiästä sisään ja a'vot ei muuta ku kansi irti 8) )... sitten jousi ja lautaset pois ja venttiilivarren kumi irti ja uutta tilalle... lautaset ja jousi takas paikoilleen... jousi puristetaan kasaan ja lukkopalat takaisin paikoilleen... ja tätä toistaen vielä 15 kertaa :D

Tulipahan kirjotettua (harvinaista multa) ja tää ei ollu sellanen tee näin vaan lähinnä mikä tuli mieleen et miten sen ehkä vois tehä...

Edit... sen verran vielä, että jos vaan on aikaa ja hieman rahaa niin ei muut ku kansi irti ja purkuun käy vielä koneistamossa ponnistuttamassa ja muutenkin tarkistuttamassa sen... tietääpähän sitten varmasti, että on kansi kondiksessa... ei ois eka kerta ku cossun kansi on halki :D
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » To Syyskuu 2. 19:12:01 2004

Mäntä yläkuolokohtaan (paine sylinterissä) ja vaihtaa kumit. Näin toistaen joka sylinterille, eikä tartte ees tulppia irrottaa. Luonaako homma näin, sitä en tiedä, mutta kaiken järjen mukaan onnistuis.
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 2. 20:07:51 2004

[PeXi] kirjoitti:Mäntä yläkuolokohtaan (paine sylinterissä) ja vaihtaa kumit. Näin toistaen joka sylinterille, eikä tartte ees tulppia irrottaa. Luonaako homma näin, sitä en tiedä, mutta kaiken järjen mukaan onnistuis.
Kyllä se paine häviää pytystä tosi hätäseen jos kone ei pyöri eli kyllä sitä ilmaa pitää sinne koko ajan lisätä.
Jos mäntä on yläkuolokohdassa ei vena paljon mahdu laskemaan ja paketin voi purkaa painamalla vasten mäntää, jos uskaltaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » To Syyskuu 2. 20:33:15 2004

Suosittelen kyllä jos vaan rahkeet riittää sitä lätsän irrotusta...
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 2. 21:13:32 2004

siis mäntä nimenomaan alakuolokohtaan, ja pidetään sitä painetta siellä. pyörittää konetta aina sen verran että mäntä on alhaalla. sen voi todeta työntämällä vaikka ruuvimeisseli tulpanreiästä, ja tunnustella koska on alakuolokohdassa. näin ei pääse ne männänlaki ja venttiilit kohtaamaan, eikä kone pyörähtään. esim biltemasta saa ko. adaptereja.

sopivalla työkalulla painat ja vaihdat ne kumit ja nostimet. ei se nyt kauhean paha homma ole tehdä noin. ja nopeampi kuin lakin irrotus. ja pikkusen kopautat vasaralla, niin lähtee ne kiilatkin helpommin irti venttiilinlautasesta.

mutta älä missään nimessä pura niin että mäntä on yläkuolossa. saattaa venttiilinlautanen taittua sen verran ettei tiivisty enään kunnolla. ei muuten vaadi paljoakaan voimaa, kun jo saattaa vääntyä, niin että vuotaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 2. 22:41:00 2004

Tein aikanaan adapterin vanhasta tulpasta, johon paineliitin hitsillä kiinni...

Eli otetaan vanha tulppa, heitetään seinään (siis vain posliinit pitää saada pois, ei kierrettä paskaksi) ja hitsataan letkuliitin siihen.

Toimii pirun hyvin ja helppo vaihtaa kumit...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 2. 23:00:45 2004

Tehkääpä cossuun ohjurikumien vaihto ko. menetelmällä ja kertokaa sitten kuinka helppoa se on. Tiedän kyllä vastauksen operaation liian monasti tehneenä. Vertaan helppoudessa sitä BDA:n venttiilivälysten säätöön.
Hommaan tarvitaan (suosittelen) erikoistyökalu (x2) jolla nostetaan kumit irti kuilussa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Syyskuu 2. 23:13:49 2004

Hattu suosiolla vaan irti, melkeen hoituu homma nopeammin ja selviää koneen kuntokin paremmin.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 2. 23:23:51 2004

http://www.samstagsales.com/images/hz1849-2.jpg

http://www.samstagsales.com/images/hz791-5.jpg

jo on kumma jos ei toinen noista poista venttiilivarren tiivistettä poterostaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Syyskuu 2. 23:33:17 2004

Ei taida onnistua noista kummallakaan :)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 2. 23:39:55 2004

no mikä tuon sitten estää? jos toi potero on alle 70 milliä syvä, ja noin 35 milliä halkaisijaltaan, niin kyllä pitäisi noiden pihtien mahtua. siis niiden pitkä kärkisten, hieman taitettujen. oli virallisesti tulpanjohdon irrotukseen tarkoitetut pihdit, tiedoksi niille jotka ei tiennyt.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 3. 0:08:18 2004

Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 3. 0:17:35 2004

MikkoT kirjoitti:Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
ei varmasti kärkipihdeillä onnistu. mutta noilla pihdeillä on muuten vittumaisissakin paikoissa töitä tehty. ja sitten on vielä pitempää suoraa venttiilinkumin irrotus pihtiä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 3. 0:31:15 2004

Hectori kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Mitä tossa kokemattomina broidin kanssa tapeltiin kansi lattialla irrallaan noitten kumien (eka tunnissa neljä irti) kanssa niin voin sanoa, että sen perusteella en edes uskaltaisi yrittää kokeilla autossa paikallaan. Työkaluina oli jos jonkunmoisia tavan kärkipihtejä.
On muuten ahtaat paikat tossa kannessa, ei voi muuta sanoa.
ei varmasti kärkipihdeillä onnistu. mutta noilla pihdeillä on muuten vittumaisissakin paikoissa töitä tehty. ja sitten on vielä pitempää suoraa venttiilinkumin irrotus pihtiä.
Ois varmasti kunnon irrotuspihdit ollu poikaa, mutta suurin ongelma johtui siitä kun kumit oli niin saatanan tiukassa noissa ohjureissa, että ei meinannut edes saada niitä liikkumaan sitä vähääkään.
Liekö sitten johtunut siitä, että koneella ei ollu ajettu noin 12 vuoteen. Kansi kyllä kävi ultraäänipesurissa ennen kumien irrotusta ja kumit tuntu ihan pehmeiltä sen jälkeen päälle päin.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 3. 0:37:26 2004

MikkoT kirjoitti: Ois varmasti kunnon irrotuspihdit ollu poikaa, mutta suurin ongelma johtui siitä kun kumit oli niin saatanan tiukassa noissa ohjureissa, että ei meinannut edes saada niitä liikkumaan sitä vähääkään.
tekniikka kysymys, eli on ranteesta kiinni. sitä pitää ekä hieman liikutella edes takaisin sitä venttiilin kumia. ja jotain irrotus nestettä väliin ruiskuttaa. siis kunnon irrotus aineet tunkeutuu kyllä niin pieniin väleihin että varmasti irtoaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Syyskuu 3. 3:00:40 2004

No ei jätetä sitten mäntää yläkuolokohtaan jos joutuu oikein raivona takomaan lukkoja irti. Jos jättää männän 15-20mm YKK:n alapuolelle niin ei ota venttiili mäntään takoessa, mutta ei pääse myöskään putoamaan vena pyttyyn jos tapahtuu joku onnettomuus.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Pe Syyskuu 3. 7:03:58 2004

Hectori kirjoitti:no mikä tuon sitten estää? jos toi potero on alle 70 milliä syvä, ja noin 35 milliä halkaisijaltaan, niin kyllä pitäisi noiden pihtien mahtua. siis niiden pitkä kärkisten, hieman taitettujen. oli virallisesti tulpanjohdon irrotukseen tarkoitetut pihdit, tiedoksi niille jotka ei tiennyt.
Ne jotka on Cossuun ohjurin kumeja vaihtaneet, tietää että teettää hieman työtä, varsinkin kannen ollessa paikoillaan.
-sami-, keskitypä viesteihin joissa kirjoittaa homman tehneet.

Mäntä melko ylös niin kuin SLEI kirjoitti. Ei siihen venttiin päähän tarvii hulluna pamauttaa että kiilat irtoaa.
Jos mäntä on alhaalla ja joku menee pieleen niin venttiili putoo pyttyyn ja silloin viimeistään joudut ottaamaan
hatun pois.

Se paineilma-adapterisysteemi tarvii sitten pitkän varren.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Syyskuu 3. 8:38:29 2004

sit käy niinkuin kaverille.
-painetta sylinteriin.
-jouset pois
-kumeja vaihtamaan
-syömään
-sillä välin isä ihmetteli
"eikö noi osaa edes ruuan ajaksi sammutta kompuraa."
takaisn työmaalle
-yksi ventiili mystiseti kadonnut vain reikä jäljellä.

ja kansi irti :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Syyskuu 3. 8:47:53 2004

kun vaihdoin noita kumeja (kansi irroitettuna)
huomasin että kun kumia samalla pyöritti se nousi helpommin pois. muistaakseni otin kunnon otteen kumista jolloin sen pellikuori hieman litistyi ja sen jälkeen oli helppo pyörittää kun pihdit ei lipsunu jo hieman soikeassa kappaleessa.
työkaluna oli biltteeman pitkäkärkiset pihdit.

kansi paikallaan purettaessa tarvitset luultavasti erikoistyökalun ettet naarmuta venttiilinvarsia ja varsinkin nostajien herkästi naarmuuntuvia
"sylintereitä".
samoin tuo jousenpuristustyökalu kannattaa valita /tehdä huolella ettet naarmuta nostajien "sylintereitä".
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 3. 11:58:01 2004

Mikäs paini tästä nyt tuli?
Vaihtakaa rauhassa paikoillaan jos haluatte. Homma on helpompi jos kumit ovat jostain syystä löysemmät ohjureihin nähden (ei ole vielä tullut vastaan), voi onnistua vaikka hampailla jos suu riittävän terävä (ei ongelma meidän klubissa). Vieläkin SUOSITTELEN oikeita työkaluja syistä jota edellä on lueteltu.
Kannattaa muistaa paineilman kanssa jos asentaa männän liki YKK:ta että lukitsee koneen jollain konstilla, ei vaihteella, ettei potkaise :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » Pe Syyskuu 3. 14:56:04 2004

Jos kantta nyt ei ole lähiaikoina otettu irti ja rempattu, mikä on hyvin todennäköistä ettei ole, koska kumien vaihto on tässäkin tapauksessa ajankohtana... niin suosittelen edelleen lätsän irrotusta... oikotietä onneen ei aina ole :D
Se kansipahvin vuoto tai vastaa vika jolloin lätsän joutuu kuitenkin nakkaa irti, niin tulee suurella todennäköisyydellä eteen vähän sen jälkeen kun ohjurinkumit on saatu vaihdettua (vaihtelevin tuloksin)... näin se vaan tuppaa yleensä menemään :!:
Ei meinaan ole niin kovin paha homma ottaa sitä kantta irti.
Sitten kiikutetaan vaikka koneistamoon jossa pesu, koeponnistus, ne tarkastaa kannen suoruuden, seetit, venat, ohjurit jne...
Uudet tiivisteet ja kannen pultit... lätsä kiinni ja menoks...
Sitten ainakin on tiedossa, että kansi on kondiksessa...

Toki kukin saa tehä tyylillään :D
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Syyskuu 3. 16:00:57 2004

Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi. :wink:
Toyota Supra TT

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Syyskuu 3. 17:53:45 2004

Ja konstina on käytetty joihinkin vanhoihin "romuihin" (ei ford) :) syöttämällä sopivaa narua tulpanreijästä ja sillä estäny tulpan putoamisen. Tämä on tehty aikaa säästämällä ja kun ei ole ollu paineilmaa käytössä. Mutta en suosittele kuin ääritapauksissa.. :)

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Pe Syyskuu 3. 19:47:03 2004

Pikku lisä kysymys nostimiin liittyen.
Eikös noi cossun nostajat ollut samat kuin 16v golffis?
Onko kellään ollut mitään ongelmia kun laittanut noi golffin nostajat?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 3. 19:48:46 2004

tottakai jos on kannen kunnosta epäilys, niin ei kannata tehdä paikallaan. mutta jos kansi on kunnossa, vain kumit ja nostajat paskana, syystä tuntematon, niin ei silloin kannata mielestäni irrottaa kantta.

ootteko koskaan kokeillut käyttää noita venttiilinkumin irrotus pihtejä? ja kuten asiasta tietävät varmaan tunnistivat, kyseessä oli laadukkaat pihdit. yksi oikeasti parhaista työkaluvalmistajista, ei siis mitkään piltema paskat. ja OHC koneen varrentiivisteet muuten lähtee tosi komeasti pois paikoltaan noilla, vaikka olisi oikeasti kiinnikin. cossun kannesta en irti ole noilla vehekeillä ottanut, kun ei ole ollut tarvetta, mutta en usko että ne kumit olisi niin lujassa että ei lähtisi. ainoa voi olla jos ei työkalu mahdu reikään. ja noissa pihdeissä on sellainen ura, mihin se venttiilinkumissa oleva pieni pykälä puree mukavasti kiinni.

ja pistetään sinne sylinteriin riittävästi sitä painetta, niin ei pitäisi venttiilin tippua. tai sitten ottaa sopivankokoisen lukkorenkaan, o renkaan tai vastaavan, jonka voi pujottaa venttiilin lukkouraan, niin ei tipu sinne sylinteriin.

ja oikeasti, en halua sinänsä asiasta kiistellä, mutta en usko että kannen irrotus ja asennut olisi nopeampi, kuin noiden kumienvaihdo kansi paikallaan. en ole koskaan paikalla todellakaan cossun venttiilien kumeja vaihtanut, mutta kaikki kumit on jokaisesta kannesta irti lähtenyt kyllä noilla pihdeillä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Syyskuu 3. 20:31:42 2004

Cosander kirjoitti:Pikku lisä kysymys nostimiin liittyen.
Eikös noi cossun nostajat ollut samat kuin 16v golffis?
Onko kellään ollut mitään ongelmia kun laittanut noi golffin nostajat?
Tästähän oli just hetki sitten pitkä keskustelu täällä..

Edit: http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=83003
Toyota Supra TT

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ke Syyskuu 8. 10:01:34 2004

Ihan mielenkiinnosta:

Minkälaisilla vekottimilla otatte venajouset ja lautaset irti, kun kansi on paikallaan?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Syyskuu 8. 22:38:14 2004

glue kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta:

Minkälaisilla vekottimilla otatte venajouset ja lautaset irti, kun kansi on paikallaan?
tuolla aikaisemmin se selostettiin, mutta näin T.O.M sanoi.

"sitten pitäisi olla tietenkin jokin sopiva venttiilijousen puristin millä painaa venttiilijousta kasaan... esim. sellainen "tanko" joka tulisi toisesta päästä vaikka nokkien kiinnitys pultteihin kiinni ja siihen välille jokin "holkki/putki" joka painaa sitä jousi lautasta ( holkin tulisi olla siirrettävä jotta se ylettyy jokaiseen venttiiliin)... holkissa tulisi olla myös sivut auki jotta olisi tilaa ottaa lukkopalat irti vettiilistä... saattaahan olla, että tälläisiä työkaluja myydäänkin ja on hyvin toden näköistä, että myydään !"

ei sen työkalun mallin niin väliä ole, kun ei siihen oikein hyvää työkalua ole olemassa, mutta periaatteessa työkaluksi riittää sellainen, millä saa vain painettua sitä jousta kasaan, ja on reikä josta ne lukot ottaa pois.

sitä voi tietysti ostaa tai hankkia jostain ford erikoistyökalut asiaan, tai vastaavat laitteet. eli ford numerot on 21-024 ja 21-024-06.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 9. 5:56:00 2004

Golffin nostimista on moneen otteeseen ollut jutttua ja jopa omakohtaisia kokemuksia joita en viitsi alkaa viidetta kertaa toistaa.

Kuten l@re mainitsi niin lue niita viesteja joissa kirjoittajilla on omakohtaisia kokemuksia. Muut ovat huulenheiluttajia ja teoreetikkoja.

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » Pe Syyskuu 17. 20:48:10 2004

Hectori kirjoitti:sitä voi tietysti ostaa tai hankkia jostain ford erikoistyökalut asiaan, tai vastaavat laitteet. eli ford numerot on 21-024 ja 21-024-06.
Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä... :oops:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 17. 21:31:09 2004

DiiJayJay kirjoitti: Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä... :oops:
no mulla ei ole noita työkaluja lainata, koska mulla ei ole niitä. mutta jos joku tietää paikan mistä fordin erikoistyökaluja saa ostaa, niin mielelläni vinkin vastaan otan.

