Pakettiautojen verotusmuutos
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Pakettiautojen verotusmuutos
Mitäs tämä meinaa, tarkottaako tää nyt ihan tosissaan sitä mitä luulen?
linkki
Haiskahtaa siltä että pakettiauton pitäminen "kakkosautona" ei ainakaan enää ton jälkeen ole millään tavalla järkevää. Osaisko joku kääntää ton paskatekstin ja kapulakielen suomeksi:
Mikä nyt muuttuu, mihin muuttuu, mitä poistuu, mitä tulee lisää ja mitä kokonaisuus makso ennen ja mitä jälkeen?
linkki
Haiskahtaa siltä että pakettiauton pitäminen "kakkosautona" ei ainakaan enää ton jälkeen ole millään tavalla järkevää. Osaisko joku kääntää ton paskatekstin ja kapulakielen suomeksi:
Mikä nyt muuttuu, mihin muuttuu, mitä poistuu, mitä tulee lisää ja mitä kokonaisuus makso ennen ja mitä jälkeen?
Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
Ja miten käy huolto autoille?
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
Toi taloudellisten vaikutusten ensimmäinen lause kai summaa tämän aika hyvin:
Käsittääkseni pakettiauton (ja matkailuajoneuvojen) vuotuinen ajoneuvovero muuttuisi nykyisestä kiinteästä hiilidioksidipäästöön pohjautuvaksi ja siten yhdenmukaiseksi henkilöautojen kanssa (eli lainauksen yleistyksenä vero keskimäärin nousee). Nk. dieselveroon tässä ei puututtaisi.
Ehdotettu pakettiautojen veromuutos merkitsisi, että niiden perusveron tuotto nousisi arviolta 87 miljoonaan euroon, kun tuotto nykyisillä veroperusteilla on noin 37 miljoonaa euroa.

Käsittääkseni pakettiauton (ja matkailuajoneuvojen) vuotuinen ajoneuvovero muuttuisi nykyisestä kiinteästä hiilidioksidipäästöön pohjautuvaksi ja siten yhdenmukaiseksi henkilöautojen kanssa (eli lainauksen yleistyksenä vero keskimäärin nousee). Nk. dieselveroon tässä ei puututtaisi.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
Tämä on kyllä ihan syvältä...
Toki pakuista tulee hyvät verotulot tuolla muutoksella, sattuneesta syystä niissä kun on tuota kokonaismassaa vähän normi henkilöautoa enemmän. Aivan helvetin kieroa tekopyhyyttä, niin kuin maailma pelastettaisi sillä, että ohjataan kuluttajia ostamaan pienempiä ja vähemmän tavaraa kantavia pakettiautoja...

Toki pakuista tulee hyvät verotulot tuolla muutoksella, sattuneesta syystä niissä kun on tuota kokonaismassaa vähän normi henkilöautoa enemmän. Aivan helvetin kieroa tekopyhyyttä, niin kuin maailma pelastettaisi sillä, että ohjataan kuluttajia ostamaan pienempiä ja vähemmän tavaraa kantavia pakettiautoja...

Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
niin riippumatta siitä onko henkilö- vai pakettiauto, käyttömaksu tulee muuttumaan joko CO2- tai kokonaismassaperustaiseksi siten, että CO2 lukeman tai kokonaismassan ollessa pieni, maksut pienenevät, ta päinvastoin. dieselveroon ei olla kajoamassa.
3500kg kokonaismassaisen auton maksu lienee 450e/vuosi, sitä isommaksi ei mene mikään. että pystyy kai elämään tuon kanssa vielä..
henkilöautoilla CO2 vaikuttaa 2001-> ja pakettiautoilla vasta 2006-> JOS ymmärsin oikein; toisin sanoen esim. meikäläisen -03 TD Focuksesta 143g/km CO2 päästöillä vois olla henkilöautona pienempi käyttömaksu kuin pakuna; mutta edelleen nakuvero isompi.
3500kg kokonaismassaisen auton maksu lienee 450e/vuosi, sitä isommaksi ei mene mikään. että pystyy kai elämään tuon kanssa vielä..
henkilöautoilla CO2 vaikuttaa 2001-> ja pakettiautoilla vasta 2006-> JOS ymmärsin oikein; toisin sanoen esim. meikäläisen -03 TD Focuksesta 143g/km CO2 päästöillä vois olla henkilöautona pienempi käyttömaksu kuin pakuna; mutta edelleen nakuvero isompi.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
Totta, se ei niinkään ole ongelma kun kaikki paperitouhu tuntuu nykyään kustantavan aivan mielettömiä määriä muutenkin.samiharju kirjoitti:...että pystyy kai elämään tuon kanssa vielä..
Enemmän tuo on periaatekysymys, herää kysymys mistä me oikein maksamme? Omatunnosta että ajamme autolla vai häh..? Emme ainakaan auton käytöstä, kuten veron nimi määrittelee.
Toinen kysymys, mihin ne rahat oikein menevät? Ainakaan tielle ne eivät palaa missään muodossa, laitetaanko taas tilastoa tiskiin? Vituttaa tommonen pelleily, kas kun eivät henkiveroa vielä palauta...

Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
Valitettavasti se on yhteensä dieselveroineen 600e vuodessa + vakuutusmaksut. Nousee ko. värkin kohdalla 357e, jos se on uudempi kuin 95(alunperin 243e), jos vanhempi kuin 95 (alunperin 210e), nousee 390e. On se aika raju muutos, maksat joka tapauksessa noin euron päivässä lisää. Tuntuu pikkurahalta, mutta sekin on rahaa se.samiharju kirjoitti:...että pystyy kai elämään tuon kanssa vielä..
Omasta käyttöautosta verot nousee 367 eurosta 377 euroon, eli kympin. Kuitenkin kakkosautona oleva, tällä hetkellä liikennekäytöstä poistossa, leimaton transitti kerää jatkossa 160e vuodessa lisäveroa. Pitää jo alkaa tekemään kannattavuuslaskelmia, että viittiikö sitä ajoon enää ottaa ikinä.
Tässähän kannattaa perustaa jonkun näkönen pakettiautovuokraamo tavallisille kansalaisille, kun ei yleensä pakettiauton tilavuutta tarvita joka päivä. Esim 3500 kg pakussa 75e päivä + polttoaineet, niin viis kertaa kannattaa vuodessa vuokrata ko. koppi jostain muualta, kuin että sen omistaa ja pitää ympäri vuoden liikennekäytössä. Joka kerta kun ajoneuvon ottaa käyttöön tai, poistaa käytöstä, konttori riistää sen 10 euroa. Lisäksi sinne on esim. mulla kotoa yli 30km matkaa eikä se palvele viikonloppuisin. Puhelimella mulkkausta ei tietenkään tehdä, vaan sinne pitää itse mennä ja esittää asiansa, jonottaa, vittuuntua ja lopulta saada se auto käyttöön tai pois käytöstä. Eikä se näköjään aina edes toimi, vaan asiaa pitää jälkeen päin selvitellä kun vakuutukset sattuu jostain syystä jäämään päälle.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
- Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
mitenkähän vaikuttaa tuohon Golffiin joka on paku 2+3 tällä hetkellä löpö veron osuus on 42€ ja loput herkut 88€
Painoa on hehkeät +900kg Ei ne maksut varmasti ainakaan vähene....
Painoa on hehkeät +900kg Ei ne maksut varmasti ainakaan vähene....

Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
- Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla
Re: Pakettiautojen verotusmuutos
No eipä tuo vielä huimaa, on kumminkin halpaa kyytiä sittenkin.olafu kirjoitti:Pari kymppiä tulee lisää golffiin.

Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....