Etelä Suomen tiet aika ruubenilla

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Millä pyörillä ajat talvella

Piikkipyörät
65
61%
Kitkat
28
26%
Piikkipyörät joissa joskus ollut nastoja
13
12%
 
Ääniä yhteensä: 106

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Etelä Suomen tiet aika ruubenilla

Viesti Kirjoittaja esko » La Huhtikuu 22. 19:07:45 2006

Taas näkee sen karun totuuden mitä nastat saavat aikaan. Aivan urilla on tiet ainakin täällä ruuhkasuomessa.

Panee miettimään, että tarvitaanko niitä nastoja. Itse en käytä eikä vaimonkaan autossa ollut viime talvena. Vaimo ei ole kovin kummonen kuljettaja, mutta pärjäsi ihan ok kitkapyörillä. Tätä taustaa vasten mun mielestä niitä ei tarvita.

Suomi säästäisi valtavasti rahaa jos edes puolet kansasta alkais ajelemaan kitkapyörillä.

Mitä mieltä täällä ollaan. Clubilaiset varmaan voittopuolisesti pärjää kitkoilla, kun ollaan sentään ns parempia kun tavalliset pedaalin tallaajat, kamelikuskeista puhumattakaan :D

Pannas ihan äänestys tästä aiheesta, on tää sen verran iso juttu kansantaloudelle.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » La Huhtikuu 22. 19:28:55 2006

Kitkoillahan nuo jenkit on varustettu.
Orionilla en suostu ajamaan. Siinä on ehkä pari nastaa renkaissa.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

minkeo
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 19:23:10 2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja minkeo » La Huhtikuu 22. 19:41:02 2006

Kuulopuheiden mukaan suomen tiet tarvitsee nastarenkaallisia autoja, koska nastotettu rengas pitää tien pinnan karheana.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Huhtikuu 22. 19:54:17 2006

Kyllähän se on fakta että jos kukaan ei aja nastarenkailla ensin jääpintaa karheaksi niin ei siinä kitkarengas pidä juuri mitään.
Itse ajelen nastarenkailla, kun pitää aina vähän kovempaa päästä kun muut ja pysähtyäkin pitäisi.
En nyt missään etelässä asusta vaan vähän muualla ja täälä on tiet aivan perseestä myös.
Jos tarviis vain lumella ajella niin kai nuo kitkat sitten voisi ihan hyvät olla.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » La Huhtikuu 22. 20:04:12 2006

Itsellä alla renkaat joissa on ns "kitkat" ja lisänä nastat
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re: Etelä Suomen tiet aika ruubenilla

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » La Huhtikuu 22. 21:39:32 2006

esko kirjoitti:Taas näkee sen karun totuuden mitä nastat saavat aikaan. Aivan urilla on tiet ainakin täällä ruuhkasuomessa.
.
Ajotapavalistus pitäisi aloittaa jo päiväkerhosta...miksi viudessa kaikki autoilijat haluavat ajaa kuin ratikkakuskit samoissa urissa? :wink:
Urautuneisuus johtuu myös pitkälti aivan vääristä päällyste / tukikerros materiaaleista, joita täällä suositaan.
Itsellä on käyttiksissä molempia :arrow: kitkoille pojot täältä.
S a a b & F o r d

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Huhtikuu 22. 21:58:21 2006

Mitään kitkapyöriä. Kunnon nasta renkailla on ajettu tähän asti ja tullaan ajamaan jatkossakin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

exp_81
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 21:22:44 2003
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exp_81 » La Huhtikuu 22. 22:33:58 2006

Ja kyllä se raskas liikenne osaltaan aiheuttaa uriutumista.

Katsoo vaikka Raumalla paperitehtaalle menevää sisäänajotietä, niin kyllä sekin oli/on kovilla urilla, vaikka takuulla ei nastoilla paljon siinä ajella.

Ja toinen on kuumalla kesäkelillä kun asfaltti pehmenee ja painava raskas liikenne tekee myös uriutumista...
Escort 1,6i -91 ---Myydään osina
Seat Cordoba Vario 1.9 SDI - 00 (R.I.P)
Seat Cordoba Vario 1.9 SDI - 00 (R.I.P)
Citroen Xsara 2.0 HDI 110HP - 02

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Huhtikuu 22. 22:38:55 2006

..ttu tällä suomen teitten kunnolla oo mitään tekemistä nastojen kanssa.

Mulla on just korppari fordilla rempassa kun ajoin semmoseen 20cm syvään kiuoppaan kun oli asfaltista kappale pois. Kumi meni puhki, vanne solmuun ja vanne vääntyi kiinni iskariin., :shock:

Ja ainakin täälläpäin on tiet kauttaaltaan täynnä tommosia monttuja ja painumia. Eikä sitte varmasti ole tullu nastarenkaista... joilla muuten ajetaan talvella, jolloin tien pinnassa on iso kerros jäätä/jäätynyttä lunta.

Taas sama keskustelu, mutta kommentoidaan tähänkin taas kerran. Eli kai siellä suolatuilla kaupunkiseudun teillä pärjääkin ilman nastoja, mutta ei muualla.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Huhtikuu 22. 22:44:16 2006

Ihan eri juttu talvikumeilla etelässä ja täällä susirajalla.
Susirajalla tarttee niitä nastoja paljon useammin kuin etelässä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Huhtikuu 22. 22:51:38 2006

täällä jämsässäkin tiet kuin rotanhäntä viilalla raspattu! saattaa pikuisen syödä pehmeää kesärengasta :cry: kuitenki nastakumeilla melki ajan.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Huhtikuu 22. 23:29:31 2006

Pahin ongelma taitaa olla routa täällä suomessa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » La Huhtikuu 22. 23:33:57 2006

Tähän asti on alla ollu kitkanastat, ilman nastoja, jostai syystä tosta sierrasta lähteny kävelee ne. Nisukassa on kyllä pysyny aiemmin mitä sillä ajeli. Ensi talveksi alle tulee kitkat; jos pärjään talven nastattomilla kitkoilla, joissa pintaa alle 1mm, niin pärjään kyllä hyvin normikitkoillakin.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » La Huhtikuu 22. 23:36:38 2006

Itellä käyttiksessä nastat ja harrastepelissä kitkat, joten molemmilla tulee suhattua.
Mutta mitä nyt tullut havauttua... nastoilla toi pito on ehkä tasasempi, eli pitää asfaltilla ja liukkaalla kutakuinkin ennakoivaitavasti samalla lailla. Ja äänesta sitten kuulee kun alkaa pito hävitä.
Kitkat taas pitää kuivalla aivan hiton hyvin ja kun tulee jäinen kohta, niin saattaa olla ohjaamo käsiä täynnä.

Mutta jos saan valita, niin muut vois karhentaa tiet nastoilla ja mä ajasin kitkoilla.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » Su Huhtikuu 23. 0:26:06 2006

Mulla oli tossa käyttiksessa kitkat ja jostain kumman syystä ne oli hyvät ajaa ja rengasmelukin oli mitätön.. Nyt noilla kesägummeilla ajaessa joutuu jopa koskemaan volumea että rokki kuuluisi...

Projekti autossa oli nokian talvinastat ja niillä mentiin päin kaidetta.
Escort XR3i cabriolet

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Huhtikuu 23. 1:15:23 2006

Sitten ostan vasta kitkat kun löytyy semmoset mitkä pesee nastat kaikissa ominaisuuksissa.

Sitä odotellessa ajelen tiet urille nastoilla.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Su Huhtikuu 23. 1:26:45 2006

ukormi kirjoitti:Ihan eri juttu talvikumeilla etelässä ja täällä susirajalla.
Susirajalla tarttee niitä nastoja paljon useammin kuin etelässä.

Jos nyt oikeen oon ymmärtäny niin mitä pohjosempaan mennaan sitä enemmän on lunta ja mitä etelämpään tullaan niin sitä enemmän on mustaa jäätä :D
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Huhtikuu 23. 8:30:19 2006

Tuossa tammikuussa kun pääsin armeijasta kajaanista pois niin tiet oli suorastaa petollisen jäiset. En ole ikinä ajanut yhtä paskaa tietä. Sitä kun vielä oli "jokunen" kilometri, Kajaani-Sievi väli kokonaisuudessaan...

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Su Huhtikuu 23. 8:33:43 2006

Juu.. Kitkoilla tulla suhailtuu jo v. -95
Tyytyväinen oon ollu, pari kertaa oon lipsahtanu ojaan mutta vaurioilta vältytty. Voisin jopa väittää että tilannenopeus oli ko. tapauksissa liian suuri :)

Omat kokemukset on ollu että jos joutus ajamaan kaupungeissa/taajamissa enemmän niin pitäsin nastapyörät. Siellä ku löytyy hyvin kiillottuneita risteyksiä mukavasti. (näkyy muuten sutivan niissä risteyksissä nastarillatkin)

Täällä sivuteillä ajetaan 90% ajasta lumipinnalla ni en oon nastakummeja kaivannu.

Ehkä kulkineiden vetotapakin on vaikuttanu asiaan.. (nimim. 4x4 fordi ollu alla jo v. -93)
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Su Huhtikuu 23. 10:13:57 2006

Aikalailla puolesta ja vastaan. Tulee vääjäämättä mileen, että muutamat jotka ei pidä kitkoista ei ole välttämättä päässyt kokeilemaan kunnon toimivia kitkoja.

Se olis todellahienoo kun pääsis kokeilemaan eri rengasarjoja kunnon olosuhteissa. Olis samaa autoa eri kiekoilla ja sais testata. Siinähän sen parhaiten näkis ja kokis millä kannattaa ajella.

