Maalausta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Maalausta
Ikuisuuspäänvaiva minulla: MK2 Mondeon osien maalaus ruiskulla.
Kokonaisia osia maalattavana: Etupuskuri, takapuskuri, hantin ovi, spoileri, konepelti.
Ajattelin jos sitä koittaisin kukkarosta repiä sen verta rahaa että jos vaikka yksi kerrallaan hommaisin maalausaineita, jotta tulisi joskus hommattua kaikki tarvittavat kasaan..
Etupuskuri ja takapuskuri ovat liukkaalla pohjamaalilla eli ilmeisesti täytyy vain karhentaa, etupuskuri saaattaa vaatia lisää pohjamaalia koska on ollut vuoden ajossa pohjamaalineen. Muut osat ovat vääränvärisiä, riittääkö niissä pelkkä mataksi hiominen ja uusi väri vai kannattaako pohjaväri vetää väliin?
Ja se tärkein kysymys paljonkohan arviolta noihin kannattaa ostaa aineita? Pohjaväriä, auton väriä, lakkaa, kovetetta.. Ohenteet saatan saada firman piikkiin, mutta siitä ei aina ole varmaa onko se mineraalitärpättiä vaiko ihan priimaa ohennetta. (Jos oikein ymmärsin maalarin puheista niin kutakuinkin samaa tavaraa mutta ohenne on vielä puhtaampaa, joskus voi olla että mineraalitärpätti ei ole tarpeeksi puhdasta)
Kokonaisia osia maalattavana: Etupuskuri, takapuskuri, hantin ovi, spoileri, konepelti.
Ajattelin jos sitä koittaisin kukkarosta repiä sen verta rahaa että jos vaikka yksi kerrallaan hommaisin maalausaineita, jotta tulisi joskus hommattua kaikki tarvittavat kasaan..
Etupuskuri ja takapuskuri ovat liukkaalla pohjamaalilla eli ilmeisesti täytyy vain karhentaa, etupuskuri saaattaa vaatia lisää pohjamaalia koska on ollut vuoden ajossa pohjamaalineen. Muut osat ovat vääränvärisiä, riittääkö niissä pelkkä mataksi hiominen ja uusi väri vai kannattaako pohjaväri vetää väliin?
Ja se tärkein kysymys paljonkohan arviolta noihin kannattaa ostaa aineita? Pohjaväriä, auton väriä, lakkaa, kovetetta.. Ohenteet saatan saada firman piikkiin, mutta siitä ei aina ole varmaa onko se mineraalitärpättiä vaiko ihan priimaa ohennetta. (Jos oikein ymmärsin maalarin puheista niin kutakuinkin samaa tavaraa mutta ohenne on vielä puhtaampaa, joskus voi olla että mineraalitärpätti ei ole tarpeeksi puhdasta)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
Re: Maalausta
Minä kun ostin sierraan maalit niin tuli maksamaan 350 euroa.
Sisälsi: hionta värin, maalit,ohenteet molempiin väreihin,kovetteet ja muutaman paperin.
Eli ei ne loppu peleis kauheita maksa jos ite pystyy maalaileen tai kaveri vetäsee maalit päälle.
Stirwellistä ostin kaikki.
Ja kyl ainaki siel neuvo paljonko noin menee kaikkia.
-Pete-
Sisälsi: hionta värin, maalit,ohenteet molempiin väreihin,kovetteet ja muutaman paperin.
Eli ei ne loppu peleis kauheita maksa jos ite pystyy maalaileen tai kaveri vetäsee maalit päälle.
Stirwellistä ostin kaikki.
Ja kyl ainaki siel neuvo paljonko noin menee kaikkia.
-Pete-
Jäsen 623
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
- Paikkakunta: turku
Re: Maalausta
eikös se sit kannattaisi vetästä koko auto ylitte kun tahtoo vaan noi osittais maalaukset aina näkymään
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 291
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
Re: Maalausta
Ei selviä onko "metalliväri(massa/2kerros)väri" jos 2ker. niin nykyään vesivärejä, muttei saa kuitenkaan ohentaa kraanavedellä, useimpia lakkoja ei tarvitse ohentaa tänä päivänä.
Ainakin DuPont ja spies hecker 2ker.masssa valmis ruiskutettavaksi (ei ohenneta), eli ei kannata ostaa varastoon.Kovettajat sama juttu, ottaa ilman kosteutta ekan avauksen jälkeen.
Suosittelen käyttämään maali toimittajan ohenteita.
Pelkän mattauksen pitäisi riittää pohjaksi.
Jos on vesiväri, ei voi vetää märkää märälle, massan on kuivuttava oikeesti tai lakka irtoo.
Hyvä sävyttäjä/maalimyyjä löytää 90% sävyn kohdalleen, pelkkä värinumero kertoo lähtökohdan( samalla numerolla voi olla useita sävyjä mm,eräs punainen 14 eri sävyä)
Väri määrästä/hinta, riippuu taas onko 1 vai 2 kerros,maali myyjä osaa kertoa myös tavaransa menekin, karkeesti litra saattaa just riittää.
Ainakin DuPont ja spies hecker 2ker.masssa valmis ruiskutettavaksi (ei ohenneta), eli ei kannata ostaa varastoon.Kovettajat sama juttu, ottaa ilman kosteutta ekan avauksen jälkeen.
Suosittelen käyttämään maali toimittajan ohenteita.
Pelkän mattauksen pitäisi riittää pohjaksi.
Jos on vesiväri, ei voi vetää märkää märälle, massan on kuivuttava oikeesti tai lakka irtoo.
Hyvä sävyttäjä/maalimyyjä löytää 90% sävyn kohdalleen, pelkkä värinumero kertoo lähtökohdan( samalla numerolla voi olla useita sävyjä mm,eräs punainen 14 eri sävyä)
Väri määrästä/hinta, riippuu taas onko 1 vai 2 kerros,maali myyjä osaa kertoa myös tavaransa menekin, karkeesti litra saattaa just riittää.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Maalausta
Kyllä se melkeen on se ja sama kenen vesimassaa on niin ei kannata ohentaa...Pinnan saa vaan tasaseks (ei pilveilyä/ harvaa) niin lakalla tulee kiilto. Ja jos ei ole uunitusmahdollisuutta niin kostealla kelillä ei kannata edes aloittaa maalaamista. Ei mene kuin hermot...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349
#1349
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010
Re: Maalausta
Itse en ole koskaan maalannut ja se vaatisi paremmat tilat mitä meillä töissä on, koska töihin ei koko autoa voi viedä, käsin kannettavia osia kyllä mahtuu.lars kirjoitti:eikös se sit kannattaisi vetästä koko auto ylitte kun tahtoo vaan noi osittais maalaukset aina näkymään
Kyselin paikalliselta joskus mitä koko auton ylitsemaalaus mahtaisi maksaa niin heitti arviolta 2000-4000euroa, eli kutakuinkin koko auton arvon. ..Noilla hinnoilla halvemmaksi tulee myydä auto ja ostaa uusi.
Ja en sitten tiedä innostuisiko kukaan edes koko autoa maalaamaan kun on sen verta iso homma.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Maalausta
Itelle tarttis löytää kans joku maalari (kohtuu hintainen, eikä sellanen ylihintainen perus vikisijä), kun itellä ei oo kokemusta, välineitä, eikä minkään sortin tiloja jossa moista sotkemista vois harjoittaa...
Monesti on hyviäkin autoja joutunut hävittämään purkamalla tai pilkkahintaan myymällä, kun ei oo löytyny järkihintaista maalaria...
Jos joku tietää hyviä (hinta/laatu ok.) maalareita tai maalaamoita tääl pohjanmaalla päin, niin otan vinkkejä mieluusti vastaan?
Monesti on hyviäkin autoja joutunut hävittämään purkamalla tai pilkkahintaan myymällä, kun ei oo löytyny järkihintaista maalaria...
Jos joku tietää hyviä (hinta/laatu ok.) maalareita tai maalaamoita tääl pohjanmaalla päin, niin otan vinkkejä mieluusti vastaan?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009
Re: Maalausta
Muutama auto maalattu omassa tallissa mutta ei siitä ikinä mikään näyttely tasonen tule.Vaatii aina uunin tai ainakin hyvän imurin.Viime kesänä maalattiin spies heckerillä tuo allekirjoituksen cossu,valkonen diamond white nii siitä tuli ihan siedettävä.Spies heckerillä tuli sävyn mukana lakka,eli lakkaa ei tarvittu.Tosin pohjiin meni pari päivää kun kompura työnsi vettä hieontamaaliin niin tuli aika kivasti hiottavaa.Joskus oltiin tuota tuning focusta maalaamassa nykyisillä vesivärillä Seinäjoen vauhtiajoihin niin viimesenä iltana toinen kylki meni vituiksi kun tuli kiire.Ja nuo vesivärit ei anna mitään anteeksi,eli pohjat kannattaa tehdä viimesen päälle..
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Maalausta
Ja sehän täytyy sitten kanssa muistaa, että mitä pienempi kompura niin sitä enempi se tuottaa vettä koska joutuu tekemään enemmän töitä. Vesi maalin / lakanseassa on aika katastrooffi...
Jos ei ole kokemuksia vesiväreistä niin suosittelen jättämään homman tekemäti jahka vähänkään tahtoo onnistua. Ite kysyin joskus noista kun en ollut töissä sillä hetkellä, et onko mahoton homma ilman uunia/ kammiota niin sanottiin että ei...Pitää paikkansa, ei ole mahoton, mutta toisaalta järjetön...Joutuu kikkaileen aikast paljon jotta onnistuu. Toki jos pystyy tekeen osapuilleen siedettävän ja säästää esim. 1k€ tai enempi niin silloinhan homma kannattaa....
Jos ei ole kokemuksia vesiväreistä niin suosittelen jättämään homman tekemäti jahka vähänkään tahtoo onnistua. Ite kysyin joskus noista kun en ollut töissä sillä hetkellä, et onko mahoton homma ilman uunia/ kammiota niin sanottiin että ei...Pitää paikkansa, ei ole mahoton, mutta toisaalta järjetön...Joutuu kikkaileen aikast paljon jotta onnistuu. Toki jos pystyy tekeen osapuilleen siedettävän ja säästää esim. 1k€ tai enempi niin silloinhan homma kannattaa....
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349
#1349
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Maalausta
Mulle sanoi maalimyyjä vähän aikaa sit että jos ei ole uunia niin kannattaa unohtaa vesivärit ihan suosiolla.
Kompurassahan olis hyvä olla se veden/öljyn erotin muutenkin kuin maalatessa, maksaa rahaa mutta säästää hermoja myös hiekkapuhalluksessa kun ei ole suutin koko ajan tukkeessa.
Mulla on esim vinku (ja hanskat) aina ihan "kermassa" kun pitempiä sessioita tekee, tuskin se vesi hyvää tekee työkaluillekkaan.
Eikä aina ole pakko tehdä ruiskulla, netistä löytyy tarinoita miten auto on maalattu telalla ja sen jälkeen hiottu sileeksi ja myllytetty, saa just niin hienon kuin jaksaa tehdä.
Kompurassahan olis hyvä olla se veden/öljyn erotin muutenkin kuin maalatessa, maksaa rahaa mutta säästää hermoja myös hiekkapuhalluksessa kun ei ole suutin koko ajan tukkeessa.
Mulla on esim vinku (ja hanskat) aina ihan "kermassa" kun pitempiä sessioita tekee, tuskin se vesi hyvää tekee työkaluillekkaan.
Eikä aina ole pakko tehdä ruiskulla, netistä löytyy tarinoita miten auto on maalattu telalla ja sen jälkeen hiottu sileeksi ja myllytetty, saa just niin hienon kuin jaksaa tehdä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4844
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Maalausta
Itsellä yhden auton verran kokemusta vesiväristä, oli syksyä ja päivällä lämpötila nousi korkeintaan reiluun 10asteeseen ja yöllä lähes pakkaselle. Silti aina yön aikana maali oli kuivunut hyvin ja sai vetää uuden kerroksen tai lakkaa. Eli ei pahaa kokemusta vesiväristä kylmässä tallissa maalattunakaan!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 291
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
Re: Maalausta
Alkaa mennä off topikiksi, mut kuitenkin vesiväristä vielä.
Töissä ja omassa tallissa maalanneena, ilman kosteushan vaikuttaa paljon. Kuuma kesä päivä saattaa olla huono maalata, ilmassa "paljon" vettä, pakkasilmassa taas vähän.
Duunissa, lämmitys ja kylmäkone (ilmastointi) monesti yhtä aikaa päällä.
Hyvin on onnistunut kototallissa maalaukset, ei ole vielä kukaan valittannut, vaikka on väärä ruisku? huonot tilat...
Suurimmat miinukset, ei viitsi tehdä yliheittoja eikä voi sanoa tuu huomenna hakee.
Töissä ja omassa tallissa maalanneena, ilman kosteushan vaikuttaa paljon. Kuuma kesä päivä saattaa olla huono maalata, ilmassa "paljon" vettä, pakkasilmassa taas vähän.
Duunissa, lämmitys ja kylmäkone (ilmastointi) monesti yhtä aikaa päällä.
Hyvin on onnistunut kototallissa maalaukset, ei ole vielä kukaan valittannut, vaikka on väärä ruisku? huonot tilat...
Suurimmat miinukset, ei viitsi tehdä yliheittoja eikä voi sanoa tuu huomenna hakee.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Maalausta
Tästä taas huomaa että jokainen meistä on maalari
Mutta on ''maalareita'' , maalareita ja MAALAREITA.
Mut veden erotin kompuraan ei maksa kun 20€ esim. Etrasta ja öljyn erotin samanverran.
Vesivärit on huomattavasti helpomia maalattavia kun liukkarit, vesivärit vaan vaatii sitä lämpöä kuivaamiseen ilman lämpöä se saattaa tuntua kuivalta mitä se ei todellisuudessa välttämättä ole ja lakka lähtee kuukauden päästä irti kun tarra.
sävyn saa aina kohdalleen riippuen maalarin/sävyttäjän silmästä/mielenkiinnosta väriä kohtaan.
Metallimassan vedossa se pilveily tulee yleisemmin siitä että ei olla tarpeeksi laitettu maalia pintaan.
Mutta on ''maalareita'' , maalareita ja MAALAREITA.
Mut veden erotin kompuraan ei maksa kun 20€ esim. Etrasta ja öljyn erotin samanverran.
Vesivärit on huomattavasti helpomia maalattavia kun liukkarit, vesivärit vaan vaatii sitä lämpöä kuivaamiseen ilman lämpöä se saattaa tuntua kuivalta mitä se ei todellisuudessa välttämättä ole ja lakka lähtee kuukauden päästä irti kun tarra.
sävyn saa aina kohdalleen riippuen maalarin/sävyttäjän silmästä/mielenkiinnosta väriä kohtaan.
Metallimassan vedossa se pilveily tulee yleisemmin siitä että ei olla tarpeeksi laitettu maalia pintaan.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009
Re: Maalausta
Toki meilläkin oli veden erotin mutta vähän tuli vettä välillä läpi,ei ainakaan omassa kompurassa bilteman erotin toiminu ihan niinku olis pitäny.Ja oli ammatti "pikkuveli" maalari ruiskimassa.Aina on saatu maalattua se mitä on pitäny ja jopa hyvinkin,jopa näissä nykyisissä navetta tiloissaJape105 kirjoitti:Tästä taas huomaa että jokainen meistä on maalari
Mutta on ''maalareita'' , maalareita ja MAALAREITA.
Mut veden erotin kompuraan ei maksa kun 20€ esim. Etrasta ja öljyn erotin samanverran.
Vesivärit on huomattavasti helpomia maalattavia kun liukkarit, vesivärit vaan vaatii sitä lämpöä kuivaamiseen ilman lämpöä se saattaa tuntua kuivalta mitä se ei todellisuudessa välttämättä ole ja lakka lähtee kuukauden päästä irti kun tarra.
sävyn saa aina kohdalleen riippuen maalarin/sävyttäjän silmästä/mielenkiinnosta väriä kohtaan.
Metallimassan vedossa se pilveily tulee yleisemmin siitä että ei olla tarpeeksi laitettu maalia pintaan.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Maalausta
focus kirjoitti:Muutama auto maalattu omassa tallissa mutta ei siitä ikinä mikään näyttely tasonen tule.Vaatii aina uunin tai ainakin hyvän imurin.
Näyttelytasoiset maalipinnat ei vaadi kummoistakaan maalaria, vaan helvetinmoista työmäärää.
Metalliväri vaatii ruiskuttajalta taitoa, pitää olla värimassan määrä (ettei tule sävyeroja eripaksuisten kerrosten takia), ruiskutuspaine -etäisyys ja suunta oikeat että hileet on "oikeinpäin" kun pintaa peilaa.
Näyttelypinnat maalille tai lakalle saa aikaiseksi ainoastaan sillä tapaa, että tekee tasaiset (=hyvin välihiotut) pohjat, ja vetää paksun pintamaalin päälle. Siitä sitten vain vesihiomaan pintaa suoraksi, että saa appelsiinipinnan pois. Kun maalipinta on tasainen, se kiillotetaan.
EDIT: voi aloittaa suht karkealla vesipaperilla, kun on tasainen ettei enää erota appelsiinipinnan kuoppia, siirtyy hienompaan paperiin (viimeisenä 1000 tai 2000 karkeus). Ja hiontatyön aikana sen pinnan pitää olla MÄRKÄ. Hionta käsin, ei koneella. Pyörivin liikkein. Vesiämpäri vierelle, siitä pappia keikkimään ja kastevettä pellille, ja paperin huuhtaisu todella usein. Sitten kiillotus koneella esim Fareclalla G3, lopuksi Farecla G10.
Jos menee hiotessa maalikalvo puhki, ei haittaa. Maalaa se kohta uudelleen ja hio taas. Jos valuu, ei haittaa lopputuloksen kannalta mutta tulee enempi hiottavaa. Nurkkia, kulmia ym hiotessa kannattaa varoa kun menee herkästi maali puhki. Tämä kannattaa ennakoida jo ruiskuttaessa, vedä osan ulkokulmat ja reunat harsoon, sitten peittoon, uudestaan harsoon ja peittoon ja maalaa sen jälkeen koko osa normaalisti.
Tälläkään menetelmällä ei tietenkään voi ulkona maalata puun alla kompuralla joka sylkee rasvaa ja vettä, mutta se maalipöly joka laskee puolikuivalle pinnalle ja karhentaa kuivuvaa autoa ei haittaa. Ja pitää sitten olla maalin niin kuiva, ettei tuki paperia vaan "pölyää" hiotessa.
Tällä tapaa ei oikein voi epäonnistua, maalia menee hiukan enempi kuin normaalissa yliruiskutuksessa ja vesipaperia puoli muovikassillista. Työmäärä on moninkertainen, ei ole yhden viikonlopun projekti. Lopputulos on väistämättä hyvä. Suosittelen kokeilemaan jollakin pienellä osalla niin näkee mistä on kyse, homma toimii vaikka maalaamalla peilin koppa spraymaalilla, kunhan vetää useaan kertaan että pinta on paksu. Eikä pidä antaa hämääntyä että homma on joutuisaa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Maalausta
JA tuohan onnistuu vaan sit just ykskerrosväreiltä, ei lakattavilta. Tai no.. Voihan sitä lakkaakin hioo, mut jos väri alla on perseellään, ni se sit kans on.
Ja Vinkkinä tohon hiomishommaan että HIOMATUKI on jeespoks keksintö. (tekee vaikka retrkipatjasta nopeasti)
..Ja dupontin vesimassalle itelle annettiin semmoset ohjeet, että pitää olla mataksi kuivunut, mutta ei saa päiväkausia kuivattaa. Irtoo lakka taas jos maali on "liian" kuiva.
Jos kotona maalaa, niin kannattaa kyllä omasta mielestä etsiskellä liukkari väriä. Ite sai aika paljon painaa talliin infrapunalämmittimillä lämpöä, et alko kuivuun kun veti dupontin vesimassalla.
JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Ja Vinkkinä tohon hiomishommaan että HIOMATUKI on jeespoks keksintö. (tekee vaikka retrkipatjasta nopeasti)
..Ja dupontin vesimassalle itelle annettiin semmoset ohjeet, että pitää olla mataksi kuivunut, mutta ei saa päiväkausia kuivattaa. Irtoo lakka taas jos maali on "liian" kuiva.
Jos kotona maalaa, niin kannattaa kyllä omasta mielestä etsiskellä liukkari väriä. Ite sai aika paljon painaa talliin infrapunalämmittimillä lämpöä, et alko kuivuun kun veti dupontin vesimassalla.
JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 170
- Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Maalausta
Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Sierra Cosworth 4wd - 91
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 291
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
Re: Maalausta
Mutta ei suositella ainakaan DuPontin maaleilla/lakalla, uusi kerros ei sulata harsoa, jää pinta aplariksi tai"kuivaksi". ja kyseen omasella merkillä ei saa käyttää harsoa edes monikerros maaleissa pohjalla, kuukauden, parin jälkeen tulee näkyviin. (HL Grupissa asiaa on tutkittu)kujis kirjoitti:Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
mutta monessa muussa merkissä toimii hyvin.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Maalausta
On vähän kiinni tuotteesta mitä käyttää, mutta vesimassalla on melkeenpä PAKKO tehä todella hento harsotus, jotta saa homman toimimaan. Muuten tulee alas heti. Lakoilla ei niin tarkkaa, mut 2 kierrosta pakko vetää, eka vaan vähän hennommin kun toka. Eli toisinsanoen eka kierros on jo märkä, sitten haihdutus ja sitten ihan siihen rajalle lähteekö valumaan.kujis kirjoitti:Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349
#1349