Tarvis päästä lumitöitä tekemään mut jousi on poikki.
Kestääkö pihaköröttelyä hitsattuna vai taipuuko/katkeeko heti?
Lehtijousen hitsaaminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Lehtijousen hitsaaminen
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Lehtijousen hitsaaminen
Eiköhän se katkee hitsisauman vierestä. Pirun kovaa kamaa noi lehtijouset, hyvää puukkomateriaalia...
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 2075
- Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
- Paikkakunta: Toivala
Re: Lehtijousen hitsaaminen
Voi tuurillaan kestää. Eti oikeenlainen puikko, esilämmitä kappaletta ja jäähdytä hitaasti villojen sisällä.
Tässä lainattuna Esabin opuksesta:
Korjaus- ja kunnossapitohitsauksissa on usein monia teräksiä, joita voidaan
kutsua huonosti hitsattaviksi suuren karkenevuutensa vuoksi.
Näitä teräksiä ovat:
• runsashiiliset teräkset
• koneenrakennuksen nuorrutusteräkset
• työkaluteräkset
• jousiteräkset
• monet kulutusteräkset
• tuntemattomat teräkset
Tuntemattomia teräksiä on syytä käsitellä huonosti hitsattavina hitsausvirheiden
estämiseksi, jos niiden tarkempaa koostumusta ei saada selville.
Yhteistä näille kaikille teräksille on hitsattavuuden kannalta voimakas
karkenemisaipumus sekä karenneen muutosvyöhykkeen suuri kovuus ja
hauraus. Periaatteessa kaikkia näitä teräksiä voidaan hitsata sopivaa ferriittistä
lisäainetta käyttäen ja tekemällä tarvittava esilämmitys tai esilämmitys ja
jälkilämpökäsittely. Lämpökäsittelyt eivät usein ole kuitenkaan mahdollisia
korjaushitsauksessa.
Hitsaus austeniittisella ruostumattomalla tai nikkelipohjaisella lisäaineella on
paljon käytetty ja tehokas tapa estää halkeamien syntymistä. Halkeamia
aiheuttavan vedyn liukoisuus on austeniittiseen hitsiaineeseen suuri, mistä
syystä vety ei siirry hauraaseen muuutosvyöhykkeeseen aiheuttamaan
vetyhalkeamia. Lisäksi austeniittisen hitsiaineen sitkeys on suuri, minkä ansiosta
se pystyy venymään hitsin kutistumisen ja jäähtymisen aikana, mikä pienentää
jännityksiä.
Yleisimmät lisäainetyypit ovat:
29Cr 9Ni OK 68.81, OK 68.82
18Cr 9Ni 6Mn OK 67.42, OK 67.45, OK 67.52
Ni-pohjaiset OK 92.26
Edit: Esabin OK68.81 rosteripuikko on helppo ajettava
Tässä lainattuna Esabin opuksesta:
Korjaus- ja kunnossapitohitsauksissa on usein monia teräksiä, joita voidaan
kutsua huonosti hitsattaviksi suuren karkenevuutensa vuoksi.
Näitä teräksiä ovat:
• runsashiiliset teräkset
• koneenrakennuksen nuorrutusteräkset
• työkaluteräkset
• jousiteräkset
• monet kulutusteräkset
• tuntemattomat teräkset
Tuntemattomia teräksiä on syytä käsitellä huonosti hitsattavina hitsausvirheiden
estämiseksi, jos niiden tarkempaa koostumusta ei saada selville.
Yhteistä näille kaikille teräksille on hitsattavuuden kannalta voimakas
karkenemisaipumus sekä karenneen muutosvyöhykkeen suuri kovuus ja
hauraus. Periaatteessa kaikkia näitä teräksiä voidaan hitsata sopivaa ferriittistä
lisäainetta käyttäen ja tekemällä tarvittava esilämmitys tai esilämmitys ja
jälkilämpökäsittely. Lämpökäsittelyt eivät usein ole kuitenkaan mahdollisia
korjaushitsauksessa.
Hitsaus austeniittisella ruostumattomalla tai nikkelipohjaisella lisäaineella on
paljon käytetty ja tehokas tapa estää halkeamien syntymistä. Halkeamia
aiheuttavan vedyn liukoisuus on austeniittiseen hitsiaineeseen suuri, mistä
syystä vety ei siirry hauraaseen muuutosvyöhykkeeseen aiheuttamaan
vetyhalkeamia. Lisäksi austeniittisen hitsiaineen sitkeys on suuri, minkä ansiosta
se pystyy venymään hitsin kutistumisen ja jäähtymisen aikana, mikä pienentää
jännityksiä.
Yleisimmät lisäainetyypit ovat:
29Cr 9Ni OK 68.81, OK 68.82
18Cr 9Ni 6Mn OK 67.42, OK 67.45, OK 67.52
Ni-pohjaiset OK 92.26
Edit: Esabin OK68.81 rosteripuikko on helppo ajettava
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398