Hazetilla niitä vastaavia löytynee, mutta en ole vielä sieltä ostanut. venttiilin painimen tekee äkkiä tosin itsekin jos on läjä rautaa ja hitsikone. sitten vaan miettii millä sen venttiilijousen saisi painettua, ja mitä käyttää vipupisteenä, eli missä on kiinni. jos sää haluat kuvat niistä työkaluista, niin ne on tarjota kyllä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » Pe Syyskuu 17. 21:50:15 2004

Hectori kirjoitti:
DiiJayJay kirjoitti: Ei kellään sattus olevan lainata tälläisiä... :oops:
no mulla ei ole noita työkaluja lainata, koska mulla ei ole niitä. mutta jos joku tietää paikan mistä fordin erikoistyökaluja saa ostaa, niin mielelläni vinkin vastaan otan.

Hazetilla niitä vastaavia löytynee, mutta en ole vielä sieltä ostanut. venttiilin painimen tekee äkkiä tosin itsekin jos on läjä rautaa ja hitsikone. sitten vaan miettii millä sen venttiilijousen saisi painettua, ja mitä käyttää vipupisteenä, eli missä on kiinni. jos sää haluat kuvat niistä työkaluista, niin ne on tarjota kyllä.
Jos viittit heittää kuvalla, niin laita tulemaan sähköpostiin.

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja gjonne » Su Lokakuu 15. 15:38:27 2006

Kummat noista venavarrenkumeista on pako- ja kumpi imupuolen kun mulla on tossa kaks pussia joissa on 8kpl ruskeellaa ja toisessa 8kpl vihreellä merkattuja?! Vihreet hieman isommat ja kierteet "syvemmällä" :oops:
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Lokakuu 15. 16:17:43 2006

Pakoventtileissä on paksummat varret eli isommat sille puolelle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

AleSrs
Viestit: 845
Liittynyt: Ti Marraskuu 14. 18:28:43 2006
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja AleSrs » Pe Joulukuu 15. 14:24:49 2006

Mullakin eessä venakumien vaihto. Maanantaina alotan homman ja se olis tarkotus tehdä kansi paikallaan. Katotaan miten käy
Sierra Cosworth -89
Ford Mondeo STW -01

Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85

JHa
Viestit: 51
Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHa » Su Joulukuu 17. 18:56:38 2006

mitä venakumeja olette käyttäneet?
ihan oikeita cossuun tarkoitettuja vai onko jotain bemarin tai jonkun muun merkin kumeja jotka käy?
voisi olla edullisempiakin?

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Joulukuu 17. 19:19:32 2006

JHa kirjoitti:mitä venakumeja olette käyttäneet?
ihan oikeita cossuun tarkoitettuja vai onko jotain bemarin tai jonkun muun merkin kumeja jotka käy?
voisi olla edullisempiakin?
mulle tuli rempassa jotku pökötin kumit.
koneistamoissa tietävät vaihtoehtoja varmasti lisää.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Joulukuu 18. 3:03:04 2006

Todennäköisesti vittumainen vaihtaa ohjurinkumeja kansi paikallaan. Lukkokiilapala kun tippuu sinne kanteen jonnekkin ja sun muuta.

En ainakaan itte tekis kansi paikallaan. kannen kun irrottaa ,niin saa samalla venttiilin seetit hivastua ja venttiilit putsattua karstasta. Varmaan aikamoisessa karstassa ,varsinkin jos venakumit ihan loppu.

ja jos kumit on ihan loppu ,niin varmaan tarttis tehä ohjureillekkin jotain todennäköisesti.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 18. 10:59:36 2006

