Cosan johtosarjasta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Cosan johtosarjasta

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Tammikuu 28. 21:45:58 2004

Eli mul tuli probleema tos ku vedin ton johtosarjan(4wd) tohon vanhaan 2wd rieskaan ja pitäs liittää ne johtosarjat toisiinsa. :roll: Kysysin nyt et mihin minkäkin värinen johto kuuluu liittää tai mitä ne on kun liitintäkään ei johtosarjan pääs ole. Täs ois nämä cosan johtojen värit joille pitäs löytyä selitys:

Punamusta (paksuhko) Olisiko polttoainepumpulle?
Punnen sinisellä raidalla(paksuhko)
Ruskea valk. Olisiko moottorin lämpötilantunnistin?
Musta(paksuhko)
vihreä Olisiko kiekkakellolle?
Ruskea vihreä Olisiko öljynpaineen merkkivalo?

Kiitos tietäjälle jo etukäteen. :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 28. 22:10:44 2004

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cosan johtosarjasta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 28. 22:22:14 2004

pehkos69 kirjoitti: Punamusta (paksuhko) Olisiko polttoainepumpulle?
Punnen sinisellä raidalla(paksuhko)
Ruskea valk. Olisiko moottorin lämpötilantunnistin?
Musta(paksuhko)
vihreä Olisiko kiekkakellolle?
Ruskea vihreä Olisiko öljynpaineen merkkivalo?

Kiitos tietäjälle jo etukäteen. :)
Punamusta>pumpulle
punasin>releitten virta akulta
musta>virtalukon ing. asento
ruskeavalk>lämpöanturi
ruskeavihr>öljynpaineen valo
vihreä>puolalta kierrosmittarille

Ja kun olet kytkenyt kaikki johdot niin mittaa kaasupolkinen anturin toiminta :!: :?: :!: Tämä kiinostaa ainakin mua,koska tappelin tuon kanssa kesällä kun johtosarjan vaihdolla kääntyi toiminta mulla "vääräkätiseksi".
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Tammikuu 28. 22:24:30 2004

Kiitos kovasti tiedosta. Mä mittaan ku saan pannun paikalleen... Mites korjasit tilanteen ku ileni tollanen ongelma?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 28. 22:47:39 2004

Mulla oli alunperin 2wd muut osat mutta 4wd johtosarja ja anturi toimi väärinpäin .Vaihdoin 2wd johtosarjan ja anturin toiminta kääntyi oikein päin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Tammikuu 28. 23:05:45 2004

oliko kaasuläpän asentotunnistinki alunperin 2wd vai 4wd? Kukahan osaisi kertoa miksi sinulle kävi silloin? Mulla nelkosta kaikki muut paitsi boxi ja kaasuläpän ja kampuran hihnapyörän tunnistimet... :?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 28. 23:22:29 2004

Oli 2wd:n läpän anturi ja kokeiltiin toisellakin mutta jostain syystä johto sarja käänsi sen toiminnan.Tota pähkäiltiin vanhassa forumissa ja ei silloin löytynyt selitystä miksi noin kävi.
Eli kun painoi tyhjäkänti asennosta niin mittari meni heti täys kaasu asentoon ja pohjassa oli sitten melkein tyhjäkäynillä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 9:02:14 2004

Hmm.. Pitänee kehitellä sit jotain siihen ny tilalle et ei tulis tollasta pulmaa vastaan...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Tammikuu 29. 9:19:31 2004

2wd ja 4wd läpän asentoanturit tosiaan toimii toistepäin, vai oliko se niin että johtosarja kääns ne toistepäin.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 29. 10:36:27 2004

Boxit kaikki samalla johtojärjestyksellä.
Eri kaasuläppäanturi on 2wd:ssä ja 4wd:ssä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 29. 11:19:40 2004

eihän siinä tarvi tehdä muutaku vaihtaa anturin johhtojeen kaksi reunimmaista keskenään....vai?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Tammikuu 29. 11:51:26 2004

siipicossu kirjoitti:Boxit kaikki samalla johtojärjestyksellä.
Eri kaasuläppäanturi on 2wd:ssä ja 4wd:ssä.
Mut kuitenkin oli 2wd anturi ennen ja johtosarjan vaihdon jälkeen sama mut toiminta kääntyi "oikeaksi" 2wd johtosarjalla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 13:08:46 2004

Eli kannattosko ny vaihtaa koko sarja vai pääsiskö helpommalla jos joittenki johtojen paikkaa pitäs muuttaa? Onko joku jolla ois kokemusta ja varmaa tietoa mitkä johdot sit pitäs mulkata? :?

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Tammikuu 29. 13:16:28 2004

onko se anturi vaihtokelpoinen läppäkoteloiden välillä? Jos on, niin kettuako siinä... vaihtaa myös anturin. Eikös sulla semmoinenkin ole? :D

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 15:57:34 2004

Kyllä mul on kummatki anturit ja tarkoituskin oli kokeilla ensin 2wd anturin vaihtamalla. Mut jos kerta pelaa tuolloin väärinpäin ni perskules.. :? Ois hyvä jos ei tarttis rueta hankkiin toista johtosarjaa kuhan tietäs vaan et miten välttyä näin kaasuläpän väärinpäin toimimiselta...

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 29. 16:09:26 2004

ota yleimittari käteen
mittaa anturia ja katso milloin löydät kaksi napaa johon akselin liike ei muuta arvoa mittarissa
vaihda liittimessä nämä kaksi johtoa ristiin ja kokeile
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 16:12:27 2004

Täytyy näemmä sit mittailla ku saa konetta reikään ja silleen... Ois vaan ollu helpointa ny tehä muutoksia ku on tilaa värkkäillä ja muunnella jos tarvista.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Tammikuu 29. 17:20:48 2004

Lyki anturit yms. kiinni ja mittaa sitten boxin liittimestä.Aivan varmuudeksi ennen kuin rupeat vaihtamaan mitään osia.Sen pystyy tekemaan vaikka sisällä jos johtosarja on irti autosta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 21:45:35 2004

Täytynee mittailla sit ku kaikki on enää sitävaille valmista. Kuitenki jos joku on tehny tällaisen muutostyön ni kertoo sit faktatietoa asiasta ni menee kerralla oikein.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 30. 19:38:51 2004

2WD ja 4WD TPS-antureissa on sellainen ero, että 2Wd anturista ei yhdestä navasta kulje virta läpi, kun läppä on kiinni. Läppää/anturia pitää vähän kääntää auki ennen kuin virta kulkee.
4WD-anturi toimii kuten kaikki eri merkkiset, joita olen käpistellyt, eli siinä ei ole tota kytkintä.
Nämä asentoanturit on potentiometrejä kuten radion volume-säädin, (joka on tosin logaritminen) joten korvaavan kilkkeen voi tehdä, kunhan etsii sellaisen jossa resistanssi 0-600 ohmia 90 asteen käännöllä.

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ke Helmikuu 11. 23:12:58 2004

Miten 2wd ja 4wd kaasuläppäanturit eroaa päällepäin?

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Helmikuu 12. 7:26:57 2004

2wd punainen, 4wd musta.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Helmikuu 12. 7:37:52 2004

Cosesc kirjoitti:2wd punainen, 4wd musta.
Oma nelarin on punainen, eli olisko toisinpäin ?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Helmikuu 12. 7:43:50 2004

Kyllä mun 2wdn on punainen.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Helmikuu 12. 7:46:53 2004

PF01 2WD
PF09 4WD
Mulla on molemmat anturit ja molemmat on punaisia.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Helmikuu 12. 7:54:30 2004

Mul kans nelarin tunnistin punainen. Eikös noissa tunnistimissa ole se keskimmäinen johto ns. signaalipiuha ja laitimmaiset sit + ja -? eli onko sitte 2wd:ssä ja 4wd: ssä noi laitimmaiset sit toisinpäin?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Helmikuu 12. 9:14:07 2004

Johtuupi tuo kääntö siitä että referenssijännite tulee eri nastoihin. Eli kun kääntää jännitesyötön toisinpäin, anturi toimii toisinpäin.

2WD ja 4WD antureissa ei muuten periaatteellista eroa, mutta johtosarjassa jännitteensyöttö menee samoihin nastoihin, vaan toisinpäin.

Jälleen kerran sekava vastaus, mutta toivottavasti joku ymmärtää...

Eli niinkuin sierra firkki sanoi...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Helmikuu 12. 10:16:04 2004

mulla kans 4wd punainen PF09

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Helmikuu 12. 11:20:30 2004

4 konetta on lattialla irrallaan, 1kpl 4wd ja 3kpl 2wd. 2wd koneissa kaikissa punainen ja 4wd musta. Lisäksi nurkissa pyörii pari nelivetoa joissa molemmissa musta. Omassa escortissa 2wd kone kiinni ja myös punainen...

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Helmikuu 12. 12:48:55 2004

En kyllä näillä perusteilla luottais pelkkiin väreihin. Tuntuu, että 4WD anturia on sitten mustaa ja punaista.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Helmikuu 12. 14:22:09 2004

Eli onko niissä sit mitään muuta eroa ku numerosarjat?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Helmikuu 12. 15:12:06 2004

Tää topicci menee ihan överiks. Nyt joku kenellä on yleismittari, ottaa sen kauniiseen karvaiseen kätöseen ja lähtee kossun konehuoneeseen.

Pistää mittarin jännitealueelle, laittaa mustan johdon runkoon. Ja sitten mittaapi, tuleeko käyttöjännite mihin nastaan 2wd:ssä, ja sitten joku mittaa tuleeko samaan nastaan 4wd:ssä.

Jos näin ei toimita, voidaan tätä jorinaa jatkaa vaikka joulun yli...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Helmikuu 12. 15:14:43 2004

Cosesc kirjoitti:4 konetta on lattialla irrallaan, 1kpl 4wd ja 3kpl 2wd. 2wd koneissa kaikissa punainen ja 4wd musta. Lisäksi nurkissa pyörii pari nelivetoa joissa molemmissa musta. Omassa escortissa 2wd kone kiinni ja myös punainen...
Ja cosesc voisi koittaa, toimiiko 4wd anturi 2wd:ssä samallailla. Jos toimii, niin silloin voi uskoa tuon jännitteenkääntöhomman, jota jo ylempänä yritin selittää. (Ilmeisesti pitäisi sekin vääntää rautalangasta...)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Helmikuu 12. 15:41:58 2004

Minun käsittääkseni toimii samalla lailla ja johtosarja kääntää. Tästä on aiemminkin väännetty rautakankea :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Helmikuu 12. 16:51:09 2004

Jos vertaa L1 ja L8 boxien kytkentäkaavioita niin molemmissa sama johdotus kaasuläpälle (samasta boxin nastasta samaan pisteeseen läppäanturissa)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Helmikuu 12. 17:38:38 2004

siipicossu kirjoitti:Jos vertaa L1 ja L8 boxien kytkentäkaavioita niin molemmissa sama johdotus kaasuläpälle (samasta boxin nastasta samaan pisteeseen läppäanturissa)
Mutta johtosarjan(4wd->2wd) vaihdon jälkeen anturin toiminta kääntyi,kaikki muut osat pysyi samoina.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Helmikuu 13. 8:05:02 2004

PasiZ Toi oli hyvä ja selkeä ehdotus! :) Nyt odotetaan vaan mittaustuloksia ja faktaa pöytään niiltä joilla cosa siin lähel kunnossa. Ja jos joku viel kokeilis vaihtaa tunnistimia ja kokeilis toimiiko, ni saatas tääki topicci stop.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Helmikuu 13. 9:03:35 2004

Joo. Tosiaan viisaammat voisi laittaa faktaa pöytään, eli mitata nuo arvot niin ei kenenkään tarvitse kiistellä (minunkaan, vaikka tiedän johtosarjan kääntävän kaasuläppäanturin referenssijännitteen päälaelleen josta johtuupi tuo käänteinen mittaustulos)...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 13. 21:00:34 2004

Itseäni toistaen tämä on ainakin aika oleellinen ero antureiden välillä:

"2WD ja 4WD TPS-antureissa on sellainen ero, että 2Wd anturista ei yhdestä navasta kulje virta läpi, kun läppä on kiinni. Läppää/anturia pitää vähän kääntää auki ennen kuin virta kulkee. "

Voisiko punainen 4WD TPS olla kissattomasta autosta?
Miksi katittomaan 4Wd autoon myydään erillaista jakajaa kuin katilliseen, eihän jakajalla pitäisi olla mitään tekemistä asian kanssa, kun se ei säädä mitään?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 13. 21:36:46 2004

Mulla on omassa kattiversion jakaja muuta eroa omaan alkuperäiseen en ole huomannut kuin että itse jakaja paljon matalampi ja kannen lähdöt sivulle. Kammenkulma anturi on jakajan sisällä mutta en sen tarkemmin tutkinut onko se täysin samanlainen kuin oman alkuperäisessä. Hyvin ainakin toimii.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Helmikuu 13. 22:40:56 2004

SLEI kirjoitti:Voisiko punainen 4WD TPS olla kissattomasta autosta?
Mulla on vihreä venakoppa ja tietty katti. Anturi on punainen. Tuli mieleen olisko toi musta anturi uustuotantoa?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vastaa Viestiin