d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Joulukuu 5. 19:31:02 2012

Pitäisi viikonloppuna kokeilla maaliruiskulla maalausta pitkästä aikaa. Vanhat kokemukset on biltemaruiskusta kuuden vuodentakaa.
Hommasin walmec:in hvlp ruiskun ja nyt olis tarkoitus kokeilla emännän ruosteiseen pakuun epoxi pohjamaalin ja vesipohjaisen akryylimalin maalaus helmoihin ja takaluukkuun. Suutin koot 1.3 pintamaalille ja 1.7 pohjamaalille.
Pintamaalin sekoituksesta sainkin aika tarkan ohjeistuksen mutta tuo epoximaali on todella jäykkää.
Onko jotain hyvää vinkkiä kuinka paljon maalia pitää siis ohentaa että se on sopivaa ruiskulle ?
Pystyykö jotenkin kotikonstein mittaamaan viskositeettia ? Mitään mittaria tähän ei mulla ole, joten näppituntumalla mennään.
Muutenkin jos on jotain hyviä vinkkejä ruiskun säätämiseen, ja itse maalaamiseen niin kaikki on tervetullutta. Täysin aloittelija kyllä tämän kanssa vaikka tuo escortti tulikin valkoiseksi sudittua aikoinaan. Lueskelin kyllä ruiskun ohjeet läpi ja automaalit.netin maalauksen pikaoppaan.
Niin ja pintamaalina tässäkin akryylivalkoinen.

Kerron sitten miten kävi tämän projektin kanssa.
#6
Escort -75

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Joulukuu 5. 20:40:33 2012

Ilkka_H kirjoitti: Onko jotain hyvää vinkkiä kuinka paljon maalia pitää siis ohentaa että se on sopivaa ruiskulle ?
En tiedä onko hyvä mut erään vanhemman jäärän ohjeistuksella on menty tääläpäin ja pohjamaalin jäykyys todettu hyväks kun se on hivenen vettä jäykempää, jos siis tulee ruiskusta läpi.
Pintamaalin notkeus ollu yleensä veden luokkaa.
Nämä siis akryylillä.

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja wex4 » To Joulukuu 6. 10:59:43 2012

Silloin kun ei ole tietoa ohentamisesta, koe maalaus johonkin kun maali tulee hyvin pillistä, pinta kastuu ja mahdollisimman hyvä peitto niin ollaan lähellä valmistajan suositusta. Viskositeettiin vaikuttaa mm.lämpötila ja suutimen koko on suuntaa antava, vaikuttaa sisäinen muotoilu enemmän ja paine.
Alle 18 C arvoja harva valmistaja enää antaa, silloin pidettävä kunnon välihaihdunta.
Maalin määrän säätöön hae itsellesi sopiva, ettei tarvii juosta muttei niin pieneksi että meinaa kuivua vierestä.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 8. 14:08:02 2012

Ite vanhoissa liukkareissa todennu että kun jollain sekottaa purkissa, nostaa sen sekottimen (esim ruuvari tms) ylös maalista, niin hetken valuu ja sit alkaa tippumaan tippoina, niin on lähellä sopivaa viskositeettia. ja siis hetkellä meinaan luokkaa sekunttia tai alle. Huitasee mielummin ensin liian paksuna ja koittaa johonkin ja ohentaa lisää, jos tarve. toisinpäin kovin hankalaa.


Eikä ole niin kranttua ton epoxin kanssa, jos meinaat hyvän tehä, eli vetää epoxin, antaa kuivua _kunnolla_ hioo ja sit pintaväriätä.

Ja toi kunnolla kuivuminen jossain talliolosuhteissa voi viedä pari viikkoa. Anna sille mielummin liikaa aikaa, kun liian vähän. Ja jos meinaat hioo välissä, niin voi laskea suht monta reissua tavaraa päälle, että on mistä hioo aplarit, valutukset sun muut roskat pois. Ja pidä taukoa vetojen välissä, semmosta luokkaa 15min tms. JA epoxin kanssa _kunnolliset_ maskit naamalle, tarkoituksenmukasilla filttereillä, ei oo mitään terveellistä kamaa. Se on "muovia" millä voi myös pinnottaa keuhkonsa.


..Nimimerkillä lipsahti reiluissa epoxihuuruissa maski pois (pöllynä ilmassa tavaraa reilusti) ja luulin/tuntui että kuolen siihen paikkaan, sai juosta pihalle ja yskiä luokkaa 10-15min kun ei meinannu happea saada. JA ei, en ole herkin kaveri huuruille, automaalit sun muut ei tunnu miltään vrt epoxi.

Ton jälkeen päätin, että en maalaa epoxilla mitään ilman moottoroitua/raitisilma maskia, poislukien jos pensselillä vetää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Joulukuu 12. 21:00:58 2012

Valmista tuli. Auto on taas koko valkoinen.
Sumuraja pitää vielä myllytellä pois kun aikaa taas riittää. Muuten olen tyytyväinen mutta hiukan märemmäksi olisi pitänyt uskaltaa maali laskea.
Jätin valumien pelossa ruiskun aavistuksen liian kauaksi kohteesta joten pintaan jäi hiukan karheutta.
Seuraava projekti sitten taas parempi :)
Niin joo, pintamaalikin oli sittenkin liukkariohenteista vaikka vesiohenteiseksi sitä tuossa ylempänä väitin.

Pari kuvaa ennen ja jälkeen.

http://s95.beta.photobucket.com/user/Ilkka_H/story/5565
#6
Escort -75

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Joulukuu 12. 21:17:47 2012

No tommonen työautohan on hyvä harjottelukohde :D

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja Planet » Pe Joulukuu 14. 21:25:07 2012

Off-topicia. Onko tuo takaluukku sama vai vaidoitko? Aika hyvin kuppa iskeny portteriin. :D
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

ahola
Viestit: 472
Liittynyt: To Huhtikuu 29. 20:58:32 2004
Paikkakunta: mansesteri
Viesti:

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja ahola » Su Joulukuu 23. 9:48:37 2012

pitäis kanssa välipäivinä ampua massat ja lakat mondeoon :green:

ensin irtopuskurit+helmat+maski+takaspoikeli .

sitten jos virtaa riittää niin auto :)
ja noilla irto osilla testaan muutoinkin että kuinka näkee hallissa maalata :) ja kuinka ilmanvaihto toimii ettei me mustax koko lafka :lol:

tosin 2 väriseksi tulee niin ei tartte koko autoo tempasta kerrallaan..
1 parkkipaikkaklommo tarttee kitata kuskin ovesta, muutoin ei tartte kun hioo maalausta varten.
ja vanhanliiton liukkarimaaleilla 8)
onnex hovitoimittajalta saa ettei tartte vesiliukosia vieläkään käyttää.
ajoneuvoverhoilu Stailaaja Ky
http://www.stailaaja.com
s-max #perhehelvetti
bmw e36 cabriolet m50b?? With Borg&Warner
escort 2000
escort sport 73" -> 2.0 zetec
escort xr3i 80-luvun kamei herkku;)
escort rst cabrioletti
bmw 325i coupe r.F

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Joulukuu 27. 10:56:29 2012

Planet kirjoitti:Off-topicia. Onko tuo takaluukku sama vai vaidoitko? Aika hyvin kuppa iskeny portteriin. :D
Kyllä se sama luukku on.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin