Nyt puhuu entinen ministeri

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Nyt puhuu entinen ministeri

Viesti Kirjoittaja esko » To Huhtikuu 1. 19:54:28 2010

Te jotka olette tuoneet auton/autoja 2002 jälkeen, lukekaa tarkkaan, koska palautuksia voi olla tulossa.

Tää on helvetin hieno juttu tää herra ministeri avautuu nyt eläkevuosinaan. Matti on hyvä mies ja demarina ajattelee ihmisten kärsimiä vääryyksiä, suoranista rokottamista. Iso käsi Matille vai mitä ?




Autoverotuksen virheitä korjataan vielä vuosikausia, ja liikaa perittyjä veroja voidaan joutua palauttamaan aina vuodesta 2002 asti. Ratkaiseva virhe autoverotuksen paikkaamisessa tehtiin viime vuonna. Arvion esittää autoverotuksen käytäntöihin tutustunut varatuomari Matti Louekoski.

- Valtiovarainministeriö, valtioneuvosto ja eduskunta eivät ole välittäneet EU:n tuomioistuimen autoveropäätöksestä vuodelta 2002, Louekoski sanoo.

- Siksi uskon, että liikaa perittyjä autoveroja voidaan joutua palauttamaan ainakin kahdeksalta vuodelta. Tämä mahdoton soppa tulee lähivuosina todella kalliiksi.

Oikeusministerinä, valtiovarainministerinä ja Suomen Pankin johtajana vaikuttanut Matti Louekoski (sd) arvioi, että autoverotuksen paikkaaminen meni viimeksi pieleen syksyllä 2009.

Niin sanottua elviä on peritty yhteisöoikeuden vastaisesti, ja valtion pitää palauttaa virheellisesti perittyjä veroja.

- Viime syksyn laissa palautus rajattiin mielivaltaisesti vuoden 2006 jälkeiselle ajalle. Kymmenet tuhannet palautukseen oikeutetut autontuojat jäivät epäoikeudenmukaisesti palautusten ulkopuolelle, Louekoski tiivistää.

Varatuomari muistuttaa, että apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on arvostellut Suomen autoverotuslinjaa. Valtiontalouden tarkastusvirasto puhuu puolestaan ongelmista, jotka heikentävät luottamusta verotusjärjestelmän toimivuuteen.

"Virheellistä"

Keväällä 2003 viritetty autoverolle kannettava arvonlisäveron suuruinen vero (elv) oli yhteisöoikeuden vastainen toimi. Syrjivyys oli Louekosken mukaan täysin selvää jo ennen vuotta 2002: tuolloin Euroopan yhteisöjen tuomioistuin lausui, että valtion on palautettava virheellisesti kannettuja autoveroja.

Autoverotus normalisoituu vasta vuosien päästä. Valtiovarainministeriön virheellinen verolinja on synnyttänyt muutoksenhakuvyöryn, jonka purkaminen vie vuosia.

Valitussumaa on yritetty purkaa jopa erityislailla. Esimerkiksi vuoden 2009 alussa Tullissa odotti käsittelyä yhteensä 20 000 oikaisuvaatimusta.

- Vuoden 2002 Siilin-päätöksen olisi pitänyt herättää ministeriö, mutta virheellinen verotus jatkui. Siilin-päätös oli oikeudelliselta perusteeltaan selkeä ja Suomen viranomaisia sitova, mutta autoveron perimistä jatkettiin entiseen malliin, Louekoski ihmettelee.

Autoverolain mukaisen muutoksenhakuajan umpeutuminen ei poista yhteisöoikeuteen perustuvaa palautusvelvollisuutta. Muutoksenhaut jatkuvat, sillä yksityisten tuojien lisäksi myös ammattimaiset maahantuojat ovat heränneet vaatimaan palautuksia.

Suomi liittyi Euroopan Unioniin jo vuonna 1995, mutta autoverotuksessa EU-periaatteita ei ole noudatettu koko aikana.

Muista jäsenvaltioista on jäsenyyden aikana tuotu Suomeen noin 200 000 käytettyä autoa.

"Kiusantekoa"

- Varsinkin yksityisten ja pienyritysten maahantuomien autojen verotuksessa päälinjana näyttää olleen kilpailun rajoittaminen, jopa suoranainen kiusanteko. Yksityistä, täysin laillista tuontia on tarkoituksellisesti jarrutettu, Louekoski sanoo.

- Maahantuojatkin on luokiteltu syrjinnän varmistamiseksi, Louekoski lisää.

Ensimmäisen autonsa Suomeen vuonna 1985 tuonut Louekoski kummastelee, miksei edes Korkein hallinto-oikeus ole ratkaisuissaan noudattanut yhdenvertaisen kohtelun periaatetta:

- Alemmat oikeusasteet ovat lipsuneet tasapuolisuudesta, mutta ainakin KHO:n pitäisi noudattaa perustuslakia.

Niin sanotut viralliset maahantuojat on nostettu etuoikeutettuun asemaan. Louekoski sanoo, että yksityisiä maahantuojia simputetaan myös sekavalla ja ylihintaisella katsastuskäytännöllä.

- Maahantuontitarkastuksen hinta on usein käsittämättömät 280 euroa. Tämä on kallista keljuilua, sillä kyseessä on ainoastaan EU-alueella katsastetun auton tunnistaminen. Senhän voi tehdä rekisteriotteesta ja valmistenumerosta, sanoo Louekoski.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Nyt puhuu entinen ministeri

Viesti Kirjoittaja Popi » To Huhtikuu 1. 23:17:35 2010

Paljon asiaa, mutta tuntuu vaan edelleen jatkuvan toi venkoilu. Tai ainakaan mä en käsitä että miten tuosta alvista/elvistä tai miksi sitä nyt lopulta kuitsuivat tuli(si) EU asetusten mukainen kun se leivottiin autoveroon sisään. Mulla ei nyt oo uusia valituksen kohteita verotettuna joten en oo jaksanu perehtyä asiaan mutta jos joku on niin vois valistaa muitakin asiasta.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin