Cossun takavakaajasta (2wd)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Cossun takavakaajasta (2wd)
Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Alko itseekin kiinnostamaan, kun tuossa siivessä on 14mm puikula. Hyvinhän silläkin toimeen tulee, kun ei kilpaa ajeta, mutta varmasti kaarrekäytös muuttuisi jo parin millin halkaisijan lisäyksellä + p-u puslilla. Laskukaavaa en tähän hätään muista, mutta kasvaahan se vääntöjäykkyys reilusti pienelläkin muutoksella. Taitaa vaan olla niin, että kun toista päätä muuttelee, niin toinenkin pää vaatii päivitystä, näin mutuna heitettynä... Kokemusta omaavat voiskin tässä kertoilla kommentteja, että minkä verran kannattaa kasvattaa noita vakaajia / vaikutukset noin suurinpiirtein? Sopiiko sedanin takavakaaja siipeen...?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei ainakaan heittämällä.shr1 kirjoitti: Sopiiko sedanin takavakaaja siipeen...?
Sedanin on huomattavasti kapeampi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002
Re: Cossun takavakaajasta (2wd)
Eikös nelivetocossussa ole paksumpi takavakaaja. Omaan cossuprojektiini on jo hommattu sellainen.Jasu kirjoitti:Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Cossun takavakaajasta (2wd)
Oliskohan siinä sitten 18mm? Onko se muuten samanlainen?Mankka kirjoitti:Eikös nelivetocossussa ole paksumpi takavakaaja. Omaan cossuprojektiini on jo hommattu sellainen.Jasu kirjoitti:Pitäisikö olla 18mm? Itsellä oli 16mm. Onko siihen saatavana paksumpaa kuin tuo 18mm ja mistä muista autoista tuo löytyy?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Cossun takavakaajasta (2wd)
Jep ja jep.Jasu kirjoitti:Oliskohan siinä sitten 18mm? Onko se muuten samanlainen?
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Jep. Ihan saman muotoinen, uudet puslat vaan korikiinnikkeisiin niin toimii. Tuli sellainen hommattua tontille homehtumaan.Jasu kirjoitti:Ei olis pahan hintainen, passaako sekin suoraan sierraan?Jay kirjoitti:Esco cossussa 22mm. Sellaisen ajattelin omaan takapotkuun jostain metsästää. Fordilla ilmeisesti jotain 80e luokkaa.
Samalla tuli CosEscon etuvakaajakin 1mm paksumpi kuin 4x4 CosSierran (samanmuotoiset nekin)..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 17:43:16 2004
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
On siinä iso eroGraZ kirjoitti:Kuinkas paljon tuo sedanin vakaaja on kapeampi vrt. siiven takavakaajaan?
Osuuko mitenkäänpäin kohdalleen?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
-
- Ylläpitäjä
Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?Arto65FB kirjoitti:Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Eikait se mahdollisimman paksu vakaaja kierrosaikoja paranna? Eikös sen pitäs olla just autoon sopivan paksunen? Vai olisko jollain tietoa minkälainen vakaaja on hyvä? Luulis että pito heikkenee jos alusta on kova, kori vahvistettu ja vakaaja ratakiskoa?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Ylläpitäjä
No suoraan sanottuna, enpä nyt ihan ulkoa muista niitä paikkoja ja tiloja siellä. Mutta minulla on etuvakaajassa seuraava ratkaisu. Vakaajan sorkat (päät, tangot, varret vai miten niitä nyt sanoisi) ovat pidemmät kuin kiinteässä vakaajassa olisi. Alakiinnityksenä on (tässä tapauksessa kulmarautaa) useita reikiä, joihin tulee pultti, johon toinen uniball kiinnittyy. Riippuen tangon etäisyydestä voi olla uniballit välitangolla tai kierreputkella tai kuten minulla toinen uniball naaras ja toinen uros. Alakiinnityksestä voi säätää reiän avulla ja vakaajassa uniballia liu'utetaan tankoa pitkin haluttuun paikkaan. Vakaajan (pyöreä malli, ei veitsi) jäykkyyshän riippuu tangon paksuudesta ja sorkkien pituudesta. Tässä pystyy säätämään sorkkien efektiivistä pituutta.nprteam kirjoitti:Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?Arto65FB kirjoitti:Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.Arska kirjoitti:Eikös tuommoisen voi teettää vallilan takomossa vaikka scorpion tangon mukaan, saa sitten itse päättää paksuuden. Ne päissä olevat nupit joihin välitangot kiinnittyy, voi korvata ihan pulteilla, takomo kyllä poraa niille reiätkin valmiiksi.
Tietenkin, jos on mielessä juuri oikea paksuus eikä tarvitse säätöjä kuivalla/märällä tai tiukalle/loivalle radalle (tai pelkästään voidakseen sanoa, että on säädettävä niin kuin minä

Oikeassa ollaan tuosta vakaajien paksuudesta, pitää olla sopiva eikä rautakanki. Tosin Colin Chapmanin legendaarinen kommentti oli, että "Any suspension will work, if you don't let it." Vakaajat ovat säätötyökalu. Oikeille kilpurien rakentajille vakaajat tulevat (jos tulevat ollenkaan) aika myöhään suunnittelussa.
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Ok, nyt ymmärsin, eli idea on samanlainen kuin esim. integran takavakaajassa, eli sen taipuvan osan pituuden säätö.Arto65FB kirjoitti:No suoraan sanottuna, enpä nyt ihan ulkoa muista niitä paikkoja ja tiloja siellä. Mutta minulla on etuvakaajassa seuraava ratkaisu. Vakaajan sorkat (päät, tangot, varret vai miten niitä nyt sanoisi) ovat pidemmät kuin kiinteässä vakaajassa olisi. Alakiinnityksenä on (tässä tapauksessa kulmarautaa) useita reikiä, joihin tulee pultti, johon toinen uniball kiinnittyy. Riippuen tangon etäisyydestä voi olla uniballit välitangolla tai kierreputkella tai kuten minulla toinen uniball naaras ja toinen uros. Alakiinnityksestä voi säätää reiän avulla ja vakaajassa uniballia liu'utetaan tankoa pitkin haluttuun paikkaan. Vakaajan (pyöreä malli, ei veitsi) jäykkyyshän riippuu tangon paksuudesta ja sorkkien pituudesta. Tässä pystyy säätämään sorkkien efektiivistä pituutta.nprteam kirjoitti:Tiedän kyllä parikin tapaa tehdä säädettävävakaaja, mutta en kyllä ymmärtänyt minkälaista tarkoitat?Arto65FB kirjoitti: Tai sitten tekee suorasta tangosta ja kiinnitys uniballeilla vakaajaan. Saa säädettävän vakaajan, siitä voisi olla iloa, jos teettää innoissaan vähän liian paksun tai ohuen.
Tietenkin, jos on mielessä juuri oikea paksuus eikä tarvitse säätöjä kuivalla/märällä tai tiukalle/loivalle radalle (tai pelkästään voidakseen sanoa, että on säädettävä niin kuin minä), niin teettää sellaisen, niin ei tarvitse väkertää noita kiinnityksiä tai hankkia uniballeja.
Oikeassa ollaan tuosta vakaajien paksuudesta, pitää olla sopiva eikä rautakanki. Tosin Colin Chapmanin legendaarinen kommentti oli, että "Any suspension will work, if you don't let it." Vakaajat ovat säätötyökalu. Oikeille kilpurien rakentajille vakaajat tulevat (jos tulevat ollenkaan) aika myöhään suunnittelussa.
edit. ni eli ettei jää tuo esitykseni huonosti ymmärretäväksi, niin tarkoitan vakaajan taipuvalla osalla sitä auton pituus suuntaista.(poikittain olevahan kiertyy)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Mihis se takavakaaja kuuluisi laittaa kiinni? Kun ei tuossa cossussakaan ole vakaajaa paikoillaan niin ei voi ottaa mallia...
EDIT: Selvennykseksi vielä että en tarkoita että mihin ne päät tulee, tukivarsiin tietenkin, vaan että mihin se itse tanko kiinnitetään niillä "puslitetuilla pellinpaloilla"?
EDIT: Selvennykseksi vielä että en tarkoita että mihin ne päät tulee, tukivarsiin tietenkin, vaan että mihin se itse tanko kiinnitetään niillä "puslitetuilla pellinpaloilla"?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Kiitos. Toivottavasti löytyy jonkinasteinen valmius vakaimelle ettei hirveesti tarttis sykkiä yhen vakaajan takia... 

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
- Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere
Sedanissa (-88) on ainakin takavakaajan längille valmiit paikat rungossa johon saa vakaajan kiinnitettyä. Ne on vaan yleensä aikamoisen kurakerroksen alla jos niissä ei mitään oo aikasemmin ollu kiinni. Ulkopäistä vakaaja tulee kiinni tukivarsien sisäreunaan(sedan), ja vanhemmissa tukivarsien ulkoreunaan.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
- Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla
Juu pitäis löytyä sieltä paskan alta.. ei noissa sedanien koreissa pitäs eroavaisuuksia olla.Hoppamiäs kirjoitti:Sedanissa (-88) on ainakin takavakaajan längille valmiit paikat rungossa johon saa vakaajan kiinnitettyä. Ne on vaan yleensä aikamoisen kurakerroksen alla jos niissä ei mitään oo aikasemmin ollu kiinni. Ulkopäistä vakaaja tulee kiinni tukivarsien sisäreunaan(sedan), ja vanhemmissa tukivarsien ulkoreunaan.
Omassa nelkkarissa omat vakaajat etu/taka flexin puslilla ja konin säädettävä spax jousilla radalla tuntui olevan toimiva paketti

Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Löytyi ne sieltä paskan alta... hyvin sopi vakaaja paikoilleen samoin kuin koko cossun akselisto. Vielä kun uretaanit löytyisi tuohon vakaajaan. 

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89