Maalausta

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Maalausta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Toukokuu 31. 19:39:03 2011

Ikuisuuspäänvaiva minulla: MK2 Mondeon osien maalaus ruiskulla.
Kokonaisia osia maalattavana: Etupuskuri, takapuskuri, hantin ovi, spoileri, konepelti.
Ajattelin jos sitä koittaisin kukkarosta repiä sen verta rahaa että jos vaikka yksi kerrallaan hommaisin maalausaineita, jotta tulisi joskus hommattua kaikki tarvittavat kasaan..

Etupuskuri ja takapuskuri ovat liukkaalla pohjamaalilla eli ilmeisesti täytyy vain karhentaa, etupuskuri saaattaa vaatia lisää pohjamaalia koska on ollut vuoden ajossa pohjamaalineen. Muut osat ovat vääränvärisiä, riittääkö niissä pelkkä mataksi hiominen ja uusi väri vai kannattaako pohjaväri vetää väliin?

Ja se tärkein kysymys paljonkohan arviolta noihin kannattaa ostaa aineita? Pohjaväriä, auton väriä, lakkaa, kovetetta.. Ohenteet saatan saada firman piikkiin, mutta siitä ei aina ole varmaa onko se mineraalitärpättiä vaiko ihan priimaa ohennetta. (Jos oikein ymmärsin maalarin puheista niin kutakuinkin samaa tavaraa mutta ohenne on vielä puhtaampaa, joskus voi olla että mineraalitärpätti ei ole tarpeeksi puhdasta)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Kesäkuu 1. 2:41:30 2011

Minä kun ostin sierraan maalit niin tuli maksamaan 350 euroa.
Sisälsi: hionta värin, maalit,ohenteet molempiin väreihin,kovetteet ja muutaman paperin.
Eli ei ne loppu peleis kauheita maksa jos ite pystyy maalaileen tai kaveri vetäsee maalit päälle.

Stirwellistä ostin kaikki.
Ja kyl ainaki siel neuvo paljonko noin menee kaikkia.

-Pete-
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

lars
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
Paikkakunta: turku

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja lars » To Kesäkuu 2. 9:25:04 2011

eikös se sit kannattaisi vetästä koko auto ylitte kun tahtoo vaan noi osittais maalaukset aina näkymään

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 291
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja wex4 » To Kesäkuu 2. 10:37:23 2011

Ei selviä onko "metalliväri(massa/2kerros)väri" jos 2ker. niin nykyään vesivärejä, muttei saa kuitenkaan ohentaa kraanavedellä, useimpia lakkoja ei tarvitse ohentaa tänä päivänä.
Ainakin DuPont ja spies hecker 2ker.masssa valmis ruiskutettavaksi (ei ohenneta), eli ei kannata ostaa varastoon.Kovettajat sama juttu, ottaa ilman kosteutta ekan avauksen jälkeen.
Suosittelen käyttämään maali toimittajan ohenteita.
Pelkän mattauksen pitäisi riittää pohjaksi.
Jos on vesiväri, ei voi vetää märkää märälle, massan on kuivuttava oikeesti tai lakka irtoo.

Hyvä sävyttäjä/maalimyyjä löytää 90% sävyn kohdalleen, pelkkä värinumero kertoo lähtökohdan( samalla numerolla voi olla useita sävyjä mm,eräs punainen 14 eri sävyä)

Väri määrästä/hinta, riippuu taas onko 1 vai 2 kerros,maali myyjä osaa kertoa myös tavaransa menekin, karkeesti litra saattaa just riittää.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Kesäkuu 2. 20:07:43 2011

Kyllä se melkeen on se ja sama kenen vesimassaa on niin ei kannata ohentaa...Pinnan saa vaan tasaseks (ei pilveilyä/ harvaa) niin lakalla tulee kiilto. Ja jos ei ole uunitusmahdollisuutta niin kostealla kelillä ei kannata edes aloittaa maalaamista. Ei mene kuin hermot...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Kesäkuu 3. 2:05:24 2011

lars kirjoitti:eikös se sit kannattaisi vetästä koko auto ylitte kun tahtoo vaan noi osittais maalaukset aina näkymään
Itse en ole koskaan maalannut ja se vaatisi paremmat tilat mitä meillä töissä on, koska töihin ei koko autoa voi viedä, käsin kannettavia osia kyllä mahtuu.
Kyselin paikalliselta joskus mitä koko auton ylitsemaalaus mahtaisi maksaa niin heitti arviolta 2000-4000euroa, eli kutakuinkin koko auton arvon. ..Noilla hinnoilla halvemmaksi tulee myydä auto ja ostaa uusi.
Ja en sitten tiedä innostuisiko kukaan edes koko autoa maalaamaan kun on sen verta iso homma.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Kesäkuu 3. 12:10:36 2011

Itelle tarttis löytää kans joku maalari (kohtuu hintainen, eikä sellanen ylihintainen perus vikisijä), kun itellä ei oo kokemusta, välineitä, eikä minkään sortin tiloja jossa moista sotkemista vois harjoittaa...
Monesti on hyviäkin autoja joutunut hävittämään purkamalla tai pilkkahintaan myymällä, kun ei oo löytyny järkihintaista maalaria... :roll:

Jos joku tietää hyviä (hinta/laatu ok.) maalareita tai maalaamoita tääl pohjanmaalla päin, niin otan vinkkejä mieluusti vastaan?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja focus » Pe Kesäkuu 3. 23:09:58 2011

Muutama auto maalattu omassa tallissa mutta ei siitä ikinä mikään näyttely tasonen tule.Vaatii aina uunin tai ainakin hyvän imurin.Viime kesänä maalattiin spies heckerillä tuo allekirjoituksen cossu,valkonen diamond white nii siitä tuli ihan siedettävä.Spies heckerillä tuli sävyn mukana lakka,eli lakkaa ei tarvittu.Tosin pohjiin meni pari päivää kun kompura työnsi vettä hieontamaaliin niin tuli aika kivasti hiottavaa.Joskus oltiin tuota tuning focusta maalaamassa nykyisillä vesivärillä Seinäjoen vauhtiajoihin niin viimesenä iltana toinen kylki meni vituiksi kun tuli kiire.Ja nuo vesivärit ei anna mitään anteeksi,eli pohjat kannattaa tehdä viimesen päälle..
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Kesäkuu 4. 17:59:51 2011

Ja sehän täytyy sitten kanssa muistaa, että mitä pienempi kompura niin sitä enempi se tuottaa vettä koska joutuu tekemään enemmän töitä. Vesi maalin / lakanseassa on aika katastrooffi...:(
Jos ei ole kokemuksia vesiväreistä niin suosittelen jättämään homman tekemäti jahka vähänkään tahtoo onnistua. Ite kysyin joskus noista kun en ollut töissä sillä hetkellä, et onko mahoton homma ilman uunia/ kammiota niin sanottiin että ei...Pitää paikkansa, ei ole mahoton, mutta toisaalta järjetön...Joutuu kikkaileen aikast paljon jotta onnistuu. Toki jos pystyy tekeen osapuilleen siedettävän ja säästää esim. 1k€ tai enempi niin silloinhan homma kannattaa....
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Kesäkuu 4. 18:41:22 2011

Mulle sanoi maalimyyjä vähän aikaa sit että jos ei ole uunia niin kannattaa unohtaa vesivärit ihan suosiolla.
Kompurassahan olis hyvä olla se veden/öljyn erotin muutenkin kuin maalatessa, maksaa rahaa mutta säästää hermoja myös hiekkapuhalluksessa kun ei ole suutin koko ajan tukkeessa.
Mulla on esim vinku (ja hanskat) aina ihan "kermassa" kun pitempiä sessioita tekee, tuskin se vesi hyvää tekee työkaluillekkaan.
Eikä aina ole pakko tehdä ruiskulla, netistä löytyy tarinoita miten auto on maalattu telalla ja sen jälkeen hiottu sileeksi ja myllytetty, saa just niin hienon kuin jaksaa tehdä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sultzi
Viestit: 4844
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Kesäkuu 4. 18:58:12 2011

Itsellä yhden auton verran kokemusta vesiväristä, oli syksyä ja päivällä lämpötila nousi korkeintaan reiluun 10asteeseen ja yöllä lähes pakkaselle. Silti aina yön aikana maali oli kuivunut hyvin ja sai vetää uuden kerroksen tai lakkaa. Eli ei pahaa kokemusta vesiväristä kylmässä tallissa maalattunakaan!

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 291
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja wex4 » Su Kesäkuu 5. 0:03:22 2011

Alkaa mennä off topikiksi, mut kuitenkin vesiväristä vielä.
Töissä ja omassa tallissa maalanneena, ilman kosteushan vaikuttaa paljon. Kuuma kesä päivä saattaa olla huono maalata, ilmassa "paljon" vettä, pakkasilmassa taas vähän.
Duunissa, lämmitys ja kylmäkone (ilmastointi) monesti yhtä aikaa päällä.
Hyvin on onnistunut kototallissa maalaukset, ei ole vielä kukaan valittannut, vaikka on väärä ruisku? huonot tilat...
Suurimmat miinukset, ei viitsi tehdä yliheittoja eikä voi sanoa tuu huomenna hakee.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Kesäkuu 5. 12:07:47 2011

Tästä taas huomaa että jokainen meistä on maalari :D
Mutta on ''maalareita'' , maalareita ja MAALAREITA.
Mut veden erotin kompuraan ei maksa kun 20€ esim. Etrasta ja öljyn erotin samanverran.
Vesivärit on huomattavasti helpomia maalattavia kun liukkarit, vesivärit vaan vaatii sitä lämpöä kuivaamiseen ilman lämpöä se saattaa tuntua kuivalta mitä se ei todellisuudessa välttämättä ole ja lakka lähtee kuukauden päästä irti kun tarra.
sävyn saa aina kohdalleen riippuen maalarin/sävyttäjän silmästä/mielenkiinnosta väriä kohtaan.
Metallimassan vedossa se pilveily tulee yleisemmin siitä että ei olla tarpeeksi laitettu maalia pintaan.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja focus » Su Kesäkuu 5. 14:21:23 2011

Jape105 kirjoitti:Tästä taas huomaa että jokainen meistä on maalari :D
Mutta on ''maalareita'' , maalareita ja MAALAREITA.
Mut veden erotin kompuraan ei maksa kun 20€ esim. Etrasta ja öljyn erotin samanverran.
Vesivärit on huomattavasti helpomia maalattavia kun liukkarit, vesivärit vaan vaatii sitä lämpöä kuivaamiseen ilman lämpöä se saattaa tuntua kuivalta mitä se ei todellisuudessa välttämättä ole ja lakka lähtee kuukauden päästä irti kun tarra.
sävyn saa aina kohdalleen riippuen maalarin/sävyttäjän silmästä/mielenkiinnosta väriä kohtaan.
Metallimassan vedossa se pilveily tulee yleisemmin siitä että ei olla tarpeeksi laitettu maalia pintaan.
Toki meilläkin oli veden erotin mutta vähän tuli vettä välillä läpi,ei ainakaan omassa kompurassa bilteman erotin toiminu ihan niinku olis pitäny.Ja oli ammatti "pikkuveli" maalari ruiskimassa.Aina on saatu maalattua se mitä on pitäny ja jopa hyvinkin,jopa näissä nykyisissä navetta tiloissa :D
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

-rs-
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja -rs- » Ke Kesäkuu 29. 7:08:21 2011

focus kirjoitti:Muutama auto maalattu omassa tallissa mutta ei siitä ikinä mikään näyttely tasonen tule.Vaatii aina uunin tai ainakin hyvän imurin.

Näyttelytasoiset maalipinnat ei vaadi kummoistakaan maalaria, vaan helvetinmoista työmäärää.
Metalliväri vaatii ruiskuttajalta taitoa, pitää olla värimassan määrä (ettei tule sävyeroja eripaksuisten kerrosten takia), ruiskutuspaine -etäisyys ja suunta oikeat että hileet on "oikeinpäin" kun pintaa peilaa.

Näyttelypinnat maalille tai lakalle saa aikaiseksi ainoastaan sillä tapaa, että tekee tasaiset (=hyvin välihiotut) pohjat, ja vetää paksun pintamaalin päälle. Siitä sitten vain vesihiomaan pintaa suoraksi, että saa appelsiinipinnan pois. Kun maalipinta on tasainen, se kiillotetaan.
EDIT: voi aloittaa suht karkealla vesipaperilla, kun on tasainen ettei enää erota appelsiinipinnan kuoppia, siirtyy hienompaan paperiin (viimeisenä 1000 tai 2000 karkeus). Ja hiontatyön aikana sen pinnan pitää olla MÄRKÄ. Hionta käsin, ei koneella. Pyörivin liikkein. Vesiämpäri vierelle, siitä pappia keikkimään ja kastevettä pellille, ja paperin huuhtaisu todella usein. Sitten kiillotus koneella esim Fareclalla G3, lopuksi Farecla G10.

Jos menee hiotessa maalikalvo puhki, ei haittaa. Maalaa se kohta uudelleen ja hio taas. Jos valuu, ei haittaa lopputuloksen kannalta mutta tulee enempi hiottavaa. Nurkkia, kulmia ym hiotessa kannattaa varoa kun menee herkästi maali puhki. Tämä kannattaa ennakoida jo ruiskuttaessa, vedä osan ulkokulmat ja reunat harsoon, sitten peittoon, uudestaan harsoon ja peittoon ja maalaa sen jälkeen koko osa normaalisti.

Tälläkään menetelmällä ei tietenkään voi ulkona maalata puun alla kompuralla joka sylkee rasvaa ja vettä, mutta se maalipöly joka laskee puolikuivalle pinnalle ja karhentaa kuivuvaa autoa ei haittaa. Ja pitää sitten olla maalin niin kuiva, ettei tuki paperia vaan "pölyää" hiotessa.

Tällä tapaa ei oikein voi epäonnistua, maalia menee hiukan enempi kuin normaalissa yliruiskutuksessa ja vesipaperia puoli muovikassillista. Työmäärä on moninkertainen, ei ole yhden viikonlopun projekti. Lopputulos on väistämättä hyvä. Suosittelen kokeilemaan jollakin pienellä osalla niin näkee mistä on kyse, homma toimii vaikka maalaamalla peilin koppa spraymaalilla, kunhan vetää useaan kertaan että pinta on paksu. Eikä pidä antaa hämääntyä että homma on joutuisaa :lol:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Elokuu 30. 22:03:35 2011

JA tuohan onnistuu vaan sit just ykskerrosväreiltä, ei lakattavilta. Tai no.. Voihan sitä lakkaakin hioo, mut jos väri alla on perseellään, ni se sit kans on.

Ja Vinkkinä tohon hiomishommaan että HIOMATUKI on jeespoks keksintö. (tekee vaikka retrkipatjasta nopeasti)


..Ja dupontin vesimassalle itelle annettiin semmoset ohjeet, että pitää olla mataksi kuivunut, mutta ei saa päiväkausia kuivattaa. Irtoo lakka taas jos maali on "liian" kuiva.

Jos kotona maalaa, niin kannattaa kyllä omasta mielestä etsiskellä liukkari väriä. Ite sai aika paljon painaa talliin infrapunalämmittimillä lämpöä, et alko kuivuun kun veti dupontin vesimassalla.


JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja kujis » Ke Elokuu 31. 10:25:54 2011

VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...
Sierra Cosworth 4wd - 91

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 291
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ke Elokuu 31. 15:59:25 2011

kujis kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...
Mutta ei suositella ainakaan DuPontin maaleilla/lakalla, uusi kerros ei sulata harsoa, jää pinta aplariksi tai"kuivaksi". ja kyseen omasella merkillä ei saa käyttää harsoa edes monikerros maaleissa pohjalla, kuukauden, parin jälkeen tulee näkyviin. (HL Grupissa asiaa on tutkittu)
mutta monessa muussa merkissä toimii hyvin.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalausta

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Syyskuu 1. 13:00:32 2011

kujis kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:JA kotiväriääjille vinkki (Ainakin itsellä toiminut) että EKA kerros väriä, tai lakkaa niin ohut harso vaan jokapuolelle, 10-15min haihdutus -> sitten vasta märkää pintaa. Tuntuu estävän valumista kovin tehokkaasti.
Tämän saman vinkin antoi mulle kans yksi ammatikseen maalannut...
On vähän kiinni tuotteesta mitä käyttää, mutta vesimassalla on melkeenpä PAKKO tehä todella hento harsotus, jotta saa homman toimimaan. Muuten tulee alas heti. Lakoilla ei niin tarkkaa, mut 2 kierrosta pakko vetää, eka vaan vähän hennommin kun toka. Eli toisinsanoen eka kierros on jo märkä, sitten haihdutus ja sitten ihan siihen rajalle lähteekö valumaan.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Vastaa Viestiin