Cossun koneen sisäänajo

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Cossun koneen sisäänajo

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 1. 8:50:03 2004

Koneeseen vaihdettu laakerit ja porattu isommaksi.
Miten sisäänajo pitää suorittaa että koneesta tulee pitkäikäinen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Cossun koneen sisäänajo

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 1. 10:14:57 2004

siipicossu kirjoitti:Koneeseen vaihdettu laakerit ja porattu isommaksi.
Miten sisäänajo pitää suorittaa että koneesta tulee pitkäikäinen.
Varovaista ajoa -- kaasulla "leikkien", tyhjäkäyntijaksoja

eli ei repimistä, muttei liian tasaista ajoa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Heinäkuu 1. 11:11:44 2004

Joo, vaihtelevilla kierroksilla ajoa vältellen kovia kierroksia (ei yli 4500 kierr/min) ja väännöllä väkisin vedättämistä. Ja 5000 km on suositeltu sisäänajo määrä. Sisäänajon loppua kohti hiukan rasitusta nostaen.

Pahin vaarahan tossa on varmaan männänrenkaiden osalta se ,että annetaan liian aikaisin kovia kierroksia ja ne puristuvat männän seinämiin liian piukkaan ja naarmuja tulee.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Heinäkuu 1. 11:18:35 2004

Niin taikka kuten "toinen koulukunta" tekee että antaa kunnolla kaasua ja kierrosta koneelle, järjen kanssa toki, että männänrenkaat ja laakerit kuluvat oikein niille paineille ja kierroksille millä konetta tullaan muutenkin ajamaan. Mutkatietä ajamaan jossa on täyskaasu kiihdyttelyä ja moottorijarrutusta riittävästi. Suurimmat kulumat osissa tapahtuu aika nopeasti, 20-40km jonka jälkeen kuluma pienenee. 20-40 tuollasen ajon jälkeen öljyt vaihtoon ja se on siinä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 1. 12:54:42 2004

Jos osat on puhtaita ja niitä ei ole krouvisti koneistettu niin 5000km sisäänajo on minusta aika yläkanttiin.
Ei kai mistään koneistamolta sellaisia osia tule, että ne moottorissa täytyy hioa sopiviksi?
Tärkein sisäänajo kai on männänrenkaat, kannattaa lukea tarkasti mitä niistä valmistaja sanoo? Jotkut valmistajat ei suosittele sisäänajoon synteettistä öljyä, koska renkaat ei kulu riittävästi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Heinäkuu 3. 16:48:53 2004

mä ajoin ekoilla öljyillä 100km ja sitten vaihdoin 1000 kilsassa seuraavaksi. penkitys oli 1100 km ajettuna.kestänyt on.
hanaa annoin jo 500km kohilla jonkin verran.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Heinäkuu 3. 18:22:47 2004

Ensimmäinen käyttö tyhjäkäynnillä ja öljyt vaihtoon. Jos pytyt on savikivihoonattu ei tarvi kuin noin 500km sisäänajon, muutoin 1500-2000km. Öljynvaihdot tiuhaan tahtiin alussa koska sitä "muhnua" irtoo aikas paljon.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Maaliskuu 29. 2:30:52 2005

Ratsastetaan sen verran vanhalla topickilla ja kysytään, että onko itse ahtimelle mitään erityisiä sisäänajo-ohjeita?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 29. 7:39:47 2005

ahtimelle riittänee em lisäksi se että kun uuden tai kauan irti olleen ahtimen laittaa kii tulee ekat 3min käyttä tyhjäkäynnillä ja sitten vähitellen antaa lisää hanaa.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossun koneen sisäänajo

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Maaliskuu 29. 9:08:36 2005

siipicossu kirjoitti: Miten sisäänajo pitää suorittaa että koneesta tulee pitkäikäinen.
Saako viritetystä Cossun koneesta jotenkin pitkäikäisen???
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

perhecossu
Ylläpitäjä

Re: Cossun koneen sisäänajo

Viesti Kirjoittaja perhecossu » Ti Maaliskuu 29. 10:07:39 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:
siipicossu kirjoitti: Miten sisäänajo pitää suorittaa että koneesta tulee pitkäikäinen.
Saako viritetystä Cossun koneesta jotenkin pitkäikäisen???
saa jos malttaa ajaa sitä sisään semmoset 300000km.eikö se sit oo jo aia pitkäikäinen.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Maaliskuu 29. 22:14:01 2005

kaverilla ku oli corveten koneeseen uusittu kaikki hilut sisään. Ensi käynnistykseen ohjeet oli että kierrokset n2000-3000 kahdenkymmenen minuutin ajan ja sen jälkeen oljyt vaihtoon, jonka jälkeen kevyttä vaihtelevaa ajoa. Tyhjäkäynnillä ei vielä oljynpaineet ole kunnolla nousseet, joten sen vuoksi pitää olla hieman kierroksia.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin