Cosfoordin imuilman lämpötila anturista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Cosfoordin imuilman lämpötila anturista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Lokakuu 4. 18:32:47 2006

Elikkäs tietääkö kukaan paljonko on cossu-sierran imuilman lämpötila-anturin vastusarvo kun imuilma on 27celsiusta

Elikkäs anturihan on siis tämä motonetistä hommattu
Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90e

(joka itseasiassa on M14x1.5 kierteellä vaikka tuossa muuta väitetään prkele)

Elikkäs kuten arvata saattaa niin megaruutta hommiin tulossa

Samaan syssyyn jos joku muistaisi vastaavat arvot efi sierran veden lämpötila-anturille (imusarjassa keskellä)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Lokakuu 4. 18:36:29 2006

Vesianturille mitattu finsquirtin foorumilla seuraavaa:
Kimmo's kirjoitti: 0C 100kOhm
21C 22 kOhm
100C noin 3kOhm
Ja
JesseT kirjoitti:Fordin vedenlämpöanturille valmis .inc:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... factor.inc
22 kohm bias.
Edit: Mihinkä olette sijoittaneet tuota imuilma-anturia ohc:n ruiskussa?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Lokakuu 4. 18:45:44 2006

Näkyy siellä olevan tuo imulämpöanturikin
KariM kirjoitti:Motonetista numerolla 37-3322 "Cossusierran" ilmanlämpöanturi, FAE 33220:

-17°C 29570ohm
27°C 2915ohm
66°C 648ohm

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Lokakuu 4. 18:58:54 2006

No kas perkule, laiskuus taitaa yllättää kun ei itse löydä

kiintän ja kumarran

Itse meinasin tuon imuilma-anturin heittää johonkin kaasuläpän ja putsarin välille, melkeempä aika lähelle putsaria

Paljonkos "ulkoinen" lämpö vaikuttaa tuohon anturiin eli esim koneen hohkaama lämpö yms

Aika herkältä tuntui tuo anturi kun yleismittarilla mittaili ja puhalteli siihen anturiin niin hyvin muuttui ohmit

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Lokakuu 4. 19:17:29 2006

VesQ kirjoitti:No kas perkule, laiskuus taitaa yllättää kun ei itse löydä

kiintän ja kumarran

Itse meinasin tuon imuilma-anturin heittää johonkin kaasuläpän ja putsarin välille, melkeempä aika lähelle putsaria

Paljonkos "ulkoinen" lämpö vaikuttaa tuohon anturiin eli esim koneen hohkaama lämpö yms

Aika herkältä tuntui tuo anturi kun yleismittarilla mittaili ja puhalteli siihen anturiin niin hyvin muuttui ohmit
No ainakin joilakin ollut ongelmia, kun on anturi suoraan imusarjassa. Itse laittaisin putkeen ennen kaasuläppää?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Lokakuu 4. 21:42:43 2006

T25 cossuescossa se on välijäähdyttäjässä ulostulo puolella.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Lokakuu 4. 22:10:18 2006

Mulla on just ennen kaasuläppää, sijainnilla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Elementistähän sen vastuksen pitäisi tulla, eikä sen rungosta
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 4. 22:22:10 2006

fsohc kirjoitti:Mulla on just ennen kaasuläppää, sijainnilla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Elementistähän sen vastuksen pitäisi tulla, eikä sen rungosta
Mutta jos on asenettuna kuin cossussa niin tahto lämpötila nousta jo tyhjäkäynnillä ja seisetessä ajon jälkeen nousee myös kohtuu paljon.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 5. 7:38:28 2006

Mitä ongelmia te ootte saanut aikaiseksi, itse en ole koskaan huomannu mitään ongelmia vaikka anturi on orkkis paikassa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Lokakuu 5. 14:06:32 2006

Skorppi kirjoitti:Mitä ongelmia te ootte saanut aikaiseksi, itse en ole koskaan huomannu mitään ongelmia vaikka anturi on orkkis paikassa.
Megaruiskiksella varustetussa nousee imuilman-lämpö tyhjäkäynnillä ja kaupungissa ajellessa todellista korkeammaksi! Luulee Ecu imuilmaa todellista lämpimämmäksi. Varsinkin kun auto on seisonut ajon jälkeen esim. kaupan pihassa, niin käynnistyksen jälkeen vaan pyörii hiukan laihalla tovin. Voi muilla ruiskuilla olla eri juttu? Vakio W/M on sitten loma lukunsa. Ja onhan tuossa se lämpötilakompensointi tai joku sellainen. Ei vaan ole vielä oikeat arvot löytyneet!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Lokakuu 8. 16:30:43 2006

Jos on kovin huolissaan lämpöanturiin mahdollisesti imusarjasta siirtyvästä lämmöstä niin voi ostaa esim. VPV:ltä tuollaisen anturin BOSCH 0 280 130 085 ja varmasti tulee mitattua ilman lämpötilaa. Anturin mittapää on niin pieni massaltaan ettei varmasti varastoi ylimääräistä lämpöä ja runkokin on muovia.
Toinen juttu on sitten näyttääkö se anturi yleensäkkään väärin eihän siellä kuuman imusarjan, IC:n ja putkiston sisällä voi kovin kylmää ilmaa olla käynnistyksen jälkeen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Lokakuu 8. 17:54:05 2006

SLEI kirjoitti:Jos on kovin huolissaan lämpöanturiin mahdollisesti imusarjasta siirtyvästä lämmöstä niin voi ostaa esim. VPV:ltä tuollaisen anturin BOSCH 0 280 130 085 ja varmasti tulee mitattua ilman lämpötilaa. Anturin mittapää on niin pieni massaltaan ettei varmasti varastoi ylimääräistä lämpöä ja runkokin on muovia.
Toinen juttu on sitten näyttääkö se anturi yleensäkkään väärin eihän siellä kuuman imusarjan, IC:n ja putkiston sisällä voi kovin kylmää ilmaa olla käynnistyksen jälkeen.
Täysin samaa mieltä, itse kyllä uskailtaisin laittaa imusarjaankin jos vaan olisi paikka. Ei se muovirunko nyt paljoa lämpöä voi johtaa ja se messinkirunkohan on vaan kierreosa joka on täysin eristetty vielä elementistä. Sitäpaitsi eihän se edes maadoita siitä messingistä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Lokakuu 9. 14:13:09 2006

En tiedä miten marelli tuon hoitaa mutta ei sillä taida kyllä mitään ongelmaa olla tuon suhteen. Autronicilla en ole myöskään huomannut mitään ongelmaa kuuma startin jälkeen vaikka en ole korjauskarttaa edes hieronut kunnollaan paikalleen.

Toki tuossakin saisi olla laadukas / nopea anturi että reagoi oikeasti nopeasti siihen ilmaan eikä kotelon lämpöön. Autronicissa on diodianturi joka on nopea, diodia taidetaan käyttää suuressa osassa uusiakin autoja.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Lokakuu 9. 20:17:22 2006

Itsehän siis ajattelin tuon laittaa imusarjan ja putsarin välillä olevaan putkeen eli ei varmaan paljoa siitä "häiriölämpöä" ota

Mitenkäs muuten onko mitään väliä onko vaparikoneessa tuollainen turbolle tarkoitettu "nopea" anturi vai hitaampi malli

Tuo cossun anturi siis tulossa mk2 escoon jossa 2.0ohc efillä ja vapari ainakin toistaiseksi 8)

Onkos nuo sierran efin suuttimet muuten matala vai korkea ohmiset eli tarviiko näpräillä jotain etuvastuksia väliin

Sitten sellainenkin tuli mieleen että mitenkäs saan tuon sytytyksen hoidettua helpoiten/parhaiten. Tällä hetkellä siis efin jakaja (boschilainen) ja sytkäboksilla

Joku edis-systeemikin on ollut mielessä siten toteutettuna ainakin alkuun että tuo efin jakaja joka ilmeisesti siis hall tyyppinen niin siitä ottaisi kierrostiedon vai toimiiko noin, silloin ei ilmeisesti tarvisi asentotunnistin hässäköitä viritellä vauhtipyörään eikä kampuralle

Mutta saakos tuota toimimaan tuolla jakajalla ja sytkäboksilla jotka tuossa efissä on

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Lokakuu 9. 22:15:44 2006

Tuolla on juttua noista sytkistä: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... al.htm#tfi
Eli jakajalla ja orggisyksikölläkin toimii siis TFI nimellä kulkeva kytkentä.

Vapareissahan on yleensä hidas IAT-anturi, mutta tuskinpa mitään haittaa on vaikka käyttäisit tuota cossunanturia. Jos intoa riittää niin hitaan anturinhan saisi varmaankin irroitettua siitä alkuperäisestä MAF-mittarista, mutta itse kyllä laittaisin vapariinkin tuollaisen anturin.

Sierran vakiosuuttimet on 99% varmuudella 16ohmiset, eli käy suoraan megaan kiinni. Näin ainakin muistaakseni mittasin.

Itse meinaan muuten vaihtaa jossain vaiheessa tuon cossun (FAE33220) anturin Boschin anturiin, koska sen anturiin saa takuuvarmat resistanssi/lämpötila käppyrät. FAE:lle laitoin sähköpostia, mutta ilmeisesti tavalliset kuluttajat ei kiinnosta heitä, koska noita kalibrointitietoja ei sieltä koskaan tullut.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Lokakuu 9. 22:32:05 2006

Mitenkäs kun itsellä on tuo "sytkäboksi" tuollaista mallia
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... 4boksi.jpg
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... boksi2.jpg

Ja tuolla oli ohjeet miten kytketään se missä tulee vielä kylkeen ne 3 piuhaa

Eli pitäisihän tuosta ne 2 vai 3 johtoa mennä jakajallekkin vai

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Lokakuu 9. 22:44:31 2006

Joo niin käsitin ja meinasin kokeilla ennenkuin sitten päädyin tuohon edis sytkään. Alkaa mennä aika rajusti alkuperäisen aiheen, mutta muistaakseni tuolla megasquirtti topicissa oli enemmän juttua tästä. Finsquirtin sivuiltakin vois löytyä juttua. Jokatapauksessa ainakin itse käsitin, että noilla yksiköillä ei pitäisi olla toiminnankannalta mitään eroa. Joku viisaampi voisi täsmentää kun tosiaan tuo kokeilu sitten jäi tekemättä. Varmasti useampikin TFI-kytkennällä kulkeva squirtti ohc löytyy täältä? Eikös noissa ollut kuitenkin juuri samat liittimet, ei meinaa muistaa kun tuosta on tovi kun katselin noita kytkentöjä

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... noutbg.gif
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 9. 23:18:40 2006

"Mitenkäs muuten onko mitään väliä onko vaparikoneessa tuollainen turbolle tarkoitettu "nopea" anturi vai hitaampi malli

Tuo cossun anturi siis tulossa mk2 escoon jossa 2.0ohc efillä ja vapari ainakin toistaiseksi"

Toimiihan se nopea anturi vaparissakin, mutta mikä sitä lämpöä nopeasti heiluttelisi kun ei ole ahtoja?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Lokakuu 10. 17:50:58 2006

Juu se lähinnä kiinnosti että ei ole mitään estettä käyttää sitä nopeaa vaparissa

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ke Lokakuu 11. 11:41:50 2006

jos halvalla haluaa ton anturin, niin partcosta 0,2W NTC 2,2k hinta 50 cent. Voi sitten koteloida miten haluaa. Vaihtaa vielä sen megan ref vastuksen kanssa 2,2k niin saa ihan toimivan paketin.

Toimii myös koneen lämpöanturina jos jaksaa värkätä koteloinnin. Esimerkiksi orggis OHC:n anturin poralla tyhjäksi niin että se messinkin jää ehkäksi, epoksia reikään ja anturin perään.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Vastaa Viestiin