Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?
Scooppi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Eeros
- Viestit: 117
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 15. 23:23:58 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Scooppi
Mites tommonen avo scooppi (esim. evo tai cossun vakio) niin eikö niistä tule sateella vesi sisälle konehuoneeseen? Ja eihän se nyt voi ihan hyvästä olla, että näin tapahtuu?
Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?
Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?
Escort Rs2000 -96 (Kolaroitu ja myyty)
Escort Rs2000 -95 Mk6
- Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmä kysyjä -
Escort Rs2000 -95 Mk6
- Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmä kysyjä -
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
jleinon2
- Viestit: 844
- Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
- Paikkakunta: Savonlinna
Loiskelevyn kun rakentaa konepellin sisäpuolelle, niin ei kone kastu... 
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
Hoovee
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
Re: Scooppi
ihan hyvä lähteä siitä liikenteeseen, että asentaa ne oikein päin.Eeros kirjoitti:
Eli onko siis niin, että jos laittaa scoopin nii täytyy olla umpinainen tai sitten ei vaan ajeta sateella?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
-
rspete
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
-
Taralabs
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
J
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
- Viesti:
anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit
Viimeksi muokannut J, Pe Joulukuu 16. 19:19:37 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...olafu kirjoitti:Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh hehFullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.![]()
![]()
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
No happeahan sieltä vapautuu..samiharju kirjoitti:no kertokaa sitten parempi versio vesiruiskutuksen hyödystä turbomoottorissa? viilentäähän se mutta on siinä muutakin taikaa...olafu kirjoitti:Ei juu voi kyllä. Tohon vois verrata että "mistäs se paska koostuukaan, ruuasta ja juomasta".. Olipas paska juttu. Heh hehFullspeed kirjoitti:Ei taida se vesi muuttua hapeksi ja vedyksi vielä polttomoottorissa.![]()
![]()
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
rspete
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
Ja keula keveni älyttömästi motari nopeuksissa.jjs kirjoitti:Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Legendaariset uimaräpylät....
Pelti on nykyään is sierrassa.
Jäsen 623
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
On kyllä käynyt ittekkin mielessä noitten avoscooppien soveltuvuus kaatosateella ja räntäkelillä silloin kun auto seisoo paikallaan.
Äkkiä se turpo ainakin cossussa kuivuu tietenkin,mutta mites toisella puolella olevat laitteet.
En ole läheltä moisia scooppeja kattellut ,vai onko ne rivat käännetty jotenkin silleen,ettei vesi sada suoraan sisään.
Äkkiä se turpo ainakin cossussa kuivuu tietenkin,mutta mites toisella puolella olevat laitteet.
En ole läheltä moisia scooppeja kattellut ,vai onko ne rivat käännetty jotenkin silleen,ettei vesi sada suoraan sisään.
-
Sine
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin auki
Sitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Planet
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Näin on.Sine kirjoitti:RS Turbossa (S2) toisesta ritilästä on muistaakseni suora näköyhteys laturiin.nprteam kirjoitti:No ei noissa oo mun mielestä mitää muuta kun vain katsoo ettei, satavvesi tai sulavalumi valu suoraan sähkölaitteisiin(pääasiassa laturi ja sytty) ja tulpankoloihin.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
On ihan mitattuakin tietoa niiden scooppien toimivuudesta. Toimi.jjs kirjoitti:Epäilykseni on ettei niistä ole/ollut kuin haittaa; painavat ilmaa "kohtaan" jossa pitäisi olla alipaineJ kirjoitti:anna olla se konepelti paikallaan, ne scoopit on hienotrspete kirjoitti:Mulla entiset, vitun rumat scoopit, imi kaiken paskan mitä ilmassa oli konehuoneeseen.![]()
Onnex ei koskaan lentäny pikkulintuja 10 metriä lähempää ku ajelin motarilla.
edit: oikeaa antituninkia ne scoopit, eikös ne kumminkin viilentäny sitä pannuhuonetta tehokkaasti?
Legendaariset uimaräpylät....
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin aukiSitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Varsinaisestihan sitä ilmaa koitetaan poistaa sieltä konetilasta, ei ne ilmanpoisto aukot turhan takia cossussa ja rst:ssä ole lähempänä etureunaa ku takareunaa. Silloin aukot on alipaine alueella, ja konetilan tuuletus tehostuu. Konetilaan ilman ois tarkotus tulla lähinnä syylärin ym. coolerin läpi, ja aukot niiden edessä taas on ylipaine alueella. Sitä enemmän ilmaa pyrkii virtaamaan syylärisoolereiden läpi, mitä suurempi paine-ero niiden etu- ja takapuolien välille muodostuu. Sitten taas konepellin taka laita-alkaa olla painealueella, tuulilasin vaikutuksen takia. Sisäilmanotto on yleensä laitettu juurikin sen takia siihen konepellin/tuulilasin taitteeseen, koska silloin sisäilman tuuletus tehostuu ja toimii ajaessa myös ilman puhaltimen moottoria. Siinä mielessä konepellin takalaidan nosto ideana kusee. Ylipaineen eli tuulilasin jälkeen tulee taas alipainealue, kattoluukun kanssa sen huomaa helposti, ilma imeytyy ulos. Sama pätee sivuikkunoihin, suuremmissa nopuksissa saatta olla jo hankalaa laittaa ikkunaa kiinni, kun se ei halua mennä ylälaidan tiivisteeseen, vaan pyrkii alipaineen vaikutuksesta taittumaan ulospäin.
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes:
Noista lokinjätöskommenteista tuli vielä mieleen vanha totuus, että kaikkihan on paskaa...
...paitsi kusi. :smt105 :smt043
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes:
Noista lokinjätöskommenteista tuli vielä mieleen vanha totuus, että kaikkihan on paskaa...
...paitsi kusi. :smt105 :smt043
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Kyllä se vaimenee paraskin häly, kun sen paiskaa muutaman kerran katuun...siipicossu kirjoitti:Riippuu tietysti hälyttimestä saako sitä vaiennettua.jjs kirjoitti:Ja siipicossussa vasemmasta pääsee näppärästi vetämään piiiitkillä pihdeillä konepellin vaijerista pellin aukiSitten voi vaimentaa hälyttimen. Ai mistäkö tiedän... Olisi pitänyt olla ckollin natolankaviritys hälärin ympärillä.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tätä tarkoitin. Ei ole järkeä puskea konehuoneeseen ilmaa -> tehdä ylipainetta koska silloin ilma ei vaihdu kunnolla. Tarkoitus olisi saada jäähdyttimien läpi paljon ilmaa, ja jos niiden taakse johdetaan ilmaa "tulee seinä vastaan". Siksi epäilin noiden scooppien toimintaa tuossa RSpeten nykyisessä autossa. Varmasti lämpötila on scoopeilla alempana tuossa koneen päällä, mutta oleellisempi olisi jäähdyttimien kohdalla tapahtuva nopea virtaus -> lämpötilan lasku.Fullspeed kirjoitti:Varsinaisestihan sitä ilmaa koitetaan poistaa sieltä konetilasta, ei ne ilmanpoisto aukot turhan takia cossussa ja rst:ssä ole lähempänä etureunaa ku takareunaa. Silloin aukot on alipaine alueella, ja konetilan tuuletus tehostuu. Konetilaan ilman ois tarkotus tulla lähinnä syylärin ym. coolerin läpi, ja aukot niiden edessä taas on ylipaine alueella. Sitä enemmän ilmaa pyrkii virtaamaan syylärisoolereiden läpi, mitä suurempi paine-ero niiden etu- ja takapuolien välille muodostuu. Sitten taas konepellin taka laita-alkaa olla painealueella, tuulilasin vaikutuksen takia. Sisäilmanotto on yleensä laitettu juurikin sen takia siihen konepellin/tuulilasin taitteeseen, koska silloin sisäilman tuuletus tehostuu ja toimii ajaessa myös ilman puhaltimen moottoria. Siinä mielessä konepellin takalaidan nosto ideana kusee. Ylipaineen eli tuulilasin jälkeen tulee taas alipainealue, kattoluukun kanssa sen huomaa helposti, ilma imeytyy ulos. Sama pätee sivuikkunoihin, suuremmissa nopuksissa saatta olla jo hankalaa laittaa ikkunaa kiinni, kun se ei halua mennä ylälaidan tiivisteeseen, vaan pyrkii alipaineen vaikutuksesta taittumaan ulospäin.
Scoopilla taas pyritään "haukkaamaan" ilmaa (tehdään ylipainealue) , ja sehän on aukko joka on nostettu konepellin pinnasta enemmän tai vähemmän. Esimerkkeinä jenkkiautojen ram-air hässäkät kaasareille, juurikin se pajeron, ja vaikka wrx-imprezan scooppi välijäähdyttimille. Eli rohkesti ilman poisto aukkoa alipainealueelle konepeltiin ja moottorin ilmanotto jonnekin ylipainealueelle (pois ne vaparisuodattimet niistä turboista :smt076 ).
Sitten se vesiruiskuhässäkkä. Se vesi jatkaa lämmönsitomista varmaan vielä puristustahdissakin, ja siten nostaa nakutusrajaa, kai, emmätiiä, turbohärveleissähän siitä suurin hyöty on. Mutta happea se ei sinne tuo, vesi poistuu vetenä vielä palotapahtuman jälkeen, eikä siis osallistu siihen, kuten typpikään jota ilmassa on ~70%... :rolleyes:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
konepellin ilma ritilöitä asennetaan molemmin suunnin.
esim.
cossun ritilät ovat auki taaksepäin jolloin konepellin imu vetää moottori tilasta ilmaa mukaan ja jäähdytys syylärin läpi kasvaa.
pajero
ritilä (scooppi) on menosuuntaan mutta jos avaat konepellin niin syy löytyy.
moottorin päällä on välihäähdytin jonka ilma otetaan konepellin päältä eikä etu ritilän läpi.
etupellin taka reunan nostossa on yksi muistettava asia.
siitä kohdasta mistä hytin ilma otetaan ,tulisi estää ilman tulo konepellin alta nimittäin sieltä tulee myös moottorista vuotavat kaasut hyttiin.
esim.
cossun ritilät ovat auki taaksepäin jolloin konepellin imu vetää moottori tilasta ilmaa mukaan ja jäähdytys syylärin läpi kasvaa.
pajero
ritilä (scooppi) on menosuuntaan mutta jos avaat konepellin niin syy löytyy.
moottorin päällä on välihäähdytin jonka ilma otetaan konepellin päältä eikä etu ritilän läpi.
etupellin taka reunan nostossa on yksi muistettava asia.
siitä kohdasta mistä hytin ilma otetaan ,tulisi estää ilman tulo konepellin alta nimittäin sieltä tulee myös moottorista vuotavat kaasut hyttiin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Nsa
- Ylläpitäjä
Jatkan samaan aiheeseen kun oli niin hyvin juttua. Projektiautoon (Sierra pitkällä konepellillä) olen askartelemassa kuidusta peltiä ja mietin samalla toteuttaa lähinnä ulkonäöllisistä syistä hillityn scoopin. Tarkoitus olisi laskea konepellin keskiosaa hiukan alaspäin, joka jättäisi sisääntuloaukon konepellin keskivaiheille tai jopa hiukan edemmäksi. Samanlainen on mm. vanhemmissa 911 porcheissa (koko pellin mittainen ja liekö sisätilan tuuletusta varten vai puhtaasti ulkonäkösyy) ja uusissa toyota celicoissa (pellin etuosassa). Scoopin tarkoitus olisi toimia ilmanottona moottorille, mutta miten olisi paras estää veden pääsy moottoriin jos ollaan tekemässä suoraa ränniä scoopilta filsun kautta imusarjaan vai onko syytä tehdä scoopista ihan oikeasti pelkkä ulkonäöllinen seikka. Mietin, että jos filtterin työntää konehuoneeseen, ei se sielläkään kovin vilpoista saa ja jos sen puskurin eturitilän taakse laittaa, niin vettä se sielläkin imee. Auttaisiko jos konepellin etuosaan asentaisi "Cossu"-ritilän väärinpäin ja asentaisi filtterin umpion taakse kulmaukseen vai sotkeeko tämäkin konetilan paine-eroja?