Cossun koneen rakentaminen normi 205:sta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Cossun koneen rakentaminen normi 205:sta

Viesti Kirjoittaja Taralabs » To Elokuu 17. 19:36:56 2006

Jos laittaa Cossun kannen, niin mitä pitää ottaa huomioon? Onko kampuran alahihnapyörä ja öljypumpun käyttöpyörä sama? Alakertaan tulee cossun kammet, männät ja öljypumppu suihkuilla. Ainoastaan kampura jää normi ohc:sta, mutta sehän on kuitenkin mitoiltaan sama kuin cossun oma, eikö?

Alkoi tuo 8-venasen kannen kanssa nysvääminen tympimään ja kun on nuo cossun männät ja kanget valmiina, niin ajattelin siirtyä tuohon cossun kannen käyttöön. Nyt menee taas imu- ja pakosarjat uusiksi, mutta onpahan taas intoa rakentaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 17. 21:09:25 2006

-Jakohihnan käyttöratas cossussa oma.
-Apuakselin hihnapyörä cossussa oma.
-Kampiakselin etupää vähän erilainen.
-siivapyörä cossussa oma, sis. mm. nastat triggerille. Mikä moottorinohjaus käytössä ratkaisee sopivuuden.
-kampiakselin takapää eri; cossussa vauhtipyörä kiinni 9:llä pultilla, OHC 6:lla... Jos laitteesi tulee turbolla, tulee ongelma vp:n & kytkimen kanssa. Jos vapari, niin ei haittaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » To Elokuu 17. 23:21:36 2006

Turbolla tulee ja tällä hetkellä on sintteri+ AP:n sprint-asetelma. Sillä pitää ainakin 400Nm, mikä tällä hetkellä lähtee tuosta nykyisestä kokoonpanosta.

Moottorin ohjauksesta ei tarvii välittää tässä setupissa, tulee Megasquirtilla, mikä on tälläkin hetkellä käytössä.

Sopiiko nuo hihnapyörät kuitenkin tuohon OHC:n kampuraan ja siihen öljypumpun käyttöakseliin?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 17. 23:37:25 2006

Cossun nokkahihnan käyttöpyörä sopii ohc:n kampuraan, samoin hihnapyörä. Myös OHC apuakseli cossun käyttöpyörällä onnistuu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Elokuu 17. 23:38:22 2006

täähän systeemi alkaa kiinnostamaan jo muakin... missäs hinnoissa tuommoinen täydellinen cosan kansi on?

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Elokuu 18. 7:42:26 2006

Hyvä, että passaa pyörät muuten. Kampuran hihnapyöräkin on mulla oma tekele Dohc:n pyörästä, kun halusin moniurahihnan itselle.

Kyllä tuo kansipäivitys ihan mukavasti näyttäis maksavan. Imu- ja pakosarjoineen täydellinen kansi venakopalla tuntuis painuvan tonne tonnin nurkille, mitä nyt oon tässä hintatasoa vähän seuraillu.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Elokuu 18. 8:04:56 2006

epäilin et olis ollut vielä enemmän.. noh katsotaan miten sun rojektis tulee kustantamaan :twisted:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Elokuu 18. 8:40:04 2006

mikimikkola kirjoitti:täähän systeemi alkaa kiinnostamaan jo muakin... missäs hinnoissa tuommoinen täydellinen cosan kansi on?
vaikka 850€
sillä saa n.135tkm ajetun koneistamattoman (alkuperäinen paksuus) kannen
koppineen ja nokkineen.
(punakantisen)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Elokuu 18. 9:56:06 2006

miks laittaa huonosti virtaava, kallis, kallis huoltaa, jne oleva cossun kansi jos ei muuta konetta tee "hyväksi", eli jos jättää ohc kampuran jne..

ohc:n kannesta saa hyvin virtaavan, se on halpa, halpa huoltaa jne, tehoa saa varmasti riittävästi. kannattaa miettiä. ja cossun kannet on (siis vanhemmat) kohtuu herkkiä halkeilemaankin.

toki, rakentamisen ilostahan kannattaa tehdä mitä ikinä haluaa ja mieleen juolahtaa, järkeähän näissä hommissa ei ole, eikä pidäkään olla.. mutta laita nyt se alakertakin sitten kestämään tehoja, nälkä kasvaa syödessä!

ja porttuuta se cossun kansi heti alkuunsa.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Elokuu 18. 10:01:38 2006

Tuota mikä siinä OHC:n kampurassa on vikana? Ainoo miksi mun tietääkseni se on "huonompi" on se ettei siihen saa sitä cossun vauhtipyörää suoraan kiinni, mutta mua se ei niin haittaa, kun en kuitenkaan cossun laatikkoa laita.
Ainakin noitten joidenkin kirjojen mukaan tuon OHC:n kampuran pitäisi olla aika jämäkkää tekoa.

Ja kuten ekassa viestissä laitoin, niin cossun männät ja kanget on jo hankittuna ja mun käsityksen mukaan niitten pitäis jo ihan hyvin kestääkin.

Paljonko muuten maksaa kannen porttaus ja mikä paikka tekee noita?

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Pe Elokuu 18. 10:25:49 2006

Taralabs kirjoitti:Tuota mikä siinä OHC:n kampurassa on vikana? Ainoo miksi mun tietääkseni se on "huonompi" on se ettei siihen saa sitä cossun vauhtipyörää suoraan kiinni, mutta mua se ei niin haittaa, kun en kuitenkaan cossun laatikkoa laita.
Ainakin noitten joidenkin kirjojen mukaan tuon OHC:n kampuran pitäisi olla aika jämäkkää tekoa.
ainaskin mitä minä olen ymmärtänyt niin kampuranhan pitäisi olla miltei yhtä kämy kuin on cossievortissakin... ainakin jos kampi otetaan IS sierrasta
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 18. 13:19:08 2006

Cossun kampura on muottiin taottua valurautaa ja OHC:n kampura ihan vaan valurautaa. Tolla on saatu tohon cossun kampuraan vähän enemmän kestävyyttä.
Tossa on se suurin ero noiden kampuroiden välillä, mutta kyllä sen normi kampurankin pitäs kestää ihan hyvin, jos pysytään järkevissä ahdoissa/tehoissa.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Elokuu 18. 13:20:17 2006

Cossun kampiakseli on takoakseli ja ohc:ssa ihan normi valuakseli oli se sitten is tai normi koneesta.Paljon kestävyydessä eroa noilla akseleilla.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Elokuu 18. 14:37:49 2006

niin ihan ajatuksen tasolla tarkoitin et miksi laittaa kallis cossun kansi: no jos aikoo saada sillä tehoa lisää verrattuna ohc:en! no se pitää portata hyvin, laittaa tuplajousta, ehkä nokkaa, ym ym, tän kaiken kun tekee, ei kannata jättää koneeseen heikkoja lenkkejä, kuten esim ohc kampura tollaisessa paketissa alkaa olemaan. eihän se huono ole, mutta cossun oma on eritasoa..

no jos sen ohc kampuran jätön syy on laatikon sopivuus, nyt ilmeisesti on jo 400nm vääntöjä, ja lisää pitäis saada, niin onko taas järkevää jättää ohc:n laatikkoa paikalleen, kestääkö se, kestääkö se ohc kytkin, vai kannattaisiko laittaa cossun vauhtipyörä saffan 30% jäykemmällä asetelmalla ja sintterillä, jolloin taas joutuu laittamaan cossun kampuran, ja sitten taas cossun laatikon jne jne, ympyrä sulkeutuu.. :wink:

toivottavasti hokasit ajatuksenjuoksun, eli kannattaa se oikeasti miettiä loppuun asti, mitä haluaa, paljonko maksaa, katsastus, ym.... :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 18. 15:18:46 2006

Timon kanssa samoilla linjoilla, että kannattaa miettiä aina loppuun asti miten paketin kasaa.

Itse voisin kysästä aiheeseen liittyen, että mites muuten muutoskatsastus tollaiselle cossun kannelle OHC turboon onnistuu eli eikös kannen vaihto rinnasteta koneen vaihtoon ja sitä mukaa vaaditaan katsastuksessa kaikki cossun palikat alustaan, jos ei ole jo valmiina? Vai miten menetellään?

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Elokuu 18. 16:10:01 2006

Joo kyllä nää katsastushommat ynnä muut on tullu mietittyä ja ei se tuon turbo ohc:n muutoskatsastuskaan oo aina niin läpihuutojuttu. Tarkoitus olis laittaa nuo jarrut ja vakaajat vastaamaan cossua muutenkin, niin ei siitä mitään ylimääräistä tekemistä siinä mielessä ole. Prosentitkin on jo otteeseen merkitty, niin ei vaikuta vaikka laittelen sinne nyt sitten taas vähän parempaa palikkaa. Nehän ei toista kertaa ota prosentteja jo muutetuista osista.

On tietysti totta, että kannattaisi laittaa tuo T-5:nen, mutta niitä kun ei ihan hirveästi ole ja maksaa kohtuu reippaasti. Kuitenkin tuo Type-9 rauhallisesti vaihdettuna tuntuu vääntöäkin kestävän ja niitä on hyvin tarjolla, niin en sen vuoksi ajatellut alkaa laatikkoa vaihtamaan. Näyttäis kuitenkin monilla olevan nuo cossun väännöt suht maltilliset, eli noin 450Nm vaikka tehoa sitten jo onkin reippaasti. Tämä tietenkin taas kielii siitä, että vääntöä on yläkierroksillakin jolloin suuret teholukemat saadaan. Tietääkseni nuo laatikot kuitenkin nöyrtyvät juuri tuon väännön alla, ei niinkään tehon. Eikös AkiS:ällä ole cossun kone Type-9:sin kanssa?

Kampurasta vielä sen verran, että olen ollut siinä käsityksessä, ettei tuo OHC:n kampura hajoa todellakaan helposti ja kestää jopa suuria kierroslukujakin. Kertokaa ihmeessä jos jollakin on kampura porsinut tehokkaasta koneesta. En itse ole vielä saanut yhtään tietoa tällaisesta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 18. 16:23:14 2006

Itekkin samaa mieltä tosta OHC:n kampuran kestosta, että ei se hevillä kyllä hajoa. Ainakin vaparikäytössä kestää kierrättää 8000 ihan kevyesti ja eräs clubilainen tais joskus vanhan foorumin aikoihin kertoa koeponnistaneensa noita tavan OHC koneita parhaillaan 2,6 bar ahdoilla (kampura oli suunnilleen ainut osa, joka kesti), joten ei se ihan helposti ahdonkaan alla hajoa.
Itsekkään en ole vielä ikinä kuullut kampuran antautuvan totaalisesti näissä koneissa (cossu/OHC).

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Elokuu 18. 17:14:21 2006

Taralabs kirjoitti:
Eikös AkiS:ällä ole cossun kone Type-9:sin kanssa?

Juu... Teetetty vauhtipyörä ysipultti jaolle ja sachsin race kytkin. Toimii.
Kun vältää niitä sorvaamisia sen type ysin kanssa niin kyllä se kestää sen minkä kestää. Ei kyllä vielä kertaakaan laatikko hajonnu ja sentään auton alkuperäinen paikallaan...
Nyt se tietysti hajoaa heti kun täällä kehuskelee :lol:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Pe Elokuu 18. 17:17:55 2006

Kiihdytys autoilua harrastava Vesa Pakarainen http://www.lds-turbo.com/customers/cust1.htm kertoi kun tuli kerran puheeksi tuo ohc kampuran kestävyys että n.600hv kestää oikein käytettynä hyvin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 18. 17:56:58 2006

Timon kanssa samoilla linjoilla, mutta onhan 16V:ssä enemmän "munaa".
Type9 räjähtää varmasti jos yhtään tulee vääntöä, on kokeiltu riittävän usein. Vanha iso 4v on vahvempi, mutta sekin hajoaa helposti alle 300hv/350nm.
Yksi ratkaisu on suorahampainen 4-5v; päittäisvoimat uupuvat käytännössä kokonaan ja hammasmoduli on paljon järeämpi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Elokuu 18. 19:37:50 2006

Mulle tais aikoinaan käydä nuin just ku Timo mainitsi. Oravanpyörä olikin sitten maailmanpyörän kokone! :shock: Aina jokupaikka jäi jälkeen mutta type9 cosan kytkinkopalla kesti pitkälle, poikkeuksia on (0,001%).. :?

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Elokuu 24. 20:16:50 2006

Sierran Ohc.n kampura kyllä kestää kohtuullisen hyvin, mutta taunuksen 20 lohkoisten kampurat on hiukan huonompia kun Sierran 205 moottorin kampurat.
Homma on todettu jo vuosia sitten rallikäytössä...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 24. 22:33:17 2006

Kyllä se T9:kestää viellä 500Nm jos kunnossa muuten on ja vähän miettii miten sitä käsittelee.
Tosin tuossa vaihessa 215mm kytkin on se pelastava sulake joka ei tartu enään niin tiukasti kuin esim. cossun240mm .
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » To Elokuu 24. 23:38:04 2006

Aksu kirjoitti:Kyllä se T9:kestää viellä 500Nm jos kunnossa muuten on ja vähän miettii miten sitä käsittelee.
Tosin tuossa vaihessa 215mm kytkin on se pelastava sulake joka ei tartu enään niin tiukasti kuin esim. cossun240mm .
pyh, ei kestä ei :lol:
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Elokuu 25. 11:24:35 2006

Mt75 kestäny mulla tämän kesän 4 täyttä kiihdytyskisaa. Paras aika 12.35. katotaan nyt vielä yksi kisa ja kehutaan sitte...

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Elokuu 25. 11:36:09 2006

Turhaa väitellä noista laatikoista, kun jotku kestää (kunnossa olevat) ja toiset ei kestä.

Hyvänä esimerkkinä voin kertoo:
Myin kaverille mk1 Mexico "look" 2.0 ohc Escortin, jossa oli ohc Sierran 5-pykäläinen. Sen ja 2 samanlaista kaveri sai hajalle alle 2 vuodes, kone oli täysin vakio 105hv vm.88 Sierran kone...

Eli se riippuu todella paljon käytön laadusta/luonteestakin.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ma Elokuu 28. 16:20:34 2006

wcsc-kiidytys b-ryhmän mestari datsuni kulki fordin irroitettavalla kytkinkopalla olevalla laatikolla 12.1 ja melkein nosteli keulaa viivalla.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Elokuu 28. 16:36:20 2006

Cossun (2wd) T5:ssa on myöskin irroitettava koppa, joka varmasti tuon kestää! Kunhan malttaa antaa vaihtaessa synkroille aikaa toimia. Eli oliskohan ollut tuollainen? Onhan niitä tietenkin irroitettavia koppia myös T9:ssä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 29. 1:02:03 2006

jjs kirjoitti:Yksi ratkaisu on suorahampainen 4-5v; päittäisvoimat uupuvat käytännössä kokonaan ja hammasmoduli on paljon järeämpi.
Tässä todennäköisin selitys 12sek ford -laatikkoisen laitteen toimivuuteen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » To Syyskuu 7. 16:22:02 2006

kynsi kirjoitti:wcsc-kiidytys b-ryhmän mestari datsuni kulki fordin irroitettavalla kytkinkopalla olevalla laatikolla 12.1 ja melkein nosteli keulaa viivalla.
Tarkoitin tällä nelivaihteista siertranlootaa, ja todennäköisesti purkaamokamaa.

Vastaa Viestiin