Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Pe Marraskuu 10. 12:04:57 2006

Osastollemme on tulossa pakettiauton vaihto eteen. Ja kun aikaisempaa keskustelua ei löytynyt, aloitin aiheen.

Sain vastuulleni "ajattaa" vähintään kolme eri merkki vaihtoehtoa. Itse valitsisin suoralta kädeltä nykyisen Transun tilalle uuden, ensi vuoden tammikuussa tulevan neliveto Transiitin. Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??

Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ainakin seuraavien diisseli malleista.

Hiace

- Korimalli tullut markkinoille -96, viime kuussa esitelty kasvojen kohotus mielestäni epäonnistunut.
+ Tarjolla neliveto. Kokemuksia??
+ Transiitin kanssa kilpailukykyinen.

Transporter

- Suhteessa kalliimpi muihin kilpailijoihin
- ??
+ Tarjolla myös neliveto, kokemuksia ??

Transit

+ Viimeisin "päivitys" mielestäni onnistunut.
+ Valittu juuri 2007 pakettiautoksi.
+ Neliveto odotettu.
- ??
- ??

Muut merkit ?? Vito ?? Peugeot/Fiat/Citroen ??

T:Jussi
Viimeksi muokannut Kinsky, Pe Maaliskuu 5. 21:56:02 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » Pe Marraskuu 10. 12:15:36 2006

Transitista en mitään faktaa oikein tiedä, mutta ajoin taannoin -04 vuoden mallilla. Ajoasento oli miellyttävä ja ajaminen melko helppoa. Vaikutelmaksi jäi "hyvä paku".

Uudehkoilla Hiaceilla on tullut ajettua melko paljon. Perinteinen pakettiautomainen, mutta ei huonokaan. Toyotan nelivedosta kokemusta uudesta Hiluxista, ei moittimista. Ainakin Hiluxissa sai valita taka- tai nelivedon. Onhan Toyota aika kuuluisa kestävyydestään, ainakin vanhat Hiacet on ollut aika pomminvarmoja.

Transporter on kyllä hienoin noista ;)
Mondeo STW mk3

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Marraskuu 10. 13:04:17 2006

Meillä firmalla 2kpl 2002vm transitteja ja 1kpl 2006, etuvetoja kaikki. 150tkm kohdalla 2002 menny etupyöränlaakerit 4kpl. Pilleillä ja/tai prässillä vaihettavia sovitteella. Ja toisesta vaihdettu vetoakselit. Kolmannessa éi ole vielä vikoja. Ja kytkimen jousetkin on yhdessä paskana kun helisee.

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Marraskuu 10. 14:38:41 2006

Itse olen ajanut reilun vuoden verran ja 44tkm ´05 Peugeot Boxerilla. On tilava ja hyvin varusteltu pakettiauto jolla mielellään ajelee myös pitkiä matkoja. Tavaratilaan mahtuu paljon tavaraa suorien seinien sekä isojen oviaukkojen ansiosta. Nelivedolla ei toistaiseksi saa, mutta toisaalta en ole kertaakaan vielä juuttunut autolla mihinkään. Vakiovarusteisiin kuuluu sekä webasto että ilmastointi plus kaikki sähköheebelit, ja lämmityslaitekin on oikeasti mitoitettu Suomen oloihin. Viime talvena ajoin Loviisasta Kuusamoon ja pakkasta oli -32 astetta eikä lämmitystä tarvinnut edes pitää täysillä.

Mikäli tarvitsee hyvän käyttöpakun tavaroiden kuskaamiseen Boxer/Jumper/Ducato on varteenotettava ja suht edullinen vaihtoehto. Mutta jos enimmäkseen ajelee kaupunkialueella eikä kuskaa niin paljon tavaraa niin varmasti Vito tai Transporter on miellyttävämpi joskin myös kalliimpi. Uusi Transit on mielestäni hyvän näköinen mutta käytännön kokemusta uudesta mallista minulla ei ole muuta kun mitä olen paikallisen Ford dealerin esittelyhallissa nähnyt.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 10. 16:23:22 2006

suht lujatekoisia värkkejä kaikki. transporteri on kalliimpi MUTTA ihan omaa luokkaansa kuskin paikalta seurattuna.. Hiace on vanhempaan hiaceen tottuneelle sopivin, transiitti peruspakuun tottuneelle ja volkkari sopii sellaisen hanskaan joka on ajellut henkilöautoilla ikänsä.. :-)

kaikki nuo ovat haluttuja myös käytettynä. hiace on 3v vanhana alkavasti jo ruosteessa mitä transhit ja transkopteri eivät vielä ole (perinteet velvoittaa..) jos perinteet pätevät myös muilta osin niin hiacen nivelet ym kestävät takuulla muita pidempään. transit noista kaiketi on väljin sisätiloiltaan?

isälläni on T5 -05 tdi transporter bussi taksikäytössä, nyt n 80tkm ajettu ja vikoja ei paljoa ole ollut:
-takaoven lukkopesä vaihdettu takuuseen (keskuslukko toimi miten sattuu)
-liukuoven stoppari oli melkein irti (kai korifirman jäljiltä)
-takaluukun saumakitin alla alkavaa molemmilla sivuilla ruostetta (vrt. mondeot yms)
-jarrupalat vaihdettiin juuri eli käyttöikä reilusti alle 100tkm. hintahaarukka 120e-300e / setti riippuen paikasta.

isä on ainakin volsuunsa niin tyytyväinen että turha on muuta tarjoilla. volsussa on 16" renkaat vakiona (isommat rengaskulut vrt 15"), mites muissa?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 10. 16:24:23 2006

Boxer/Jumper/Ducato kolmikossa on etupään nivelet aika huonoa tavaraa, 30-50tkm välein saa jotain vahidella.

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Pe Marraskuu 10. 16:25:42 2006

Ens vuoden lopulla tulee transuun uus moottori vaihtoehto lisää 3.2/5syl. 200hv/470nm. :wink:

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Marraskuu 10. 17:56:54 2006

samiharju kirjoitti:Boxer/Jumper/Ducato kolmikossa on etupään nivelet aika huonoa tavaraa, 30-50tkm välein saa jotain vahidella.
Tuota en ihan kokonaan allekirjoita; kolmen Boxerin ja yhden Ducaton kokemuksella ei ole ikinä ollut nivelongelmia. Joustintukien ylälaakerit rikkoontuvat kyllä n 80tkm välein ja 1 kpl pyöränlaakeri on vaihdettu mutta nivelet ovat kestäneet hyvin. Yllämainitut autot ovat olleet vm ´98-´05.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Marraskuu 10. 19:09:25 2006

Kinsky kirjoitti:Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??
Mulla ei ole tähän keskusteluun mitään sanottavaa, tuohon tulin vaan kommentoimaan ihan muuten vaan että joskus 80 luvun alussa joku suomalainen firma teki ranseiteista nelivetovehkeitä. En muista mitään spekseja asiasta mutta vähän enemmän siinä oli maavaraa ja suomessa niitä tehtiin.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Marraskuu 10. 19:51:59 2006

Ei ehkä kannata ostaa uudella tekniikalla olevaa pakua ainakaan firman ainooks pakuks. Transporttereita duunissa on aikas monta ja niitä tulee kokoajan lisää, ainakin pikkubussi käytössä mukavimman olosia. Tavaran kuljetukseen ainakin ite hankkisin sellasen sopivalla varustelulla (olettaen että tilat riittää).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Pe Marraskuu 10. 19:57:36 2006

Ajelen 5 päivää viikossa -06 transporterilla. Tosi henkilöautomainen ajettava ja ihan ketterä menijä. Vikoja ei ole toistaiseksi ilmennyt. Tyytyväinen oon ollu.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

TiK
Ylläpitäjä

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja TiK » Pe Marraskuu 10. 21:16:57 2006

Kinsky kirjoitti:Osastollemme on tulossa pakettiauton vaihto eteen. Ja kun aikaisempaa keskustelua ei löytynyt, aloitin aiheen.

Sain vastuulleni "ajattaa" vähintään kolme eri merkki vaihtoehtoa. Itse valitsisin suoralta kädeltä nykyisen Transun tilalle uuden, ensi vuoden tammikuussa tulevan neliveto Transiitin. Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??

Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ainakin seuraavien diisseli malleista.

Hiace

- Korimalli tullut markkinoille -96, viime kuussa esitelty kasvojen kohotus mielestäni epäonnistunut.
+ Tarjolla neliveto. Kokemuksia??
+ Transiitin kanssa kilpailukykyinen.

Transporter

- Suhteessa kalliimpi muihin kilpailijoihin
- ??
+ Tarjolla myös neliveto, kokemuksia ??

Transit

+ Viimeisin "päivitys" mielestäni onnistunut.
+ Valittu juuri 2007 pakettiautoksi.
+ Neliveto odotettu.
- ??
- ??

Muut merkit ?? Vito ?? Peugeot/Fiat/Citroen ??

T:Jussi

Ei ole ensimmäinen moniveto transitti, suomessa noita on tietääkseni tehnyt aikoinaan ainakin legendaarinen? Ford jälleenmyyjä Autoliike M. Kemiläinen Oy joensuussa.

Ulkomailla kai useampikin paja SVO:ta myöten joka aikoinaa kai sattui syntymään juuri mk1 Transitin varustelun myötä.

Ja vastaus varsinaiseen kysymykseen Transit on ratkaisu kaikkeen.... ;)

ps. Meillä on firman huoltoautona tämmöinen uusikorinen espanjanpoikien mersu (vito) jo toinen semmoinen peräkkäin ja ei sitä kyllä kehumaan pääse.

Senverran pitää vielä muokata viestiä että tuota uusinta Transittia ei pidä sotkea tuohon aikaisempaan versioon.
Itsellä oli koeajossa viikonlopun tuollainen uusi isoimmalla dieselillä oleva etuvetoinen ja se osa-alue missä transit on antanut eniten tasoitusta kilpailijoilleen eli ohjaamo on saatu nyt kuntoon.
Merkittäviä uudistuksia on että vaihdekeppi sijaitsee nykyään kojelaudassa ja noin ½m entistä pienempi ohjauspyörä ja koko kojelauta yleisilmeeltään sekä säilytystiloiltaan pieksee kyllä niin uuden viton kuin uuden transportterin (kyllä olen ajanut molemmilla)
Suosittelen siis tutustumista uudistuneeseen transittiin muillekkin ketkä ovat pakua hankkimassa.
Koeajoin myös sen 174hp transportterin ja kyllähän se iloisesti veti mutta kenellä on varaa maksaa niin vitusti pakettiautosta, ei ainakaan niillä joiden pitää se omilla rahoilla ostaa ja leipää sillä tienata.

SamiS
Viestit: 89
Liittynyt: To Marraskuu 24. 14:42:08 2005
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja SamiS » Pe Marraskuu 10. 21:51:21 2006

Itellä jäi työauto Fiat Ducatossa -03, vaihdekeppi käteen liikenne ympyrässä,ajettu 30tkm!
Hiaceilla on tullut ajettua melko paljon,niin neli- kuin takavedollakin.Mielestäni tosi hyviä ajaa eikä niissä oo ollu mitään vikojakaan..
Escort xr3i -86
Jäsen #1281

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Marraskuu 11. 1:55:16 2006

Omasta mielestäni olikohan nyt '97 vuosimallin transporterissa on erittäin epämukava ajoasento. Ajoin kerran n.300-400km reissun sellaisella ja jalat&selkä tuli todella kipeäksi. Muuten ihan ok kyyti
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

T-mu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja T-mu » La Marraskuu 11. 2:09:38 2006

Pakukokemukset on aika vähissä, mutta kuitenkin...Sekä uus, että vanhakorinen (T4) Transporter olivat kumpikin positiivisia kokemuksia, varsinkin tuo T5, jos vaan massia ois, ni ostaisin vaikkei pakulle käyttöä oliskaan :wink: Ja samat sanat koskee myös M-B Vitoa :!:

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » La Marraskuu 11. 11:20:54 2006

No kerrotaan nyt sitten vito kokemukset. Vitoissa tyyppivika ongelmia on suuttimien kiinni hirttäminen ja sitä kautta kansi remppa, ruostuminen, mittaristo ongelmat. Auto on todella hyvä ajaa ja teho/vääntö on ihan riittävä. Seuraavaksi kun auton vaihdan se ei kuitenkaan välttämättä ole vito (ruoste :evil: )
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 11. 12:26:34 2006

uuskorisissa transiteissa on sellaista vikaa leimalla ilmennyt että etupään alatukivarren takimmainen pusla "putoaa" läpi eli alatukivarsi koluuttaa apurunkoon.

fsohc: mulla teki vanhemmassa hiacessa saman että 300km ajon jälkeen oli jalat ihan puuduksissa. transporterissa mulle ei tule vastaavaa vaivaa, ei uudemmassa eikä vanhemmassa mallissa. eli nää taitaa riippua kuskin mitoista :-)

toivoisin että transkopterin penkkiä voisi saada hieman taaemmas; pakuissa kun tulee väliseinä vastaan tosi nopeesti eli jos penkki on takana on noja pystyssä ja päinvastoin.. eli kun isokokoisen kuskin pää ei ota kattoon niin jalat ottaa kojelautaan tai päinvastoin :-/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 11. 12:30:27 2006

uus (takaveto) vito tuntu yhtäkkiseltään melko huonolta etenemään talvella kun sellaista katsastin. automaattivaihteisena en saanut etupyöriä pois jarrutesteriltä (takapyöreät liukkaan laatan päällä) ilman työntöapua.. ei niin ovelasti pystynyt millään heijaamaan :-) ja kuormana oli setti kesärenkaita taka-akselin kohdalla kun oli liikkeen auto.

