Ville K kirjoitti:No eipä se käytännössä ole muuttunut, jos on isokoneinen auto, verrokki autokin on isokoneinen, ja sen hinnassa on iso vero ->kallis auto. Siitä lasketaan ne normaalit ikävähennykset, eli joka kuukausi auton arvo alenee tietyn prosentin, jäljelle jäävästä summasta maksetaan sitten autoveroa tietty prosentti, yleensä jotain 28-30%.
Ne uudemmat lasketaan jotenkin hiilidioksidipäästöjen mukaan se vero, missä päästötaso on ilmoitettu, vanhemmista laskevat painonmukaan jollain kaavalla. Nykyään eivät suostu verotusta aloittamaan, jos ei ole katsastustodistusta, josta selviää joko paino, tai hiilidioksidipäästöt.
Nimimerkillä, tälläviikolla yhden mustangin verottanut. Sitä verrattiin uuteen BMW 320CiA:han, ovh 46700e, josta laskettiin ikävähennykset pois, auton arvoksi jäi 184e, josat autoveroa suoritettiin 28,10%, eli 51,70e.
Tullin sivuilta löytyy viimekuukausien ajalta toteutuneet veropäätökset, joista voi etsiä samanlaisa autoja ja katsoa paljonko vero tulee suurinpiirtein olemaan.
niin siis sitä verrataan johonkin verrokkiin jos vastaavaa autoa ei löydy tilastoista, mutta nykyään on jo niin paljon erilaisia autoja tuotu et alkaa löytyä kaikille ihan samanlainen tilastoista, eli cossua ei enää verrata quattro audiin kuten joskus jne..
tullin sivuilta löytyy se taulukko (vai trafin) mistä näkee päästöjen/painon vastaavuuden ja sen mukaisen veroprosentin. olkoon päästöt vaikka 200co niin prosentti vaikkapa 26%, vastaavat suomessa myynnissä 17500, siitä perusvähennys jotain, jää hinnaks esim 16000e josta 26% veroa.. (nuo siis ihan heittoja, en taulukosta katsonut)