SLEI kirjoitti:Onko Esco Cossun ilmastoinnissa ollut R12 eli Freonia minään vuonna?
Jos R12 ilmastointiin laitetaan tuoreempia aineita pitääkö se olla R12 korvaavaa ainetta vai käykö se uudemmissa järjestelmissä käytetty aine, jos laitteisto kasataan kuitenkin irrallisista paloista?
Olen tutkinut Ilmastointi laitteita ja kaasujen vaihtokelpoisuutta.
liitän linkin muutamasta vaihtokelpoisesta kaasusta.
R-134a
-Puhdas kylmäaine, jolla ei ole liukumaa
-Voitelussa käytettävä polyesteriöljyjä, henkilöautojen ilmastointilaitteissa
PAG-öljyjä
-ei sovellu sellaisenaan r12 tilalle.
R-413A (Isceon 49)
-Otsonikerrokselle haitaton R-12 korvaava HFC-kylmäaineseos vanhoihin
laitoksiin.
-Kolmen kylmäaineen seos (R-134a, R-218 ja R-600a)
-Liukuma n 5 C
-Täyttömäärä n 10-20 % pienempi kuin R-12:lla
-Paine vähän korkeampi kuin R-12:lla
-Vaikka sisältää propaania ja isobutaania, ei luokitella palavaksi
-Voidaan käyttää ”vanhoja” voiteluöljyjä, koska isobutaani ja propaani
huolehtivat öljynkierrosta
RS24
lisäksi on olemassa Seoskaasu RS24 joka myös soveltuu korvaavaksi kaasuksi R12 freonille.
RS-24 kylmäainetta voidaan lisätä R-12 kylmä- tai ilmastointilaitteisiin ilman öljynvaihtoa tai laitemuutoksia
toimii sekä perinteisten että synteettisten voiteluaineiden kanssa
-Kolmen aineen seos (R-134a, R-125 ja n-pentaani)
-Lämpötilaliukuma 4 C
Yleistä
Kovasti on ollut puhetta pumppujen korjaustarpeesta tai letkujen vaihdosta muutettaessa r-12 kaasusta johonkin korvaavaan kaasuun, mutta jos uudella ”hienompi rakeisella” kaasulla päästään 2-4 vuoden huoltoaikoihin (lisätäyttö) ,niin ei ole järkeä teettää uusia letkuja (niitä jotka on tarkoitettu r134A kaasulle)