Kyllä se oli mennyttä. Tietysti olen kuullut huhuja, että jopa alustanumeroita olis vaihdeltu autoista, mutta semmonen puuhahan on niin laitonta, että oikein kauhistuttaa.
Se on romutodistuksen kirjoittajan kannalta aika riskialtista, jos tollasia romupapereilla olevia koreja putkahtelee esiin kokonaisena jostain...
Mutta käytännössähän toi kuitenkin tarkottaa joko sitä, että asiaa hoitanut romutustodistuksen kirjoittaja on menetellyt väärin, tai sitten auto on varastettu jostakin romulaanilta, missä se on ollut sulatukseen matkalla. Veikkaanpa, että myös varkaustapauksessa romuliikkeen kärsimät vahingot vaan lisääntyy, mikäli varastettu tavara joskus jostakin löytyy. Jos tavara jää kateisiin, niin menetetään vain metallin hinta, mutta mikäli se sitten kuitenkin löytyy, niin ei siitä välttämättä ole enää juuri mitään kierrätykseen myytävää jäljellä. Lisäksi menee vaan aikaa hukkaan, kun asiaa joudutaan viranomaisten mieliksi siellä ihmettelemään ja pöyhimään, auto tai sen jämät noutamaan sieltä jostakin ja aina jää joku merkintä johonkin rekisteriin.
Eli kaikille parempi kun annetaan niitten jo romutettujen autojen olla siellä missä niitten kuuluukin ja puretaan ne tarvittavat kamat niistä irti jo ennen kun niitä ruhoja annetaan romuun. Sitä ei toistaiseksi ole kukaan vielä kieltänyt. Tai oikeastaan on, mutta vielä onnistuu esim. moottorin muutoskatsastaminen. Vaikka moottori oliskin peräisin suoraan, ilman viralliselta haisevia välikäsiä, siitä naapurin einarin mossesta, minkä se romutti jo vuosi sitten.