Cometic ja liima

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Cometic ja liima

Viesti Kirjoittaja rikke » Pe Maaliskuu 17. 16:00:27 2006

Valmistaja on ohjeistanu uusien mallien myötä, että kasataan puhtaille suorille pinnoille ilman liimaa. Mulla on liima kyllä olemassa ja mielellään liimaisin.
Onko kukaan kasannu noita ilman liimaa hyvällä menestyksellä.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Pe Maaliskuu 17. 16:03:18 2006

itellä ei kokemusta mutta isot pojat kirjoitelleet "vain puhtailla pinnoilla"
eli ei liimoja.. :wink:

Searchilla löytyy todella paljon aiheesta.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Maaliskuu 17. 16:31:46 2006

Mulla vuoti nesteitä ilman liimaa.
VHT liiman kanssa ei ole vuotanut.
kyseessä ohc pannu.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Maaliskuu 17. 16:56:58 2006

Nesteitä vuoti mullakin, mutta vain koneen ulkopuolelle. Vuoto lakkasi parissa päivässä joka kerta. Huom, sama lirpake jo kolmannen kerran kiristettynä. Tiiviste on se kalliimpi cometic ja 3 vuotta vanha.

Ja koneena ohc täälläkin.

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Pe Maaliskuu 17. 17:07:27 2006

jos esim lohkoa ei ole plaanattu vaan pelkkä kansi niin suosittellaan käyttämään liimaa... jos molemmat plaanattuja ei ole pakollinen mutta suositeltavaa myöskin. itellä kansi plaanattu mutta lohkoa ei ja liiman kanssa asensin, saas nähdä kui äjjän käy :).
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Maaliskuu 17. 19:14:50 2006

Terve !

Cometicin kanssa ei käytetä liimaa . tai ei suositella.Jos cossu reunavuotoa pelkäät laittaisin itse ohuelti mustaa silikonia peltien väliin ,en tasoon.
Kannentiiviste on cometic.

Tilaanko osat ?

VHT myy AD cardic liikeet

Maatsi
AMW:ltä tuli tällanen vastaus kun tilasin itelle just cometicin ja kyselin liimauksesta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Pe Maaliskuu 17. 23:20:40 2006

Molemmat pinnat on plaanattu. Laitan liiman öljykanavien ympärille, muuten kuivana. Siinähän sit näkee pitääkö. Äkkiähän tuon sit liimaa, jos näyttää sitä tarviivan.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Huhtikuu 17. 23:21:30 2006

rikke kirjoitti:Molemmat pinnat on plaanattu. Laitan liiman öljykanavien ympärille, muuten kuivana. Siinähän sit näkee pitääkö. Äkkiähän tuon sit liimaa, jos näyttää sitä tarviivan.
Oletko saanut auton jo ajoon? Pitääkö pahvi?

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Huhtikuu 18. 10:53:31 2006

magelius kirjoitti:
rikke kirjoitti:Molemmat pinnat on plaanattu. Laitan liiman öljykanavien ympärille, muuten kuivana. Siinähän sit näkee pitääkö. Äkkiähän tuon sit liimaa, jos näyttää sitä tarviivan.
Oletko saanut auton jo ajoon? Pitääkö pahvi?
Oon sitä jo käyttäny ja jonkun kilometrin ajanu. Saatava vähän sisäänajokilometrejä alle ennen kun alkaa tosissaan koeponnistamaan.
Kuivais vaan kelit, et pääsis kunnolla säätämään.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Huhtikuu 18. 13:17:07 2006

Multa ampu kometikki ulos isojenpoikien paineilla ja meni lohko samalla. Muiltakin kuulunut samanlaista juttua että kometikit menny. Ei oikein enää herätä luottamusta toi kometikki, jotain muuta pitäis keksiä, tai sitten jossain muualla on vikaa. :roll:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Huhtikuu 18. 16:55:58 2006

American car showssa oli pätevän näköinen kansipahvi erillisillä liekkirenkailla Cossuun. Samalta valmistajalta tilauksesta mäntiä ym. Tainnut olla täällä aiemminkin juttua, tulevat Italiasta.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Huhtikuu 18. 17:56:24 2006

