2WD Cosworthin takajousiehdotuksia (ei madallusta)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ilesoft
Ylläpitäjä

2WD Cosworthin takajousiehdotuksia (ei madallusta)

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Ke Heinäkuu 27. 19:25:02 2005

Prkl :D Meni Martelius poikki Hietsun hienoissa vauhtipompuissa (vauhtia oli 3-5km/h). Onneksi vain liitoksesta, joten matka jatkui vartin auton alla könyämisen jälkeen...

Takajouset on "hieman" retkahtaneet. Kuva vasemmalta puolelta. Maa ei ole ihan tasainen noissa kuvissa. Kuva oikealta puolelta. Korkeus on noin 57cm kaaresta maahan mitattuna. Kuva vielä auton alta.

Mitä jousia suosittelisitte, jotka nostais pari senttiä orggiksia korkeammalle? Olisiko 4WD:n takajouset hyvä vaihtoehto? Edessä (2WD) jouset ovat vielä hyvässä iskussa.

T:Ilari

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Heinäkuu 27. 23:33:36 2005

Tarvikeliikkeistä saa suplex merkkisiä, alkuperäis mittaisia. Saa ostettua ihan pareittain. Itsellä 2wd cossuun tehdyt, olleet noin puolivuotta ja olen ollut tyytyväinen. Sitä ennen kokeilin monet madallusjouset ja kyllästyin niihin. Niin ja hintakaan ei ollut paha, muistaakseni noin 40e kpl.

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Pe Heinäkuu 29. 14:06:41 2005

Terve

Onko nuo siis alkuperäisen 2WD Cossun vai normaalin 2WD Sierran mittaiset jouset? Nuo madaltamattomat 4WD Cossut näyttäis takakorkeudeltaan mukavilta.

Onko noiden jousien vaihtaminen kuinka suuri urakka? Voiko osaavan kaverin kanssa ryhtyä toimeen vai pitäskö viedä ammattilaiselle?

T:Ilari

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 29. 14:19:02 2005

ilesoft kirjoitti:Terve

Onko nuo siis alkuperäisen 2WD Cossun vai normaalin 2WD Sierran mittaiset jouset? Nuo madaltamattomat 4WD Cossut näyttäis takakorkeudeltaan mukavilta.

Onko noiden jousien vaihtaminen kuinka suuri urakka? Voiko osaavan kaverin kanssa ryhtyä toimeen vai pitäskö viedä ammattilaiselle?

T:Ilari
Kysäses ihan voortilta orkkis jousia. Tulee ainakin orkkiskorkuinen, siis n.40mm matalampi kuin vaki Sierra.

Vaihto onnistuu itsekin. Tukeva alusta, tukeva tunkki ( mieluusti vaikka kaksi tunkkia ) tukeva pukki ja jarruletkupuristin.

Tunkkaat auton toiselta puolen takaa ylös, iskari irti alapäästä ( tunkki takakynkän alla ) ja lasket kynkkää alaspäin. Jos jarruletku alkaa ottamaan kiinni, kiristin letkuun ja letku irti kynkästä. Sitten vaan kynkkä niin alas kuin menee. Vanha jousi mahtuu varmaankin tulemaan pois helposti. Uutta joudut ehkä hieman väkisin painattamaan mutta menee kyllä. Jos ei kuitenkaan mene, niin irroita iso apurungonpultti, kannakkaan pultit ja laske apurunkoa hieman alaspäin. Normi Sierran jouset ovat hankalammat mutta cossussa on valmiiksi jo aika lyhyt jousi :D

Tietty helpommalla pääsee jos vie sepälle :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Heinäkuu 29. 14:38:04 2005

Vakio kossun on luokkaa 20mm matalampi kuin tavan sierra. Vetoakseli pitää myös ottaa irti, ei mahdu jousi muuten tulemaan pois.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Heinäkuu 29. 14:44:22 2005

Hyvin mahtuu tulemaan ilman vetarin irroitusta. Turha käydä tappelemaan vetarin pulttien kanssa, tahtovat yleensä olla melko tiukassa...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Heinäkuu 29. 14:54:22 2005

jouni kirjoitti:Hyvin mahtuu tulemaan ilman vetarin irroitusta. Turha käydä tappelemaan vetarin pulttien kanssa, tahtovat yleensä olla melko tiukassa...
Hyvä jos joku saa ne ilman vetarin irrotusta, mulla ei oo koskaan mahtunu vielä tuleen muuten. Ei kossun vetareiden pulteissa ole mun mielestä murhetta kun ne o M10 sillä isommalla torx-kannalla. Noissa "perusperissä" olevat M8 ja pienemmät torxit kiukkuaa aina vastaan.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 29. 15:03:28 2005

Mulla on ihan samannäköinen,värinen ja vuotinen cossu kun sulla ilesoft :) ja se on aika korkee takaa vakio 2wd jousilla,jotka on ilmeisesti ollu tossa uudesta asti. Senttitolkulla korkeempi kuin sulla takaa :?: Niin joo ja mulla noitten kanssa renkaat suorassa ,ei harita renkaan alareunat ulospäin.
Viimeksi muokannut KtK, Pe Heinäkuu 29. 15:08:54 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Heinäkuu 29. 15:06:32 2005

Niitä torx avaimia ei kannata katkoa vetarien pulttien aukaisemisessa. Pienet putkimiehen pihdit on hyvä työkalu avaamiseen eikä ne sitten tunnu olevan tiukassa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 29. 15:12:20 2005

Skorppi kirjoitti:Vakio kossun on luokkaa 20mm matalampi kuin tavan sierra. Vetoakseli pitää myös ottaa irti, ei mahdu jousi muuten tulemaan pois.
Jep, ei tarvitse ottaa vetareita pois kummastakaan päästä :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Heinäkuu 29. 15:19:18 2005

ukormi kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Vakio kossun on luokkaa 20mm matalampi kuin tavan sierra. Vetoakseli pitää myös ottaa irti, ei mahdu jousi muuten tulemaan pois.
Jep, ei tarvitse ottaa vetareita pois kummastakaan päästä :D
Tästähän oli pitkä keskustelu hetki sitten, eli jousi menee esim. kiertämällä paikalleen ilman irroitusta, sama pätee cossuunki vaikka onki muutaman millin paksummat vetarit kun vastaavassa normilaippavetarivehkeessä.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Pe Heinäkuu 29. 23:52:42 2005

ilesoft kirjoitti:Terve

Onko nuo siis alkuperäisen 2WD Cossun vai normaalin 2WD Sierran mittaiset jouset? Nuo madaltamattomat 4WD Cossut näyttäis takakorkeudeltaan mukavilta.

Onko noiden jousien vaihtaminen kuinka suuri urakka? Voiko osaavan kaverin kanssa ryhtyä toimeen vai pitäskö viedä ammattilaiselle?

T:Ilari
Ne on alkuperäisen 2wd cossun mittaiset.

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » La Tammikuu 21. 11:38:58 2006

Jari S kirjoitti:Tarvikeliikkeistä saa suplex merkkisiä, alkuperäis mittaisia. Saa ostettua ihan pareittain. Itsellä 2wd cossuun tehdyt, olleet noin puolivuotta ja olen ollut tyytyväinen. Sitä ennen kokeilin monet madallusjouset ja kyllästyin niihin. Niin ja hintakaan ei ollut paha, muistaakseni noin 40e kpl.
Kysyin noita jousia ja yritin etsiä netistäkin mutta ei ollut kuin Arwidsonilla ja nekin madaltavia.Mistä olette löytäneet noita vakiokorkuisia?Markkinoilla ei taida olla kuin vain madallusjousia.Saako Cossuun vähän jäykempiä jousia,mitkä sopisi normaali käyttöön?

