Erillinen hukkaportti

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Tammikuu 27. 23:58:15 2009

Jasu kirjoitti:
Onko noiden kestosta tietoa? Kellään käytössä?
Kaverilla oli 200sx, kestosta ei tietoa. Mutta hyvin toimi...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Tammikuu 28. 9:00:54 2009

Jasu kirjoitti:
Onko noiden kestosta tietoa? Kellään käytössä?
Kaverilla oli tollaisessa venttiilin varressa ruustukin jäljet, ihmetteli kun venttiili "hiukan" jämii. Onneksi tarkasti ennen paikalleen laittoa! Portti oli uusi, ei kellään "sovituksessa" ollut..

Kestosta ei tietoa..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 28. 11:18:45 2009

Noi biltema yms noin 100e portit on täyttä p...aa! (kyseessä siis 50mm portti)
Kaverille tossa kesällä tollainen biltema portti viritettiin ja se vaatii vähän koneistuksia ynnä muuta, että siitä saa edes jonkunlaisen. Googlella löytyy kuulemma aika hyvin tietoa.

Noi hieman kalliimmat 50mm portit ovat parempaa laatua. Ainakin omassa käytössä yksi tollainen 200e:n HKS 50mm kopio on toiminut hyvin.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Huhtikuu 7. 13:30:49 2009

No nyt tuli porttikin perille. Ja varmasti toimii / kestää.

Kuva ja toinen.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 21. 20:27:47 2010

Jatketaas tähän...

Suunnitteilla saada kabiiniin kunnollinen turboruuvi, jonka käyttö alue on siellä +0.5- +2.0bar asti. Toteutus kaipaa nyt muiden kokemuksia ja onnistuneiksi todettuja ratkaisuja.
Villejä ideoita on ollut kaikenmaailman sähköisistä virityksistä, mutta yöni nukuttuani järkiinnyin :lol:
Ainoa kunnolla toimiva ratkaisu taitaa olla ulkoinen hukkaportti vastapaineohjauksella, jollain sähköisellä boost controllerilla ja bleedillä...
Mitenkäs tuommoisen oikein saa toimimaan? Kokemuksia ei ole ulkoisesta hukkiksesta, netistä opiskeltuani varmaan perse edellä puuhun menetelmällä joutuu kuitenkin menemään tässäkin asiassa.
Ja nimenomaan käyttöalue tekee ilmeisesti hankalaa saada pysymään portti kiinni myös isoilla paineilla rajaan asti.

Tietoa kaivataan niin hukkaporteista, kytkennästä ja mikä b-controllerista olisi käyttöön hyvä ratkaisu.

Netissä on todella vähän löytynyt tietoa vastaavanlaisista rakennelmista...
Vai menikö jokin asia multa ohi mikä olisi pitänyt tajuta?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Tammikuu 21. 20:47:31 2010

BlackEscort kirjoitti:Suunnitteilla saada kabiiniin kunnollinen turboruuvi, jonka käyttö alue on siellä +0.5- +2.0bar asti.
Hukkaportin kellojakin löytyy vastapaine ohjauksen kanssa.
Eli jos ahdin toimii porttinsa kanssa viellä 2bar ahdoillakin niin silloin sitäkin voisi käyttää.
Itsellä on vastapaineen kanssa ulkoinen hukkis mangneetti venttiilin kanssa(katkaija sisällä/säätö konehuoneen puolella) näin toteutettu 0,7/2bar. Ilman vastapainetta 0,7bar jousen kanssa ja vastapaineen kanssa saa nostettua säätämällä 1,2-???.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 21. 21:03:37 2010

Joo eiköhän toi gt28bb ole menossa kuitenkin jossain vaiheessa vaihtoon ja portittomaan versioon, joten tuo ulkoinen hukkis on varmaan viisas ratkaisu.
Tässä ei olla hevosen selässä menossa, vaan nyt rupesin suunnittelemaan asiaa joka tulee varmaan ajankohtaiseksi kevään aikana.

Käsitinkö oikein että liki kaikki ulkoiset hukkaportit soveltuu vastapaineohjaukseen?
Mitenkäs tuo kytkentä oikein on? Menee ilman konkreettisia osia pää sekasin...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 28. 12:41:52 2010

Ei sitä hukkaporttia välttämättä tarvii vastapaineella ohjata, hukkaportin avaus/ohjaus painettakin voi virtauttaa ohi hukkaportista, jolloin aukee myöhemmin, eli 2kpl kuulajousi venttiileitä ja magneettikytkin jolla ohjataan 2 eri ahtopaineen ohjaus kanavaa, niin ei tarvii koko ajan olla ruuvaamassa, vaan saa kytkimestä valita vaikka 0.7bar ja 1.5bar, joista molempiin voi säätää haluamansa paineen...

Meinasin kasata tollasen ite, mut hätä ratkaisuna hommasin vaan vermeet joilla saan painetta nostettua...
Hieno laitteisto laatuosista tulee niin kalliiks ja vaatii vaivaa kasata, että ite päädyin ostaman Hestecin läppärillä ohjelmoitavan ahtosäätimen, jossa on 3 valintaa suoraa kytkimestä, eli 0 (hukkaportin jousi, joka itellä 0.7bar), 1 ja 2, joihin molempiin saa ohjelmoida omanlaiset ahtopaineet.
Tais siinä olla jotain eri kierrosalueillekkin säädettävissä...
Kannattaa kysellä tarkemmat tiedot ite Hariselta, jos moinen kiinnostaa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 28. 14:10:48 2010

Mutta eikös tuo 0.5bar jousi anna jo periksi jo ahtojen ollessa 1.5bar nurkilla pelkän pakopaineen takia, vaikkei olis yhtään letkua hukkaportissa kiinni?
Sillä tämmösiä kyselenkin kun ei ole konkreettista kokemusta noista ulkoisista hukkiksista ja tarkoitus olisi saada kapiiniin ruuvi mistä saa katsastus paineen(0.5bar) ja mahdollisesti myös portaattoman säädön radallekkin 2bar asti. Tekis kerralla semmoisen järjestelmän ettei tarvi sit jälkeenpäin ruveta muutteleen mitään, vaikka tuskin sitä painetta pannuun kuitenkaan käytetäänkään kaikkia 2bar. Nimenomaan kapiiniin ruuvi ettei tarvi turhaan konehuonetta tuuletella ja saranoita kuluttaa :green:

Noita b-controlleja hieman tutkiessa ainakin 3 ja 4 eri tasosäätöä löytyy, muttei vielä portaatonta ole tullut vastaan. Kyllähän sellainenkin varmaan tulee vastaan kunhan haeskelee. Eikös toi kierros alueelle oleva säätö ole tarpeen ISON ahtimen kanssa? Et jos auto tekee 4000rpm kohdalla tehopiikin, niin sitä piikkiä saa miedonnettua tuolla säädöllä?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 28. 15:06:31 2010

BlackEscort kirjoitti:Mutta eikös tuo 0.5bar jousi anna jo periksi jo ahtojen ollessa 1.5bar nurkilla pelkän pakopaineen takia, vaikkei olis yhtään letkua hukkaportissa kiinni?
Sillä tämmösiä kyselenkin kun ei ole konkreettista kokemusta noista ulkoisista hukkiksista ja tarkoitus olisi saada kapiiniin ruuvi mistä saa katsastus paineen(0.5bar) ja mahdollisesti myös portaattoman säädön radallekkin 2bar asti. Tekis kerralla semmoisen järjestelmän ettei tarvi sit jälkeenpäin ruveta muutteleen mitään, vaikka tuskin sitä painetta pannuun kuitenkaan käytetäänkään kaikkia 2bar. Nimenomaan kapiiniin ruuvi ettei tarvi turhaan konehuonetta tuuletella ja saranoita kuluttaa :green:

Noita b-controlleja hieman tutkiessa ainakin 3 ja 4 eri tasosäätöä löytyy, muttei vielä portaatonta ole tullut vastaan. Kyllähän sellainenkin varmaan tulee vastaan kunhan haeskelee. Eikös toi kierros alueelle oleva säätö ole tarpeen ISON ahtimen kanssa? Et jos auto tekee 4000rpm kohdalla tehopiikin, niin sitä piikkiä saa miedonnettua tuolla säädöllä?
Pitää muistaa että jos 0.5bar ahtopaineella hukkaportti on auki, niin se on se paine jolla jousi antaa periks ja pakopainettahan sielä on silloinkin, mutta jos hukkaporttia "huijataan", niin että kun ahdot on sen 0.5bar, niin siitä päästetään vaan esim. 0.1bar hukkikselle, jolloin ohivirtaus ois 0.4bar.
Nyt hukkaportti "luulee" että pannussa on painetta vaan sen 0.1bar ja kun hukkikselle tulee se 0.5bar tällä säädöllä, niin moottoriin lykätäänkin jo todellisuudessa n.0.9bar jne...

Ite sain kuristamalla hukkiksen ohjauspainetta (0.7bar jousella) helposti ja nätisti 1.5bar, ja paineet pysyi tasasesti.
En tiedä onnistuuko tuo sit enää jos yritetään 0.5bar jousella jotain 2.5bar paineita...
Hestecin ahtosäädinkin tulee ihan syöttöpuolelle, eikä ohjaa mitenkään vastapaineella...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja heka » To Tammikuu 28. 17:43:47 2010

BlackEscort kirjoitti:Mutta eikös tuo 0.5bar jousi anna jo periksi jo ahtojen ollessa 1.5bar nurkilla pelkän pakopaineen takia, vaikkei olis yhtään letkua hukkaportissa kiinni?
Sillä tämmösiä kyselenkin kun ei ole konkreettista kokemusta noista ulkoisista hukkiksista ja tarkoitus olisi saada kapiiniin ruuvi mistä saa katsastus paineen(0.5bar) ja mahdollisesti myös portaattoman säädön radallekkin 2bar asti. Tekis kerralla semmoisen järjestelmän ettei tarvi sit jälkeenpäin ruveta muutteleen mitään, vaikka tuskin sitä painetta pannuun kuitenkaan käytetäänkään kaikkia 2bar. Nimenomaan kapiiniin ruuvi ettei tarvi turhaan konehuonetta tuuletella ja saranoita kuluttaa :green:

Noita b-controlleja hieman tutkiessa ainakin 3 ja 4 eri tasosäätöä löytyy, muttei vielä portaatonta ole tullut vastaan. Kyllähän sellainenkin varmaan tulee vastaan kunhan haeskelee. Eikös toi kierros alueelle oleva säätö ole tarpeen ISON ahtimen kanssa? Et jos auto tekee 4000rpm kohdalla tehopiikin, niin sitä piikkiä saa miedonnettua tuolla säädöllä?

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... CCIQ9QEwBQ

Tuossa pitäis olla portaaton säätö, kaverilla on datsunissa ollut käytössä tollanen greddy mielestäni juurikin tuo malli ja siinä saa näpytellä kabiinista millasta ahtoa haluaa. Tosin jostain syystä ahtopaineen ohjaus on toiminut paremmin ahistavien pikku ahtimien kanssa pelkällä 30€ kuulajousiventtiilillä :roll: Mut on siinä ainakin tarkka ahtopaine mittari ja tiedonkeruut ahdoille ja muillekkin, toi vaan ei oo ihan halvimmasta päästä säätimiä..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 29. 4:59:59 2010

Täytyy ensi viikolla ruveta tosissaan tutkimaan näitä säätimiä(kun on aikaa lomautuksen johdosta), tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä jos siinä olis se paineensäätö kierroksillekkin.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 29. 9:59:41 2010

BlackEscort kirjoitti:Täytyy ensi viikolla ruveta tosissaan tutkimaan näitä säätimiä(kun on aikaa lomautuksen johdosta), tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä jos siinä olis se paineensäätö kierroksillekkin.
Ite ostin väliaikaseks ratkaisuks Hestecin ahtosäätimen, kun uuteen koneeseen ois tarkotus hommata sellanen ruisku, jossa on ahtopaineen säädöt eri vaihteille ja kierroksille.

Eipä tää Hestecin säädinkään halpa oo, kun uus maksaa näköjään jo 350€, kun viimevuoden puolella oli hinta vielä 280€... :roll:
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 29. 17:49:19 2010

tumppe kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Täytyy ensi viikolla ruveta tosissaan tutkimaan näitä säätimiä(kun on aikaa lomautuksen johdosta), tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä jos siinä olis se paineensäätö kierroksillekkin.
Ite ostin väliaikaseks ratkaisuks Hestecin ahtosäätimen, kun uuteen koneeseen ois tarkotus hommata sellanen ruisku, jossa on ahtopaineen säädöt eri vaihteille ja kierroksille.

Eipä tää Hestecin säädinkään halpa oo, kun uus maksaa näköjään jo 350€, kun viimevuoden puolella oli hinta vielä 280€... :roll:
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
Ai se on niin halpa... olin lukevinani reilusta 500 erkistä. Täytyypi pitää mielessä...

Saahan megaankin ahtojen säädön, mutta kun nimenomaan haluan sen megan toimivan omillaan ahdoista riippumatta ja ahtojen säädön ruuvista.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 30. 11:35:35 2010

BlackEscort kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Täytyy ensi viikolla ruveta tosissaan tutkimaan näitä säätimiä(kun on aikaa lomautuksen johdosta), tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä jos siinä olis se paineensäätö kierroksillekkin.
Ite ostin väliaikaseks ratkaisuks Hestecin ahtosäätimen, kun uuteen koneeseen ois tarkotus hommata sellanen ruisku, jossa on ahtopaineen säädöt eri vaihteille ja kierroksille.

Eipä tää Hestecin säädinkään halpa oo, kun uus maksaa näköjään jo 350€, kun viimevuoden puolella oli hinta vielä 280€... :roll:
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
Ai se on niin halpa... olin lukevinani reilusta 500 erkistä. Täytyypi pitää mielessä...

Saahan megaankin ahtojen säädön, mutta kun nimenomaan haluan sen megan toimivan omillaan ahdoista riippumatta ja ahtojen säädön ruuvista.
No ei mun mielestä kyllä kovin halpakaan, kun ottaa ko. setin osat kämmenelle mitä tohon pakettiin kuuluu, niin on kyllä huvittunu ja huijattu olo, kun tuo boxikin on parin tikkuaskin kokonen ja sit pari piuhaa joku anturi, eikä oo edes mitään hienoo vilkkuvaa/räpsyvää näyttöö... :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Timo » To Huhtikuu 29. 12:03:14 2010

tumppe kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Mutta eikös tuo 0.5bar jousi anna jo periksi jo ahtojen ollessa 1.5bar nurkilla pelkän pakopaineen takia, vaikkei olis yhtään letkua hukkaportissa kiinni?
Sillä tämmösiä kyselenkin kun ei ole konkreettista kokemusta noista ulkoisista hukkiksista ja tarkoitus olisi saada kapiiniin ruuvi mistä saa katsastus paineen(0.5bar) ja mahdollisesti myös portaattoman säädön radallekkin 2bar asti. Tekis kerralla semmoisen järjestelmän ettei tarvi sit jälkeenpäin ruveta muutteleen mitään, vaikka tuskin sitä painetta pannuun kuitenkaan käytetäänkään kaikkia 2bar. Nimenomaan kapiiniin ruuvi ettei tarvi turhaan konehuonetta tuuletella ja saranoita kuluttaa :green:

Noita b-controlleja hieman tutkiessa ainakin 3 ja 4 eri tasosäätöä löytyy, muttei vielä portaatonta ole tullut vastaan. Kyllähän sellainenkin varmaan tulee vastaan kunhan haeskelee. Eikös toi kierros alueelle oleva säätö ole tarpeen ISON ahtimen kanssa? Et jos auto tekee 4000rpm kohdalla tehopiikin, niin sitä piikkiä saa miedonnettua tuolla säädöllä?
Pitää muistaa että jos 0.5bar ahtopaineella hukkaportti on auki, niin se on se paine jolla jousi antaa periks ja pakopainettahan sielä on silloinkin, mutta jos hukkaporttia "huijataan", niin että kun ahdot on sen 0.5bar, niin siitä päästetään vaan esim. 0.1bar hukkikselle, jolloin ohivirtaus ois 0.4bar.
Nyt hukkaportti "luulee" että pannussa on painetta vaan sen 0.1bar ja kun hukkikselle tulee se 0.5bar tällä säädöllä, niin moottoriin lykätäänkin jo todellisuudessa n.0.9bar jne...

Ite sain kuristamalla hukkiksen ohjauspainetta (0.7bar jousella) helposti ja nätisti 1.5bar, ja paineet pysyi tasasesti.
En tiedä onnistuuko tuo sit enää jos yritetään 0.5bar jousella jotain 2.5bar paineita...
Hestecin ahtosäädinkin tulee ihan syöttöpuolelle, eikä ohjaa mitenkään vastapaineella...
ei se ihan näin mene kun haetaan ison ahtimen heräämistä, jos jousi on sen 0.5bar, hukkaporttia huijataan 0.4 bar alaspäin, tämä ei estä tilannetta että halutessa 2bar painetta alkaa hukkaportti aueta pakopaineen takia ihan varmasti, jos ei ole vastapaine ohjausta käytössä. ellei sitten vaihda esim 1.6bar jousen sinne ja sitten huijaa porttia luulemaan sen paineen olevan 0.4bar vähemmän, mutta tämäkin viritys toimii vain silloin kun pakopaine pysyy alle ahtopaineen. ja jousi on jousi, se alkaa aueta aina paljon ennemmin kuin todellinen vaikutus paine on. aina. siksi on sähköinen vastapaineohjaus paljon parempi ratkaisu. tai jokin vastapaineohjaus.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Huhtikuu 29. 12:50:49 2010

Menee se raja toki jossain että paljonko voi ns. huijata hukkista ja ei niitä "kovia" paineita kyllä helposti löysällä jousella saakkaan...

Joku vois tähänkin lisätä jotain faktaa tai mittaus tuloksia että millä paineella esim. tollanen esim. 0.7barin tjm. erillisen hukkiksen jousi alkaa aueta, jos hukkikselle ei ohjatakkaan mitään ahtopainetta kalvon alle, mulla kun ei oo mitään hajuakaan.
Sen tiedän että kun kalvon alle tulee se 0.7bar, niin hukkis on auki ja varmasti hiukan ns. vuotaa jo pienemmälläkin paineella.
Harisella ei ainakaan heitellyt ahdot kun ns. kuristin tota kalvon alle tulevaa ohjauspainetta, niin että ahdot pysyi n.1.5bar paikkeilla, saattaa olla että 2bar ois sit ollu eri meininki. :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Timo » To Huhtikuu 29. 13:13:25 2010

ei kysymys ole ahtojen heittelystä, ja toisaalta ei siihen voi faktaa antaa kun se riippuu täysin konekohtaisesta pakopaineen määrästä.

mutta jos ideologiaa miettii ja hyvää haluaa niin vastapaineohjaus, sillä pakotetaan portti pysymään kiinni kunnes ollaan jo tehoa-alueilla ja sitten siirretään se ohjaus sinne alapuolelle. se oli pointtini, eli yritin vain kertoa että se hukkaportin huijaus ei poista sitä portin osittaista aukeamisongelmaa ja siten ahtimen huonompaa heräämistä. tai ainakin itse olen sitä mieltä, absoluuttista faktaa en tiedä asiaan. ja tämä kaikki menee kategoriaan "teoriassa".
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja escorvet » To Huhtikuu 29. 13:17:04 2010

Selittäkääs nyt tyhmälle miten toi vastapaine ohjaus toimii.
Mulla olis sille mahdollisuus tossa forgen kellossa ja täytys saada ahdot nousemaan vähän ripeemmin.
1bar nousee ihan heilahtamalla mut sit hiipii sinne 1.5bar
http://www.pepantuonti.fi/product_info. ... cts_id=508
Vai saisko tolla pelaamaan???

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Huhtikuu 29. 15:00:45 2010

escorvet kirjoitti:Selittäkääs nyt tyhmälle miten toi vastapaine ohjaus toimii.
Mulla olis sille mahdollisuus tossa forgen kellossa ja täytys saada ahdot nousemaan vähän ripeemmin.
1bar nousee ihan heilahtamalla mut sit hiipii sinne 1.5bar
http://www.pepantuonti.fi/product_info. ... cts_id=508
Vai saisko tolla pelaamaan???
Tää on just tyypiltään "huijataan hukkaporttia", kun taas vastapaineohjauksella ohjataan osa ahtopaineesta hukkaportin kalvon yläpuolelle, kun taas normi ahtopaine painaa kalvon alapuolelta (riippuen toki säätimestäkin).
Vastapaine ohjaus ei onnistu tollasella säätimellä ja hukkaportissa pitää olla 2 kpl letkuliittimiä, toinen kalvon alapuolella ja toinen yläpuolella.

Hienot vastapaine ohjaimet maksaa jotakin n.+200€ ja ylöspäin, kukin voi kattella mitä netistä löytyy, esim. Greddy.llä yms. on näitä ainakin...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Timo » To Huhtikuu 29. 15:10:28 2010

niin tai rakentaa itse. esim öljynpaineanturi imusarjaan 1.5bar (5e), siitä heräte esim tatechin sivuilta löytyvälle pierburgin 3-tie solenoidille (60e?) joka kääntää paineen kanavasta toiseen. eli aluksi se päästää sen paineen kalvon päälle kunnes tulee 1.5 bar signaali kellolta jolloin kääntää kalvon alle. tässä yksinkertaisimmillaan vastapaineohjaus hintaan ~65e.

ja jousen kireys sellainen että haluttu paine löytyy, joka pitää olla vähintään 2.0bar koska kaikki alle sen on puuhastelua.. *vitsi vitsi*
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja escorvet » To Huhtikuu 29. 16:08:20 2010

tumppe kirjoitti:
escorvet kirjoitti:Selittäkääs nyt tyhmälle miten toi vastapaine ohjaus toimii.
Mulla olis sille mahdollisuus tossa forgen kellossa ja täytys saada ahdot nousemaan vähän ripeemmin.
1bar nousee ihan heilahtamalla mut sit hiipii sinne 1.5bar
http://www.pepantuonti.fi/product_info. ... cts_id=508
Vai saisko tolla pelaamaan???
Vastapaine ohjaus ei onnistu tollasella säätimellä ja hukkaportissa pitää olla 2 kpl letkuliittimiä, toinen kalvon alapuolella ja toinen yläpuolella.
Ei tietenkään onnistu tollasella vaan lähinnä sitä tarkotin et riittäskö tollanen iskee tonne väliin että sais ton hukkiksen auki hiipimisen kuriin.

Ja siin on tosiaan liitännä kalvon ylä ja alapuolella
Timo kirjoitti:niin tai rakentaa itse. esim öljynpaineanturi imusarjaan 1.5bar (5e), siitä heräte esim tatechin sivuilta löytyvälle pierburgin 3-tie solenoidille (60e?) joka kääntää paineen kanavasta toiseen. eli aluksi se päästää sen paineen kalvon päälle kunnes tulee 1.5 bar signaali kellolta jolloin kääntää kalvon alle. tässä yksinkertaisimmillaan vastapaineohjaus hintaan ~65e.

ja jousen kireys sellainen että haluttu paine löytyy, joka pitää olla vähintään 2.0bar koska kaikki alle sen on puuhastelua.. *vitsi vitsi*
Tämä selvittikin toiminnan jo hyvin. Eli solenoidi ohjauksen tarvii.
Ja puuhasteluahan tää mun rakentelu onki ku vertaa isoihin poikiin. :oops:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Huhtikuu 29. 20:07:07 2010

Huvikseen kokeiln noita turbosmartin jousten jäykkyyksiä.
~0,5bar jousi n.20kg asennus pituudella
~1bar jousi n.35kg asennus pituudella
ja 1,5bar yhdistelmällä 50-55kg
Tosin nuo on kämmenell' painettu joten tarkkaa asennus pituutta ei pystynyt "mittaamaan". Paineet on ilmoitettu sartin ohjeissa psi:nä joista laskettu.

Silloin kun oli siivessä 1,2(17psi) pitävä jousi yhdistelmä niin sitä kantta sai kyllä yksinään ährätä paikoilleen ihan huolella. Muistaakseen oli jotain +40 kg luokkaa jota vaati ennen kun venttiili alkoi liikkua portissa silloin kun sen asensin ja vaakalla koitin kun tuntui silloin jumalattoman jäykälle asennettaessa.

Tuosta joku pystyisi kai laskemaan millaisen paineen vaatii 48mm lautasella että alkaa liikettä tapahtumaan. Tosin portille menevä ohjaus paine auttaa liikkeelle lähtöä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

koskar
Viestit: 2557
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Huhtikuu 30. 10:27:08 2010

Aksu kirjoitti:Tuosta joku pystyisi kai laskemaan millaisen paineen vaatii 48mm lautasella että alkaa liikettä tapahtumaan. Tosin portille menevä ohjaus paine auttaa liikkeelle lähtöä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paine "Oli pakko"
Escort Mk4 "RS2300i"

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja magelius » Pe Huhtikuu 30. 10:56:47 2010

Onks joku kokeillut perus rajapaineventtiilin tilalle vastapaineohjausta? Oliko hyötyä? eli onks joku ottanu logii tai todennut jotenki muuten et nousee nopeemmin ahdot? Oletetaan että portissa pelkällä jousella olis n. 1,5bar.. Ite en kyl saanu mitää hyötyä kun testasin.. voiha se olla etten vaa osaa :)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Erillinen hukkaportti

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Huhtikuu 30. 11:45:22 2010

magelius kirjoitti:Onks joku kokeillut perus rajapaineventtiilin tilalle vastapaineohjausta? Oliko hyötyä? eli onks joku ottanu logii tai todennut jotenki muuten et nousee nopeemmin ahdot? Oletetaan että portissa pelkällä jousella olis n. 1,5bar.. Ite en kyl saanu mitää hyötyä kun testasin.. voiha se olla etten vaa osaa :)
en usko (en siis tiedä) että olisi merkittävää vaikutusta.

suurin vaikutus oli kun aikoinaan käytin normi paten 42mm porttia holsetin h1e:ssä, paine oli otettu suoraan kompurakotelolta, ahdot nousi vasta 5000rpm jälkeen tosi nopsaan 1.7bar. sain siihen aikaan hyvän vinkin ja rakensin rajapaineventtiilin bensanpaineen säätimestä (on ollut muuten paras "rajapaineventtiili" mitä itse olen kokeillut), niin ahdot nousi noin 4000rpm vastaavaan 1.7 bar, eli reilu tonni aiemmin. tämä on fakta.

takaisin aiheeseen, en usko että jos silloin olisin ollut tietoinen vastapaineohjauksesta ja olisin muuttanut tuon rajapaineen vastapaineeksi, tuskin olisi merkittävästi parantunut tilanne, ehkä 100rpm? tämä on siis spekulaatiota.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vastaa Viestiin