1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Olen omistanutkin tälläisen työkalun joskus, google ei auttanut eikä haku:
Mustakansi-Zetec 1,8 (rautalohko, imusarja "takana" jne) vm. 2000; millä mitoilla on kampiakselin lukitustyökalu? Pitäis toi remmi vaihtaa...
Mustakansi-Zetec 1,8 (rautalohko, imusarja "takana" jne) vm. 2000; millä mitoilla on kampiakselin lukitustyökalu? Pitäis toi remmi vaihtaa...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Tästä on jossain toinenkii topic, mut mitä joskus mittailin ni sain tämmöset mitat
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1253961522
Joku mittaili muistaakseni millin pitemmäks tai jotain mut pitäs toimia noillakin mitoilla.
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1253961522
Joku mittaili muistaakseni millin pitemmäks tai jotain mut pitäs toimia noillakin mitoilla.
-
- Viestit: 575
- Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
- Paikkakunta: yloejaervi
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
mahdetaanko noita myydä missään ? tai no, ei toi kait vaikee oo itekää tehdä. 10mm pultti ja vähä sorvia tai viilaa..
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Fordiltahan saa ostettua vissiin kaikki erikoistyökalut mut hinta on yleensä melko raju...
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Kohtalotovereille kiitos jälleen
Muistelinkin että näin tuon piirustuksen joku aika sitten. Oliko tuo täysalumiinikoneelle (Focus 1,6 "yamaha") vai onko noissa keskenään sama puikko? Kun ei muista niin ei muista...
Muistelinkin että näin tuon piirustuksen joku aika sitten. Oliko tuo täysalumiinikoneelle (Focus 1,6 "yamaha") vai onko noissa keskenään sama puikko? Kun ei muista niin ei muista...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Kahta eri pituutta löytyy, ja tuo mun "veistos" on se lyhyempi.
Tossa JesseT:n linkissä taitaa olla se pitempi versio.
Tossa JesseT:n linkissä taitaa olla se pitempi versio.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Eikös siellä kampuralla ole kiila ihan normaalisti? Minkä tähen sitä lukitsemaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Pikku zetekissä ei oo ainakaan kiila, en muista tästä 1.8:sta
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Just kävin viikolla koneistamolla juttelemassa nokkien säätämisestä ja totesivat että ei oo tarpeeks tarkka ykk tolla tapilla.
Ite katoin männästä tulpanreiän kautta ykk:n ja nokkiin vaan latta lukitsemaan.
Ite katoin männästä tulpanreiän kautta ykk:n ja nokkiin vaan latta lukitsemaan.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Ykk on aivan tarkka, kun otetaan oikea tappi oikeaan moottoriin. Fordin ajoitustyökalusarjassa on 3 erilaista.
Pienemmissä ei kiilaa ole, sen tiedän kyllä. 40 Nm+90 ast.
Pienemmissä ei kiilaa ole, sen tiedän kyllä. 40 Nm+90 ast.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 575
- Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
- Paikkakunta: yloejaervi
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zete ... &_osacat=0 tua näkys oleen montaa sorttia, kait noita joku suomessaki myy. hinta varmaa tietysti moninkertainen.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Tarvii varmaan laittaa tilaukseen tommonen setti -> http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Zetec-Nissan ... 286.c0.m14KELMUPAA kirjoitti:http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zete ... &_osacat=0 tua näkys oleen montaa sorttia, kait noita joku suomessaki myy. hinta varmaa tietysti moninkertainen.
Ei oo hinnalla pilattu.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Ast 4404C meil on duunissa noita. 57€ ovh alvilla.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Äijät on ottaneet homman ihan asiakseen, hyvä
Raporttia (lahopää on purkanut nyt kaiken, seuraavaksi kokoonpäin) :
- muisti ei enää sanonut onko tuolla (1,8) kiila vai ei; suurimman osan mitä korjaamonpitoaikoina tein olivat 1,6 -koneita (ei kiilaa, tappi "pakollinen" ) ja sukulaisten yms. tuttujen hihnanvaihtotarjoukset olen kiertänyt totutulla sujuvuudella. No, on tuolla kiila alapäässä.
- tein varoiksi kolmet merkit alahammaspyörään.
- en ole vielä etsinyt lohkosta tulppaa - tutkinut kampuran vastinpintaa tai reikää, kumpi lienee.
- nyt kun nokat ovat lukittu oikeaan asentoon (RS-Pro Ry special tool #1: Angle grinder opening key latteeltaan), -näyttää- sille että kampuran asento on "vähän vaille YKK" (n. puoli hammasta).
Nyt on kaksi vaihtoehtoa:
1) laiska ottaa uuden hihnan ja tähyilee sen avulla osuuko jako oikealla (ohjuripuoli) sivustalla kohdalleen, eli hihnan ollessa kireä vetosivultaan (se oikea reuna) ja hampaiden -täsmätessä- alapyörään ja oikeaan nokkapyörään saattaa ajoitus olla "kartalla". Jos kampura ei oikeasti hievahdakaan. Jos ja jos.
2) tutkia-tehdä tai ostaa tappi, vapauttaa nokkapyörät ja tehdä homma oikein. Ja lisäksi vielä varmistaa tuo epäily YKK:n ja tapin synkronoinnista tulpanreijän kautta männästä.
Raporttia (lahopää on purkanut nyt kaiken, seuraavaksi kokoonpäin) :
- muisti ei enää sanonut onko tuolla (1,8) kiila vai ei; suurimman osan mitä korjaamonpitoaikoina tein olivat 1,6 -koneita (ei kiilaa, tappi "pakollinen" ) ja sukulaisten yms. tuttujen hihnanvaihtotarjoukset olen kiertänyt totutulla sujuvuudella. No, on tuolla kiila alapäässä.
- tein varoiksi kolmet merkit alahammaspyörään.
- en ole vielä etsinyt lohkosta tulppaa - tutkinut kampuran vastinpintaa tai reikää, kumpi lienee.
- nyt kun nokat ovat lukittu oikeaan asentoon (RS-Pro Ry special tool #1: Angle grinder opening key latteeltaan), -näyttää- sille että kampuran asento on "vähän vaille YKK" (n. puoli hammasta).
Nyt on kaksi vaihtoehtoa:
1) laiska ottaa uuden hihnan ja tähyilee sen avulla osuuko jako oikealla (ohjuripuoli) sivustalla kohdalleen, eli hihnan ollessa kireä vetosivultaan (se oikea reuna) ja hampaiden -täsmätessä- alapyörään ja oikeaan nokkapyörään saattaa ajoitus olla "kartalla". Jos kampura ei oikeasti hievahdakaan. Jos ja jos.
2) tutkia-tehdä tai ostaa tappi, vapauttaa nokkapyörät ja tehdä homma oikein. Ja lisäksi vielä varmistaa tuo epäily YKK:n ja tapin synkronoinnista tulpanreijän kautta männästä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Jos ei ykk löydy muuten niin lukitsee nokat latalla (muistaakseni 5.5mm) ja kattoo ykkös pytystä jollain tangolla tarkan yläkuolon ja kiristää nokkapyörät.
Itse tein näin ja toiminut aivan täydellisesti.
Itse tein näin ja toiminut aivan täydellisesti.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Se paikka sille lukitustapille on siinä kampiakselin asentotunnistimen vieressä.
Sama paikka mikä yleensä porataan heti kättelyssä 16milliseksi ja käytettään ahtimen öljynpaluuseen.
http://www.quantums.info/pictures/zvh/s ... 16-896.jpg
http://www.quantums.info/pictures/zvh/b ... -1-896.jpg
Sama paikka mikä yleensä porataan heti kättelyssä 16milliseksi ja käytettään ahtimen öljynpaluuseen.
http://www.quantums.info/pictures/zvh/s ... 16-896.jpg
http://www.quantums.info/pictures/zvh/b ... -1-896.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Ja raporttia välillä:
Tappi nojaa kampiakselin vastapainon kylkeen, ei ole reijässä. Ja vieläpä hieman viistoon pintaan, eli tapin pituudella on paljonkin väliä.
Kaivoin yläkuolokohdan tulpanrijän kautta tekemälläni säädettävällä työkalulla. Osoittautui että oli aiemminkin just kohdillaan; ja olihan se tehtaan jäljiltä.
Myös pakonokka oli kohdillaan, vain imu kaipasi hienosäätöä.
Toimii, ainakin vielä, ja suorituskyky vähintään vastaava kuin aiemmin.
Tappi nojaa kampiakselin vastapainon kylkeen, ei ole reijässä. Ja vieläpä hieman viistoon pintaan, eli tapin pituudella on paljonkin väliä.
Kaivoin yläkuolokohdan tulpanrijän kautta tekemälläni säädettävällä työkalulla. Osoittautui että oli aiemminkin just kohdillaan; ja olihan se tehtaan jäljiltä.
Myös pakonokka oli kohdillaan, vain imu kaipasi hienosäätöä.
Toimii, ainakin vielä, ja suorituskyky vähintään vastaava kuin aiemmin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Aiheeseen vielä liittyen ajattelin esitellä omat vehkeeni ja havainnollistaa miten se siis tapahtuu.
Vehkeet: www.arskanpaja.com/ajoitus1
Paikka johon tappi laitetaan: www.arskanpaja.com/ajoitus2
Tappi paikoillaan: www.arskanpaja.com/ajoitus3
Vehkeet: www.arskanpaja.com/ajoitus1
Paikka johon tappi laitetaan: www.arskanpaja.com/ajoitus2
Tappi paikoillaan: www.arskanpaja.com/ajoitus3
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu
Hienoa, tuo selvensi taas paljon mm. miksi yksi tekemäni tappi taittui mutkalle monesti ennenkuin tarpeeksi varovasti käänsin kampuran tappia vasten
Vastaako tappi kampuraan tapin päästä vai kyljestä vai molemmista, jos se kyljestä ottaa niin silloin ei pituus ole niin tarkka ?, kunhan ei mene tuonne viistoon osaan asti ja kun riittää tuolle tasaiselle, jos se tuolta päästä vastaa niin sittenhän pitää olla jo tarkka mitta ja viistekkin oikeassa kulmassa
Vastaako tappi kampuraan tapin päästä vai kyljestä vai molemmista, jos se kyljestä ottaa niin silloin ei pituus ole niin tarkka ?, kunhan ei mene tuonne viistoon osaan asti ja kun riittää tuolle tasaiselle, jos se tuolta päästä vastaa niin sittenhän pitää olla jo tarkka mitta ja viistekkin oikeassa kulmassa