Kiitos etukäteen.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » La Tammikuu 21. 13:37:15 2006

Autoracingiltä saat jouset. Joko vakiot tai pykälää jäykemmät. Toki vastaavia saa muualtakin ja jopa ehkä edullisemmin.

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » La Tammikuu 21. 17:33:26 2006

Tuolta saa ainakin edullisesti AVOn jousia Cossuun ja moneen Fordiin tai muuhun autoon.Myös muita merkkejä ym.osaa.
http://www.demon-tweeks.co.uk

Vakiomittaisia tai madaltavia eikä ole pahan hintaisia mielestäni ja toimitus Suomeen oli tosi nopeaa ja hienosti toimi koko homma, kun tilasin kaverin kanssa.
Nelikon jouset Alle.140e lähimpään postiin koko pakettina tulivat.

Tossa esim.sivuilta otettu

Selected Model(s) Year SPRING KITS
Sierra / Sapphire Cosworth 4x4 89>93 £70.00

Description: Lowers (mm)=?25


Sierra / Sapphire Cosworth 4x4 89>93 £70.00

Description: Lowers (mm)=?STD


Sierra Cosworth 2WD 86>90 £70.00

Description: Lowers (mm)=?25


Sierra Cosworth 2WD 86>90 £70.00

Description: Lowers (mm)=?STD

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » Su Tammikuu 22. 12:59:46 2006

Kiitän ja kumarran. :D

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Tammikuu 22. 19:33:21 2006

Arska kirjoitti:Niitä torx avaimia ei kannata katkoa vetarien pulttien aukaisemisessa. Pienet putkimiehen pihdit on hyvä työkalu avaamiseen eikä ne sitten tunnu olevan tiukassa.
Meillä katkesi jonkun ihmesierran vetarin pulttien (6kpl) irroituksessa kaksi suht laadukasta T40 avainta, eikä putkitongeillakaan tietysti ollut mitään vaikutusta. Tässä vaiheessa oli kaksi pulttia jäljellä ja alkoi vituttamaan sen verran että otin käteen kiilan ja pajavasaran....

Olivat remontin jälkeen vieläpä ihan käyttökelpoisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Tammikuu 25. 7:27:08 2006

Mulla on kans ongelmia takajousien kanssa, nyt alla on weitecin sarja ja konin sportit. Etupäähän olen tyytyväinen, mutta takapää roikkuu liian alhaalla ja on myös melko löysä.

Pitäisi keksiä taakse jotkut jouset jotka korottaisivat vähän takapäätä. Toisaalta saisi myös olla jäykemmät mutta sitten taas autolla ajetaan varttia joten takapää ei sais olla liian jäykkä. Todella paha sanoa mitä sinne taakse sitten koittaisi, ei oikein huvittaisi ostaa viittä sarjaa jousia ja kokeilla... :?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ke Tammikuu 25. 14:09:03 2006

Skorppi kirjoitti:Mulla on kans ongelmia takajousien kanssa, nyt alla on weitecin sarja ja konin sportit. Etupäähän olen tyytyväinen, mutta takapää roikkuu liian alhaalla ja on myös melko löysä.

Pitäisi keksiä taakse jotkut jouset jotka korottaisivat vähän takapäätä. Toisaalta saisi myös olla jäykemmät mutta sitten taas autolla ajetaan varttia joten takapää ei sais olla liian jäykkä. Todella paha sanoa mitä sinne taakse sitten koittaisi, ei oikein huvittaisi ostaa viittä sarjaa jousia ja kokeilla... :?

Tuossa siivessä on kutakuinkin vakiovieterit ja takapää tuntuu näinollen myös löysähköltä. Kuormaamattomana perä on aavistuksen turhan ylhäällä verrattuna hiukan alkup. matalampaan keulaan ja kun pari riuskaa ukkoa könyää takapenkille, niin jo kevyt kaasun painallus sipasee putkiston katuun. No, yleensä siellä takana on korkeintaan pari lastenistuinta ja niissä matkustavilla alkaa kyllä desibelit nousta, jos erehtyy kaasua tallomaan. Jotain pikkasen jäykempää jousta tekis mieli kans sinne kokeilla, noilla kyllä istahtaa hyvin lähdössä ja on kevyellä kuormalla mukavakin, mut vähän vaappuvaista on meno radalla. Kompromissejahan ne on nää jousivalinnatkin ja toisaalta vanhat niveletkin (siis omat) tykkää jo hiukan pehmosemmasta kyydistä. :D

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 25. 15:14:22 2006

shr1 kirjoitti:
Tuossa siivessä on kutakuinkin vakiovieterit ja takapää tuntuu näinollen myös löysähköltä. Kuormaamattomana perä on aavistuksen turhan ylhäällä verrattuna hiukan alkup. matalampaan keulaan ja kun pari riuskaa ukkoa könyää takapenkille, niin jo kevyt kaasun painallus sipasee putkiston katuun. No, yleensä siellä takana on korkeintaan pari lastenistuinta ja niissä matkustavilla alkaa kyllä desibelit nousta, jos erehtyy kaasua tallomaan. Jotain pikkasen jäykempää jousta tekis mieli kans sinne kokeilla, noilla kyllä istahtaa hyvin lähdössä ja on kevyellä kuormalla mukavakin, mut vähän vaappuvaista on meno radalla. Kompromissejahan ne on nää jousivalinnatkin ja toisaalta vanhat niveletkin (siis omat) tykkää jo hiukan pehmosemmasta kyydistä. :D
Siivessähän on uutenakin ollut perä huomattavasti keulaa korkeammalla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Tammikuu 27. 10:52:28 2006

siipicossu kirjoitti:
shr1 kirjoitti:
Tuossa siivessä on kutakuinkin vakiovieterit ja takapää tuntuu näinollen myös löysähköltä. Kuormaamattomana perä on aavistuksen turhan ylhäällä verrattuna hiukan alkup. matalampaan keulaan ja kun pari riuskaa ukkoa könyää takapenkille, niin jo kevyt kaasun painallus sipasee putkiston katuun. No, yleensä siellä takana on korkeintaan pari lastenistuinta ja niissä matkustavilla alkaa kyllä desibelit nousta, jos erehtyy kaasua tallomaan. Jotain pikkasen jäykempää jousta tekis mieli kans sinne kokeilla, noilla kyllä istahtaa hyvin lähdössä ja on kevyellä kuormalla mukavakin, mut vähän vaappuvaista on meno radalla. Kompromissejahan ne on nää jousivalinnatkin ja toisaalta vanhat niveletkin (siis omat) tykkää jo hiukan pehmosemmasta kyydistä. :D
Siivessähän on uutenakin ollut perä huomattavasti keulaa korkeammalla.
Ainakin osassa autoista kyllä. Mahtoivatko joihinkin laittaa jäykempiä osia, kun joissain silloisissa kuvissa keula on selvästi ylempänä, kuin esim. VM:n "Tosi Pikajuna"-testiyksilössä. Anyway, lähemmäs vaateria tuota voisi mallailla ja samalla perää hivenen jäykistää. Säädettävä sarja joka kulmaan tietysti tepsii, sulla sellanen taitaa olla? Onkohan miten hintava setti?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Tammikuu 27. 10:59:02 2006

shr1 kirjoitti:
Ainakin osassa autoista kyllä. Mahtoivatko joihinkin laittaa jäykempiä osia, kun joissain silloisissa kuvissa keula on selvästi ylempänä, kuin esim. VM:n "Tosi Pikajuna"-testiyksilössä. Anyway, lähemmäs vaateria tuota voisi mallailla ja samalla perää hivenen jäykistää. Säädettävä sarja joka kulmaan tietysti tepsii, sulla sellanen taitaa olla? Onkohan miten hintava setti?
Joo mulla on korkeussäädettävä edessä ja takana.
n. 1000e:llä niitä taitaa nykyään saada.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin