Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Kinsky » To Syyskuu 1. 9:12:17 2005

Tekniikkaa lipuen...

Työkaveri kävi eilen Vammalan Ford-liikkeessä, tarkoituksenaan etsiä emännälleen uutta kulkinetta...

Siinä hetken automyyjän kanssa jutellessaan, automyyjä väitti että ilmastoinnin käyttö laskisi Foordeissa 17hevosvoimaa.

Ei toihan ny voi pitää paikkansa, vai voiko?? Se ny on tiedossa, että kulutus nousee 100km 0,5-1.0litraa, mutta tehojen väheneminen noinki paljon?? ..ja vielä merkki-liikkeessä.

speedi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja speedi » To Syyskuu 1. 9:40:30 2005

Sanoohan ne että pikkuautoissa kun lyö ilmastoinnin päälle, tuntuu tehohävikki samantien. Siis joissain alle sataheppasissa, en tiedä isommissa... ei ainakaan tutun S80:ssä tuntunu eroa oli päällä tai ei. Tiedä fordeista sitte, omassa ei semmosta ylellisyyttä ole :D

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 1. 9:51:01 2005

Kyllä sen huomaa tos alitehosessa mopossa kun laittaa kompuran päälle, joten kyllä se joitankin heppoja vaikuttaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 1. 9:51:38 2005

eräällä tehokkaalla autolla ajaessa 180km tunnissa tuntui pienenä nykäyksenä kun ilmastoinnin kompura lähti päälle.ja kaasua joutui painamaan enemmän että vauhti pysyi samana eli kyllä se tehoa ottaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Syyskuu 1. 10:35:07 2005

Jonkun 10 hv voisin hyvinkin uskoa. Viime syksynä ajeltiin Kreikassa Suzuki Wagon R+ -merkkisellä voimanpesällä (0.9L 3-pyttyinen ja ilmastointi). Vuoristossa sai kättä pitää napilla jatkuvasti, isommissa nousuissa pois ja tasaisella päälle, kaasu koko ajan pohjassa) :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » To Syyskuu 1. 10:46:37 2005

Audeissa kompura kytkeytyy pois päältä kun lappu on lattiassa. Että ei se täyskaasulla vaikuta mitään. Ja vaikka 17 hevosta menisikin niin ko. varusteesta en kyllä luovu käyttöautossa.

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » To Syyskuu 1. 10:48:53 2005

Käsittääkseni Fordin kanta on jotta 7 hevosvoimaa haukkaa kompura päällä ollessaan :shock:
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Syyskuu 1. 10:52:00 2005

Kyllä itellä kans sama tieto. Oli vielä niin että ennen meni joku 12hp mutta sitten piti kylmäaineet tms vaihtaa johki ekoversioihin ni hävikki nous 17hp. Ja täysin uskottavaa, sillä sen verta tehokkaasti se sitä ilmaa sitte jäähdyttääki...
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Syyskuu 1. 11:10:44 2005

Juu, kyllä se ihan tuntuu ajossa.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 1. 11:20:43 2005

andeRS kirjoitti:Audeissa kompura kytkeytyy pois päältä kun lappu on lattiassa. Että ei se täyskaasulla vaikuta mitään. Ja vaikka 17 hevosta menisikin niin ko. varusteesta en kyllä luovu käyttöautossa.
En luopuis kanssa, kyllä se mulkosilmässäkin täyskaasulla irtoaa, mutta osakaasulla huomaa vaikutuksen.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » To Syyskuu 1. 13:19:24 2005

7-8 hevosvoimasta yleensä puhutaan.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Syyskuu 1. 13:52:28 2005

HannuR kirjoitti:7-8 hevosvoimasta yleensä puhutaan.
eikai :shock: no on teillä häviöt...mun käyttökotteroissa se on tasan 2hp eikä herkkä perseeni huomaa eroa kiihdytti lappu lattiassa tai ei.
S a a b & F o r d

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Syyskuu 1. 17:45:20 2005

Eikös sen pitäs myös jossain 150 nopeudessa kytkeytyä pois päältä niinkuin tehostimenkin.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Syyskuu 1. 17:50:33 2005

Tähtisilmä kirjoitti:
HannuR kirjoitti:7-8 hevosvoimasta yleensä puhutaan.
eikai :shock: no on teillä häviöt...mun käyttökotteroissa se on tasan 2hp eikä herkkä perseeni huomaa eroa kiihdytti lappu lattiassa tai ei.
Mut jos sieltä tuleekin vaan haaleeta eikä kylmää :wink: ei vaan, eiköhän noi kompuratkin ole kehittynyt. Varmaan kaikissa nykyaikaisissa moottoreissa jotenkin kompura otetaan pois kun kiihdytellään, niin kuin jo mainittiin EEC-IV ja EEC-V malleissa kun lappu on pohjassa

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » To Syyskuu 1. 17:55:31 2005

Jenkkivehkeitä on mitattu n.8 hepan häviöitä ja se on isoista koneista. Vai kai heillä on kompuratkin isoja.
Uusissa ilmastointi laitteissa on on kuulemma joku puolipaine kompressori jolloin teho hävikkiä ei juuri huomaa.. Tiedä sitten
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » To Syyskuu 1. 17:57:54 2005

Silloin kun olin Fordilla töissä, niin kävipä asiakkaat korjaamolla asti kitisemässä kun 2.0 Mondeo tai Focus nykii moottoritienopeuksissakin kun on ilmastointi päällä.

Omassa autossa en ole moista ilmiötä huomannut. Mahtanee johtua riittävästä voimasta :twisted:
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Syyskuu 1. 18:09:11 2005

Kyllä se persauksessa tuntuu että tehoa uupuu kun ilmastointi on päällä :( Toisaalta en vaihtais pois tota luxusta :lol:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Syyskuu 1. 18:57:03 2005

Juu kyllä sen huomaa, äipän 1.6 carina e:ssä (?105hv?) kun ilmastoinnin nappaa päälle niin tuntuu hyytyvän ihan käsiin, että jos heittäisi veikkauksen niin kyllä se sinne 15-20hv väliin tuntuisi menevän silloin kun kompura hyrrää

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » To Syyskuu 1. 20:39:43 2005

Kyllä tossa Nissanissa tuntuu ainakin ihan selvästi, kun sen napsauttaa päälle. Persdyno kertoo sen vievän n.10-20hp, hyytyy sen verran miehekkäästi. Ilmastointi pois, niin kaikki 84hevosta ovat taas täydessä laukassa ja maisemat vilisevät silmissä.

JPoulu
Viestit: 191
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 18:50:55 2003
Paikkakunta: Kokkola-(Oulu)

Viesti Kirjoittaja JPoulu » To Syyskuu 1. 21:48:33 2005

Kyllähän tuo vaikuttaa kun ilmastointi on päällä, tasasella kiihytyksellä Focus nyki ennen, muttei enään..
#507

Fixari
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Heinäkuu 27. 22:16:04 2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fixari » To Syyskuu 1. 21:58:25 2005

Edellinen auto oli Puma,sen hernemoottorin tehoista tuntui lähtevän vähintään puolet,kun kompura käynnistyi. Sammui sitten lukuisia kertoja liikennevaloihin,kun kompura käynnistyi samaan aikaan kytkimen noston kanssa. Focuksessa ei huomaa mitään eroa,on ilmastointi päällä tai ei.
Focus RS

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 1. 22:20:43 2005

Kyllähän se vei aika paljon tehoa, kun otti ilmastoinnin kennon pois ja laittoi tilalle välijäähdyttimen niin eron kyllä huomasi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Pe Syyskuu 2. 7:21:16 2005

Frendillä oli joskus ford Ka ni siinä ainaki huomas niin selvästi ku pisti ilmastoinnin päälle.. tökkäs "meno" samantie :lol:
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Pe Syyskuu 2. 8:19:29 2005

Kyllä ainakin 1.5i civicissä kun heitti ilmastoinnin päälle, niin luuli heti että tuliko tähän joku vika ku hyyty tällättiis? Ja siinäkin 90hv.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Maddog
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 11:13:45 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Maddog » Pe Syyskuu 2. 10:48:48 2005

Vuoden verran oli -89 Probe 2.2:lla koneella!
Eipä siinä ainaskaan huomannu oliko ilmastointi päällä tahi ei...
...muutakuin kulutuksessa :x

Nykyisissä ropposissa ei moista luxusta... seksikästä luxusta ole!
Jos ei tuota cabriota lasketa ilmastoiduksi :wink:

Porukoilla tosin tällä hetkellä uuden karhee Sitikan CeeViitonen ja siinä
jonkin verran jo tuntuu kun autom.ilmast hyrrää päällä.
Tosin muutenkin yks piste kasin koneella joten eipä tykki muutenkaan :lol:
Ford Escort Xr3i cabrio -89
Ford Mondeo Wagon TDCi -09
+ PSA ja VAG tuotteita

http://www.bestman.fi - Juhlakuljetuspalveluita

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Syyskuu 3. 12:26:24 2005

cossuesco kirjoitti: Varmaan kaikissa nykyaikaisissa moottoreissa jotenkin kompura otetaan pois kun kiihdytellään, niin kuin jo mainittiin EEC-IV ja EEC-V malleissa kun lappu on pohjassa
Jaahas... tarvitsee testata, onko asia noin :?

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » La Syyskuu 3. 13:16:04 2005

No ilmastointi nyt on yksi moottoria rasittava tekijä, joka jonkun verran verottaa koneen tehoja. Esim Ka:n ilmastoidut mallit vievät enemmän polttoainetta tämä on jo esitteessä kerrottu. Viehän laturikin koneen tehoja silti en kumpaakaan vaihtaisi pois. Ja ilmstoinnissa on se kytkin jolla saa takaisin ne kaivatut hevoset.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Syyskuu 3. 14:00:21 2005

Pieniä ovat teho häviöt pikkuautoissa.Muistelisin että Scanialla oli puhetta kun kompura/ilmastointi/flektin visko ovat yhtä aikaa "päällä" niin tuohon menisi liki 70hv hihnojen kautta hukkan kampuralta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Syyskuu 3. 14:50:47 2005

L8 Cossu ECUssa on kanssa karva, joka kytkee ilmastoinnin pois lämä tiskissä.
Ei varmasti missään auton toimivassa kompurassa ottoteho ole n. 15kW eli 20hv, isoimmissa maalämpöpumpuissakin kompuran ottoteho on alle 10kW.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Syyskuu 3. 14:54:51 2005

Olisi 80e ylimääräistä tätä hommaa verten niin kävisin dynossa katsomassa mitä se oikeasti vaikuttaa :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » La Syyskuu 3. 22:49:03 2005

Jos homman ihan vain laskee, niin jotta jäähdytysteho olisi jotakin järkevää, kuten vaikka 5kW, kuluu tehoa kaavan hp x 0.7457 = kW eli 6,7Hp. Siihen kompuran ja käyttövoiman siirron häviöt päälle liikutaan hyvinkin reilun 10 hevosvoiman tienoilla.

Toisen vastaavan haukkaa sitten ohjaustehostin :wink:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Syyskuu 4. 13:03:15 2005

5kW jäähdytysteholla jäähdytetään joku 200m2 omakotitalo, tuskin autosta tuollaisia tehoja löytyy ei varmaan edes 2kw. 2kW jäähdytystehoon tarvitaan varmaan 5kW pyöritystehoa, kun häviöt otetaan mukaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Ma Syyskuu 5. 0:30:45 2005

Lexus käyttää kyllä aika tehokkaita kompuroita isoimmissa malleissaan. Muistelisin että ottoteho oli 10 kilowatin luokkaa jossain mallissa.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Syyskuu 5. 2:26:24 2005

SLEI kirjoitti:5kW jäähdytysteholla jäähdytetään joku 200m2 omakotitalo, tuskin autosta tuollaisia tehoja löytyy ei varmaan edes 2kw. 2kW jäähdytystehoon tarvitaan varmaan 5kW pyöritystehoa, kun häviöt otetaan mukaan.
Meillä on tallilla about 5kw kompura ja se ei sitte jäähdytä sitä tallia melkee mitenkään. :roll:
Ja pinta-alaa ei oo ku n.40 neliötä tms. Ja se sentään koittaa jäähdyttää vain huoneen ilmaa. kun autossa monasti jäähdytetään kokoajan tuoretta ulkoilmaa. Joten sanoisin että ovatten yli 5kw kompuroita autoissa.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

-Japé-
Viestit: 42
Liittynyt: Su Lokakuu 22. 15:53:15 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja -Japé- » Ma Heinäkuu 27. 10:28:05 2009

Fixari kirjoitti:Edellinen auto oli Puma,sen hernemoottorin tehoista tuntui lähtevän vähintään puolet,kun kompura käynnistyi. Sammui sitten lukuisia kertoja liikennevaloihin,kun kompura käynnistyi samaan aikaan kytkimen noston kanssa.
Ihan samantapaisia kokemuksia itsellä ilmastoinnin vaikutuksesta Pumaan.
ex: Escort MK1 Mexico r.F
Puma 1,7
http://www.pumapeople.com

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Heinäkuu 27. 18:36:15 2009

Mä oon taas kuullut,että ilmastointi hotkaisis 20% moottoritehosta. Entiedä,mutta sen tiedän että ku omasta ottaa ilmastoinin poispäältä se kulkee paaaaljon paremmin esim radalla.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Heinäkuu 27. 23:21:31 2009

Hevosista en tiedä, mutta varttimaililla aika häviö oli ~0.8s , kun unohdin Eskossa sen päälle, tosin ei kytkeytynyt pois päältäkään täyskaasulla oman virityksen johdosta.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

wemi
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja wemi » To Heinäkuu 30. 19:46:05 2009

-Japé- kirjoitti:
Fixari kirjoitti:Edellinen auto oli Puma,sen hernemoottorin tehoista tuntui lähtevän vähintään puolet,kun kompura käynnistyi. Sammui sitten lukuisia kertoja liikennevaloihin,kun kompura käynnistyi samaan aikaan kytkimen noston kanssa.
Ihan samantapaisia kokemuksia itsellä ilmastoinnin vaikutuksesta Pumaan.
Jännä homma. Ite kun muutaman vuoden ajelin satunnaisesti äiteen Pumalla, niin en muista kyllä, että oisin huomannu minkäänlaista eroo tehoissa..

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Heinäkuu 30. 23:25:45 2009

1.8 escortissa ilmastoinnin kytkeytymisen kyllä huomaa selkeästi kuin myös poiskytkeytymisen. Tuskin ihan parin hv:n tehonhukan huomaisi noin selkeästi. :?:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Heinäkuu 31. 0:04:53 2009

Tehoo vie, mutta ei sitä tarvii käytää jos siit on kii, oma valinta. Omas portteris kulutus nousee n. 0.4l satkul ku o päällä et jotain se imasee kyl.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Mankka » La Elokuu 1. 12:47:33 2009

Omissa käyttöautoissani en ole koskaan huomannut ilmastoinnin vaikuttavan kiihtyvyyteen tai moottorin räväkkyyteen. Ilmastoinnin viemää lisäkulutusta en edes ajattele.

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Rielo » Ma Elokuu 3. 10:18:18 2009

no joo veekuus mondeo, niin se ny kulkee ja kulutta samalla tavalla oli ac päällä tai pois. Siis normi ajossa. Mutta on onhan nää ihan hirveitä tehosyöppöjä. Paras on tämä intin xa-203, ac haukkaa tehoa muistaakseni 30kw. Kai patria on ottanu aavikko olosuhteetkin huomioon.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 3. 20:46:32 2009

Karmann kirjoitti:Tehoo vie, mutta ei sitä tarvii käytää jos siit on kii, oma valinta. Omas portteris kulutus nousee n. 0.4l satkul ku o päällä et jotain se imasee kyl.
Meillä kans huomasin rouvan 1.8 diesel focuksessa A/C:n nostavan kulutusta noin 0,5l / 100 km

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja janister » Ke Elokuu 12. 21:36:32 2009

Olen mitannut penkissä(Volvon 5 syl) 15Hv häviön...

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ke Elokuu 12. 22:35:31 2009

janister kirjoitti:Olen mitannut penkissä(Volvon 5 syl) 15Hv häviön...
Ne tärkeet 15heppaa :wink:

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re:

Viesti Kirjoittaja Tekno » To Elokuu 13. 1:43:42 2009

Sine kirjoitti:
cossuesco kirjoitti: Varmaan kaikissa nykyaikaisissa moottoreissa jotenkin kompura otetaan pois kun kiihdytellään, niin kuin jo mainittiin EEC-IV ja EEC-V malleissa kun lappu on pohjassa
Jaahas... tarvitsee testata, onko asia noin :?
No ei tuota tarvi ees testata, jos kaivaa esille tiedot että mikä sulake vastaa mitäkin... mm. omassa autossa (EEC-V systeemillä) on WOT eli "Wide open throttle" rele joka avaa ilmastoinnin virtapiirin kun kaasu polkastaan pohjaan.

"Next in circuit is the Wide Open Throttle Relay (WOT), this relay is located in the Auxiliary Fuse box Relay R24 and is energised via the PCM when it detects full throttle. When full throttle is detected the WOT is activated switching off the compressor and allowing maximum engine power to the drive chain."
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Elokuu 16. 14:28:22 2009

Jeremy Clarkson sanoi äsken MTV3 MAX top gear lähetyksessä,että ilmastointi vaikuttaa 10% Moottoritehoon.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Elokuu 16. 14:34:59 2009

RsTuning kirjoitti:Jeremy Clarkson sanoi äsken MTV3 MAX top gear lähetyksessä,että ilmastointi vaikuttaa 10% Moottoritehoon.
Tuskin se ihan 10%. Mutta vaikuttaa nyt kuitenkin.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Elokuu 17. 11:00:02 2009

focus ei tunnu menevän mihinkään ilmastointi päällä, menee se nyt johonkin mut vaikuttaa ja eron huomaa helposti.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Ilmastoinin vaikutus auton tehoon??

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Elokuu 17. 16:09:12 2009

Rahtinalle kirjoitti:focus ei tunnu menevän mihinkään ilmastointi päällä, menee se nyt johonkin mut vaikuttaa ja eron huomaa helposti.
Samoilla linjoilla olen,näkee hyvin hetkellisestä kulutuksesta ku nappaa ilmastoinnin pois ni vähenee syönti n.1L/100km ja vetoja tulee aivan erilailla tulille.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Vastaa Viestiin