Turbo_IS kirjoitti:American car showssa oli pätevän näköinen kansipahvi erillisillä liekkirenkailla Cossuun. Samalta valmistajalta tilauksesta mäntiä ym. Tainnut olla täällä aiemminkin juttua, tulevat Italiasta.
Joo mulla on tommoset rinkulat myös, oli paikalla tossa kun tuli italiasta. Oli mielessä laittaa ne sinne takasin, pitäisi vaan tietää että minkä pahvin laitan sinne. Mielessä olis jos hakis motonetista oharin vakiopahvin ja leikkais siitä liekkirenkaat pois. Muistaako joku tuon italialaisen firman nimeä ?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Huhtikuu 18. 19:34:18 2006

TMI EXPOALARIK DI RICCI
Kontintie 59
38800 Jämijärvi
GSM 0505207695
TEL/FAX 025573155
expoalarik1(a)pp.inet.fi
alarami2003(a)yahoo.it

Paolo Ricci tuo maahan, firma on C.P.S. (tai ainakin männät tekee)
Näytti tuo navalinea tekevän tiivisteet
kannentiivisteet irtoliekkirenkailla 180€ (4 syl)
kiinteillä liekkirenkailla 150€
Tekee vaikka mitä mittatilausosaa.

http://www.pistonispeciali.it
http://www.navalineasport.it

On tässä vaan esite/hinnasto kädessä.....

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 18. 20:08:57 2006

Olen mielestäni nähnyt jollain suomalaisellakin vauhtipajalla Ohariin/Cossuun kansipahvia jossa ei ole liekkirenkaita. Ne on tarkoitettu tuollaisille irrallisille liekkirankaille tai sitten neljän renkaan yhtenäiselle riville.
Olisikohan mitään apua pahvin pito-ongelmiin jos vesitilan paineistaisi ahtopaineella kuten kisavehkeissä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Huhtikuu 18. 20:59:27 2006

On ainakin ennen tehny Mäntyharjulla konetiiviste Lindgren myös tiivisteitä liekkirenkaille.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Huhtikuu 18. 21:06:15 2006

Skorppi kirjoitti:Multa ampu kometikki ulos isojenpoikien paineilla ja meni lohko samalla. Muiltakin kuulunut samanlaista juttua että kometikit menny. Ei oikein enää herätä luottamusta toi kometikki, jotain muuta pitäis keksiä, tai sitten jossain muualla on vikaa. :roll:
Kehuivat uudistaneensa noita peltejä ja cossu on kuulema helppo tiivistää. Tiiä häntä.
Paljos pitää painaa ilmaa, et kasvaa isoks pojaks :shock:

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Huhtikuu 18. 21:09:31 2006

rikke kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Multa ampu kometikki ulos isojenpoikien paineilla ja meni lohko samalla. Muiltakin kuulunut samanlaista juttua että kometikit menny. Ei oikein enää herätä luottamusta toi kometikki, jotain muuta pitäis keksiä, tai sitten jossain muualla on vikaa. :roll:
Kehuivat uudistaneensa noita peltejä ja cossu on kuulema helppo tiivistää. Tiiä häntä.
Paljos pitää painaa ilmaa, et kasvaa isoks pojaks :shock:
Ilmeisesti 1.8bar-2bar HX40:llä riittää.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Huhtikuu 18. 21:11:16 2006

_P_ kirjoitti:TMI EXPOALARIK DI RICCI
Kontintie 59
38800 Jämijärvi
GSM 0505207695
TEL/FAX 025573155
expoalarik1(a)pp.inet.fi
alarami2003(a)yahoo.it

Paolo Ricci tuo maahan, firma on C.P.S. (tai ainakin männät tekee)
Näytti tuo navalinea tekevän tiivisteet
kannentiivisteet irtoliekkirenkailla 180€ (4 syl)
kiinteillä liekkirenkailla 150€
Tekee vaikka mitä mittatilausosaa.

http://www.pistonispeciali.it
http://www.navalineasport.it

On tässä vaan esite/hinnasto kädessä.....
Lisäksi tekevät näköjään vaihteistoihin rataspareja. Olisko tässä ratkaisu 2WD:n ratasongelmaan?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Huhtikuu 19. 10:25:16 2006

rikke kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Multa ampu kometikki ulos isojenpoikien paineilla ja meni lohko samalla. Muiltakin kuulunut samanlaista juttua että kometikit menny. Ei oikein enää herätä luottamusta toi kometikki, jotain muuta pitäis keksiä, tai sitten jossain muualla on vikaa. :roll:
Kehuivat uudistaneensa noita peltejä ja cossu on kuulema helppo tiivistää. Tiiä häntä.
Paljos pitää painaa ilmaa, et kasvaa isoks pojaks :shock:
Eli uudet kometikit pitäs olla parempia ? Pari kiloa siellä oli painetta, ehkä vähän reilu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Huhtikuu 20. 9:56:46 2006

_P_ kirjoitti:TMI EXPOALARIK DI RICCI
Kontintie 59
38800 Jämijärvi
GSM 0505207695
TEL/FAX 025573155
expoalarik1(a)pp.inet.fi
alarami2003(a)yahoo.it

Paolo Ricci tuo maahan, firma on C.P.S. (tai ainakin männät tekee)
Näytti tuo navalinea tekevän tiivisteet
kannentiivisteet irtoliekkirenkailla 180€ (4 syl)
kiinteillä liekkirenkailla 150€
Tekee vaikka mitä mittatilausosaa.

http://www.pistonispeciali.it
http://www.navalineasport.it

On tässä vaan esite/hinnasto kädessä.....
Soittelin tonne ja noi renkaat voi käyttää uudelleen, ja pelkkä pahvi maksaa 80e. Nyt tiedän mikä on mun seuraava tiiviste.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Huhtikuu 21. 11:57:28 2006

Soittelin kans tonne firmaan ja kyselin pahveja. Nyt tarttis tietää minkä kokosella "porauksella" liekkirenkaat tehdään. Mulla on 91.6mm wisecot. Pitääkö ne renkaat teettää just samalla reijällä kun sylinterissäkin. Vai voiko olla esim. 92.5mm reijällä niinkuin cometicissakin on.. onko mtn merkitystä?

sleepperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sleepperi » Pe Huhtikuu 21. 12:08:58 2006

Mulla on 1.4mm cometic jo toista vuotta. Pinnat plaanattu ja vakio 2wd pultit. 1,6bar ja HX40 kestää mainiosti. Kerran antautui kun oli hukkaportti jumissa ja ahtoi täydet.. Mutta liikkui varsin ripeästi.. :shock:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 21. 13:05:31 2006

sleepperi kirjoitti:Mulla on 1.4mm cometic jo toista vuotta. Pinnat plaanattu ja vakio 2wd pultit. 1,6bar ja HX40 kestää mainiosti. Kerran antautui kun oli hukkaportti jumissa ja ahtoi täydet.. Mutta liikkui varsin ripeästi.. :shock:
Niin toi 1,6 o ihan siin rajalla mitä se tuntuu kestävän, anna sinne 2 ja kato kauanko kestää :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Huhtikuu 21. 13:28:22 2006

Mitä tuolle tiivisteelle sitten käytännössä tapahtuu? Hajoaa tietysti, mutta miten? Palaa, nyrvähtää, pullahtaa pihalle..?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Huhtikuu 21. 13:38:17 2006

Tilasin nyt ittelle tollasen tiivisteen. 1.2mm paksun, puristuu noin. 1.1mm. Erillisillä renkailla. Kesällä tietää sit vähä enemmän asiasta, että pitääkö paineet vai ei..

sleepperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sleepperi » Pe Huhtikuu 21. 14:23:20 2006

Arska kirjoitti:Mitä tuolle tiivisteelle sitten käytännössä tapahtuu? Hajoaa tietysti, mutta miten? Palaa, nyrvähtää, pullahtaa pihalle..?
Kone meni tietysti laihalle kun 550 suuttimet ja silloinen lastu ei riittänyt. Ja taisi ne pultitkin antaa periksi. Cometic vuosi kolmosen kohdalta ahtimen puolelle jokaisesta tiiviste kerroksen välistä 3kpl. Kannen ei tarvitse antaa periksi kuin 0.02mm niin alkaa vuotamaan.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Huhtikuu 21. 14:31:15 2006

Se vaan alkaa yksinkertasesti vuotaa, lohko ihan musta pyttyjen ympäriltä, lisäksi tuntuu tiiviste kusevan "kerrosten" väliin. Nyt ton oman mosahduksen jälkeen kun on alkanu enempi kyseleen tota kometikki hommaa ni vähä joka suunnaltaa kuulee et niitä menee eikä tunnu kummostakaan luottoa enään niihin monilla olevan.

Tosin, sanohan sami jo toista vuotta sitten ku porttas mun kannen et kometikki on ihan ehdoton maks 1,8bar pahvi, et enempää ei kestä jos sitä painetta sille oikeesti annetaan. Mitä tossa on nyt juttuja kuullu ni alkaa 1,6 olla siinä kipurajalla minkä saattaa viel kestää.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 21. 21:22:33 2006

Jotain hämärää oli mullakin cometicissa ,vähän yli pual vuotta paikallaan ja petti max 1.6 paineilla vakio ahtimella. Mitään mahiksia ei ollu sen uusiokäyttöön.

Se peltiosien pinnoite oli hilseilly kamalan näköiseksi ylä ja ala pinnalta molemmin puolin. Ja sieltä mihin se vuoto ilmeni oli pellit kirkkaana ,eli pinnoitteet oli lähtenyt huitsin nevadaan. Jäähdytysnesteet ainakin oli kunnolliset.

Ihmettelen ,miten noita voi käyttää uusiks ,sen verran kulahtanut oli toi ainakin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 21. 21:30:48 2006

Itellä ei ole vielä kokemusta noista erillisillä liekkirenkailla olevista pahveista, mutta kun tony the tigerin koneesta purettua pahvia silmäilin (siis erillisillä liekkirenkailla ja italian tuonti) niin näytti ihan perus oharin tiivisteeltä, josta puuttui vaan noi liekkirenkaat.

Tietääkö kukaan sanoa, mitä materiaalia noi liekkirenkaat on tässä topickissa mainitussa tiivisteessä? Mietin vaan tota, että antaako kupari periksi 0,1mm puristettaessa, kuten magelius mainitsi, vai antaako muutaman satkun joka osasta (tarkoitan lohko, renkaat ja kansi).

Laittaisitko magelius sitten kommenttia, kuhan ton tiivisteen saat, että miltä itse toi tiiviste vaikuttaa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 21. 21:39:43 2006

Eikös tossa VHT liimassa ole kuparia joukossa. Tulee vaan semmonen mieleen ,että onko se hyvä tasopinnoille pitemmän päälle. Kupari on sen verran jalompi metalli alumiiniin ja valuteräkseen nähden ja vesi on vielä mukana kuvioissa. Syöpymistä ajan takaa.
Eri asia on ,jos kanttaa irrotellaan usein rankan käytön takia korjattavaksi,eli kisavehje kyseessä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Huhtikuu 21. 22:07:35 2006

mulla on ollut cometic ilman liimoja jo neljä vuotta. painetta koko ajan yli 1.5, usein 1.8.

ja hukkaporttiongelmien takia on kolmesti ollut ei säätöä tilanne, painetta jotakin mitä tuonkokoinen ahdin puskee, 2- 3bar, tosin se ei ole ollut pitkäkestoista. sen kyllä huomaa aika äkkiä..

ei hikoile eikä vuoda, mutta taidan silti varautua et se pian antautuu, kun lukee näitä juttuja cometicin kestävyydestä..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

TL
Viestit: 72
Liittynyt: Su Marraskuu 16. 19:48:48 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja TL » Pe Huhtikuu 21. 22:16:45 2006

"Tietääkö kukaan sanoa, mitä materiaalia noi liekkirenkaat on tässä topickissa mainitussa tiivisteessä?"

Mitä noita liekkirenkaita AMC:ssä hypistelin niin mielestäni ne on rosteria,
ja renkassa on koneistetut "kynnet" 2 kpl jotka puristuu kanteen.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 21. 22:30:34 2006

Timo kirjoitti:mulla on ollut cometic ilman liimoja jo neljä vuotta. painetta koko ajan yli 1.5, usein 1.8.

ja hukkaporttiongelmien takia on kolmesti ollut ei säätöä tilanne, painetta jotakin mitä tuonkokoinen ahdin puskee, 2- 3bar, tosin se ei ole ollut pitkäkestoista. sen kyllä huomaa aika äkkiä..

ei hikoile eikä vuoda, mutta taidan silti varautua et se pian antautuu, kun lukee näitä juttuja cometicin kestävyydestä..
Minkä paksuinen cometicci sulla on siellä. Tottakai homma on niin monesta seikasta kiinni ,varsinkin niistä pintojen tasaisuudesta. Liekkirengas osa kumminkin mulla vuoti tossa omassa cometicissä. Arpeilla oli kiinni 100Nm muistaakseni (eiks se ollu se sopiva arvo).

Mun tapauksessa Reinz hoitaa hommat tästä lähin. En tarvii mitään kansipeltiä ,kun ei ole mikään hulluna viritetty cossu kyseessä.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Huhtikuu 21. 22:32:54 2006

Jos vakio ahtimella työntää 1,5-1,8 bar niin ei oo mikään ihme että mikä tahansa pahvi hajoo, hyvä että kannentiiviste eikä esim. männät.

Pieni turbo vatkaa ilmaa vaan lämpösex liian kovilla paineilla ja kone nakuttaa.

Kunnon ahtimessa (joka tarkotettu noille paineille) on kompuran painekartat kohillaan suhteessa pakopaineeseen ja kone ei oo niin herkkä nakuttaan.
Eikä hyvällä atimella välttämättä tarvii olla niin paljon ahtopainetta samaan tehoon.

Eli voi olla muitakin syitä tiivisteen hajoamiseen kun sen "huonous"

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Huhtikuu 21. 22:53:54 2006

edelleen olen sitä mieltä et kestävyyttä parantaa ne vakiopultit, ne kun hieman elää eli venyy.. ja se tekee hyvää metallitiivisteelle joka ei muualta saa joustoa.

en tiedä mikä malli se mun tiiviste on, ostin sen aikoinaan pro&streetiltä.

molemmat tasot oli mulla plaanattu aivan suoriksi. mutta kop kop, kyllä tässä kokoa ajan odotellaan koska kuuluu piff ja poks..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 21. 22:58:34 2006

TVR kirjoitti:Jos vakio ahtimella työntää 1,5-1,8 bar niin ei oo mikään ihme että mikä tahansa pahvi hajoo, hyvä että kannentiiviste eikä esim. männät.

Pieni turbo vatkaa ilmaa vaan lämpösex liian kovilla paineilla ja kone nakuttaa.

Kunnon ahtimessa (joka tarkotettu noille paineille) on kompuran painekartat kohillaan suhteessa pakopaineeseen ja kone ei oo niin herkkä nakuttaan.
Eikä hyvällä atimella välttämättä tarvii olla niin paljon ahtopainetta samaan tehoon.

Eli voi olla muitakin syitä tiivisteen hajoamiseen kun sen "huonous"
Muuten hyvä teoria ,mutta koneeseen menneen ilman lämmöt ei ainakaan mun tapauksessa karanneet kertaakaan korkeiksi. Lämpömittari oli coolerin molemmin puolin. Se näytti min/max arvot. Ja nakutusta tuskin oli ,ainakaan lambdamittarin mukaan. Männät ja palotilat ei ainakaan kärsineet yhtään.Samaten lohkon ja kannen pinnat ihan ok.
Cometiccikaan ei ollut mitenkään sulanut. Karseessa hilseessä vaan.

Eikä mulla hajonnut se pelti vedätyksen aikana. Ennemminkin se vaan kesis kuin nahka auringossa ja rupes vuotamaan.

En sen enempää cometiccia haluakkaan morkata ,mutta se pinnoite ei mielestäni ole mistään kotoisin ,ihan kuin maalia olis. En sit tiä oliko toi joku maanantai kappale.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Huhtikuu 21. 23:06:38 2006

KtK kirjoitti:
TVR kirjoitti:Jos vakio ahtimella työntää 1,5-1,8 bar niin ei oo mikään ihme että mikä tahansa pahvi hajoo, hyvä että kannentiiviste eikä esim. männät.

Pieni turbo vatkaa ilmaa vaan lämpösex liian kovilla paineilla ja kone nakuttaa.

Kunnon ahtimessa (joka tarkotettu noille paineille) on kompuran painekartat kohillaan suhteessa pakopaineeseen ja kone ei oo niin herkkä nakuttaan.
Eikä hyvällä atimella välttämättä tarvii olla niin paljon ahtopainetta samaan tehoon.

Eli voi olla muitakin syitä tiivisteen hajoamiseen kun sen "huonous"
Muuten hyvä teoria ,mutta koneeseen menneen ilman lämmöt ei ainakaan mun tapauksessa karanneet kertaakaan korkeiksi. Lämpömittari oli coolerin molemmin puolin. Se näytti min/max arvot. Ja nakutusta tuskin oli ,ainakaan lambdamittarin mukaan. Männät ja palotilat ei ainakaan kärsineet yhtään.Samaten lohkon ja kannen pinnat ihan ok.
Cometiccikaan ei ollut mitenkään sulanut. Karseessa hilseessä vaan.

Eikä mulla hajonnut se pelti vedätyksen aikana. Ennemminkin se vaan kesis kuin nahka auringossa ja rupes vuotamaan.

En sen enempää cometiccia haluakkaan morkata ,mutta se pinnoite ei mielestäni ole mistään kotoisin ,ihan kuin maalia olis. En sit tiä oliko toi joku maanantai kappale.
Paljonko pakopaineet suhteessa ahtopaineesen?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 21. 23:45:15 2006

Melko suuret on varmaan pakopaineet noilla 1.5 ahdoilla sen myönnän. Mutta en sitä ole noilla ahdoilla niin hirveesti piinannut kumminkaan. Max 1.2 bar on pääasiassa ollut ,mutta oli niin kivaa välillä isommilla ahdoillakin hiukan leikkiä :oops: Kun se niin kivasti toimii kaikkien mittarien mukaan ja persekkin tykkää. Eihän sais noin paljon vakiolla antaa tiiän kyllä.

Hiukan offtopiccia tää on ,mutta kun ei mulle koskaan ole sen tarkemmin pakopaineen vaaroista kukaan valaissut,niin mikä sen pahin puoli on.

Ei mulla ainakaan ole turbo ikinä punahehkuisena homottanut ja imuilma tulikuumana sisään mennyt. Mutta ilmeisesti tämä on vaarana. Ja kyllä ne isotkin föönit aika lämpimänä käy ,mitä olen monista dynovideoista nähnyt.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Huhtikuu 22. 0:14:26 2006

Mulla itellä koneremontin yhteydessä pinnat suoristettiin ja laitoin cometicin VHT-liimalla kiinni. Oisko se nyt tuhannen kilometriä toiminu alkuun niin että ei sylkeny öljyä kannen ja lohkon välistä sen jälkeen on hikoillu koko ajan, siinä ainoa miinus. Paineet se on pitäny ja muuten toiminu hyvin vaikka on välillä se 2bar siellä ollu, 1,7bar on ollu yleensä. Ja pultteina arp:t. Ahtimena HX40.

Kattoo miten se nyt tulee kestämään kun saa sytkän ja seokset kuntoon kesäks ja tulee voimaa vähän lisää..
Toyota Supra TT

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Huhtikuu 22. 1:27:50 2006

Timo kirjoitti:edelleen olen sitä mieltä et kestävyyttä parantaa ne vakiopultit, ne kun hieman elää eli venyy.. ja se tekee hyvää metallitiivisteelle joka ei muualta saa joustoa.
Oot kyllä ihan samaa mieltä kuin Karala kun sen kanssa
juteltiin Cossun kannen tiivistyksestä peltitiivisteellä.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Huhtikuu 22. 10:55:55 2006

KtK kirjoitti:Melko suuret on varmaan pakopaineet noilla 1.5 ahdoilla sen myönnän. Mutta en sitä ole noilla ahdoilla niin hirveesti piinannut kumminkaan. Max 1.2 bar on pääasiassa ollut ,mutta oli niin kivaa välillä isommilla ahdoillakin hiukan leikkiä :oops: Kun se niin kivasti toimii kaikkien mittarien mukaan ja persekkin tykkää. Eihän sais noin paljon vakiolla antaa tiiän kyllä.

Hiukan offtopiccia tää on ,mutta kun ei mulle koskaan ole sen tarkemmin pakopaineen vaaroista kukaan valaissut,niin mikä sen pahin puoli on.

Ei mulla ainakaan ole turbo ikinä punahehkuisena homottanut ja imuilma tulikuumana sisään mennyt. Mutta ilmeisesti tämä on vaarana. Ja kyllä ne isotkin föönit aika lämpimänä käy ,mitä olen monista dynovideoista nähnyt.
Jos pakopaine nousee ahtopainetta korkeammaksi ei kaasut vaihdu koneessa enää kunnolla, lämpenee, nakuttaa, teho ei nouse. Nuo palotapahtuman läpötila muutokset on sitten niin nopeita/lyhyt jaksoisia että niitä ei normi koetaulun mittarista näy. Siihen tarvitaan jo hienompia vehkeitä, esim. on olemassa sytytys tulppia jotka mittaa jokaisen sylinterin painetta ja lämpötilaa.
Pakosarjan/turbon pakopesän hehkumisella ei ole vaikutusta ahtolämpötilaan, muutoin kuin se mitä pakopesä/pakosarja lämmittää moottoritilaa. Mutta ajaessa autolla, yleensä "tuulee" jonkunverran edestäpäin ja lämmin ilma siirtyy taaksepäin. :wink:
Pakosarjan ja turbon hehkuminen kuuluu asiaan jos pakosarja/turbo ei hehku 15s täyskaasu vedätyksen jälkeen on kyllä seos paksulla tai nokka huuhtelee seokset läpi.

Vastaa Viestiin