Scorpion päästöt

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Scorpion päästöt

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Lokakuu 9. 16:53:25 2006

Mistäköhän alkaisi vikaa ettimään kun tänään tapahtui seuraavaa:

Menin aamulla loimaalla pakokaasutestiin. Katit oli vielä sen verran kylmät, että sovittiin, että ajan lämmittelylenkin. Lenkin aikana auto alkoi pätkiä ja hyytyi kokonaan. Vähän aikaa starttailin sitä tien vieressä ilman, että se lähti käyntiin. Pakoputkesta pöllähti aina mustaa ja tuli pirun paha haju. Lopulta se lähti käyntiin ja ajelin n.40km koskelle jonka aikana vika hävisi kokonaan.

Koskella pakokaasutestissä saatiin korkeilla kierroksilla oikeat lukemat, mutta tyhjäkäynnillä lambda oli liian korkealla.

Menin kotiin ja löin auton kiinni diagnostiikka töpseliin.
Koodeja tuli: mm. TPS, ACT ja ECT oli jättänyt kam muistiin vikakoodin. Myös pakopuolen paine oli ollut jossain vaiheessa korkealla.
Nollasin koodit ja noita ei enää tullut.
Mutta auto käynnissä tehtävä testi antoi viat: vasen lambda laihalla ja moottorin kierrosluku ylittänyt testin raja-arvot.

Ja kun kävin uudelleen mittaamassa päästöt niin olikin jo vähän kaikki arvot sekasin. Myös tyhjäkäynti pomppi ja auto sammuili. Kotona se ei taas sitä tehnyt :shock:

Eli olisko päästöihin syynä rikkoutunut katti? Vai mites toi lambda. Sitähän ei kai oikein saa kokeiltua muuta kuin vaihtamalla, että onko lambda rikki vai aiheuttaako joku muu lambdan laihat arvot???
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ma Lokakuu 9. 22:42:13 2006

Omassani on toisen putken (kuskin puoli) toinen katti pois pelistä, pelkät kuoret jäljellä. Katsastuksessa näyttivät päästöt olevan aika hyvät, mutta tietenkin yhden putken päästä mitaten jäljellä ovat vielä nuo kolme kattia joten eipä ihme.

No, tänään käytin pirssin perusteellisessa vikakoodiluvussa ja ruiskun testissä. Näyttää siltä että nimenomaan vänkärinpuolen lambda on poissa pelistä - uskoisin tuon ja vain tuon olevan ongelmana tyhjäkäynnin soitamiselle, nykimiselle ja sammuilemiselle :evil: Se tuntuu olevan sen sortin vika, että aiemmin oli ns. hyviä päiviä, jolloin toimi ilman ongelmia. Uskoisin tuollaisen hyvän päivän olleen myös silloin katsastuksessa...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Lokakuu 10. 14:14:01 2006

Joo toi lambda saattaa mullakin olla syyllinen moneen. Täytyy se koitta vaihtaa. Täytyy ja ottaa vuorotellen putket auki kattien jälkeen ja mitata sieltä mitä näyttää, että selviää onko katti menny paskaksi. Pitäs tolla vanhalla co2 testerilläkin sen verran saada viitettä kun eikös ton arvon pitäs mennä ihan nollille.

Tota smt6 moottorin-ohjaus yksikköä ja epäilivät, että jos siinä olis vikaa. Täytyy lyödä läppäriin kiinni ja vetää asetukset nollille väliaikaisesti.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Lokakuu 10. 17:49:32 2006

Homma selvisi.
Hain tommosen vanhan co% mittarin tutulta lainaks ja sillä kateltiin kotona päästöjä, jotka hyppi ihan hemmetin korkealla. Sitten otin läppärillä smt6:n ohjelman auki ja siellä olikin vahingossa mennyt 3 pykälää rikkaalle tyhjäkäynti seokset Prkl!
Tonhan ei pitäisi vaikuttaa muutakun kaasu pohjassa kun lambda on pois pelistä, mutta kai se oli jotain vaikuttanut kun sen säädön jälkeen co% tippu sinne nollaan.

No sitte mentiin taas huoltsikalle mittauksiin ja eikö se hemmetin lambda arvo alkanu taas seilaamaan ja co% noujsi taivaisiin.
Nyppäsin sitte kuskin puolen pambdan johdon irti jolloin arvot tipahti kohdilleen. Eli se oli kuitenkin lambdassa vika. Jostain luin, että toi toimii yhdelläkin lambdalla jotenkin kun se ottaa sitte molemmille puolille samalta anturilta tiedon. Vikatilaan menee vasta sitten kun molemmat on pois pelistä.

Siitä en sitte tiedä lopulta, että oliko tolla smt6:n asetuksella jotain vaikutusta. Saattaahan sekin olla, että kun toi lambda ei ole toiminut niin se on päästänyt sen puolen asetukset tyhjäkäynnillä rikkaalle smt:n mukaan.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Lokakuu 26. 21:08:38 2006

Tilasin juuri Varaosamualimasta kaksi uutta lambdaa - pelitti tuossa parisensataa kilometriä vain toisella, ainoa ongelma oli suuri kulutus. Nyt rupesi se toinenkin ryppyilemään, taas sammuilee ja nykii ihan :evil: isti. Ja tuo kulutus, viimeinen keskikulutuslukema melkein 18 litraa sadalla...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Lokakuu 26. 21:35:45 2006

xrissane kirjoitti:viimeinen keskikulutuslukema melkein 18 litraa sadalla...
Aika lähellä sitä mitä siinä 12v 2.9 koneisessa Sierrassa oli kaupunkikulutus vaikka säädöt oli ihan kohdillaan :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » To Lokakuu 26. 21:52:55 2006

Hui kauhia kun lukee näitä juttuja ni taitaa olla kaikki kuuvetos voortit juoppoja.... :shock:

No onnex omiakin kokemuksia on jotka ei ole ihan yhtä hurjia...
2.8 4x4 sierra kaupunkiajossa n. 13l/100km
2.9 4x4 scorpio kaupunkiajossa n. 13-14l/100km
2.9 24v scorpio kaupunkiajossa n. 11-12l/100km

Johtunoo osittain kai tallan poleksijasta... :lol:

Pääasiahan kuitenkin on että aina se tankki vaan tyhjenee :wink:
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Pe Lokakuu 27. 11:53:13 2006

Joo kyllä munkin alko jo taas vähän nykimään. Täytyy jossain vaiheessa hakea uus lambda... tai pari. Nyt ei oo sillä niin kiirutta kun tuli ostettua talvipirssiksi tommonen -95 1.8i STW Sportti ekkeri. Saa rauhassa laitella korpparia.

Ei mulla oo kyllä yli 9L/100km pitkän matkan keskiklutus ollu koskaan.

Yleensä se on jossain 8.5L nurkilla. Ja on tullu nollattuaki välillä.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Pe Lokakuu 27. 18:15:58 2006

mjaa että tämmösiä..tuntuu jonkin verran olevan sähkövikaa noissa cossu scorpeissa :? en ees mitannu kesällä sierran boa:n kulutuksia..ajelin vaan nii paljo ku vehket kulki :roll: mut paljon se veiki..ei haittaa :twisted:

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Lokakuu 27. 22:28:31 2006

Minun Boasierra syö siinä 8 - 8,5 litraa maantieajossa ja ihan kohtuullisen kovallakin keskinopeudella. Sen sijaan kaasun äkäinen tallaaminen alas nostaa kyllä kulutusta, kun toinen vaihe kaasuläpästä avautuu...

Tuo on linjassa aika hyvin Boaskorppini kanssa, vaikka tässä onkin kyseessä rakennettu auto versus alkuperäinen auto samalla tekniikalla. Skorpin normi on tuota samaa luokkaa, mutta selkeästi varovaisemmin pitää tuohon lukemaan kaasua käyttää. Ja syynähän lienee nämä au-tomaatti ja muutamia satoja kiloja painavampi peltirohjo. Ja oma lisänsä kulutukseen lienee tietenkin myös "ahdistavampi" putkisto varustettuna neljällä katilla ja tuo hemmetin egr-hässäkkä...

Molempien kaupunkikulutus jää kyllä selvästi alle 15 litran (huom. minun kaasunkäytölläni :wink: ) mutta saahan sitä aina bensaa palamaan jos on tarve.

Mitä vanhaan kölniläiseen tulee, olen sanonut aiemminkin että Sierrani "viritys" onnistui paremmin kuin hyvin: tehoa tuli käytännössä jotain 70 heppaa lisää ja samalla kulutus pieneni selkeästi, kun boa vaihdettiin ja vanha väsynyt kakskasi pistettiin lepäämään :D
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Lokakuu 27. 22:31:39 2006

Onko muuten tietoa, saako esim. fordilta alkuperäisen kaltaisia moninapapistokkeita tyhjänä tms. :?:

Olisi nimittäin tarvis liittää nuo uudet lambdat jollain tavoin nykyisiin pistokkeisiin - tai sitten abico-liittimet johtoihin naps :twisted:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Lokakuu 27. 23:06:57 2006

en usko että saa uusia liittimiä, mutta pura vanha liitin ja laita uuden lambdan johtoihin uudet pinnit ja takaisin vanhaan liittimeen. Pinnejä saattapi löytyä tarvikeliikkeistä

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Lokakuu 28. 0:04:54 2006

JP kirjoitti:en usko että saa uusia liittimiä, mutta pura vanha liitin ja laita uuden lambdan johtoihin uudet pinnit ja takaisin vanhaan liittimeen. Pinnejä saattapi löytyä tarvikeliikkeistä
Ei löydy.

Jussille tiedoksi. Katkaiset johdot ja juotat ja päälle kutistesukkaa.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » La Lokakuu 28. 9:26:24 2006

Ei tinaa! Lambda saa vertailuhapen johdon sisältä niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. Kun johdot tinataan niin tilaa ei jää enää ilman liikkua. Eli abikot vain puristamalla eikä mielellään liimajatkoja. Wurthiltä saa vesitiiviitä liitinrasioita joilla voi muuttaa liittimet molemmista päästä, samoin sieltä saa niitä pyöreitä fordin liittimiä jotka on mm ecu:n päässä eli naaraita.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Lokakuu 28. 9:56:50 2006

Pappacosworth kirjoitti:Ei tinaa! Lambda saa vertailuhapen johdon sisältä niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. Kun johdot tinataan niin tilaa ei jää enää ilman liikkua. Eli abikot vain puristamalla eikä mielellään liimajatkoja. Wurthiltä saa vesitiiviitä liitinrasioita joilla voi muuttaa liittimet molemmista päästä, samoin sieltä saa niitä pyöreitä fordin liittimiä jotka on mm ecu:n päässä eli naaraita.
Ihan tavallista sähköjohtoa ne johdot siinä on, joten tinaa vaan. Vertailuilma kanava löytyy kyllä lambda-anturista.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » La Lokakuu 28. 10:11:03 2006

Boschin anturin ilmakanava on johdon eristeen ja langan välissä. Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei mee vähällä vikaan.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Su Lokakuu 29. 1:09:51 2006

Nou hätä - minähän olen jo suhteellisen kokenut abico -mies :lol: :roll:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin