Cossujen ajo-ominaisuudet
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Kesäkuu 16. 19:52:54 2011
Cossujen ajo-ominaisuudet
En äkkiseltään tälläistä aihetta löytänyt joten ajattelin herättää vähän keskustelua. Kiinnostaisi tietää enemmän Coswortheja ajaneilta että mistä itse henkilökohtaisesti pidätte eniten ja mitä/kuinka suuria eroja noilla on ajo-ominaisuuksien puolesta? Itsellä on nelivetoinen Sierra ja eihän noissa ajo-ominaisuuksissa ole noin vanhaksi autoksi valittamista etenkin kun on madallusjouset ja polyuretaanipuslat. Britit kuitenkin tuntuvat aina kehuvan takavetoisia, mistähän lie johtuu.. Itseä etenkin kiinnostaisi Escort Cosworth kun ovat monet kehuneet sitä ajo-ominaisuuksiensa puolesta parhaimmaksi Cossuksi, onhan tuo ainakin uusin, että liekö ohjaustuntuma ja alusta vakiona sitten paras. Kertokaa mielipiteitänne!
Sierra Cosworth 4x4 -91
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Cossujen ajo-ominaisuudet
Uskoisin että takavetoisuuden paremmuutta perustellaan ajettavuuden ohella voimansiirron kestolla. 4wd Cosworthin voimansiirto kun on pieniä muutoksia lukuunottamatta sama kuin 4wd Dohcissa, eikä ole mitoitettu ainakaan viritettyyn Cosworthiin kestäväksi. Laatikko, perä ym. kaikki alkavat olemaan kovilla kun tehoa on +300hp ja käyttö on rajumpaa. Cossuja nyt kuitenkin lähes aina on jollain tasolla viritetty ja 2wd nähdään parempana kohteena sille?
Anteeksi jos meni samantien off-topiciksi
Anteeksi jos meni samantien off-topiciksi

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: To Kesäkuu 16. 19:52:54 2011
Re: Cossujen ajo-ominaisuudet
Joo tuo voimansiirron kestävyys taitaapi olla suurin syy takavetoisen suosioon. Mietinkin myös että mitenkä esimerkiksi radalla nelivetoinen vs. takavetoinen pärjäisivät toisiaan vastaan vakiotehoisena, tai niin että molemmissa sama rengastehon suhde painoon, jolloin jäänee ajo-ominaisuuksien ratkaistavaksi miten kävisi.
Toinen itseä kiinnostava asia on Cossu Escortin ajettavuus verrattuna 4x4 Cossu Sierraan, Escortti on uudempi mutta kuitenkin pääosin Sierran tekniikkaa Sierran pohjalevyllä, eli onkohan uudempi Ekkeri merkittävästi Sierraa mukavampi ajaa. 


Sierra Cosworth 4x4 -91
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Cossujen ajo-ominaisuudet
Jos täysin vakio cossujen mukavuudesta kisataan niin Scorpio on kirkkaasti paras 

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Cossujen ajo-ominaisuudet
Muistan kun ostettiin tuo EscoCossun niin mieliin painuvinta oli kun muilla autoilla tekee mieli oikoa mutkia kun taas Escolla suorastaan nautti kun ajoi mutkat oikomatta. Radoilla ajaessa se on helppo käsitellä ja voi viedä helposti ilman yllätyksiä äärirajoille. Ehkä lyhyempi akseli väli tekee siitä erinlaisen kuin Sierra.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossujen ajo-ominaisuudet
Escocossun ja takavedon ero on huomattava. Ero taas on pienempi nelikkocossun ja Escon välillä.
Escossa on jokatapauksessa niin paljon vääntöjäykempi kori kuin sierrassa että sen todella erottaa.
Escossa on jokatapauksessa niin paljon vääntöjäykempi kori kuin sierrassa että sen todella erottaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe