d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Pitäisi viikonloppuna kokeilla maaliruiskulla maalausta pitkästä aikaa. Vanhat kokemukset on biltemaruiskusta kuuden vuodentakaa.
Hommasin walmec:in hvlp ruiskun ja nyt olis tarkoitus kokeilla emännän ruosteiseen pakuun epoxi pohjamaalin ja vesipohjaisen akryylimalin maalaus helmoihin ja takaluukkuun. Suutin koot 1.3 pintamaalille ja 1.7 pohjamaalille.
Pintamaalin sekoituksesta sainkin aika tarkan ohjeistuksen mutta tuo epoximaali on todella jäykkää.
Onko jotain hyvää vinkkiä kuinka paljon maalia pitää siis ohentaa että se on sopivaa ruiskulle ?
Pystyykö jotenkin kotikonstein mittaamaan viskositeettia ? Mitään mittaria tähän ei mulla ole, joten näppituntumalla mennään.
Muutenkin jos on jotain hyviä vinkkejä ruiskun säätämiseen, ja itse maalaamiseen niin kaikki on tervetullutta. Täysin aloittelija kyllä tämän kanssa vaikka tuo escortti tulikin valkoiseksi sudittua aikoinaan. Lueskelin kyllä ruiskun ohjeet läpi ja automaalit.netin maalauksen pikaoppaan.
Niin ja pintamaalina tässäkin akryylivalkoinen.
Kerron sitten miten kävi tämän projektin kanssa.
Hommasin walmec:in hvlp ruiskun ja nyt olis tarkoitus kokeilla emännän ruosteiseen pakuun epoxi pohjamaalin ja vesipohjaisen akryylimalin maalaus helmoihin ja takaluukkuun. Suutin koot 1.3 pintamaalille ja 1.7 pohjamaalille.
Pintamaalin sekoituksesta sainkin aika tarkan ohjeistuksen mutta tuo epoximaali on todella jäykkää.
Onko jotain hyvää vinkkiä kuinka paljon maalia pitää siis ohentaa että se on sopivaa ruiskulle ?
Pystyykö jotenkin kotikonstein mittaamaan viskositeettia ? Mitään mittaria tähän ei mulla ole, joten näppituntumalla mennään.
Muutenkin jos on jotain hyviä vinkkejä ruiskun säätämiseen, ja itse maalaamiseen niin kaikki on tervetullutta. Täysin aloittelija kyllä tämän kanssa vaikka tuo escortti tulikin valkoiseksi sudittua aikoinaan. Lueskelin kyllä ruiskun ohjeet läpi ja automaalit.netin maalauksen pikaoppaan.
Niin ja pintamaalina tässäkin akryylivalkoinen.
Kerron sitten miten kävi tämän projektin kanssa.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
En tiedä onko hyvä mut erään vanhemman jäärän ohjeistuksella on menty tääläpäin ja pohjamaalin jäykyys todettu hyväks kun se on hivenen vettä jäykempää, jos siis tulee ruiskusta läpi.Ilkka_H kirjoitti: Onko jotain hyvää vinkkiä kuinka paljon maalia pitää siis ohentaa että se on sopivaa ruiskulle ?
Pintamaalin notkeus ollu yleensä veden luokkaa.
Nämä siis akryylillä.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 293
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Silloin kun ei ole tietoa ohentamisesta, koe maalaus johonkin kun maali tulee hyvin pillistä, pinta kastuu ja mahdollisimman hyvä peitto niin ollaan lähellä valmistajan suositusta. Viskositeettiin vaikuttaa mm.lämpötila ja suutimen koko on suuntaa antava, vaikuttaa sisäinen muotoilu enemmän ja paine.
Alle 18 C arvoja harva valmistaja enää antaa, silloin pidettävä kunnon välihaihdunta.
Maalin määrän säätöön hae itsellesi sopiva, ettei tarvii juosta muttei niin pieneksi että meinaa kuivua vierestä.
Alle 18 C arvoja harva valmistaja enää antaa, silloin pidettävä kunnon välihaihdunta.
Maalin määrän säätöön hae itsellesi sopiva, ettei tarvii juosta muttei niin pieneksi että meinaa kuivua vierestä.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Ite vanhoissa liukkareissa todennu että kun jollain sekottaa purkissa, nostaa sen sekottimen (esim ruuvari tms) ylös maalista, niin hetken valuu ja sit alkaa tippumaan tippoina, niin on lähellä sopivaa viskositeettia. ja siis hetkellä meinaan luokkaa sekunttia tai alle. Huitasee mielummin ensin liian paksuna ja koittaa johonkin ja ohentaa lisää, jos tarve. toisinpäin kovin hankalaa.
Eikä ole niin kranttua ton epoxin kanssa, jos meinaat hyvän tehä, eli vetää epoxin, antaa kuivua _kunnolla_ hioo ja sit pintaväriätä.
Ja toi kunnolla kuivuminen jossain talliolosuhteissa voi viedä pari viikkoa. Anna sille mielummin liikaa aikaa, kun liian vähän. Ja jos meinaat hioo välissä, niin voi laskea suht monta reissua tavaraa päälle, että on mistä hioo aplarit, valutukset sun muut roskat pois. Ja pidä taukoa vetojen välissä, semmosta luokkaa 15min tms. JA epoxin kanssa _kunnolliset_ maskit naamalle, tarkoituksenmukasilla filttereillä, ei oo mitään terveellistä kamaa. Se on "muovia" millä voi myös pinnottaa keuhkonsa.
..Nimimerkillä lipsahti reiluissa epoxihuuruissa maski pois (pöllynä ilmassa tavaraa reilusti) ja luulin/tuntui että kuolen siihen paikkaan, sai juosta pihalle ja yskiä luokkaa 10-15min kun ei meinannu happea saada. JA ei, en ole herkin kaveri huuruille, automaalit sun muut ei tunnu miltään vrt epoxi.
Ton jälkeen päätin, että en maalaa epoxilla mitään ilman moottoroitua/raitisilma maskia, poislukien jos pensselillä vetää.
Eikä ole niin kranttua ton epoxin kanssa, jos meinaat hyvän tehä, eli vetää epoxin, antaa kuivua _kunnolla_ hioo ja sit pintaväriätä.
Ja toi kunnolla kuivuminen jossain talliolosuhteissa voi viedä pari viikkoa. Anna sille mielummin liikaa aikaa, kun liian vähän. Ja jos meinaat hioo välissä, niin voi laskea suht monta reissua tavaraa päälle, että on mistä hioo aplarit, valutukset sun muut roskat pois. Ja pidä taukoa vetojen välissä, semmosta luokkaa 15min tms. JA epoxin kanssa _kunnolliset_ maskit naamalle, tarkoituksenmukasilla filttereillä, ei oo mitään terveellistä kamaa. Se on "muovia" millä voi myös pinnottaa keuhkonsa.
..Nimimerkillä lipsahti reiluissa epoxihuuruissa maski pois (pöllynä ilmassa tavaraa reilusti) ja luulin/tuntui että kuolen siihen paikkaan, sai juosta pihalle ja yskiä luokkaa 10-15min kun ei meinannu happea saada. JA ei, en ole herkin kaveri huuruille, automaalit sun muut ei tunnu miltään vrt epoxi.
Ton jälkeen päätin, että en maalaa epoxilla mitään ilman moottoroitua/raitisilma maskia, poislukien jos pensselillä vetää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Valmista tuli. Auto on taas koko valkoinen.
Sumuraja pitää vielä myllytellä pois kun aikaa taas riittää. Muuten olen tyytyväinen mutta hiukan märemmäksi olisi pitänyt uskaltaa maali laskea.
Jätin valumien pelossa ruiskun aavistuksen liian kauaksi kohteesta joten pintaan jäi hiukan karheutta.
Seuraava projekti sitten taas parempi
Niin joo, pintamaalikin oli sittenkin liukkariohenteista vaikka vesiohenteiseksi sitä tuossa ylempänä väitin.
Pari kuvaa ennen ja jälkeen.
http://s95.beta.photobucket.com/user/Ilkka_H/story/5565
Sumuraja pitää vielä myllytellä pois kun aikaa taas riittää. Muuten olen tyytyväinen mutta hiukan märemmäksi olisi pitänyt uskaltaa maali laskea.
Jätin valumien pelossa ruiskun aavistuksen liian kauaksi kohteesta joten pintaan jäi hiukan karheutta.
Seuraava projekti sitten taas parempi

