1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 26. 0:32:17 2009

Olen omistanutkin tälläisen työkalun joskus, google ei auttanut eikä haku:
Mustakansi-Zetec 1,8 (rautalohko, imusarja "takana" jne) vm. 2000; millä mitoilla on kampiakselin lukitustyökalu? Pitäis toi remmi vaihtaa...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja henu » La Syyskuu 26. 13:40:26 2009

Tästä on jossain toinenkii topic, mut mitä joskus mittailin ni sain tämmöset mitat
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1253961522
Joku mittaili muistaakseni millin pitemmäks tai jotain mut pitäs toimia noillakin mitoilla.

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » La Syyskuu 26. 15:38:32 2009

mahdetaanko noita myydä missään ? tai no, ei toi kait vaikee oo itekää tehdä. 10mm pultti ja vähä sorvia tai viilaa..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja henu » La Syyskuu 26. 15:42:10 2009

Fordiltahan saa ostettua vissiin kaikki erikoistyökalut mut hinta on yleensä melko raju...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Syyskuu 26. 15:48:20 2009

Tuntuu olevan netti noita väärälllään, esim:

http://www.premier-tools.com/products/0 ... ml?lang=uk
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 26. 19:54:20 2009

Kohtalotovereille kiitos jälleen :)

Muistelinkin että näin tuon piirustuksen joku aika sitten. Oliko tuo täysalumiinikoneelle (Focus 1,6 "yamaha") vai onko noissa keskenään sama puikko? Kun ei muista niin ei muista...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja henu » La Syyskuu 26. 19:59:59 2009

Kahta eri pituutta löytyy, ja tuo mun "veistos" on se lyhyempi.
Tossa JesseT:n linkissä taitaa olla se pitempi versio.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 27. 20:14:03 2009

Eikös siellä kampuralla ole kiila ihan normaalisti? Minkä tähen sitä lukitsemaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja henu » Su Syyskuu 27. 20:25:56 2009

Pikku zetekissä ei oo ainakaan kiila, en muista tästä 1.8:sta

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja escorvet » Su Syyskuu 27. 20:30:33 2009

Just kävin viikolla koneistamolla juttelemassa nokkien säätämisestä ja totesivat että ei oo tarpeeks tarkka ykk tolla tapilla.
Ite katoin männästä tulpanreiän kautta ykk:n ja nokkiin vaan latta lukitsemaan.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 27. 21:31:08 2009

Ykk on aivan tarkka, kun otetaan oikea tappi oikeaan moottoriin. Fordin ajoitustyökalusarjassa on 3 erilaista.

Pienemmissä ei kiilaa ole, sen tiedän kyllä. 40 Nm+90 ast.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » Su Syyskuu 27. 21:42:58 2009

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zete ... &_osacat=0 tua näkys oleen montaa sorttia, kait noita joku suomessaki myy. hinta varmaa tietysti moninkertainen.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Syyskuu 30. 13:33:42 2009

KELMUPAA kirjoitti:http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zete ... &_osacat=0 tua näkys oleen montaa sorttia, kait noita joku suomessaki myy. hinta varmaa tietysti moninkertainen.
Tarvii varmaan laittaa tilaukseen tommonen setti -> http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Zetec-Nissan ... 286.c0.m14

Ei oo hinnalla pilattu.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ilkka_H
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Syyskuu 30. 14:23:14 2009

Ast 4404C meil on duunissa noita. 57€ ovh alvilla.
#6
Escort -75

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 30. 20:29:30 2009

Äijät on ottaneet homman ihan asiakseen, hyvä :)

Raporttia (lahopää on purkanut nyt kaiken, seuraavaksi kokoonpäin) :
- muisti ei enää sanonut onko tuolla (1,8) kiila vai ei; suurimman osan mitä korjaamonpitoaikoina tein olivat 1,6 -koneita (ei kiilaa, tappi "pakollinen" ) ja sukulaisten yms. tuttujen hihnanvaihtotarjoukset olen kiertänyt totutulla sujuvuudella. No, on tuolla kiila alapäässä.
- tein varoiksi kolmet merkit alahammaspyörään.
- en ole vielä etsinyt lohkosta tulppaa - tutkinut kampuran vastinpintaa tai reikää, kumpi lienee.
- nyt kun nokat ovat lukittu oikeaan asentoon (RS-Pro Ry special tool #1: Angle grinder opening key latteeltaan), -näyttää- sille että kampuran asento on "vähän vaille YKK" (n. puoli hammasta).

Nyt on kaksi vaihtoehtoa:
1) laiska ottaa uuden hihnan ja tähyilee sen avulla osuuko jako oikealla (ohjuripuoli) sivustalla kohdalleen, eli hihnan ollessa kireä vetosivultaan (se oikea reuna) ja hampaiden -täsmätessä- alapyörään ja oikeaan nokkapyörään saattaa ajoitus olla "kartalla". Jos kampura ei oikeasti hievahdakaan. Jos ja jos.
2) tutkia-tehdä tai ostaa tappi, vapauttaa nokkapyörät ja tehdä homma oikein. Ja lisäksi vielä varmistaa tuo epäily YKK:n ja tapin synkronoinnista tulpanreijän kautta männästä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Syyskuu 30. 20:43:01 2009

Jos ei ykk löydy muuten niin lukitsee nokat latalla (muistaakseni 5.5mm) ja kattoo ykkös pytystä jollain tangolla tarkan yläkuolon ja kiristää nokkapyörät.
Itse tein näin ja toiminut aivan täydellisesti.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 1. 7:50:32 2009

Se paikka sille lukitustapille on siinä kampiakselin asentotunnistimen vieressä.
Sama paikka mikä yleensä porataan heti kättelyssä 16milliseksi ja käytettään ahtimen öljynpaluuseen.
http://www.quantums.info/pictures/zvh/s ... 16-896.jpg
http://www.quantums.info/pictures/zvh/b ... -1-896.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja jjs » La Lokakuu 3. 17:34:30 2009

Ja raporttia välillä:
Tappi nojaa kampiakselin vastapainon kylkeen, ei ole reijässä. Ja vieläpä hieman viistoon pintaan, eli tapin pituudella on paljonkin väliä.
Kaivoin yläkuolokohdan tulpanrijän kautta tekemälläni säädettävällä työkalulla. Osoittautui että oli aiemminkin just kohdillaan; ja olihan se tehtaan jäljiltä.
Myös pakonokka oli kohdillaan, vain imu kaipasi hienosäätöä.
Toimii, ainakin vielä, ja suorituskyky vähintään vastaava kuin aiemmin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Lokakuu 15. 23:03:39 2010

Aiheeseen vielä liittyen ajattelin esitellä omat vehkeeni ja havainnollistaa miten se siis tapahtuu.

Vehkeet: www.arskanpaja.com/ajoitus1

Paikka johon tappi laitetaan: www.arskanpaja.com/ajoitus2

Tappi paikoillaan: www.arskanpaja.com/ajoitus3
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: 1,8 Zetec -mustakansi: kampiakselin lukitustyökalu

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Lokakuu 16. 12:55:40 2010

Hienoa, tuo selvensi taas paljon mm. miksi yksi tekemäni tappi taittui mutkalle monesti ennenkuin tarpeeksi varovasti käänsin kampuran tappia vasten :D

Vastaako tappi kampuraan tapin päästä vai kyljestä vai molemmista, jos se kyljestä ottaa niin silloin ei pituus ole niin tarkka ?, kunhan ei mene tuonne viistoon osaan asti ja kun riittää tuolle tasaiselle, jos se tuolta päästä vastaa niin sittenhän pitää olla jo tarkka mitta ja viistekkin oikeassa kulmassa

Vastaa Viestiin