tuskin vika oli kuskissa kun kaikki muut päivän autot lähtivät ongelmitta tuosta pois - jopa vanhat transhit ja hiace :-)

buster
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Maaliskuu 15. 19:05:46 2004

Viesti Kirjoittaja buster » La Marraskuu 11. 13:21:09 2006

Itse olen ajellut lähinnä hiacella ihan ok ajaa mutta TODELLA isoääninen!
Meillä on mennyt kaksi kertaa keskuslukko paskaksi, neljä avainta, kaksi lukkopesää, melkein kaikki ikkunat vuotaa sekä polttimoita saa olla viikoittain vaihtamassa. autolla ajettu 80tkm
ST200 STW

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » La Marraskuu 11. 13:33:49 2006

Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Nykyinen ransumme on vuosimallia 2001 (vanha korimalli), mittariin tuli juuri tällä viikolla 100tkm. Eli suhteessa aikas vähän ajettu. Enimmäkseen kaupunki ajoa. (+muuttoautona=oma ajo). Auto on firman oma. Tuleva tarkoitus hankkia esiim. Fordin Huolto-leasinginä.
Jos Foorttiin päädytään.

Kokemuksia näistä huolto-leasing palveluista??

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Marraskuu 11. 23:25:00 2006

Chevy-Van, Econoline, Ram!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Marraskuu 11. 23:40:49 2006

No tuosta vanista, kaverilla uuskorinen chevy van, osti vuosi sitten 120000 km ajettuna. Oli jo silloin tiedossa vanin pumppuviat, joten liikkeessä (metroauto) printtasivat huoltohistorian, josta näkyi, että pumppu oli hiljattain vaihdettu. Ei siinä mitään, nyt se on kuluvan vuoden aikana vaihdettu neljästi! Tosin takuuseen tietty, mutta kyllähän se aina harmittaa hinuria tilailla kun pitäisi olla jo työmaalla... :lol:
Ja on meinaan muovisen oloinen siihen vanhaan kunnon vaniin (6.2) verrattuna. Kauko-ohjattava keskuslukituskin piti muuten ottaa pois käytöstä, kun jenkkipojat käyttää jotain ihme taajuuksia, ei sairaalan pihassa saanut ovia auki, hälytintä pois, saati autoa käymään ajoneston takia... Ja kaikkee muuta pientä... General Mistake!
Pedal tu tö metal!

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Su Marraskuu 12. 10:21:00 2006

Joo ostakaa amerikalainen, se on kaikille parasta. Rahoitusyhtiö tykkää, huoltoasema tykkää , öljy-yhtiö tykkää ,varaosafirmat tykkää, meikäläinen pysyy leivässä, no onpa mukava ajella jos vaan on kuorma-autokortti. On niin turvallinenkin kun ei pääse kaahailemaan kuin 89km/h.
Edellisessä virmassa vaihtelin niin maan perusteellisesti pyöränlaakereita, iskareita ja kääntölaakereita Ducatoihin, ihmeteltiin että mahtaa jäädä Fiatille paljon katetta autosta kun on 3v takuu ja auto rakennetaan uudestaan suomessa...
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ma Marraskuu 13. 13:38:39 2006

Taitaa olla 4x4 transussa asialla sama paja joka niitä ennenkin on tehnyt: http://www.mjallen.co.uk/category.php?categoryid=5 Nyt vaan yhteistyössä Fordin kanssa.

County, nykyisin kai Countytrac on nelivedottanyt transuja pitkään, jopa 90-luvulla. Suomeen niitä ei tainut eksyä.

Kemiläisen 4-vedottamat taisi olla SIRA nimisen pajan tuotteista kasattuja.

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ma Marraskuu 13. 14:37:11 2006

Huomisesta keskiviikkoon ois neliveto Hiace varattu. Katsotaan ny millane on...

fixmaker
Ylläpitäjä

4X4 Historiaa

Viesti Kirjoittaja fixmaker » Ti Marraskuu 14. 0:39:42 2006

Taisi joku epäillä nelikoita tehtaillun jopa suomessa? Valtion käytössä sellaisia oli aikoinaan 70-80 luvulla useampiakin, mutta tulivat joko saksasta tai saarivaltiosta. Ensinmainitut jollain saksalaisella alustalla ja britit taisivat käyttä Danan akseleita. Ainakin kaksi nelikkoa on rakennettu suomessakin harrastevoimin ja taitavat olla vielä jopa hengissäkin. Itsekin kävin toista koeajamassa ostomielessä joskus 90-luvun alkupuolella... Eli alkuun palatakseni, ei ole nelikko transitissa aivan uusi keksintö...

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ke Marraskuu 15. 11:27:38 2006

No niin, tämän ja eilisen päivän oli ajossa seuraavanlainen Hiace, 2.5 D-4D pitkä 4WD. 117hv/86kW, 294Nm/1600-2400r/min.

Hiace sai viime kuussa ulkoisen kasvojen kohennuksen, samalla esiteltiin uusi kone Hiacen nokalla, juurikin koeajettu 4-4D kone. Takaapäin Hiace näyttää lähes samalta kuin vuonna -96. Olisin odottanut suurempaa kohennusta. Sama vanhentunut vaikutelma näkyy myös auton sisällä. Muovimainen/halvanoloinen vaikutelma. Vai mitä mieltä olette tästä kuvasta. Samat "namiskuukkelit" 80-luvulta. Samaa voisin sanoa ovista. Autoon kipuaminen ~190centtiseltä vaatii notkeutta. Vaikka säädöt ratissa (korkeus) ja penkeissä sallivatkin pitemmälle kohtalaiset säädöt, jalkojen saaminen "suoraksi" ei onnistu.

Ajossa Hiace näyttää "kyntensä". Lähdöt huonommissakin sääolosuhteissa eivät tunnu ongelmilta. Suuri kiitos tästä ärhäkkään koneen sekä nelivedon. Kaasupoljin todella herkkä. Ohjaus on tunnokas ja minkäänlaista "vetelyä" ei tunnu.

Hiace on suh.koht. hiljainen ajettava, moottorin melu ei kantaudu häiritsevästi ohjaamoon. Talvirenkaina oli Continentaalit, rengasmelua ei kuullut. Tässä näin lyhyesti mielipiteeni uudistuneestasta Hiacesta.

+ moottori
+ neliveto
+ ajettavuus

- vanhentunut yleisilme
- sisätilat tuovat mieleen 80-luvun Hiacen
- ohjaamossa säilytyslokerikkojen puute

Arvosanaksi antaisin 8.

Koeajon tarjosi Toyota Tammer-Auto.

Ensi viikon maanantaille on varattu 4X4 Vito. Katsellaan.....

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Ke Marraskuu 15. 22:21:20 2006

hep,
TiK kirjoitti: Ei ole ensimmäinen moniveto transitti, suomessa noita on tietääkseni tehnyt aikoinaan ainakin legendaarinen? Ford jälleenmyyjä Autoliike M. Kemiläinen Oy joensuussa.
OT ja muutenkin pikkusen myöhässä, mutta:
tekipä hyvinkin kemiläinen joensuussa noita, mm. sähköyhtiöille, bolt_on -tyyliin, saattoipa olla jo 70-luvun lopullakin(?).

-timppa
#176

fixmaker
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fixmaker » Ke Marraskuu 15. 22:31:56 2006

Uskotaan ku sanotaan. Saativat hyvin tehdäkin.. ilmeisesti samoista palikoista kuin muutkin. Sähköyhtiöillä ja vr:llä noita ainakin oli. Kuulemma myös rajavartiolaitoksella. Yhtään alkuperäistä vain ei vastaan ole tullut.

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » La Joulukuu 2. 14:08:41 2006

Ihan uteliaisuuttani kysyn; onko uusi pakettiauto jo hankittu..? :)
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » La Joulukuu 2. 21:34:54 2006

Ghia-mies kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kysyn; onko uusi pakettiauto jo hankittu..? :)
Ei vielä.. Luulin ettei ketään kiinnosta... Siksi jättänyt kommentoimatta. Tähän asti ollut ajossa Hiacen lisäksi, 4x4 Vito, 4x4 Transpoint ja uusi Ducato. Voin pistää kuvia maanantaina (työkoonnella kuvat) jos jotain kiinnostaa. :roll: Vielä koeajoa odottavat ainakin, Rellun Traffic ja tuleva neliveto Ransu.

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » La Joulukuu 2. 21:57:01 2006

Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta? Näin sen meinaan ensi kerran tänään livenä, vaikutti ihan fiksulta vekottimelta kunhan ensin ehtii tottua tohon ulkonäköön. Täytyy itsekin käydä koeajamassa. Ainakin tavaratila näytti järkevältä ja jonkun verran isommalta verrattuna edelliseen korimalliin.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » La Joulukuu 2. 22:47:18 2006

Ghia-mies kirjoitti:Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta?
Koeajettu Ducato oli 2.3 diisseli, 120hv/320Nm, tavaratila 10m³.
Verrattuna Hiaceen, ohjaamo eri vuosisadalta. Lokerikko tilaa löytyy yllinkyllin. Ratissa ainoastaan syvyyssäätö, mutta mieluisa ajoasento löytyy helposti. Jos Hiacee ajaessa vasenkylki oli kiinni ovessa, Ducatossa tilaa jäi kuskin ja oven väliin n.~30cm. Muutenkin ohjaamon tilat oli tähän asti ajetuista parhaimmat, esim. Vitossa keskimatkustajan jalkoja ei saa asetettua mukavasti johtuen huonosti asennetusta vaihdekepin sijainnista... Ducatossa matkustaa kolme rotevaa miestä pitemmänkin matkan. Kone tuntui riittävän tehokkaalta. Valoista lähtiessä kakkonen tuntui ehkä parhaimmalta vaihteelta. Mikä ei onnistunut Transpointilla, vaan kone sammui. (tai sitten johtui kuskista :roll:). Ajettavuus mielestäni vähän liiankin tunnoton/vaeltava, en osaa selittää. Tuntuu että ajais jotain ilmatyyny-alusta. Tässä näin lyhyesti.. Mutta suosittelen lämpimästi koeajoa!!!

..ja jos Hiace sai 8.pistettä. Ducatolle 8puoli.


P.S Delta-autohan tarjoo Ducatolle Suomen parhaimman tavara-autotakuun: 5 vuotta tai 150 000 km! :roll:

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Su Joulukuu 3. 8:20:47 2006

Kinsky kirjoitti:
Ghia-mies kirjoitti:Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta?
Ajettavuus mielestäni vähän liiankin tunnoton/vaeltava, en osaa selittää. Tuntuu että ajais jotain ilmatyyny-alusta.
Juu, tiedän mitä tarkoitat. Omassa Peugeotissa esiintyy varsinkin talvirenkailla ajettaessa sama ilmiö. Mutta kun laittaa kesärenkaat alle niin tuntuu kuin ajaisi eri autolla, ohjaustuntuma on paljon parempi eikä niin löysän oloinen. Taitaa olla jonkun verran renkaista kiinni, mene ja tiedä... :roll:
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ma Joulukuu 4. 20:00:39 2006

Tässä ny muutama kuva koeajetusta Ducatosta, (jos nappaa).. Nokastaan Ducato näyttää aikas hyvältä. Matkustamo viihtyvyyteenkin on panostettu, tässä esim. kuva ovesta, vertailun vuoksi kuva Hiacen ovesta. Sama asiallinen linja jatkuu kojelaudassa.
Ja niin ku edellä jo mainitsin, lokerikkoja löytyy riittämiin... Lisäpisteet saa takaovien/"lastausluukun" muotoilusta, harvassa pakussa on näinneliön mallista perää.

Loput kuvat

-Jussi-

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Tammikuu 16. 17:10:54 2007

Onko kellään tietoa mistä löytyisi tietoa -02 transitista???
Lähinnä mitä kaikkea toi mallimerkintä pitää sisällään ja minkä tehoisia koneita noissa on sekä ilmeneekö tehot mallimerkinnästä jotenkin?

Muita kokemuksia? Hyviä tai huonoja/ mitä kannattaa tsekata kun on ko. vehkeestä kaupoilla.
n.120tkm ajettu kuorma-autoksi rekisteröity vehje on harkinnan alla työ autoksi.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ma Kesäkuu 4. 12:01:36 2007

No niin, nostetaas aihe ylös....

Tänään saatiin vihdoista viimein paku pihaan. Ei tullu mersua, Foorttia, ei Veeweetä.. Vaan äänestyksen jälkeen tälläinen ja toinen kuva ja kolmas kuva.

Tietenkin tietynlainen budjetti oli esteenä auton valintaan...

Näistä äänestimme:

Hiace, Ducato, Transit, Primastar, Transpoint.