Joku kommentoi, että raskasliikenne on se joka raiskaa tiet. No, näin varmaan on, mutta kyllä nastat tekee uraa ei sitä voi kiistää. Ulkomailla asuneena voin sanoa, että ei siinä maassa ainakaan ollut paikallisteillä mitään uria, vaikka isommatkin ajoneuvot niitä käytteli.

Sille kuskille joka rikkoi autonsa routamonttuun antaisin neuvoksi, että ota tiemestariin yhteyttä ja vaadi korvausta. Yleensä menee korvausvaatimus läpi.

Eikö ole ihan ok että tästä puhutaan ? Onhan tää helvetin iso asia meille jokaiselle. Jos puoletkin kunnossapitorahoista säästyis, niin puhuttais todella isosta summasta. Sitä säätynyttä rahaa voitais sitten kanavoida muihin hankkeisiin. Myös siksi tästä kannattaa jauhaa koska nää renkaat on kehittynyt valtavasti vuosien mittaan. Jos 5 vuotta sitten kokeillut kitkoja niin tänään tilanne saattaa olla ihan toinen, vähän niin kuin itse autojen ajo-ominaisuuksissakin on käynyt. Siitä onko autot kehittyneet ulkönäkönsä ja muovipitoisuutensa puolesta en puhu mitään :oops:
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Su Huhtikuu 23. 10:33:03 2006

Juu maksaja on tiedossa :D

Joo hyvähän näistä on aina keskustelua pitää yllä.
Mutta tosiaan niin ite en ainakaan noilta routamonttujen väistelemisiltä oo kerennyt huomaamaan asfaltissa mitään nastojen aiheuttamia uria :wink:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Huhtikuu 23. 11:09:51 2006

Mä oon ajanut paljon kitkoilla ja hyvin niillä pärjää täällä etelässä. Tällä hetkellä on nastat ton nelikon alla,seuraavat renkaat on kyllä kitkat.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Huhtikuu 23. 11:43:33 2006

No onhan ne kitkat varmasti siitä hyvät ettei ainakaan nastat irtoa ;)
Ensi talveksi voi olla jo pakko laittaa kitkat, kun ei tahdo järkihintaisia käytettyjä nastapyöriä löytyä 15" koossa, alle tuon kyllä löytyy...

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Su Huhtikuu 23. 13:47:27 2006

Nyt oli ensimmäinen talvi kun oli kitkat alla..

ja omasta mielestä pitoa kyllä oli riittävästi.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Su Huhtikuu 23. 14:29:31 2006

jarkkoma kirjoitti:Nyt oli ensimmäinen talvi kun oli kitkat alla..

ja omasta mielestä pitoa kyllä oli riittävästi.
Sama, pari kertaa piti käppärillä kääntää, mutta selvittiinpähän kuitenkin. Onhan mulla nastarenkaatkin vielä jälellä ja oikeastaan niille ois käyttöä tässä turunkin seudulla kun nämä pikkutiet eivät sula kuin vasta keväällä. Kaupungissahan ei samaa ongelmaa ole.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Huhtikuu 23. 18:28:07 2006

esko kirjoitti: Joku kommentoi, että raskasliikenne on se joka raiskaa tiet. No, näin varmaan on, mutta kyllä nastat tekee uraa ei sitä voi kiistää. Ulkomailla asuneena voin sanoa, että ei siinä maassa ainakaan ollut paikallisteillä mitään uria, vaikka isommatkin ajoneuvot niitä käytteli.
Deformaatio on kenties jopa suurempi vaikuttaja uriin, kuin suora kuluminen. Suomen olot on aika vaativat lämpötilavaihtelujen puolesta. afaltin pitäisi kestää -40C halkeileimatta ja olla sitten +40C tarpeeksi kovaa. Mm. liikennevaloissa kovalla helteellä asfaltti menee kirjaimellisesti rullalle raskaan liikenteen alla.

Itselläni on ollut yleensä sekalaisesti kitkoja ja nastoja, mutta edellistalven ajoin kitkoilla ja tyytyväinen olin. Tosin liikkeellelähtöä auttaa kummasti neliveto. Ei edellinen 2wd cossu kovin rivakasti talvikelissä nastoilla edennyt...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Huhtikuu 23. 20:06:17 2006

Seuraavaksi varmaan pakko ostaa kitkat, nastoja on mennyt sarja per talvi kun nastat ovat menneet poikki takarenkaista.... Nyt sain jotenkin ihmeellisesti viime syksynä ostetuista Misukoista eturenkaidenkin nastat poikki... :?
Viime vuonna loppui pinta takarenkaiden Hakkapeliitoista ja eturenkaista loppui nopeusluokitus.

Jospa kitkat pysyisivät jopa kaksi talvea auton alla, sehän on se normaali aika jonka ne yleensäkään tuntuvat pitävän kunnolla...

Vastaa Viestiin