Tyhjäkäyntiongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

NickeR
Ylläpitäjä

Tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja NickeR » To Huhtikuu 27. 13:35:31 2006

4x4 cossun tyhjäkäynti karkaa taivaaseen moottorin olleessa kylmä. Antureiden arvot on käyty läpi ja näyttää olevan ok CRSC:n ECU:n pikatestin mukaan. Vika poistuu kun moottori on saavuttanut normaalin lämötilan, tai jos sitä ahtaa muutaman kerran puollämpimänä. Voiko vika kuitenkin olla tyhjäkäyntimoottorissa? Lämpötilaanturit, kaasuläppäanturi, mappi ja ahtoilman lämpötilaanturi on vaihdettu. Apua! konstit tuntuu loppuvan kesken tavalliselle maanviljelijälle...

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Huhtikuu 27. 14:06:16 2006

Jos on ecusta se trankku kärähtänyt joka ohjaa tota tyhjäkäynti venaa.
Senhän pitäis pätkiä venalle meneviä maita ja määrätä avautmisaste sen mukaan. Jos se on rikki ja päästää suoraan maita venalle niin sehän nostaa kierroksia pirusti.

Tosin silloin sen luulisi oireilevan koko ajan. eikä vaan kylmänä.
Vai onko siellä sitten ja useampi trankku eri piireissä jotka sitä ohjaa eri ohjelmilla. Lämpimällä koneellahan on oma ohjelma ecussa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 27. 21:49:42 2006

TeRoK kirjoitti:Jos on ecusta se trankku kärähtänyt joka ohjaa tota tyhjäkäynti venaa.
Senhän pitäis pätkiä venalle meneviä maita ja määrätä avautmisaste sen mukaan. Jos se on rikki ja päästää suoraan maita venalle niin sehän nostaa kierroksia pirusti.

Tosin silloin sen luulisi oireilevan koko ajan. eikä vaan kylmänä.
Vai onko siellä sitten ja useampi trankku eri piireissä jotka sitä ohjaa eri ohjelmilla. Lämpimällä koneellahan on oma ohjelma ecussa.
On vaan yksi trankku joka ohjaa venaa.
Ottaa tyhjäkäyntivenasta johdon irti ja kokeilee sitten.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Pe Huhtikuu 28. 10:57:59 2006

Toimiiko tyhjäkäyntivena ollenkaan eli reakoiko pistokkeen irrotukseen.

NickeR
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja NickeR » Pe Huhtikuu 28. 14:15:09 2006

Vena antaa ainakin toimintamerkkejä, en tiedä jos oikeat...kierroksia laskee normaaliin 800 tai vähän alle jos töpselin ottaa pois, vastaavasti karkaa taivaseen kun laittaa takaisin. Kokeilin venttiilin toimintaa myös tyhjänä. Tietysti en tiedä mihin asteeseen sen pitää ajaa, vaan onko asentoja vaan 2 auki/kiinni? Anakin se se aukee kun virran laittaa päälle.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Pe Huhtikuu 28. 16:27:35 2006

Ootko muuttanut kaasuläppä anturin asentoa.Mulla ainakin oli se väärässä asennossa nosti tyhjäkäynti kierokset 3000rpm.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Huhtikuu 28. 17:46:40 2006

Epäilen huonoa kontaktia tai katkosta moottorin lämpöanturin liittimessä tai johdossa. Kun vika ei ole päällä ota anturin johto irti. Jos kierrokset nousee ylös, vikaa kannattaa hakea sieltä.

Mulla teki samaa reilu vuosi sitten, kierrokset nousi lähelle 3000 rpm. Kun heilutti lämpötila-anturin johtoa, tyhjäkäynti putosi normaaliksi. Kansiremontin yhteydessä tarkistin ja puhdistin liittimen, ei ole tehnyt sitä enää.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vastaa Viestiin