Jos se kossu pölläyttää häiritsevästi niin en usko että pelkkä ohjurinkumien vaihto auttaa juurikaan. Asiaan joutuu paneutuu ja luulen että koko kansi kannattaa huoltaa sekä selvittää turbonkunto ja onko alakerta paljonko vedetty, onko tehty mitään. Oikotietä ei ikäväkyllä ole.
Suurinosa valitettavasti yrittää oikoa kun se huolto maksaa ja vituttaa kun pöllyttää. Öljynkulutuksesta ja pöllytyksestä ei pääse eroon kuin korjaamalla kone.
Tästä on väännetty aikanaan että kuuluuko kossun koneen viedä litratolkulla öljyä vai ei ja mitä ohjekirjan ohjeet tarkoittaa.
Omien kokemusten mukaan sohlo vie ja timmi ei.
Ns. "tekniset desit" kuuluu turboauton kuluttaa mutta jatkuva tikunrunkkaaminen ja lisääminen (litra/tonni) ei mun mielestä kuulu asiaan.
Tämä tarinointi vain yleisesti, ei liity kehenkään paitsi kossuihin.
Ps. aika suoritus vaihtaa kumit paikallaan :wink: kun vielä lisätään että kaikki orastavat viat ei korjaannu.

AleSrs
Viestit: 845
Liittynyt: Ti Marraskuu 14. 18:28:43 2006
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja AleSrs » Ke Tammikuu 24. 20:53:04 2007

Joo tosiaan jos ei oo varmuutta koneen/kannen kunnosta ni kansi pois vaan..
Ite piti vaihtaa venakumit kansi paikallaan kun pölläytteli, mutta kun yhen kumin olin taistellu paikallaan irti ni meni hermo, onse aika kettumaista niitä kansi paikallaan irrotella. Otin kannen sitten pois vaan.
Koneen kun avasin niin laakerit oli aivan pa***na ja renkaat myös.
Ja venakumit olit ihan hyvät vielä :lol:
Tein kone/kansi remontin ja ei pölläyttele enää :D Tässäpä sen huomasin että oikotietä ei ole!
Sisään pitäis vielä ainakin toinen tonni malttaa ajella.. onneks on talvi :)
Sierra Cosworth -89
Ford Mondeo STW -01

Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Pe Tammikuu 26. 18:06:45 2007

Hena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi. :wink:
Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyvä :lol:
Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena :lol:
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 26. 19:11:37 2007

ls454 kirjoitti:
Hena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi. :wink:
Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyvä :lol:
Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena :lol:
"170tkm" ajettu :)

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Pe Tammikuu 26. 19:15:35 2007

SHR kirjoitti:
ls454 kirjoitti:
Hena kirjoitti:Tietty jos tietää että kansi on kunnossa niin sitten ei vättämättä kannata sitä irrottaa.. Itsellä on ainakin sellanen tyyli että sitten kun tehään niin sit tehään kunnolla.. Jos ohjurin kumit tosiaan alkaa olee lopussa niin on melko todennäköistä että ei muutenkaan kansi ole ihan täysin kunnossa. Kansiremontilla saattaa olla aika moinen vaikutus meno puoleen. Kansi kuntoon ja samalla uus jakohihna ja kiristin niin pääsee taas pitkälle! Mulla ei oo sun autosta enempää tietoa ole, mutta itse voit päätellä mikä kannattaa ja minkä katsoo tarpeelliseksi. :wink:
Mun kone oli 170tkm ajettu ohjurin kumit vielä jonkinlaisessa kunnossa ,mutta ohjurit ihan loppu.Laitettiin k-linerit ja hyvä tuli.Katselin muuten koneistamolla kun otettiin ohjurinkumeja irti.Oli hieman kovassa,kyllä on aika jumppaaminen konehuoneeseen päin.Mulla oli kiertokankien yläpään puslat loppu,ohjurit loppu,männänrenkaat finiitto,ja öljypumppu veteli ihan viimeisiään.Kaikkein kalleinta virittämistä on jättää alakerta vanhaa ja vaihtaa turbo+cooleri ja muut systeemit vimpan päälle.Täystuhossa kun hajoo myös kansi ja turbokin huonolla tuurilla.Ja huono tuuri on kumma kyllä yleisempää kuin hyvä :lol:
Nimimerkillä : jo 30vuotta täystuhoja kokeneena :lol:
"170tkm" ajettu :)
Niinhän ne aina on ,ei maalattu ei kolaroitu. konetta ei koskaan aukaistu ja ollut käytössä sokealla papilla saaressa ja sitä rataa :wink:
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Vastaa Viestiin