Lehtijousen hitsaaminen

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Lehtijousen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Tammikuu 9. 15:16:53 2017

Tarvis päästä lumitöitä tekemään mut jousi on poikki.
Kestääkö pihaköröttelyä hitsattuna vai taipuuko/katkeeko heti?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lehtijousen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Tammikuu 9. 17:41:56 2017

Eiköhän se katkee hitsisauman vierestä. Pirun kovaa kamaa noi lehtijouset, hyvää puukkomateriaalia...
Pedal tu tö metal!

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Lehtijousen hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Tammikuu 10. 9:17:21 2017

Voi tuurillaan kestää. Eti oikeenlainen puikko, esilämmitä kappaletta ja jäähdytä hitaasti villojen sisällä.

Tässä lainattuna Esabin opuksesta:

Korjaus- ja kunnossapitohitsauksissa on usein monia teräksiä, joita voidaan
kutsua huonosti hitsattaviksi suuren karkenevuutensa vuoksi.
Näitä teräksiä ovat:
• runsashiiliset teräkset
• koneenrakennuksen nuorrutusteräkset
• työkaluteräkset
• jousiteräkset
• monet kulutusteräkset
• tuntemattomat teräkset
Tuntemattomia teräksiä on syytä käsitellä huonosti hitsattavina hitsausvirheiden
estämiseksi, jos niiden tarkempaa koostumusta ei saada selville.
Yhteistä näille kaikille teräksille on hitsattavuuden kannalta voimakas
karkenemisaipumus sekä karenneen muutosvyöhykkeen suuri kovuus ja
hauraus. Periaatteessa kaikkia näitä teräksiä voidaan hitsata sopivaa ferriittistä
lisäainetta käyttäen ja tekemällä tarvittava esilämmitys tai esilämmitys ja
jälkilämpökäsittely. Lämpökäsittelyt eivät usein ole kuitenkaan mahdollisia
korjaushitsauksessa.
Hitsaus austeniittisella ruostumattomalla tai nikkelipohjaisella lisäaineella on
paljon käytetty ja tehokas tapa estää halkeamien syntymistä. Halkeamia
aiheuttavan vedyn liukoisuus on austeniittiseen hitsiaineeseen suuri, mistä
syystä vety ei siirry hauraaseen muuutosvyöhykkeeseen aiheuttamaan
vetyhalkeamia. Lisäksi austeniittisen hitsiaineen sitkeys on suuri, minkä ansiosta
se pystyy venymään hitsin kutistumisen ja jäähtymisen aikana, mikä pienentää
jännityksiä.
Yleisimmät lisäainetyypit ovat:


29Cr 9Ni OK 68.81, OK 68.82

18Cr 9Ni 6Mn OK 67.42, OK 67.45, OK 67.52

Ni-pohjaiset OK 92.26

Edit: Esabin OK68.81 rosteripuikko on helppo ajettava
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Vastaa Viestiin