...ja päädyimme Nispaniin. Kieltämättä hyvä valinta. "Samat" pakut Trafficin ja Vivaron tiputimme alkuvaiheessa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Kesäkuu 6. 14:34:03 2007

lappis kirjoitti:Ens vuoden lopulla tulee transuun uus moottori vaihtoehto lisää 3.2/5syl. 200hv/470nm. :wink:
kuulostaa jo hyvälle veturille :P

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Viesti Kirjoittaja grinduster » To Lokakuu 11. 13:49:43 2007

Hakusessa olis isälle halpa (3-4 te) diiselipaku. Eli kyseeseen tulee 90-luvun puolivälin malli. Tässä vaiheessa vaihtoehdot ovat hiace ja transporter. Transittia vieroksutaan ( jotenkin kohlo), vanette (ei mitn hajua) ja lukemattomat muut kaatuu johonkin muuhun kuten yleensä hintaan.

Hiacehan on tunnetusti tekniiltaan ydinsodan kestävä. Mutta ruostuminen jonkun sortin ongelma. Transporter ehkä hivenen halvempi, ei ehkä niin herkkä ruostumaan, mutta mites tuo tekniikka. Koska auto tulee tällä hintatasolla olemaan n.300tkm ajettu kuinka pitkää ikää nille voi toivoa? Tietysti kulutusosia menee, mutta ettei tulis mitää konkurssiin johtavaa korjattavaa. Nelikoista ilmeisesti kannattaa pysy erossa, vai kuinka?

Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Lokakuu 11. 22:53:05 2007

Käytännön näkökulmasta voin kertoa että transporterit ovat noilla kilometreillä miinoja. Ei ole väliä onko 4wd vai 2wd, itse en riesakseni moista ottaisi.

Kannattaa miettiä mitä autolta haluaa ja mitä sen pitää olla. Yleensä paku hankitaan työkaluksi, sellaiset yleensä saisi olla yksinkertaisia, toimivia ja luotettavia. Itse valitsisin käytetyistä ehdottomasti Transitin, mikään muu ei tulisi kysymykseenkään, näillä kriteereillä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Marraskuu 2. 17:28:46 2007

ääni kans täältä transitille. Koneessa ei suurempia vikoja varmaan tule jos pumppuna on bosch ei lucas.

transporterit on kyllä suht pommeja sitten kun ne rupeaa hajoamaan, kukaan ei mielellään halua niitä ottaa korjattavaksi ja koti pihassa huoltaminen on tuskaa.

nimimerkki: tiistaina oli transportteri kytkin remppattavana, eikä mielellään heti enää samanlaista työnalle.

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Viesti Kirjoittaja grinduster » Su Marraskuu 4. 19:52:06 2007

Nyt olis puolitutulla tarjolla n. 300tkm ajettu -90 koneremontoitu 2.4 transporter. Alustakin oli entisöity. Saas nähä mitä vanhamies koekäytön jälkeen toteaa...

Tässä on tullut nyt tuijoteltua Nettiautoa ja kyllä tohon 3-4 te haarukkaan vaihtoehtojakin löytyy. Tarkoitus olisi hankkia nimenomaan varmatoiminen ja huoleton työkalu. Neliveto olis siinä mielessä hyvä että, varsinkin talvella nuo syrjätiet (mökkityömaat) ovat toisinaan haastavia. No varsinainen tarve tulee vuodenvaihteessa. Saa nähä kuin käy.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Tammikuu 12. 19:08:51 2008

väliraportti vw transporter T5, nyt 135tkm ja edellisten lisäksi uusittu takaiskarit ja eilen korkkas vetoakselista poorit..

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ti Tammikuu 22. 18:11:49 2008

Pientä väliraporttia tosta meidän valitsemasta Nissan Primastarista...

Mittarissa nyt n.10tkm. Yhtä vikaa lukuunottamatta auto toiminut moitteettomasti. Vika on radio, tänä perjantaina olisi viides kerta kun auto menee saman vian takia huoltoon. Välillä radio lähetettiin Ranskaan Renaultille, jolloin oltiin kolmisen viikkoo ilman soitinta. Ja tietenkään uutta radioo ei saatu asentaa ennen kuin Renault oli tutkinut vanhan. Saatiin uusi soitin pari viikkoo sitten, kas kummaa, jälleen tankkuaa...

Kertaalleen käyty takaisin kutsussa. Liittyen kojelaudan takana oleviin johdotuksiin.

Muuten kyllä ollut ihan asiallinen vekotin.

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Viesti Kirjoittaja grinduster » Ti Tammikuu 22. 21:50:31 2008

Juu, vanhamies pääty ostamaan sen Transporterin sitten viime vuoden lopulla. Vuosmalli on ´91, kone 2.4d, vetää vaan eestä ja kilometrejä kertyny 398 tkm. Huoltokirja kertoo, että kone vaihdettu 170 tkm:n kohdalla. Sisustaa on siistitty, vanerointi uusittu, uutta väriä päälle ja valoja uusittu ja lisätty. Näin alkuun ei ihan paskalta vaikuta...

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ma Maaliskuu 1. 22:51:44 2010

Lehtileike uusimmasta Tuulilasi-lehdestä,

Ford Transit AWD.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Maaliskuu 1. 23:05:36 2010

Laitetaas tänne puolellekin vaikka jo ehdin tekniikka alueelle ketjun aloittaa.

Olis tarkoitus hommata pakettiautoa ja tuo 2000- alkaen etuvetomallin transit olis yhtenä vaihtoehtona.
Minkälaista kokemusta näistä löytyy yleisiä vikapaikkoja jne?

Entäs koneet yleisin mylly mikä näistä löytyy näyttäis olevan 2.0td 75hp :roll: Noin jo ajatus tasolla tökkii tuo tehomäärä kun pitäis autolla kyetä vetämään traileria ja muutenkin kuskaamaan romuja.

Jos tuollaiseen 75hp malliin sekaantuis olis lastutus pakollinen ja niitä ei juurikaan tunnu löytyvän netistä tuohon koneeseen :?: Joten onko tietoa onko tuo edes lastutettavissa :? ja mitähän eroa ko.koneessa on tehokkaampiin 2.0 sisariin verrattuna?


Niin ja ne muut vaihtoehdot
Fiat ducato 2.0jtd
Citroen jumpper 2.0hdi
Näistäkin voi kommenttia heittää, Transiittiin olis ehkä vahvin luotto kuitenkin kestävyyden suhteen..

Transiitin 100hp malli olis hyvä mutta niitä on melko huonosti myynnissä tai sitten hinta pomppaa yli kipurajan :?

Niin ja korimallin pitää olla matala joka kyllä rajaa hyvin tehokkaasi valinnanvaraa..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja Rielo » To Maaliskuu 4. 9:13:01 2010

jumpperi ja dukattihan on sama auto :) Kyllä minun -90 2.5 vapari ransu vetelee tuolla 75hv:llä ihan mukavasti. Tosin on siinä veto takana.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja olafu » To Maaliskuu 4. 12:37:05 2010

Kinsky kirjoitti:Lehtileike uusimmasta Tuulilasi-lehdestä,

Ford Transit AWD.
Systeemi vaikuttaa joltain insinöörin aivopierulta, mikäli tohon lehtijutun selostukseen on uskominen. Luulis että siinä nyt etutasauspyörästö on, muutenhan siinä pitää olla kaks kytkintä tai muuten etuakseli on tönkkö ilman nelivetoakin...
Tai sitten kirjottajalla on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eli puhuu tasauspyörästöistä vaikka tarkottaa tasauspyörästön lukkoja.
Jäsen #606

RiSa
Viestit: 72
Liittynyt: La Kesäkuu 9. 13:32:49 2007
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja RiSa » To Maaliskuu 4. 15:01:35 2010

olafu kirjoitti:
Kinsky kirjoitti:Lehtileike uusimmasta Tuulilasi-lehdestä,

Ford Transit AWD.
Systeemi vaikuttaa joltain insinöörin aivopierulta, mikäli tohon lehtijutun selostukseen on uskominen. Luulis että siinä nyt etutasauspyörästö on, muutenhan siinä pitää olla kaks kytkintä tai muuten etuakseli on tönkkö ilman nelivetoakin...
Tai sitten kirjottajalla on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eli puhuu tasauspyörästöistä vaikka tarkottaa tasauspyörästön lukkoja.
Siinähän sanotaan seuraavasti:
Voima siirtyy jatkuvasti vaihteistolta moottorin vasemmalla puolella olevaan pumppu- ja kytkinyksikköön. Sieltä se siirtyy kiinteällä akselilla oikealle puolelle samanlaiseen yksikköön.
Pitävällä kelillä etuvedon rattaat ja akselit pyörivät vapaasti, voimaa siirtämättä.
Eli kummellekin etuvetoakselille on omakytkin. Normaali tilanteessa auto on takavetoinen.
Tarvittaessa neliveto ilman etu- ja keskitasauspyörästöä. Tällöin neliveto kytkeytyneenä molemmat eturenkaat pyörivät nopeamman(eli luistavan) takarenkaan tahtiin ja etenemiskyky on paras mahdollinen.
May the FORD be with you!

Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220

Vastaa Viestiin