kossun kannen pulteista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

lars
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
Paikkakunta: turku

kossun kannen pulteista

Viesti Kirjoittaja lars » La Heinäkuu 30. 1:17:23 2005

mihin momenttiin 2wd kossun normit kannenpultit :shock:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 30. 1:27:09 2005

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » La Heinäkuu 30. 1:28:58 2005

Sylinterinkansi vaihe 1 20-25 Nm
Sylinterinkansi vaihe 2 45-50 Nm
Sylinterinkansi vaihe 3 90°
Sylinterinkansi vaihe 4 90°
Sylinterinkansi tarkistuskireys, jos
kiertyy, pultti vaihdettava 110 Nm
Kiristysjärjestys Pako 9-5-1-3-7
Imu 8-4-2-6-10
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Elokuu 1. 15:06:56 2005

Onko ARP pinnapulteista jotain hyötyä kannen kiinnityksessä?
Kaikissa Cossun kansissa joita olen näpeltänyt ovat liekkirenkaat tehneet painanteet pakopuolelle, ilmeisesti kovemman lämpökuorman vuoksi, eikö tuollaiset kovat pultit altista kantta rikkoutumiselle?
Millaisilla pulteilla metallinen 2.25mm paksu WRC-pahvi (A-ryhmän?) sidotaan kanteen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Elokuu 1. 15:08:56 2005

Toi orkkis ohje pelaa orkkis pulteille / pahville. Ei mitään kometikkiä sitten ainakaan noin helvetin kireälle, tulee ne kierteet sieltä lohkosta muutenkin ylös...
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Elokuu 1. 15:40:29 2005

Onko noille astemäärille jotkut newtonit olemassa Cossun ja DOHCin kanteen, noi aste kiristykset on mielestäni helvetin hankalia verrattuna kunnon momenttiavaimella vääntelyyn?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

PK
Viestit: 8
Liittynyt: To Syyskuu 23. 1:38:30 2004

Viesti Kirjoittaja PK » Ma Elokuu 1. 23:51:36 2005

Minulla 4x4 dohc kanteen uusilla kannenpulteilla tuli lopulliseksi momentiksi 82nm. Varmasti menee helposti liian kireälle.
kannen kanssa kun tuntui olevan vioittumisen riski jos kiristää liian paljon.
Kiristys tasaisesti ja hyvällä momenttiavaimella.
uusilla pulteilla ja puhtailla kierteillä.
On kestänyt nyt 5kk ja ei mitään ongelmia.

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » Su Huhtikuu 23. 17:39:57 2006

Mitenkäs on,käykö tästä vehkeestä (VW LT:n) nuo kannenpultit Cossun vakiopulttien tilalle?Ja meneekö ne heittämällä?Täällä on ollut aikaisemminkin noista puhetta mutta en nyt äkkiseltään löytänyt.

Kiitos etukäteen.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Huhtikuu 24. 7:16:44 2006

cossu- kirjoitti:Mitenkäs on,käykö tästä vehkeestä (VW LT:n) nuo kannenpultit Cossun vakiopulttien tilalle?Ja meneekö ne heittämällä?Täällä on ollut aikaisemminkin noista puhetta mutta en nyt äkkiseltään löytänyt.

Kiitos etukäteen.
Ovat mitoiltaan ihan identtiset kossun pulttien kanssa, noita LT:n pultteja mullakin on ollut käytössä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Huhtikuu 24. 7:59:47 2006

Skorppi kirjoitti:Toi orkkis ohje pelaa orkkis pulteille / pahville. Ei mitään kometikkiä sitten ainakaan noin helvetin kireälle, tulee ne kierteet sieltä lohkosta muutenkin ylös...
Pitkillä pulteilla jotenkin näin
30Nm
60Nm
Kahvitauko
90 astetta
nuku yön yli ja käytä lämpöseksi
90 astetta

Asteet on kyllä hankalia niinkuin tossa todettiin. Joskus tutkin ja aikalailla 110Nm tais toi loppu kireys olla.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 24. 22:26:59 2006

Toi tarkistuskireyshän on 110 Nm ja vakiopultit tulee tohon kireyteen, kun vedetään ohjeiden mukaan. Eikös tästä voi päätellä, että vetää pultit suoraan 110 Nm ton 90 asteen sijasta, jos toi venyminen ei kerkiä tossa ajassa vaikuttaa.

Tässäkin topickissa on useampaan kertaan mainittu, että toi loppukireys tulee olla n. 110 Nm ja jossain aikaisemmissa topickissa jollakulla oli vedetty 120 Nm asti ja ei ollut kuin hyviä kokemuksia.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ma Huhtikuu 24. 22:50:17 2006

omani laitettiin näin

1.vaihe 40Nm
2.vaihe 60Nm
3.vaihe 110Nm


takana reilu 1000km ongelmitta, ja joka päiväisessä käytössä.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Pe Tammikuu 19. 22:06:50 2007

Menikö liian tiukalle kansi 4-kerros metallipahvilla ja rallyracen vakio pulteilla(10.9 kovuus, vw lt?) kun laitoin 25nm+45nm+90ast.+90ast. Noin niinkun ihan mielenrauhan vuoksi kysyn kun noita kierteiden nousemisia ja halkeamisjuttuja lukee niin.... :shock:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Tammikuu 20. 9:37:44 2007

No sen vertaa tässä no vuosien mittaan opittu lisää kossun pultti / pahvi asioista kun kattoo vaikka noita mun vanhoja kommentteja, että kireys aina pulttien mukaan, ei pahvin. vw-lt pultit on kovat ja ei toimi esim. kometikin kanssa kuten ei toimi arpitkaan. Sitten taas kynsiitivisteen kanssa, jossa on erillinen liekkirengas näyttää toimivan niin kovat pultit kuin vakiotkin.

Nuo lt:n pultit on sinällään ongelmallisia, että hankala sanoa mikä momentti niillä olisi okein. Lähtisin koittamaan ehkä jotain 100nm nurkilla, ei ainakaan enempää.

Nuo astekiristykset on venyviä pultteja varten, veikkaisin että kun vetää lt:n pultit orkkis astekiristyksen mukaan niin ne on aivan liian kireällä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » La Tammikuu 20. 11:34:21 2007

Joo löysäsin noita jo pultti kerrallaan ja vedin varovasti 105-110nm, saa nähdä pitääkö vai joutuuko reinzin laittamaan, kansi ja lohkon taso on kyllä oikaistu.. Rallyracesta ei kyl mitään sanonut että olisi vw pultit mutta itse kyllä epäilen että on. Muistaakseni joissain vakioissa olen nähnyt kovuuden 10.00. Harmi ettei rallyracesta annettu mitään kiristysohjeita jos kerta on kovemmat kuin orkkikset..

Vastaa Viestiin