Ruostevaurioiden korjaus topic

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Ruostevaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Su Elokuu 12. 18:52:40 2012

Löysin yhden ruoste topicin mutta siinä ei niinkään juteltu korjauksista vaan enemmänkin ruosteiden ilmaantumisesta mihinkäkin autoon ja auton paikkaan, siispä ajattelin tehdä uuden.
Itselläni ei ole kovinkaan montaa kertaa ruoste vaurioiden korjauksista, olisi kiva kuulla millä eri tavoin ihmiset niitä korjailee. ..varsinkin kun tähän on eri käytäntöjä ja itse en ole osannut kunnolla vielä tehdä paikkamaalauksia.

Aiemmat yritykseni eivät ole niinkään onnistuneet, ovat pian lähteneet uudestaan puskemaan maalin läpi. Tämänhetkinen yritys on vielä kesken tätä kirjoittaessa, mutta tälläkin kertaa poistin maalit ja enimmät pintaruosteet pois ikkunantiivisteen alueelta ja puhalsin roskat pois. Tällä kertaa pistin alle noveroxia, ja sitten vasta laittamassa ruosteenestomaalia Zinc 182. (Aiemmin laitoin suoraan pohjalle, ei itsellä kestänyt ensimmäistäkään talvea kokonaan)

Sattumalta löysin tuolta rappusten alta varastosta tikkurilan peltikattoihin tarkoitettua panssarimaalia, "Aktiivista ruosteenestopigmenttiä sisältävä alkydimaali sinkittyjen pintojen sekä alumiini- ja teräspintojen maalaukseen ulkona. Käyttökohteet: Peltikatot, vesikourut, syöksytorvet, suojapellit, kaiteet sekä teräsrakenteet".
Voikohan tuolla panssarimaalilla maalata auton pohjat, jahka ensin puhdistaisi pinnat? Ja sen jälkeen mielikuvissani laittaisin päälle jotain massaa, Zinc 182:n purkissa suositellaan bitumimaalia, ehkä sitä sitten.

Tähän voisi varmaan kerätä muiden (omia) onnistuineita sekä ehkä huonommin onnistuneita ruosteiden poisto ja korjaustöitä :)

Kiitoksia kaikilla jo valmiiksi. 8)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja henu » Su Elokuu 12. 19:16:59 2012

MikkoJayEm kirjoitti:ja enimmät pintaruosteet pois
Jos sinne jää ruostetta yhtään ni varmasti puskee läpi ajan kanssa.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Elokuu 12. 19:25:40 2012

Saman olen huomannut omissa "testeissäni". Jos pohjalle jää yhtään mitään tai oikoo yhtään, niin seuraavana keväänä on uudestaan ruoste puskenut läpi.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Su Elokuu 12. 21:06:14 2012

henu kirjoitti:Jos sinne jää ruostetta yhtään ni varmasti puskee läpi ajan kanssa.
Sine kirjoitti:Saman olen huomannut omissa "testeissäni". Jos pohjalle jää yhtään mitään tai oikoo yhtään, niin seuraavana keväänä on uudestaan ruoste puskenut läpi.
Juujuu.. Rälläkän lamelerilla olen vetänyt ja ei sitä ollenkaan kiiltäväksi voi saada, olen ottanut sen mitä rälläkän kanssa ropisee irti ja sitten dremelin kanssa käynnyt kevyesti jokakohdasta läpite. Tuulilasi pitäs ottaa irti että saisi parhaiten käsiteltyä mutta tarkoituksenani on vain elvytellä sinne asti että oikeasti tuulilasinvaihto olisi tarpeen, ku niin kallis paukku tuo lasinvaihto..
Jos yhtään ei saa olla ruskeaa peltiä ni sit se pitänee joskus vetää uutta peltiä kiinni :roll: :?
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Elokuu 13. 6:30:44 2012

Jos ei ole reikää niin hiekkapuhallus, fosforihappoa sisältävä pohjamaali, pintavärin vaatima pohjaväri, pintaväri ja lakka jos metalliväri.
Jos reikä niin tarpeeksi iso pala pois että kaikki ruosteet lähtee, sit sama homma ja maalia MOLEMMILLE puolille, sisäpuolelle mielellään vielä koteloöljy.
Monet jättää sisäpuolen maalaamatta ja vuoden-parin päästä saa hitsata vielä isomman palan samaan kohtaan, riippuen kuin paksulti kittiä ja maalia on että missä vaiheessa rupee näkymään.
Periaatteessa vaikka vähän jäisikin ruostetta mutta jos sen saa koteloitua kunnolla maalin kanssa niin se pysähtyy tai ainakin hidastuu kun ei pääse kosteuden kanssa tekemisiin.

Lamellilaikka ei ole paras työkalu putsaamiseen koska syö myös peltiä ja ruoste tahtoo olla yleensä kuopassa niin laikka ei yletä sinne.
Teräsharjalaikka on mun mielestä paras vaihtoehto jos jostain syystä hiekkapuhallus ei käy, ei syö juurikaan peltiä mutta ruoste lähtee melko hyvin, lisäksi puree maaliin ja pakkeliin pirun hyvin.

Tämä ei siis mikään ainut oikea tapa vaan se millä itse teen omat autot.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Atron-
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Kesäkuu 21. 18:55:34 2010

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja Atron- » Ti Syyskuu 11. 18:41:44 2012

Tähän vielä että noi motoneteistä sun muualta saatavat sinkki- ynnä muut sellaiset "ruosteenestopohjamaalit" ovat oman kokemuksen mukaan käytännössä ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos joutuu paikan tekemään tai muuten vaan tulee maalattavaa paljaalle pellille, ei kannata noilla halvoilla spraypurkeilla suihkia. Jos siis paikkauksen ulkonäöllä ja kestävyydellä on jotain väliä. Automaalikaupoista saatavat siellä sävytetyt ja purkitetut sprayt on huomattavasti parempi vaihtoehto jos ruiskua ei ole käytössä. Toisaalta huonollakin kompuralla ja halvalla ruiskulla voi saada ihan kohtuullista jälkeä aikaan ja noille löytyy varmasti käyttöä jatkossakin.

Tuo molemmilta puolilta maalaus on kyllä jossain tapauksissa hieman mahdotonta, esim. joku helmakotelo yms umpinaiset paikat. Jos ensin hitsaa paikan kiinni niin millä maalaat enää toiselta puolelta? Ja ennen hitsausta maalaus menee vähän hukkaan :wink: . Itse oon noihin vedelly pikku reiästä vaan jotain kotelosuojaa ynnä muita mömmöjä sokkona 360' suuttimella ja sitte reikä umpeen. Lokareihin ja oviin sun muihin mihin pääsee takapuolelle käsiksi niin ehdottomasti kyllä maalaus myös sinne niinkuin jo mainittiin..

lisäys: Niin siis onhan noi sinkkimaalit ja vastaavat tietysti tyhjää parempi ja on niilläkin käyttökohteensa. Esimerkiksi ite oon käyttäny sellasissa tilanteissa jos joutuu jostain syystä jättämään jonkun paikkausoperaation kesken tai vaikka ruostekohtaan joka odottelee paikkausta. Kyllähän se vähän hidastaa sitä ruostumista, joten vähemmän hommaa edessä sitten kun jatkaa siitä. Tosin ne sinkkimaalit joutuu vielä poistamaan kunnolla jos aikoo maalata kohdan ns. oikeilla automaaleilla. Ne kun tuppaa reagoimaan ikävästi noiden spraymaalien kanssa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ruoste vaurioiden korjaus topic

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 11. 20:20:36 2012

Atron- kirjoitti:Tuo molemmilta puolilta maalaus on kyllä jossain tapauksissa hieman mahdotonta, esim. joku helmakotelo yms umpinaiset paikat. Jos ensin hitsaa paikan kiinni niin millä maalaat enää toiselta puolelta? Ja ennen hitsausta maalaus menee vähän hukkaan :wink: . Itse oon noihin vedelly pikku reiästä vaan jotain kotelosuojaa ynnä muita mömmöjä sokkona 360' suuttimella ja sitte reikä umpeen. Lokareihin ja oviin sun muihin mihin pääsee takapuolelle käsiksi niin ehdottomasti kyllä maalaus myös sinne niinkuin jo mainittiin..
Koteloöljylle tarkoitetulla ruiskulla jossa pitkä letku, ja ohentaa maalia tarpeeksi että menee joka paikkaan.
Jos ei ole mitään reikää niin poraa sellaisen jo ennen mitään maalaamista ja sit lopuksi sikamassalla liimaa kumitulpan jos on sellaisessa paikassa että vesi pääsee reiästä.
Helmakoteloissa on usein verhoilun alla isot reiät mista saa letkun läpi.
Itse olen vielä porannut alapuolelle kunnon poistoreiät että vesi pääsee pois, paikasta riippuen 3-5mm.
Noista spray-maaleista sen verran että niillä ei saa tarpeeks paksua kalvoa että tulis hyvä, joutuu niin monta purkkia vetämään että tulee halvemmaksi ostaa litratavarana.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin