4wd cosan etuvetari häröily

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

4wd cosan etuvetari häröily

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » La Toukokuu 21. 1:08:23 2005

Joo tarviis vähän apuja sellaiseen ongelmaan kun pelkääjänpuolen etuvetari heittää itsensä ulos vetarinpesästä.
Tossa 1,5 vko takaperin tapahtus ensimmäisen kerran kyseinen asia ja tänään sain uuden vetarin ja pesän laitettua paikoilleen. Otin testiajon kaikki näytti toimivan ihan hyvin, mutta kun autossa oli 5 henkilöä kyydissä ja päätin painaa reilummin kaasua niin kuului pamahdus, pesä ja vetoakseli paskana.
Ensimmäisellä kerralla kun vetari paukahti oli kyydissä myös 5 henkilöä.
Vetari näyttäisi kyllä kestävän 1-2 päällä ajon reilummallakin kaasulla, mutta heti kun on vähän enemmän porukkaa kyydissä niin...

Olisi kiva tietää mistä ongelma johtuu kun ei haluaisi moneen kertaan maksaa 500 euroa :cry:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Toukokuu 21. 8:20:41 2005

Tyyppivika joka korjaantuu ainakin XR4x4 etuvetareilla joissa on ripaus lisää pituutta.
Viimeksi muokannut JesseT, La Toukokuu 21. 11:30:06 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Toukokuu 21. 9:14:03 2005

aiheen sivusta:

4wd dohc:n vetarit ainakin on muistaakseni pari sataa mummoo kalliimmat / kpl kun cosan. onkos ne sit samanlaiset kun xr4x4i:ssä?

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » La Toukokuu 21. 10:18:48 2005

Pitänee kokeilla jos lähtis toimimaan noilla Xr:n vetareilla.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » La Toukokuu 21. 12:35:05 2005

Minähän en näistä mitään tiedä mutta tuntuupa oudolta että fordi olisi alunperin laittanut liian lyhyet tai muuten sopimattomat vetarit nelikkoon. Sitä vaan meinasin että jos orkkisvetarit ei kestä paikallaan niin vika ei ehkä ole niissä vetareissa vaan jossain muualla.

Mites sitä sanotaan.. "Tässä hoidetaan oireita eikä tautia"
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Toukokuu 21. 15:32:00 2005

Onko madallettu ?
ex Jäsen #10

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Toukokuu 21. 23:39:40 2005

Moottorin kumityynyt voivat olla jo antautuneet vuosien saatossa jolloin motti heiluu voimakkaasti ja yleensä siitä aiheutuu vetarin irtoaminen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Toukokuu 22. 11:29:43 2005

Voiko nuo kumityynyt aiheuttaa myös kuskinpuolelta irtoamisen ?
Saako niitä mistään ?
ex Jäsen #10

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » Su Toukokuu 22. 20:23:02 2005

Kokeilin koneen työntämistä käsin ja taitaa vika olla koneen kumityynyissä liikku kohtalaisen helposti edestakas.
Ja on madallettu -30mm

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 24. 0:50:39 2005

Yleensä hantinpuolen vetarin irtoamisen syy on ollut räjähtänyt oik. moottorin kumityyny. Irtipoikki ja kone pääsee vedätyksessä/rykäyksessä nousemaan ylös ja naks; vetari ulkona/paskana.
EDIT: XR4x4:ssä vetari voi myös tulla ulos, Cosw. siellä on lukkorengas perässä sisällä; se vain hajoaa :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » Ke Toukokuu 25. 11:39:02 2005

Juu tossa kattelin tarkemmin niin oli oikeanpuolen moottorinkannake palasina :oops:
No seuraavaksi tiedän mistä on kyse ku vetarit pomppii ulos :D
Kalliiks vaan tämä leikki tulee.

Muuten näyttäis pesä olevan kunnossa, mutta vetarin tripodi on ottanu siihen malliin osumaa et tarvis vaihtoa.

Kävin stockmannilta kysymässä uutta tripodia ni sieltä tuli vastaus, että ei saa muutakun koko vetareita. Siinä sitten tuli tutkittua et löytyykö jostain muista foortin malleista samanlaista tripodia eikä hyllyssä ainakaan ollut sopivia. Sällit tilas sinne sit esco cosan tripodin, et jos se olisi samanlainen
ku sierras. Niin pieni kymysys tähän kohtaan paremmin tietäviltä. Onko esco cosan tripodi samanlainen tai onko jostain saatavilla sopivaa tripodia.
Yritin katsella myynti foorumilta vetareita/tripodeja kas kummaa ei löytynyt. Taitaa olla aikast kuluvaa tavaraa cossuissa? :roll:
Escort Cosworth 4x4 -92
Ex Sierra Cosworth 4x4 -90
Ex Sierra Cosworth 2wd -87

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Toukokuu 25. 19:54:32 2005

Escon pitäisi olla sama, tai ainakin vaihtokelpoinen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » Ma Toukokuu 30. 17:39:05 2005

Voi kyynel...
Nyt rupee pikkuhiljaa palaa kiinni tän homman kanssa.
Kolmannen kerran pamahti vetari ulos...
Vaihdoin uuden moottorinkannakekumin, vetarintripodin, vetarinpesän.
Nyt tarviis apuja mikä ihme nyt voi olla vialla?
Voiko alatukivarren puslat antaa niin paljon periksi, että vetari pääsee hyppäämään ulos pesästä?
Meinaan et jos sattuis aurauskulmat olemaan niin paljon pielessä
et rengas vetäisi niin paljon sivulle, että vetari pomppais ulos?
Ei ainakaan muuta tule mieleen... Mitä kaikkia vikoja voi olla mikä aiheuttaisi tämänlaista oiretta.
Escort Cosworth 4x4 -92
Ex Sierra Cosworth 4x4 -90
Ex Sierra Cosworth 2wd -87

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Toukokuu 31. 7:33:11 2005

Kun porukalla mietitään niin kaipailis vähän lisää tietoa. Se irtoaa kiihdytettäessä useampi henkilö päällä, mutta onko renkaat suorassa vai aina johonkin päin kääntyneenä? Kallistuuko auto johonkin suuntaan kiihdytettäessä?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Toukokuu 31. 11:13:27 2005

ettei vaan olis liikaa madallettu ?
ex Jäsen #10

RSc4x4
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhtikuu 27. 23:44:46 2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja RSc4x4 » Ti Toukokuu 31. 15:08:58 2005

Tällä kertaa oli 2 henkilöä kuskin lisäksi.
Eli lähdin normaalisti suoraan eteenpäin ajamaan 1 vaihteella nostatin kierrokset johonki 3 tonnin alueelle ja painoin kaasun pohjaan ja samalla paukahti. Joka kerta on suurinpiirtein mennyt samalla lailla paitsi ekalla keralla oli jo 2 pesässä...

En oikee usko et on liikaa madallettu kun kerran on 17 tuumaset ja 40 profiili renkaat alla ja silti on tilaa vaikka heittää suurempaa kokoa alle.

Tässä on kyllä se homma, että en ole kerinnyt heittämään madallusjousia taakse. Jousien tehdaslupaus taisi olla joku 30mm.

Niin ja voi olla, että ihan lievästi kallistuu vasemmalle, mutta hakee lievästi oikealle kiihdyttäessä pienillä vaihteilla.
Escort Cosworth 4x4 -92
Ex Sierra Cosworth 4x4 -90
Ex Sierra Cosworth 2wd -87

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Toukokuu 31. 15:36:28 2005

Vain hajatelmia, mutta missä kulmassa vetarit on lepotilassa? Toi pitäisi päästä toteamaan missä suunnassa nivel tulee ulos. Voiko olla mahdollista että kun on paljon porukkaa kyydissä niin keula nouseekin liikaa eli iskarit ulosjousto aiheuttaisi ongelmia ja takajouset. Auto pukille ja jousi pois. Sitten kääntelyä ja pyöritystä maksimi/minimi sisäänjousilla ja kokeilua miten käy.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin