Painetta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Painetta

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Elokuu 18. 20:10:54 2006

Voihan samperi. Pääsi hukkaportinohjausletku irti. Paineet kävi tapissaan muutamassa kiihdytyksessä. Letku oli vissiin löystynyt pikkuhiljaa ja nyt sitten irtosi kokonaan. Huomasin paineennousun siitä että ahtopainemittarin viisari kolahti tappiinsa eli 1,5 kiloon. Vissiin painetta meni koneeseen huomattavasti enemmänkin :?

On ollut oireena jo kauemmin mutta on yleensä nostanut paineen 1,4 kiloon ja pitänyt sen siinä. Nyt laitoin letkun kunnolla klemmarilla kiinni. Aiemmin ei ollut klemmaria..

Nyt vetää paineet 1,2 kiloon ja hieman siitä tiputtaa. Saapipas nähdä onko tehnyt hallaa kansipahville. Laihalle ei ole päässyt vetämään, kiitos seosmittarin..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 18. 20:22:19 2006

Voi olla että mitään ei ole hajonnut
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Elokuu 18. 23:39:56 2006

siipicossu kirjoitti:Voi olla että mitään ei ole hajonnut
Tuo olisi toivottavaa ja toivottavasti N -ryhmän pahvi on pitänyt paineet.. Lisäsin kuitenkin muutaman desin jäähdytysnestettä paisariin. Se tosin hieman vuotaa uudesta korkista uloskin.. Toivottavasti ei mitään kummaa ole tapahtunut..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Elokuu 19. 8:48:13 2006

Mulla on kans tolla HX35:lla käyny kerran samalla tavalla. Tosin huomasin kyl heti vedossa mitä tapahtu ja nostin kaasusta. Ei mitään pahempaa vahinkoa ainakaan sattunut, tai ainakin se pelaa vielä ihan ok...kop kop :)

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja gjonne » La Elokuu 19. 11:46:26 2006

Mun cossun entinen omistaja ajellut viime talvesta myyntihetkeen saakka 1,5 ahdoilla :cry: Mut kyllä ainakin tuntuu pelittävän vielä :)
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Elokuu 19. 15:57:49 2006

On muutaman kerran mennyt yli 2baria, nou broplemo ja vakio pahvi :) meni mittari escossa melkein ympäri :D

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Elokuu 19. 21:44:15 2006

Vaimo tuumi ettei cossu enää mene niin kuin aiemmin :lol:

Pitänee laittaa se 1,4 kiloa kun se sillä tuntui hienosti pelaavan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Elokuu 19. 22:05:38 2006

ukormi kirjoitti:Vaimo tuumi ettei cossu enää mene niin kuin aiemmin :lol:

Pitänee laittaa se 1,4 kiloa kun se sillä tuntui hienosti pelaavan.
Ja kohta vähä isompaa pilleriä kiinni ja ja... :wink:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Elokuu 19. 23:31:54 2006

mun rst räpellyksen vakio snurra hajos lopullisesti ku kävi penkityksessä 2,2barissa equussin pilipalimittari. tiedä sit mitä oikeesti oli..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Elokuu 23. 18:06:31 2006

Onkos kukaan rakennellut sellaista zydeemiä millä kytkimestä saa lisättyä painetta. Siis joku kaksiosainen magneettiventtiili jossa normiasennossa kellolle menee suora putki ja vetoasennossa menee ilmaventtiilin kautta. Kun tuon ilmaventtiilin ulospuhaltavaa reikää suurentaa, ahtaa enemmän. Tuon nyky amalin haluaisin jostakin kummasta syystä säilyttää tai sitten en :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Elokuu 23. 19:09:11 2006

Mulla on italiaanon tekemä kyhäelmä nyt. Normaalisti vetää max 1.2 bar ja kun namiska käännettynä niin sillon paljo herkemmin ja escon oma ahtomittari asteikon loppuun asti. Ihan jees toimii, mutta ei jaksais aina ton namiskan kans tuusata.. :)

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Elokuu 23. 22:45:19 2006

ukormi kirjoitti:Onkos kukaan rakennellut sellaista zydeemiä millä kytkimestä saa lisättyä painetta. Siis joku kaksiosainen magneettiventtiili jossa normiasennossa kellolle menee suora putki ja vetoasennossa menee ilmaventtiilin kautta. Kun tuon ilmaventtiilin ulospuhaltavaa reikää suurentaa, ahtaa enemmän. Tuon nyky amalin haluaisin jostakin kummasta syystä säilyttää tai sitten en :D
No melkein 20 vuotta sitten tuli kokeiltua :wink: eli kellon ja amalin väliin T-haara mihin kiinnität magneettiventtiilin, pieni kumiletku jatkoksi ja sopivan kokoinen suutin sisään, sillä sitten "extra"paineet kohdalleen.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Elokuu 23. 22:57:38 2006

no höh, sullahan on jo sellainen venttiili, se amal. :wink:

kytke siihen virta katkaisijan kautta ja jätä alkuperäinen virtapiuha oman onnensa nojaan. katso mistä putkista menee ilma mitenkipäin läpi, sitten vaan sopivat nylonit ja sulla on kaksiasentoinen ahtopaineensäätö.

eli kun kytket virran amaliin, se päästää ilmaa ohi hukkaportin kellon, tällöin kellolle menee pienempi paine ja vastaavasti moottorin ahtopaine nousee kun kello ei aukaise porttia. se kuinka ison eron halut säädölle riippuu ohivuodon määrästä. itse käytin ko systeemiä varmaan viis vuotta, peruspaine 1bar ja katkaisijalla 1.5. aika simppeli systeemi ja taaskaan ei mene rahaa turhaan.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Elokuu 24. 1:28:20 2006

Tai ihan vaan pneumatiikkaosilla mekaaninen katkaisin/vena väliin ja sen perään pleederi, jolla säädetään ohivuoto eli ahdon nousu.
Tolla systeemillä sais vielä "turboruuvin" kapiiniin, joten lisäpaine ois säädettävä.
Mulla pitäs olla osat tollaiseen systeemiin ihan hyllyssä, jos vaikka joku päivä haluat kokeilla :wink:

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Elokuu 24. 14:10:23 2006

Tai miksi ei vaan laita sinne pysyvästi sitä 1.5 baria! Minen jummarra miksi pitäisi napista saada lisää, kun sitä voisi olla jo jatkuvana tuon verran?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Elokuu 24. 17:02:15 2006

paperman kirjoitti:Tai miksi ei vaan laita sinne pysyvästi sitä 1.5 baria! Minen jummarra miksi pitäisi napista saada lisää, kun sitä voisi olla jo jatkuvana tuon verran?
No samoilla linjoilla, varsinkin kun ei muuten vakio auto nyt mitenkään kaksisesti mene vaikka ois mitä painetta niin tuo 1,5 kuulostaa ihan sopivalta pitää padassa aina. Kaasupolkimella sitä menoa kuuluu säädellä :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Elokuu 24. 20:37:42 2006

Skorppi kirjoitti:
paperman kirjoitti:Tai miksi ei vaan laita sinne pysyvästi sitä 1.5 baria! Minen jummarra miksi pitäisi napista saada lisää, kun sitä voisi olla jo jatkuvana tuon verran?
No samoilla linjoilla, varsinkin kun ei muuten vakio auto nyt mitenkään kaksisesti mene vaikka ois mitä painetta niin tuo 1,5 kuulostaa ihan sopivalta pitää padassa aina. Kaasupolkimella sitä menoa kuuluu säädellä :)
No ei tuo ihan vakio ole. Voisi vaan märällä kelillä pitää pienemmät paineet kuin kuivalla. Ostin vastusventtiilin ja T-haaran ja laitoin sen kellon väliin. Säädin paineet nyt 1.4 kiloon joskin pudottaa vedossa paineen 1.2 kiloon. Ilman tuota venttiiliä paine oli 1.2 josta tippui kiloon.
Kun vielä saisi paineen pysymään vedossakin vaikka 1.3 kilossa mutta miten lie tuon vakiohyrrän tuotto riittää, tuskin..

On se vedoissa aika suuri ero moisella paineen lisäyksellä.

Tuo Timpan zydeemi olisi hyvä mutta hieman noiden nyloneiden kanssa pelailu arvelluttaa. Tuossa on nyt jotkun alkuperäisestä poikkeavat nylokit paikoillaan. Lienee tullut noiden suuttimien ja lastun mukana.

Pitää vaikka sopivassa rakosessa rakennella kaksitoiminen systeemi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Elokuu 24. 22:00:09 2006

pitäsköhän munki kokeilla laittaa venttiiliä ja t-haaraa..

vai paljon toi Cossun ahdin tuottaa painetta ja mulla selvisi että on 4x4 ahdin kun vein huoltoon, eihän se juurikaan paljoa isompi ole. olen tangosta säätänyt kelloa, onko huono tapa vai kannattaako käyttää yllä olevaa ja kello on -31. ja on se lastu kiinni 275hv jne.

ahdot tasan yks ja välil ei nouse ku 0.8 tai 0.9bariin. takotuksena oisi käyttää 1.2-1.4bar ahtoja.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Elokuu 24. 22:02:40 2006

se ei ole kovin tarkka juttu se reiän koko. itse porailin vakio-nyloa poralla isommaksi niin kauan että paine-ero oli sopiva.

1.15bar antoi mulla aikoinaan lähes vakioahdin parhaan tehon, se oli cossuescon kompuralla ja 7 astetta viilatulla pakosiivellä. koneessa oli aikapaljon muutakin modattu, mutta lopputulos oli 349hv, 1.5bar paineella oli muistaakseni vain 310hv luokkaa. vääntö tosin nousi isommalla ahdolla. mutta pakopaine kasvaa, ei tee hyvää koneelle...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Elokuu 25. 11:28:45 2006

Vaarallisia nuo vdo mittarit. Ajelin sierrallani ja ihmettelin kun aika muikeesti kulki ja paukahtelikin väärässä paikassa. Aikani asiaa tutkin, niin huomasin että mittarin viisarissa on stoppari 1.5 barin kohdalla... :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 25. 12:14:45 2006

kynsi kirjoitti:Vaarallisia nuo vdo mittarit. Ajelin sierrallani ja ihmettelin kun aika muikeesti kulki ja paukahtelikin väärässä paikassa. Aikani asiaa tutkin, niin huomasin että mittarin viisarissa on stoppari 1.5 barin kohdalla... :D
Sehän on tyhmästi tehty
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Elokuu 25. 12:32:20 2006

Pitää vaan olla riittävästi asteikkoa. Mulla on 3,4bar asti ei heti lopu :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vastaa Viestiin