Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.
Osastollemme on tulossa pakettiauton vaihto eteen. Ja kun aikaisempaa keskustelua ei löytynyt, aloitin aiheen.
Sain vastuulleni "ajattaa" vähintään kolme eri merkki vaihtoehtoa. Itse valitsisin suoralta kädeltä nykyisen Transun tilalle uuden, ensi vuoden tammikuussa tulevan neliveto Transiitin. Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??
Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ainakin seuraavien diisseli malleista.
Hiace
- Korimalli tullut markkinoille -96, viime kuussa esitelty kasvojen kohotus mielestäni epäonnistunut.
+ Tarjolla neliveto. Kokemuksia??
+ Transiitin kanssa kilpailukykyinen.
Transporter
- Suhteessa kalliimpi muihin kilpailijoihin
- ??
+ Tarjolla myös neliveto, kokemuksia ??
Transit
+ Viimeisin "päivitys" mielestäni onnistunut.
+ Valittu juuri 2007 pakettiautoksi.
+ Neliveto odotettu.
- ??
- ??
Muut merkit ?? Vito ?? Peugeot/Fiat/Citroen ??
T:Jussi
Sain vastuulleni "ajattaa" vähintään kolme eri merkki vaihtoehtoa. Itse valitsisin suoralta kädeltä nykyisen Transun tilalle uuden, ensi vuoden tammikuussa tulevan neliveto Transiitin. Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??
Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ainakin seuraavien diisseli malleista.
Hiace
- Korimalli tullut markkinoille -96, viime kuussa esitelty kasvojen kohotus mielestäni epäonnistunut.
+ Tarjolla neliveto. Kokemuksia??
+ Transiitin kanssa kilpailukykyinen.
Transporter
- Suhteessa kalliimpi muihin kilpailijoihin
- ??
+ Tarjolla myös neliveto, kokemuksia ??
Transit
+ Viimeisin "päivitys" mielestäni onnistunut.
+ Valittu juuri 2007 pakettiautoksi.
+ Neliveto odotettu.
- ??
- ??
Muut merkit ?? Vito ?? Peugeot/Fiat/Citroen ??
T:Jussi
Viimeksi muokannut Kinsky, Pe Maaliskuu 5. 21:56:02 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
- Paikkakunta: Pks
Transitista en mitään faktaa oikein tiedä, mutta ajoin taannoin -04 vuoden mallilla. Ajoasento oli miellyttävä ja ajaminen melko helppoa. Vaikutelmaksi jäi "hyvä paku".
Uudehkoilla Hiaceilla on tullut ajettua melko paljon. Perinteinen pakettiautomainen, mutta ei huonokaan. Toyotan nelivedosta kokemusta uudesta Hiluxista, ei moittimista. Ainakin Hiluxissa sai valita taka- tai nelivedon. Onhan Toyota aika kuuluisa kestävyydestään, ainakin vanhat Hiacet on ollut aika pomminvarmoja.
Transporter on kyllä hienoin noista
Uudehkoilla Hiaceilla on tullut ajettua melko paljon. Perinteinen pakettiautomainen, mutta ei huonokaan. Toyotan nelivedosta kokemusta uudesta Hiluxista, ei moittimista. Ainakin Hiluxissa sai valita taka- tai nelivedon. Onhan Toyota aika kuuluisa kestävyydestään, ainakin vanhat Hiacet on ollut aika pomminvarmoja.
Transporter on kyllä hienoin noista

Mondeo STW mk3
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Itse olen ajanut reilun vuoden verran ja 44tkm ´05 Peugeot Boxerilla. On tilava ja hyvin varusteltu pakettiauto jolla mielellään ajelee myös pitkiä matkoja. Tavaratilaan mahtuu paljon tavaraa suorien seinien sekä isojen oviaukkojen ansiosta. Nelivedolla ei toistaiseksi saa, mutta toisaalta en ole kertaakaan vielä juuttunut autolla mihinkään. Vakiovarusteisiin kuuluu sekä webasto että ilmastointi plus kaikki sähköheebelit, ja lämmityslaitekin on oikeasti mitoitettu Suomen oloihin. Viime talvena ajoin Loviisasta Kuusamoon ja pakkasta oli -32 astetta eikä lämmitystä tarvinnut edes pitää täysillä.
Mikäli tarvitsee hyvän käyttöpakun tavaroiden kuskaamiseen Boxer/Jumper/Ducato on varteenotettava ja suht edullinen vaihtoehto. Mutta jos enimmäkseen ajelee kaupunkialueella eikä kuskaa niin paljon tavaraa niin varmasti Vito tai Transporter on miellyttävämpi joskin myös kalliimpi. Uusi Transit on mielestäni hyvän näköinen mutta käytännön kokemusta uudesta mallista minulla ei ole muuta kun mitä olen paikallisen Ford dealerin esittelyhallissa nähnyt.
Mikäli tarvitsee hyvän käyttöpakun tavaroiden kuskaamiseen Boxer/Jumper/Ducato on varteenotettava ja suht edullinen vaihtoehto. Mutta jos enimmäkseen ajelee kaupunkialueella eikä kuskaa niin paljon tavaraa niin varmasti Vito tai Transporter on miellyttävämpi joskin myös kalliimpi. Uusi Transit on mielestäni hyvän näköinen mutta käytännön kokemusta uudesta mallista minulla ei ole muuta kun mitä olen paikallisen Ford dealerin esittelyhallissa nähnyt.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
suht lujatekoisia värkkejä kaikki. transporteri on kalliimpi MUTTA ihan omaa luokkaansa kuskin paikalta seurattuna.. Hiace on vanhempaan hiaceen tottuneelle sopivin, transiitti peruspakuun tottuneelle ja volkkari sopii sellaisen hanskaan joka on ajellut henkilöautoilla ikänsä.. 
kaikki nuo ovat haluttuja myös käytettynä. hiace on 3v vanhana alkavasti jo ruosteessa mitä transhit ja transkopteri eivät vielä ole (perinteet velvoittaa..) jos perinteet pätevät myös muilta osin niin hiacen nivelet ym kestävät takuulla muita pidempään. transit noista kaiketi on väljin sisätiloiltaan?
isälläni on T5 -05 tdi transporter bussi taksikäytössä, nyt n 80tkm ajettu ja vikoja ei paljoa ole ollut:
-takaoven lukkopesä vaihdettu takuuseen (keskuslukko toimi miten sattuu)
-liukuoven stoppari oli melkein irti (kai korifirman jäljiltä)
-takaluukun saumakitin alla alkavaa molemmilla sivuilla ruostetta (vrt. mondeot yms)
-jarrupalat vaihdettiin juuri eli käyttöikä reilusti alle 100tkm. hintahaarukka 120e-300e / setti riippuen paikasta.
isä on ainakin volsuunsa niin tyytyväinen että turha on muuta tarjoilla. volsussa on 16" renkaat vakiona (isommat rengaskulut vrt 15"), mites muissa?

kaikki nuo ovat haluttuja myös käytettynä. hiace on 3v vanhana alkavasti jo ruosteessa mitä transhit ja transkopteri eivät vielä ole (perinteet velvoittaa..) jos perinteet pätevät myös muilta osin niin hiacen nivelet ym kestävät takuulla muita pidempään. transit noista kaiketi on väljin sisätiloiltaan?
isälläni on T5 -05 tdi transporter bussi taksikäytössä, nyt n 80tkm ajettu ja vikoja ei paljoa ole ollut:
-takaoven lukkopesä vaihdettu takuuseen (keskuslukko toimi miten sattuu)
-liukuoven stoppari oli melkein irti (kai korifirman jäljiltä)
-takaluukun saumakitin alla alkavaa molemmilla sivuilla ruostetta (vrt. mondeot yms)
-jarrupalat vaihdettiin juuri eli käyttöikä reilusti alle 100tkm. hintahaarukka 120e-300e / setti riippuen paikasta.
isä on ainakin volsuunsa niin tyytyväinen että turha on muuta tarjoilla. volsussa on 16" renkaat vakiona (isommat rengaskulut vrt 15"), mites muissa?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Tuota en ihan kokonaan allekirjoita; kolmen Boxerin ja yhden Ducaton kokemuksella ei ole ikinä ollut nivelongelmia. Joustintukien ylälaakerit rikkoontuvat kyllä n 80tkm välein ja 1 kpl pyöränlaakeri on vaihdettu mutta nivelet ovat kestäneet hyvin. Yllämainitut autot ovat olleet vm ´98-´05.samiharju kirjoitti:Boxer/Jumper/Ducato kolmikossa on etupään nivelet aika huonoa tavaraa, 30-50tkm välein saa jotain vahidella.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
Mulla ei ole tähän keskusteluun mitään sanottavaa, tuohon tulin vaan kommentoimaan ihan muuten vaan että joskus 80 luvun alussa joku suomalainen firma teki ranseiteista nelivetovehkeitä. En muista mitään spekseja asiasta mutta vähän enemmän siinä oli maavaraa ja suomessa niitä tehtiin.Kinsky kirjoitti:Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ei ehkä kannata ostaa uudella tekniikalla olevaa pakua ainakaan firman ainooks pakuks. Transporttereita duunissa on aikas monta ja niitä tulee kokoajan lisää, ainakin pikkubussi käytössä mukavimman olosia. Tavaran kuljetukseen ainakin ite hankkisin sellasen sopivalla varustelulla (olettaen että tilat riittää).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
-
- Ylläpitäjä
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
Kinsky kirjoitti:Osastollemme on tulossa pakettiauton vaihto eteen. Ja kun aikaisempaa keskustelua ei löytynyt, aloitin aiheen.
Sain vastuulleni "ajattaa" vähintään kolme eri merkki vaihtoehtoa. Itse valitsisin suoralta kädeltä nykyisen Transun tilalle uuden, ensi vuoden tammikuussa tulevan neliveto Transiitin. Taitaa olla ensimmäinen 4x4 Transiit??
Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ainakin seuraavien diisseli malleista.
Hiace
- Korimalli tullut markkinoille -96, viime kuussa esitelty kasvojen kohotus mielestäni epäonnistunut.
+ Tarjolla neliveto. Kokemuksia??
+ Transiitin kanssa kilpailukykyinen.
Transporter
- Suhteessa kalliimpi muihin kilpailijoihin
- ??
+ Tarjolla myös neliveto, kokemuksia ??
Transit
+ Viimeisin "päivitys" mielestäni onnistunut.
+ Valittu juuri 2007 pakettiautoksi.
+ Neliveto odotettu.
- ??
- ??
Muut merkit ?? Vito ?? Peugeot/Fiat/Citroen ??
T:Jussi
Ei ole ensimmäinen moniveto transitti, suomessa noita on tietääkseni tehnyt aikoinaan ainakin legendaarinen? Ford jälleenmyyjä Autoliike M. Kemiläinen Oy joensuussa.
Ulkomailla kai useampikin paja SVO:ta myöten joka aikoinaa kai sattui syntymään juuri mk1 Transitin varustelun myötä.
Ja vastaus varsinaiseen kysymykseen Transit on ratkaisu kaikkeen....

ps. Meillä on firman huoltoautona tämmöinen uusikorinen espanjanpoikien mersu (vito) jo toinen semmoinen peräkkäin ja ei sitä kyllä kehumaan pääse.
Senverran pitää vielä muokata viestiä että tuota uusinta Transittia ei pidä sotkea tuohon aikaisempaan versioon.
Itsellä oli koeajossa viikonlopun tuollainen uusi isoimmalla dieselillä oleva etuvetoinen ja se osa-alue missä transit on antanut eniten tasoitusta kilpailijoilleen eli ohjaamo on saatu nyt kuntoon.
Merkittäviä uudistuksia on että vaihdekeppi sijaitsee nykyään kojelaudassa ja noin ½m entistä pienempi ohjauspyörä ja koko kojelauta yleisilmeeltään sekä säilytystiloiltaan pieksee kyllä niin uuden viton kuin uuden transportterin (kyllä olen ajanut molemmilla)
Suosittelen siis tutustumista uudistuneeseen transittiin muillekkin ketkä ovat pakua hankkimassa.
Koeajoin myös sen 174hp transportterin ja kyllähän se iloisesti veti mutta kenellä on varaa maksaa niin vitusti pakettiautosta, ei ainakaan niillä joiden pitää se omilla rahoilla ostaa ja leipää sillä tienata.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: To Marraskuu 24. 14:42:08 2005
- Paikkakunta: Tuusula
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Omasta mielestäni olikohan nyt '97 vuosimallin transporterissa on erittäin epämukava ajoasento. Ajoin kerran n.300-400km reissun sellaisella ja jalat&selkä tuli todella kipeäksi. Muuten ihan ok kyyti
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
No kerrotaan nyt sitten vito kokemukset. Vitoissa tyyppivika ongelmia on suuttimien kiinni hirttäminen ja sitä kautta kansi remppa, ruostuminen, mittaristo ongelmat. Auto on todella hyvä ajaa ja teho/vääntö on ihan riittävä. Seuraavaksi kun auton vaihdan se ei kuitenkaan välttämättä ole vito (ruoste
)

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
uuskorisissa transiteissa on sellaista vikaa leimalla ilmennyt että etupään alatukivarren takimmainen pusla "putoaa" läpi eli alatukivarsi koluuttaa apurunkoon.
fsohc: mulla teki vanhemmassa hiacessa saman että 300km ajon jälkeen oli jalat ihan puuduksissa. transporterissa mulle ei tule vastaavaa vaivaa, ei uudemmassa eikä vanhemmassa mallissa. eli nää taitaa riippua kuskin mitoista
toivoisin että transkopterin penkkiä voisi saada hieman taaemmas; pakuissa kun tulee väliseinä vastaan tosi nopeesti eli jos penkki on takana on noja pystyssä ja päinvastoin.. eli kun isokokoisen kuskin pää ei ota kattoon niin jalat ottaa kojelautaan tai päinvastoin :-/
fsohc: mulla teki vanhemmassa hiacessa saman että 300km ajon jälkeen oli jalat ihan puuduksissa. transporterissa mulle ei tule vastaavaa vaivaa, ei uudemmassa eikä vanhemmassa mallissa. eli nää taitaa riippua kuskin mitoista

toivoisin että transkopterin penkkiä voisi saada hieman taaemmas; pakuissa kun tulee väliseinä vastaan tosi nopeesti eli jos penkki on takana on noja pystyssä ja päinvastoin.. eli kun isokokoisen kuskin pää ei ota kattoon niin jalat ottaa kojelautaan tai päinvastoin :-/
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
uus (takaveto) vito tuntu yhtäkkiseltään melko huonolta etenemään talvella kun sellaista katsastin. automaattivaihteisena en saanut etupyöriä pois jarrutesteriltä (takapyöreät liukkaan laatan päällä) ilman työntöapua.. ei niin ovelasti pystynyt millään heijaamaan
ja kuormana oli setti kesärenkaita taka-akselin kohdalla kun oli liikkeen auto.
tuskin vika oli kuskissa kun kaikki muut päivän autot lähtivät ongelmitta tuosta pois - jopa vanhat transhit ja hiace

tuskin vika oli kuskissa kun kaikki muut päivän autot lähtivät ongelmitta tuosta pois - jopa vanhat transhit ja hiace

-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 15. 19:05:46 2004
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Nykyinen ransumme on vuosimallia 2001 (vanha korimalli), mittariin tuli juuri tällä viikolla 100tkm. Eli suhteessa aikas vähän ajettu. Enimmäkseen kaupunki ajoa. (+muuttoautona=oma ajo). Auto on firman oma. Tuleva tarkoitus hankkia esiim. Fordin Huolto-leasinginä.
Jos Foorttiin päädytään.
Kokemuksia näistä huolto-leasing palveluista??
Jos Foorttiin päädytään.
Kokemuksia näistä huolto-leasing palveluista??
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Chevy-Van, Econoline, Ram!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
No tuosta vanista, kaverilla uuskorinen chevy van, osti vuosi sitten 120000 km ajettuna. Oli jo silloin tiedossa vanin pumppuviat, joten liikkeessä (metroauto) printtasivat huoltohistorian, josta näkyi, että pumppu oli hiljattain vaihdettu. Ei siinä mitään, nyt se on kuluvan vuoden aikana vaihdettu neljästi! Tosin takuuseen tietty, mutta kyllähän se aina harmittaa hinuria tilailla kun pitäisi olla jo työmaalla...
Ja on meinaan muovisen oloinen siihen vanhaan kunnon vaniin (6.2) verrattuna. Kauko-ohjattava keskuslukituskin piti muuten ottaa pois käytöstä, kun jenkkipojat käyttää jotain ihme taajuuksia, ei sairaalan pihassa saanut ovia auki, hälytintä pois, saati autoa käymään ajoneston takia... Ja kaikkee muuta pientä... General Mistake!

Ja on meinaan muovisen oloinen siihen vanhaan kunnon vaniin (6.2) verrattuna. Kauko-ohjattava keskuslukituskin piti muuten ottaa pois käytöstä, kun jenkkipojat käyttää jotain ihme taajuuksia, ei sairaalan pihassa saanut ovia auki, hälytintä pois, saati autoa käymään ajoneston takia... Ja kaikkee muuta pientä... General Mistake!
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
Joo ostakaa amerikalainen, se on kaikille parasta. Rahoitusyhtiö tykkää, huoltoasema tykkää , öljy-yhtiö tykkää ,varaosafirmat tykkää, meikäläinen pysyy leivässä, no onpa mukava ajella jos vaan on kuorma-autokortti. On niin turvallinenkin kun ei pääse kaahailemaan kuin 89km/h.
Edellisessä virmassa vaihtelin niin maan perusteellisesti pyöränlaakereita, iskareita ja kääntölaakereita Ducatoihin, ihmeteltiin että mahtaa jäädä Fiatille paljon katetta autosta kun on 3v takuu ja auto rakennetaan uudestaan suomessa...
Edellisessä virmassa vaihtelin niin maan perusteellisesti pyöränlaakereita, iskareita ja kääntölaakereita Ducatoihin, ihmeteltiin että mahtaa jäädä Fiatille paljon katetta autosta kun on 3v takuu ja auto rakennetaan uudestaan suomessa...
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Taitaa olla 4x4 transussa asialla sama paja joka niitä ennenkin on tehnyt: http://www.mjallen.co.uk/category.php?categoryid=5 Nyt vaan yhteistyössä Fordin kanssa.
County, nykyisin kai Countytrac on nelivedottanyt transuja pitkään, jopa 90-luvulla. Suomeen niitä ei tainut eksyä.
Kemiläisen 4-vedottamat taisi olla SIRA nimisen pajan tuotteista kasattuja.
County, nykyisin kai Countytrac on nelivedottanyt transuja pitkään, jopa 90-luvulla. Suomeen niitä ei tainut eksyä.
Kemiläisen 4-vedottamat taisi olla SIRA nimisen pajan tuotteista kasattuja.
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
-
- Ylläpitäjä
4X4 Historiaa
Taisi joku epäillä nelikoita tehtaillun jopa suomessa? Valtion käytössä sellaisia oli aikoinaan 70-80 luvulla useampiakin, mutta tulivat joko saksasta tai saarivaltiosta. Ensinmainitut jollain saksalaisella alustalla ja britit taisivat käyttä Danan akseleita. Ainakin kaksi nelikkoa on rakennettu suomessakin harrastevoimin ja taitavat olla vielä jopa hengissäkin. Itsekin kävin toista koeajamassa ostomielessä joskus 90-luvun alkupuolella... Eli alkuun palatakseni, ei ole nelikko transitissa aivan uusi keksintö...
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
No niin, tämän ja eilisen päivän oli ajossa seuraavanlainen Hiace, 2.5 D-4D pitkä 4WD. 117hv/86kW, 294Nm/1600-2400r/min.
Hiace sai viime kuussa ulkoisen kasvojen kohennuksen, samalla esiteltiin uusi kone Hiacen nokalla, juurikin koeajettu 4-4D kone. Takaapäin Hiace näyttää lähes samalta kuin vuonna -96. Olisin odottanut suurempaa kohennusta. Sama vanhentunut vaikutelma näkyy myös auton sisällä. Muovimainen/halvanoloinen vaikutelma. Vai mitä mieltä olette tästä kuvasta. Samat "namiskuukkelit" 80-luvulta. Samaa voisin sanoa ovista. Autoon kipuaminen ~190centtiseltä vaatii notkeutta. Vaikka säädöt ratissa (korkeus) ja penkeissä sallivatkin pitemmälle kohtalaiset säädöt, jalkojen saaminen "suoraksi" ei onnistu.
Ajossa Hiace näyttää "kyntensä". Lähdöt huonommissakin sääolosuhteissa eivät tunnu ongelmilta. Suuri kiitos tästä ärhäkkään koneen sekä nelivedon. Kaasupoljin todella herkkä. Ohjaus on tunnokas ja minkäänlaista "vetelyä" ei tunnu.
Hiace on suh.koht. hiljainen ajettava, moottorin melu ei kantaudu häiritsevästi ohjaamoon. Talvirenkaina oli Continentaalit, rengasmelua ei kuullut. Tässä näin lyhyesti mielipiteeni uudistuneestasta Hiacesta.
+ moottori
+ neliveto
+ ajettavuus
- vanhentunut yleisilme
- sisätilat tuovat mieleen 80-luvun Hiacen
- ohjaamossa säilytyslokerikkojen puute
Arvosanaksi antaisin 8.
Koeajon tarjosi Toyota Tammer-Auto.
Ensi viikon maanantaille on varattu 4X4 Vito. Katsellaan.....
Hiace sai viime kuussa ulkoisen kasvojen kohennuksen, samalla esiteltiin uusi kone Hiacen nokalla, juurikin koeajettu 4-4D kone. Takaapäin Hiace näyttää lähes samalta kuin vuonna -96. Olisin odottanut suurempaa kohennusta. Sama vanhentunut vaikutelma näkyy myös auton sisällä. Muovimainen/halvanoloinen vaikutelma. Vai mitä mieltä olette tästä kuvasta. Samat "namiskuukkelit" 80-luvulta. Samaa voisin sanoa ovista. Autoon kipuaminen ~190centtiseltä vaatii notkeutta. Vaikka säädöt ratissa (korkeus) ja penkeissä sallivatkin pitemmälle kohtalaiset säädöt, jalkojen saaminen "suoraksi" ei onnistu.
Ajossa Hiace näyttää "kyntensä". Lähdöt huonommissakin sääolosuhteissa eivät tunnu ongelmilta. Suuri kiitos tästä ärhäkkään koneen sekä nelivedon. Kaasupoljin todella herkkä. Ohjaus on tunnokas ja minkäänlaista "vetelyä" ei tunnu.
Hiace on suh.koht. hiljainen ajettava, moottorin melu ei kantaudu häiritsevästi ohjaamoon. Talvirenkaina oli Continentaalit, rengasmelua ei kuullut. Tässä näin lyhyesti mielipiteeni uudistuneestasta Hiacesta.
+ moottori
+ neliveto
+ ajettavuus
- vanhentunut yleisilme
- sisätilat tuovat mieleen 80-luvun Hiacen
- ohjaamossa säilytyslokerikkojen puute
Arvosanaksi antaisin 8.
Koeajon tarjosi Toyota Tammer-Auto.
Ensi viikon maanantaille on varattu 4X4 Vito. Katsellaan.....
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
hep,
tekipä hyvinkin kemiläinen joensuussa noita, mm. sähköyhtiöille, bolt_on -tyyliin, saattoipa olla jo 70-luvun lopullakin(?).
-timppa
OT ja muutenkin pikkusen myöhässä, mutta:TiK kirjoitti: Ei ole ensimmäinen moniveto transitti, suomessa noita on tietääkseni tehnyt aikoinaan ainakin legendaarinen? Ford jälleenmyyjä Autoliike M. Kemiläinen Oy joensuussa.
tekipä hyvinkin kemiläinen joensuussa noita, mm. sähköyhtiöille, bolt_on -tyyliin, saattoipa olla jo 70-luvun lopullakin(?).
-timppa
#176
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Ei vielä.. Luulin ettei ketään kiinnosta... Siksi jättänyt kommentoimatta. Tähän asti ollut ajossa Hiacen lisäksi, 4x4 Vito, 4x4 Transpoint ja uusi Ducato. Voin pistää kuvia maanantaina (työkoonnella kuvat) jos jotain kiinnostaa.Ghia-mies kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kysyn; onko uusi pakettiauto jo hankittu..?

-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta? Näin sen meinaan ensi kerran tänään livenä, vaikutti ihan fiksulta vekottimelta kunhan ensin ehtii tottua tohon ulkonäköön. Täytyy itsekin käydä koeajamassa. Ainakin tavaratila näytti järkevältä ja jonkun verran isommalta verrattuna edelliseen korimalliin.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Koeajettu Ducato oli 2.3 diisseli, 120hv/320Nm, tavaratila 10m³.Ghia-mies kirjoitti:Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta?
Verrattuna Hiaceen, ohjaamo eri vuosisadalta. Lokerikko tilaa löytyy yllinkyllin. Ratissa ainoastaan syvyyssäätö, mutta mieluisa ajoasento löytyy helposti. Jos Hiacee ajaessa vasenkylki oli kiinni ovessa, Ducatossa tilaa jäi kuskin ja oven väliin n.~30cm. Muutenkin ohjaamon tilat oli tähän asti ajetuista parhaimmat, esim. Vitossa keskimatkustajan jalkoja ei saa asetettua mukavasti johtuen huonosti asennetusta vaihdekepin sijainnista... Ducatossa matkustaa kolme rotevaa miestä pitemmänkin matkan. Kone tuntui riittävän tehokkaalta. Valoista lähtiessä kakkonen tuntui ehkä parhaimmalta vaihteelta. Mikä ei onnistunut Transpointilla, vaan kone sammui. (tai sitten johtui kuskista

..ja jos Hiace sai 8.pistettä. Ducatolle 8puoli.
P.S Delta-autohan tarjoo Ducatolle Suomen parhaimman tavara-autotakuun: 5 vuotta tai 150 000 km!

-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Juu, tiedän mitä tarkoitat. Omassa Peugeotissa esiintyy varsinkin talvirenkailla ajettaessa sama ilmiö. Mutta kun laittaa kesärenkaat alle niin tuntuu kuin ajaisi eri autolla, ohjaustuntuma on paljon parempi eikä niin löysän oloinen. Taitaa olla jonkun verran renkaista kiinni, mene ja tiedä...Kinsky kirjoitti:Ajettavuus mielestäni vähän liiankin tunnoton/vaeltava, en osaa selittää. Tuntuu että ajais jotain ilmatyyny-alusta.Ghia-mies kirjoitti:Mitä mieltä olit uudesta Ducatosta?

Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Tässä ny muutama kuva koeajetusta Ducatosta, (jos nappaa).. Nokastaan Ducato näyttää aikas hyvältä. Matkustamo viihtyvyyteenkin on panostettu, tässä esim. kuva ovesta, vertailun vuoksi kuva Hiacen ovesta. Sama asiallinen linja jatkuu kojelaudassa.
Ja niin ku edellä jo mainitsin, lokerikkoja löytyy riittämiin... Lisäpisteet saa takaovien/"lastausluukun" muotoilusta, harvassa pakussa on näinneliön mallista perää.
Loput kuvat
-Jussi-
Ja niin ku edellä jo mainitsin, lokerikkoja löytyy riittämiin... Lisäpisteet saa takaovien/"lastausluukun" muotoilusta, harvassa pakussa on näinneliön mallista perää.
Loput kuvat
-Jussi-
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Onko kellään tietoa mistä löytyisi tietoa -02 transitista???
Lähinnä mitä kaikkea toi mallimerkintä pitää sisällään ja minkä tehoisia koneita noissa on sekä ilmeneekö tehot mallimerkinnästä jotenkin?
Muita kokemuksia? Hyviä tai huonoja/ mitä kannattaa tsekata kun on ko. vehkeestä kaupoilla.
n.120tkm ajettu kuorma-autoksi rekisteröity vehje on harkinnan alla työ autoksi.
Lähinnä mitä kaikkea toi mallimerkintä pitää sisällään ja minkä tehoisia koneita noissa on sekä ilmeneekö tehot mallimerkinnästä jotenkin?
Muita kokemuksia? Hyviä tai huonoja/ mitä kannattaa tsekata kun on ko. vehkeestä kaupoilla.
n.120tkm ajettu kuorma-autoksi rekisteröity vehje on harkinnan alla työ autoksi.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
No niin, nostetaas aihe ylös....
Tänään saatiin vihdoista viimein paku pihaan. Ei tullu mersua, Foorttia, ei Veeweetä.. Vaan äänestyksen jälkeen tälläinen ja toinen kuva ja kolmas kuva.
Tietenkin tietynlainen budjetti oli esteenä auton valintaan...
Näistä äänestimme:
Hiace, Ducato, Transit, Primastar, Transpoint.
...ja päädyimme Nispaniin. Kieltämättä hyvä valinta. "Samat" pakut Trafficin ja Vivaron tiputimme alkuvaiheessa.
Tänään saatiin vihdoista viimein paku pihaan. Ei tullu mersua, Foorttia, ei Veeweetä.. Vaan äänestyksen jälkeen tälläinen ja toinen kuva ja kolmas kuva.
Tietenkin tietynlainen budjetti oli esteenä auton valintaan...
Näistä äänestimme:
Hiace, Ducato, Transit, Primastar, Transpoint.
...ja päädyimme Nispaniin. Kieltämättä hyvä valinta. "Samat" pakut Trafficin ja Vivaron tiputimme alkuvaiheessa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 476
- Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
- Paikkakunta: Jämsä/Kangasala
Hakusessa olis isälle halpa (3-4 te) diiselipaku. Eli kyseeseen tulee 90-luvun puolivälin malli. Tässä vaiheessa vaihtoehdot ovat hiace ja transporter. Transittia vieroksutaan ( jotenkin kohlo), vanette (ei mitn hajua) ja lukemattomat muut kaatuu johonkin muuhun kuten yleensä hintaan.
Hiacehan on tunnetusti tekniiltaan ydinsodan kestävä. Mutta ruostuminen jonkun sortin ongelma. Transporter ehkä hivenen halvempi, ei ehkä niin herkkä ruostumaan, mutta mites tuo tekniikka. Koska auto tulee tällä hintatasolla olemaan n.300tkm ajettu kuinka pitkää ikää nille voi toivoa? Tietysti kulutusosia menee, mutta ettei tulis mitää konkurssiin johtavaa korjattavaa. Nelikoista ilmeisesti kannattaa pysy erossa, vai kuinka?
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.
Hiacehan on tunnetusti tekniiltaan ydinsodan kestävä. Mutta ruostuminen jonkun sortin ongelma. Transporter ehkä hivenen halvempi, ei ehkä niin herkkä ruostumaan, mutta mites tuo tekniikka. Koska auto tulee tällä hintatasolla olemaan n.300tkm ajettu kuinka pitkää ikää nille voi toivoa? Tietysti kulutusosia menee, mutta ettei tulis mitää konkurssiin johtavaa korjattavaa. Nelikoista ilmeisesti kannattaa pysy erossa, vai kuinka?
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Käytännön näkökulmasta voin kertoa että transporterit ovat noilla kilometreillä miinoja. Ei ole väliä onko 4wd vai 2wd, itse en riesakseni moista ottaisi.
Kannattaa miettiä mitä autolta haluaa ja mitä sen pitää olla. Yleensä paku hankitaan työkaluksi, sellaiset yleensä saisi olla yksinkertaisia, toimivia ja luotettavia. Itse valitsisin käytetyistä ehdottomasti Transitin, mikään muu ei tulisi kysymykseenkään, näillä kriteereillä.
Kannattaa miettiä mitä autolta haluaa ja mitä sen pitää olla. Yleensä paku hankitaan työkaluksi, sellaiset yleensä saisi olla yksinkertaisia, toimivia ja luotettavia. Itse valitsisin käytetyistä ehdottomasti Transitin, mikään muu ei tulisi kysymykseenkään, näillä kriteereillä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
ääni kans täältä transitille. Koneessa ei suurempia vikoja varmaan tule jos pumppuna on bosch ei lucas.
transporterit on kyllä suht pommeja sitten kun ne rupeaa hajoamaan, kukaan ei mielellään halua niitä ottaa korjattavaksi ja koti pihassa huoltaminen on tuskaa.
nimimerkki: tiistaina oli transportteri kytkin remppattavana, eikä mielellään heti enää samanlaista työnalle.
transporterit on kyllä suht pommeja sitten kun ne rupeaa hajoamaan, kukaan ei mielellään halua niitä ottaa korjattavaksi ja koti pihassa huoltaminen on tuskaa.
nimimerkki: tiistaina oli transportteri kytkin remppattavana, eikä mielellään heti enää samanlaista työnalle.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 476
- Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
- Paikkakunta: Jämsä/Kangasala
Nyt olis puolitutulla tarjolla n. 300tkm ajettu -90 koneremontoitu 2.4 transporter. Alustakin oli entisöity. Saas nähä mitä vanhamies koekäytön jälkeen toteaa...
Tässä on tullut nyt tuijoteltua Nettiautoa ja kyllä tohon 3-4 te haarukkaan vaihtoehtojakin löytyy. Tarkoitus olisi hankkia nimenomaan varmatoiminen ja huoleton työkalu. Neliveto olis siinä mielessä hyvä että, varsinkin talvella nuo syrjätiet (mökkityömaat) ovat toisinaan haastavia. No varsinainen tarve tulee vuodenvaihteessa. Saa nähä kuin käy.
Tässä on tullut nyt tuijoteltua Nettiautoa ja kyllä tohon 3-4 te haarukkaan vaihtoehtojakin löytyy. Tarkoitus olisi hankkia nimenomaan varmatoiminen ja huoleton työkalu. Neliveto olis siinä mielessä hyvä että, varsinkin talvella nuo syrjätiet (mökkityömaat) ovat toisinaan haastavia. No varsinainen tarve tulee vuodenvaihteessa. Saa nähä kuin käy.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
Pientä väliraporttia tosta meidän valitsemasta Nissan Primastarista...
Mittarissa nyt n.10tkm. Yhtä vikaa lukuunottamatta auto toiminut moitteettomasti. Vika on radio, tänä perjantaina olisi viides kerta kun auto menee saman vian takia huoltoon. Välillä radio lähetettiin Ranskaan Renaultille, jolloin oltiin kolmisen viikkoo ilman soitinta. Ja tietenkään uutta radioo ei saatu asentaa ennen kuin Renault oli tutkinut vanhan. Saatiin uusi soitin pari viikkoo sitten, kas kummaa, jälleen tankkuaa...
Kertaalleen käyty takaisin kutsussa. Liittyen kojelaudan takana oleviin johdotuksiin.
Muuten kyllä ollut ihan asiallinen vekotin.
Mittarissa nyt n.10tkm. Yhtä vikaa lukuunottamatta auto toiminut moitteettomasti. Vika on radio, tänä perjantaina olisi viides kerta kun auto menee saman vian takia huoltoon. Välillä radio lähetettiin Ranskaan Renaultille, jolloin oltiin kolmisen viikkoo ilman soitinta. Ja tietenkään uutta radioo ei saatu asentaa ennen kuin Renault oli tutkinut vanhan. Saatiin uusi soitin pari viikkoo sitten, kas kummaa, jälleen tankkuaa...
Kertaalleen käyty takaisin kutsussa. Liittyen kojelaudan takana oleviin johdotuksiin.
Muuten kyllä ollut ihan asiallinen vekotin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 476
- Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
- Paikkakunta: Jämsä/Kangasala
Juu, vanhamies pääty ostamaan sen Transporterin sitten viime vuoden lopulla. Vuosmalli on ´91, kone 2.4d, vetää vaan eestä ja kilometrejä kertyny 398 tkm. Huoltokirja kertoo, että kone vaihdettu 170 tkm:n kohdalla. Sisustaa on siistitty, vanerointi uusittu, uutta väriä päälle ja valoja uusittu ja lisätty. Näin alkuun ei ihan paskalta vaikuta...
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
Laitetaas tänne puolellekin vaikka jo ehdin tekniikka alueelle ketjun aloittaa.
Olis tarkoitus hommata pakettiautoa ja tuo 2000- alkaen etuvetomallin transit olis yhtenä vaihtoehtona.
Minkälaista kokemusta näistä löytyy yleisiä vikapaikkoja jne?
Entäs koneet yleisin mylly mikä näistä löytyy näyttäis olevan 2.0td 75hp
Noin jo ajatus tasolla tökkii tuo tehomäärä kun pitäis autolla kyetä vetämään traileria ja muutenkin kuskaamaan romuja.
Jos tuollaiseen 75hp malliin sekaantuis olis lastutus pakollinen ja niitä ei juurikaan tunnu löytyvän netistä tuohon koneeseen
Joten onko tietoa onko tuo edes lastutettavissa
ja mitähän eroa ko.koneessa on tehokkaampiin 2.0 sisariin verrattuna?
Niin ja ne muut vaihtoehdot
Fiat ducato 2.0jtd
Citroen jumpper 2.0hdi
Näistäkin voi kommenttia heittää, Transiittiin olis ehkä vahvin luotto kuitenkin kestävyyden suhteen..
Transiitin 100hp malli olis hyvä mutta niitä on melko huonosti myynnissä tai sitten hinta pomppaa yli kipurajan
Niin ja korimallin pitää olla matala joka kyllä rajaa hyvin tehokkaasi valinnanvaraa..
Olis tarkoitus hommata pakettiautoa ja tuo 2000- alkaen etuvetomallin transit olis yhtenä vaihtoehtona.
Minkälaista kokemusta näistä löytyy yleisiä vikapaikkoja jne?
Entäs koneet yleisin mylly mikä näistä löytyy näyttäis olevan 2.0td 75hp

Jos tuollaiseen 75hp malliin sekaantuis olis lastutus pakollinen ja niitä ei juurikaan tunnu löytyvän netistä tuohon koneeseen


Niin ja ne muut vaihtoehdot
Fiat ducato 2.0jtd
Citroen jumpper 2.0hdi
Näistäkin voi kommenttia heittää, Transiittiin olis ehkä vahvin luotto kuitenkin kestävyyden suhteen..
Transiitin 100hp malli olis hyvä mutta niitä on melko huonosti myynnissä tai sitten hinta pomppaa yli kipurajan

Niin ja korimallin pitää olla matala joka kyllä rajaa hyvin tehokkaasi valinnanvaraa..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
jumpperi ja dukattihan on sama auto
Kyllä minun -90 2.5 vapari ransu vetelee tuolla 75hv:llä ihan mukavasti. Tosin on siinä veto takana.

Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
Systeemi vaikuttaa joltain insinöörin aivopierulta, mikäli tohon lehtijutun selostukseen on uskominen. Luulis että siinä nyt etutasauspyörästö on, muutenhan siinä pitää olla kaks kytkintä tai muuten etuakseli on tönkkö ilman nelivetoakin...
Tai sitten kirjottajalla on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eli puhuu tasauspyörästöistä vaikka tarkottaa tasauspyörästön lukkoja.
Jäsen #606
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: La Kesäkuu 9. 13:32:49 2007
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.
Siinähän sanotaan seuraavasti:olafu kirjoitti:Systeemi vaikuttaa joltain insinöörin aivopierulta, mikäli tohon lehtijutun selostukseen on uskominen. Luulis että siinä nyt etutasauspyörästö on, muutenhan siinä pitää olla kaks kytkintä tai muuten etuakseli on tönkkö ilman nelivetoakin...
Tai sitten kirjottajalla on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eli puhuu tasauspyörästöistä vaikka tarkottaa tasauspyörästön lukkoja.
Eli kummellekin etuvetoakselille on omakytkin. Normaali tilanteessa auto on takavetoinen.Voima siirtyy jatkuvasti vaihteistolta moottorin vasemmalla puolella olevaan pumppu- ja kytkinyksikköön. Sieltä se siirtyy kiinteällä akselilla oikealle puolelle samanlaiseen yksikköön.
Pitävällä kelillä etuvedon rattaat ja akselit pyörivät vapaasti, voimaa siirtämättä.
Tarvittaessa neliveto ilman etu- ja keskitasauspyörästöä. Tällöin neliveto kytkeytyneenä molemmat eturenkaat pyörivät nopeamman(eli luistavan) takarenkaan tahtiin ja etenemiskyky on paras mahdollinen.
May the FORD be with you!
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220