Niin joo, pintamaalikin oli sittenkin liukkariohenteista vaikka vesiohenteiseksi sitä tuossa ylempänä väitin.
Pari kuvaa ennen ja jälkeen.
http://s95.beta.photobucket.com/user/Ilkka_H/story/5565
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
No tommonen työautohan on hyvä harjottelukohde 

-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Off-topicia. Onko tuo takaluukku sama vai vaidoitko? Aika hyvin kuppa iskeny portteriin. 

Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: To Huhtikuu 29. 20:58:32 2004
- Paikkakunta: mansesteri
- Viesti:
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
pitäis kanssa välipäivinä ampua massat ja lakat mondeoon
ensin irtopuskurit+helmat+maski+takaspoikeli .
sitten jos virtaa riittää niin auto
ja noilla irto osilla testaan muutoinkin että kuinka näkee hallissa maalata
ja kuinka ilmanvaihto toimii ettei me mustax koko lafka
tosin 2 väriseksi tulee niin ei tartte koko autoo tempasta kerrallaan..
1 parkkipaikkaklommo tarttee kitata kuskin ovesta, muutoin ei tartte kun hioo maalausta varten.
ja vanhanliiton liukkarimaaleilla
onnex hovitoimittajalta saa ettei tartte vesiliukosia vieläkään käyttää.

ensin irtopuskurit+helmat+maski+takaspoikeli .
sitten jos virtaa riittää niin auto

ja noilla irto osilla testaan muutoinkin että kuinka näkee hallissa maalata


tosin 2 väriseksi tulee niin ei tartte koko autoo tempasta kerrallaan..
1 parkkipaikkaklommo tarttee kitata kuskin ovesta, muutoin ei tartte kun hioo maalausta varten.
ja vanhanliiton liukkarimaaleilla

onnex hovitoimittajalta saa ettei tartte vesiliukosia vieläkään käyttää.
ajoneuvoverhoilu Stailaaja Ky
http://www.stailaaja.com
s-max #perhehelvetti
bmw e36 cabriolet m50b?? With Borg&Warner
escort 2000
escort sport 73" -> 2.0 zetec
escort xr3i 80-luvun kamei herkku;)
escort rst cabrioletti
bmw 325i coupe r.F
http://www.stailaaja.com
s-max #perhehelvetti
bmw e36 cabriolet m50b?? With Borg&Warner
escort 2000
escort sport 73" -> 2.0 zetec
escort xr3i 80-luvun kamei herkku;)
escort rst cabrioletti
bmw 325i coupe r.F
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: d.i.y automaalaus ja ohentaminen.
Kyllä se sama luukku on.Planet kirjoitti:Off-topicia. Onko tuo takaluukku sama vai vaidoitko? Aika hyvin kuppa iskeny portteriin.
#6
Escort -75
Escort -75